Emissievrije voertuigen

Moderator: Moderators

vegan-revolution
Superposter

Emissievrije voertuigen

Bericht door vegan-revolution » 08 dec 2016 07:33

Nikola’s Futuristic Hydrogen-Powered Semi Is 100% Emissions Free

Daaruit :
Motor company Nikola just unveiled a first of its kind, 100 percent emissions-free hydrogen-powered semi-truck. The vehicle can travel between 1287 and 1931 kilometers (800 and 1,200 miles) on a single tank of fuel, a distance as far as San Francisco to Cheyenne, Wyoming.

Named Nikola One, the semi-truck promises to deliver over 1,000 horsepower and 2,000 foot-pounds of torque, which would give it almost twice the power of current diesel-powered semis. High-density lithium batteries power the vehicle’s fully electric drivetrain.

Lack of supporting infrastructure is one of the main hindrances to adapting vehicles running on alternative energy. To solve this, Nikola plans to build 364 hydrogen refueling stations in the United States and Canada to sustain the fuel demands for their trucks. They hope to break ground on the first in 2018 with a goal to open the refueling stations for business by 2019.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Maria
Moderator

Re: Emissievrije voertuigen

Bericht door Maria » 08 dec 2016 12:02

Met smart wachten en blij zijn met elke vordering.

Waterstof aangedreven voertuigen zijn er in diverse soorten en maten.
https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... uselang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Al een tijd geleden een autobus gezien hier.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brandstofcelbus" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.aanbestedingscafe.nl/connex ... waterstof/" onclick="window.open(this.href);return false;

België.
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/ar ... feit.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Laatste nieuws hier 8-12-2016
http://www.nu.nl/economie/1407177/busse ... erdam.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het grote probleem blijft het enorme gevaar van de opslag en de ruimte die het opslagmedium inneemt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofauto#Nadelen" onclick="window.open(this.href);return false;
Elk bericht van vorderingen zou een doorbraak kunnen betekenen.
Vrachtwagens zouden een volgende stap kunnen zijn.
Heel veel tankstations zijn dan idd. een noodzaak, wat minder een probleem is bij buslijndiensten, daar die relatief korte afstanden in de vorm van vaste trajecten overbruggen

In Nederland zij er enkele en een enkel bedrijf innoveert hierin.
http://www.dvhn.nl/economie/Holthausen- ... 61960.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tot nu is er och nog aarzeling voor gebruik op grote schaal van kleinere voertuigen met dus een groter probleem voor een relatief veilige opslag.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 08 dec 2016 12:57

Ik wordt hier zo boos over. Onze bron van leven inzetten om ons te transporteren. Ik heb echt geen zin om dag in dag uit, het water vanuit de uitlaat van een hyrodgene-motor als mijn drinkwater te gebruiken. Ik zie diverse mogelijkheden binnen de transportindustrie die of emissie-loos of emissie-laag zijn en die heel goed voldoen als alternatief.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 dec 2016 13:02

Jan van Lennip, je snapt het niet. Je kunt prima zeewater gebuiken en dat tijdelijk omzetten in waterstof en zuurstof. Er is genoeg van, en over honderd jaar is er nog veel meer (vanwege de gesmolten gletsjers). Daar hoef je absoluut geen drinkwater voor te gebruiken! Wel kun je het schone verbrandingsproduct prima opvangen om er alsnog drinkwater van te maken.
Ik wens u alle goeds

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 08 dec 2016 13:39

Peter van Velzen schreef:Jan van Lennip, je snapt het niet. Je kunt prima zeewater gebuiken en dat tijdelijk omzetten in waterstof en zuurstof. Er is genoeg van, en over honderd jaar is er nog veel meer (vanwege de gesmolten gletsjers). Daar hoef je absoluut geen drinkwater voor te gebruiken!
Hier gaat het dus mis. Als jij denkt dat drinkwater en zeewater van elkaar verschillen. We hebben hier op de planeet één ecosysteem en maar één hoeveelheid water.
Wel kun je het schone verbrandingsproduct prima opvangen om er alsnog drinkwater van te maken.
Ik ga me daaraan niet wagen hoor, dat schone verbrandingsproduct.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 08 dec 2016 14:00

Jan van Lennip schreef:Ik wordt hier zo boos over. Onze bron van leven inzetten om ons te transporteren. Ik heb echt geen zin om dag in dag uit, het water vanuit de uitlaat van een hyrodgene-motor als mijn drinkwater te gebruiken.
Laat ik nou denken dat dit satirisch bedoeld is. :D

