maximumsnelheid brommobiel aanpassen

Moderator: Moderators

MaartenV
Diehard

maximumsnelheid brommobiel aanpassen

Bericht door MaartenV » 06 jan 2016 11:14

Ik heb een rijbewijs voor een bromfiets klasse B, maar geen rijbewijs B.
Ik kan dus met een brommobiel rijden, maar ik merk dat die autootjes files veroorzaken op de weg omdat ze maximum 45 km per uur mogen rijden. Nu vraag ik me af of het niet beter zou zijn dat de wetgever de maximumsnelheid van deze wagentjes zou verhogen, zodat de rijervaring aangenamer wordt en ze tegelijk geen gevaar meer vormen voor andere weggebruikers.
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

Henry II
Diehard

Re: maximumsnelheid brommobiel aanpassen

Bericht door Henry II » 06 jan 2016 11:40

Het is inderdaad leensgevaarlijk dat 45 k/u auto's op de provinciale weg rijden, waar iedereen 80 mag en 90 rijdt. Maar het is ook gevaarlijk dat mensen die helemaal niet kunnen rijden, de weg op gaan met een brommobiel. En nu mag je, omdat dat Europees zo moet, auto's die maar 45 kunnen, en eruit zien als gewone 'echte' auto's. Hoe onveilig kun je het maken.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 06 jan 2016 12:13

Er staat nochthans in koeien van letters achteraan een bord met de maximumsnelheid van de wagen aangeduid. Zij die niet oplettend zijn en dit bord niet opmerken of er geen rekening mee houden zijn pas een gevaar op de weg.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 06 jan 2016 12:19

....zodat de rijervaring aangenamer wordt en ze tegelijk geen gevaar meer vormen voor andere weggebruikers.
- Wat is de grens, die jij voor zou willen stellen?
- Waarom, denk je, zou deze max. snelheid is ingevoerd?
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 06 jan 2016 13:21

Wel, momenteel veroorzaken brommobielen files op de weg op wegen waar niet mag worden ingehaald. De grootste ergernis van automobilisten is de slakkegang waarmee zo'n brommobiel in het verkeer rijdt.
Men zou dat daarom kunnen verhelpen door de snelheid te verhogen tot zo'n 60 a 65 km/h.
Er is in Nederland trouwens een petitie gestart door een brommobielvereniging om dat te bekomen.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 06 jan 2016 15:03

Ik vind brommobielen überhaupt ondingen.
En dat komt inderdaad deels door de snelheid, maar vooral ook omdat die dingen bijna een auto zijn maar de bestuurder ervan vaak niet meer dan fiets of bromfietsregels kent.
Ze begeven zich tussen normale auto's waarvan de bestuurders rijlessen hebben moeten nemen en aansluitend een rijexamen af hebben gelegd.
Daarmee wil ik niet zeggen dat die bestuurders per definitie allemaal zo geweldig rijden, maar de kans daarop is in ieder geval redelijk.
Bestuurders van brommobielen geven vaak blijk van het ontbreken van theorie en praktijkkennis voor het besturen van auto en de daarbij behorende verkeersregels.
De snelheid van die dingen verhogen veranderd daar niets aan.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 06 jan 2016 15:35

Je zou de snelheid gelijk kunnen maken aan die voor vrachtwagens, dus 80-85 km/uur.
Ze zouden dan wel een aanvullende rijproef met theorie examen moeten doen, vergelijkbaar met het normale rijbewijs.
Misschien iets vergelijkbaars met het C rijbewijs voor campers.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 06 jan 2016 16:13

Dit begrijp ik niet.
Vrachtwagen en (grote)camper rijbewijs komt bovenop het gewone auto rijbewijs.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 06 jan 2016 16:48

De eerste redenen om dit soort voertuigen in ons verkeer toe te staan jaren geleden waren de gehandicapten, die niet de mogelijkheid hebben lichamelijk of geestelijk, om een auto rijbewijs te halen.
Ook werden ze als nuttig ervaren voor ouderen, die nooit een rijbewijs hadden gehad en er vanwege de leeftijd moeite mee hadden dat alsnog te gaan halen mobiel te laten blijven.
Van nabij ken ik de situatie dat mensen, dat ze nadat zij een lichamelijk/hersen handicap kregen waardoor hun rijbewijs werd ingenomen, toch nog wat mobiel konden blijven.
Zelfstandig een bereik hebben van meer dan de 20 km. bloot in de lucht zonder bagagemogelijkheid, die men heeft op een scootmobiel.

Zolang deze brommobiel aan zijn verwachtingen en behoeften beantwoordde is er ook zelden iemand geweest, die hardop dit soort bezwaren als zwaarwegend heeft gezien, daar we allemaal wisten dat we zelf ook ooit in dat soort situatie zouden kunnen komen.

Het is nooit de bedoeling geweest om het evenwaardig aan de auto te laten worden en dan de voordelen van al vanaf 16 jaar, zonder rijbewijs en belastingvrij een soort goedkopere tweede auto te laten zijn.

Bij een max. snelheid van 80/85 km zou een brommobiel in de praktijk bijna overal dezelfde mogelijkheden hebben als een gewone auto, behalve dat ze niet op de autosnelweg mogen.
Zoals in Frankrijk dus.
En daar rijden ook nog de fietsers tussendoor.
Gaan we de situatie daar met Nederland vergelijken?

Zullen we de mensen met een brommerrijbewijs, vanaf 16 jaar, dan maar gewoon doorschuiven naar deze mogelijkheden?
Waarom dan nog een duur rijbewijs gaan halen met een minimum leeftijd van 18 jaar, laten verlengen en autobelasting betalen, als je toch vnl. in de stad en op binnenwegen rijdt.
De lange afstanden kunnen met de trein.

Het lijkt me toch dat een rijbewijs voor een auto nog wel van nut is, zeker in Nederland met zijn drukke verkeer.

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 06 jan 2016 22:50

Maria schreef:Dit begrijp ik niet.
Vrachtwagen en (grote)camper rijbewijs komt bovenop het gewone auto rijbewijs.
Een camper rijbewijs is een rijbewijs voor lichte vrachtwagens, maar minder theorie (kennis over vracht hoeft niet geleerd te worden).

Een Scootmobiel rijbewijs kan dan een autorijbewijs "min" worden. Hetzelfde examen als een autorijbewijs, maar er hoeft niet op de snelweg gereden te worden. De scootmobielen kunnen dan vervangen worden door kleine (elektrische) auto's, die overal mogen rijden, waar nu ook auto's rijden, behalve op snelwegen.

Als ze 60 mogen rijden, schiet je er nog niet veel mee op op 80 km wegen. Maar om ze 80 te laten rijden zonder test op rijvaardigheid en verkeerskennis lijkt me ook niet wenselijk.

Andere optie is ze alleen toe te laten binnen de bebouwde kom waar max 50 gereden mag worden. Dan kunnen ze toe met een brommerrijbewijs plus.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 07 jan 2016 10:28

Henry II schreef:Het is inderdaad leensgevaarlijk dat 45 k/u auto's op de provinciale weg rijden, waar iedereen 80 mag en 90 rijdt. Maar het is ook gevaarlijk dat mensen die helemaal niet kunnen rijden, de weg op gaan met een brommobiel. En nu mag je, omdat dat Europees zo moet, auto's die maar 45 kunnen, en eruit zien als gewone 'echte' auto's. Hoe onveilig kun je het maken.
Er rijden bij mij in de omgeving ook veel landbouwvoertuigen op de provinciale wegen. Maar ja die zien er niet uit of ze 80 kunnen rijden
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 07 jan 2016 13:33

Er rijden nu ook al Range Rovers rond met een 45KM sticker erop. Zonder rijbewijs !

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 07 jan 2016 14:05

Ikzelf woon in België en hier kan je geen gewone wagen laten begrenzen tot een 45 km/h wagen.
In Nederland zou de wetgeving ook verstrengd zijn.
Per 1 september kun je in Nederland een auto niet meer ombouwen naar een T5-trekker (max 45 km/u), maar nog wél naar een MMBS met een maximumsnelheid van 25 km/u. (MMBS = Motorrijtuig Met Beperkte Snelheid)
Zowel voor een MMBS als een trekker heb je vanaf 1 juli 2015 een T-rijbewijs nodig.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 07 jan 2016 14:23

Ik merk dat ik zwaar achter loop met deze materie.
Hier een paar linken met info.
27-05-2014
http://www.autoblog.nl/nieuws/volwaardi ... eren-67493" onclick="window.open(this.href);return false;
30-07-2014
http://www.autoblog.nl/nieuws/vvn-luidt ... elen-68966" onclick="window.open(this.href);return false;
14-06-2015
http://www.autoblog.nl/nieuws/eindelijk ... utos-77841" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar wat ik al vermoedde, dat de regels echt aangepast moeten worden sinds dit soort voertuigen niet meer uitsluitend geria-auto's zijn is duidelijk.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 07 jan 2016 16:09

Gelukkig bljkt mijn info achterhaald. Dank voor de update ! Ik ben overigens een aantal jaren geleden zelf aangereden door een invalide op een electrische scootmobile. Die wist ook de verkeers regels niet en reed mij zo van mijn scooter af. Pijnlijk en gips.

Plaats reactie