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 08 dec 2016 18:04

Maria schreef:Laat ik nou denken dat dit satirisch bedoeld is. :D
Nee, dit is serieus

vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution » 08 dec 2016 20:50

Maria schreef:
Jan van Lennip schreef:Ik wordt hier zo boos over. Onze bron van leven inzetten om ons te transporteren. Ik heb echt geen zin om dag in dag uit, het water vanuit de uitlaat van een hyrodgene-motor als mijn drinkwater te gebruiken.
Laat ik nou denken dat dit satirisch bedoeld is. :D
Dat dacht ik ook, maar van bovenstaand antwoord van Jan van Lennip (dat hij het serieus bedoelt) sla ik vervolgens steil achterover.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 08 dec 2016 23:15

vegan-revolution schreef: Dat dacht ik ook, maar van bovenstaand antwoord van Jan van Lennip (dat hij het serieus bedoelt) sla ik vervolgens steil achterover.
Water is ons leven. Wij moeten daarmee zo zuinig mogelijk omgaan.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 08 dec 2016 23:41

Eerste scheikunde lessen ooit gekregen.

Water is één van de manifestaties van de combinatie van de elementen H en O, nl. H2O
Waarschijnlijk de meest voorkomende elementen op en om de aarde.
Eén van de op zich meest eenvoudige en meest voor komende verbindingen van elementen, die op zich een bepaalde stof vormen, uiteen vallen en opnieuw gerecycled worden.

Oneindig vaak te combineren en nooit verloren gaand.

Een probleem is er bij een onevenredige verdeling van water tov. van leven wat ervan afhankelijk is.
Het vervoeren van grote hoeveelheden om bijv. de Sahara te bevloeien is te duur en dus nu niet zinvol zo niet onmogelijk in afdoende mate.
Hygiënisch schoon drinkwater is een probleem op plaatsen waar weinig regen valt en geen rivieren stromen en op plaatsen waar mensen door overbevolking en over-industrie hun eigen nest bevuilen.

Dat is dus niet omdat water "op zou kunnen raken".
Gebruik voor zeer veel andere doeleinden blijft mogelijk.

Als olie voor brandstof de hele wereld over vervoerd wordt, dan kan dat zeker met water.
Olie is echter een fossiele brandstof die opgesoupeerd raakt, dit nog buiten het probleem van de bevuiling door afvalstoffen.
De elementen die water vormen zullen niet opraken.
Daarom water ook niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Water" onclick="window.open(this.href);return false;

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 09 dec 2016 02:55

De naam Tesla was al bezet, dus moest men maar Nikola gebruiken.
Gut, de originaliteit.
En dan te bedenken dat Elon Musk van Tesla helemaal niets ziet in de brandstofcel auto.

Even een paar dingen aanstippen:
  • 1. Een elektrisch voertuig op waterstof is even emissie-vrij als een voertuig met een accu.
    De wijze waarop de accu/tank gevuld wordt is dus van belang, anders verschuif je enkel de emissies.

2. Het rendement is een probleem.
    Goed, uit koolwaterstoffen (het zit al in de naam verscholen), kan je met ca 80% rendement waterstof halen.
    Gewoon omdat je dan een fossiele brandstof neemt, alles daaraan wat niet op waterstof lijkt weggooit, en voilá, zodoende het ene gat dicht met het andere.

Echter, andere manieren om waterstofgas op te wekken kennen een schrikbarend slechte efficiency.
    Ca 50% middels elektrolyse lijkt op zichzelf nog niet zo slecht, aangezien een verbrandingsmotor ongeveer 25 á 30% rendement levert. Maar we hebben hier te maken met een ketenrendement, en bij de stroomproduktie wordt ook al een rendement van tussen de 35 en 40% gehaald. En dan steekt de verbrandingsmotor hier opeens positief tegen af, aangezien er in de rest van de fossiele keten ongeveer 10 á 15% verloren gaat. (EROEI van ca 1:10 momenteel.)
    En dan hebben we het nog niet gehad over de verliezen in de brandstofcellen zelf....
    Thermodynamica is een bitch, en bij elke omzetting van de ene energievorm in de andere, betaal je "belasting" in de vorm van energielekkages, meestal in de vorm van nutteloze warmte.

Wie weet, op een dag, als we een overvloed aan duurzame energie hebben die we anders moeten affakkelen.
    Maar op dit moment vind ik die truck nog niet zo'n geweldig idee.

3. Veilige opslag is op zichzelf niet zo'n probleem meer, aangezien waterstof samen met kooldioxide gebonden kan worden in mierenzuur, zodat het niet in een drukvat opgeslagen hoeft te worden en zelfs stabiel is bij kamertemperatuur.
    De verliezen in een brandstofcel op deze basis zijn ca 55%.
    http://www.chemieisoveral.nl/duurzaam-waterstof-opslaan" onclick="window.open(this.href);return false;

4. Jan van Lennip, oelewapper!
    Je kan beter waterstof uit de uitlaat van een waterstofauto drinken dan er elke keer acht liter van door het toilet te spoelen, als je het dan toch over zuinigheid hebt!
    Ga eerst eens je huiswerk doen, en daarna zien we je wel terug!
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip » 09 dec 2016 12:56

Jagang schreef: 4. Jan van Lennip, oelewapper!
Je kan beter waterstof uit de uitlaat van een waterstofauto drinken dan er elke keer acht liter van door het toilet te spoelen, als je het dan toch over zuinigheid hebt!
Ga eerst eens je huiswerk doen, en daarna zien we je wel terug![/list]
Ik ben niet gedient van de noemer die mij wordt toegewezen door Jagang.

OELEWAPPER
1) Dwaas 2) Onnozelaar 3) Raar persoon 4) Stommeling 5) Sufferd 6) Waardeloze kerel 7) Waardeloze vent
Gevonden op scheldwoordenboek

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 09 dec 2016 13:39

Zo'n rijtje betekenissen geldt natuurlijk nooit in zijn geheel, maar naar de omstandigheden.
Je zou je natuurlijk af kunnen vragen of één van de termen, nu in dit speciale onderwerp, misschien wel juist getypeerd zou kunnen zijn.

Naast dezelfde staan hier nog meer betekenissen waar ik eerder aan denk en altijd zo gezien heb voor wat de betekenis is.
http://www.vlaamswoordenboek.be/definit ... enis/10552" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is meteen ook de eerst vermelde betekenis.
oelewapper (de ~ (m.) -s):
kwistenbiebel, idioot (niet in de betekenis van dommerik maar wel in die van “idioot, wat hebt ge nu weer uitgestoken”). Oelewapper wordt enkel gezegd wanneer het niet zo erg of zelfs ironisch is, nooit wanneer je kwaad bent !
synoniem: domoor, oen, sufferd

jongen: “Mama, ik heb per ongeluk de deur van het kiekerekot laten openstaan.”
Moeder: “Gij zijt toch nen oelewapper hé”
Ik ken het in de zin van "uilskuiken".
En het moedernere "oen".

De aanvullingen zijn uit de DVG, die na 1950 wel heel erg uitgebreid is van De Dikke Dale met 1 dik boek toen tot 3 nu.
Ook zeer marginaal en gedurende slechts bepaalde perioden regionaal gebruikte betekenissen worden teenwoordig vermeld.

Overigens begint dit woord ethymologisch een nieuw leven te leiden. :wink:
http://www.urbandictionary.com/define.p ... =oetwamber" onclick="window.open(this.href);return false;
oetwamber has come from the word: oelewapper (a dutch word) some people said to each other.. oelewapper! After a while a new guy came.. and he thaught that it was *oetwamber* but it wasn't.. rofl :D

so then everybody is screaming oetwamber! in stead of oelewapper :P

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 09 dec 2016 13:41

Woord van de dag.
Vanochtend was een collega luidkeels zeer verontwaardigd over een onredelijkheid. Wij leefden met hem mee, vonden het ook heel onrechtvaardig.

Even later bleek hij zich vergist te hebben: drukte om niks.
‘Oelewapper’, plaagde college Erika hem.

De Nederlandse taal kent veel schitterende scheldwoorden. Oelewapper staat zeker in de top vijf van de allermooiste.
Het is een goedmoedig scheldwoord dat ‘sufferd’ of ‘domoor’ betekent.
De herkomst van het woord is niet helemaal duidelijk maar vermoedelijk is het een samenstelling van ‘oele’ (schertsend tussenwerpsel dat ‘mooi niet’ betekent) en ‘wapper’ (in de zin van ‘slungel’).
Bewijs voor een niet kwaadaardige betekenis:
De Oelewappers

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 09 dec 2016 14:01

We zijn allemaal wel eens onozel. Mij mag je best Oelewapper noemen als ik eens iets doms zeg. Ik weet dan dat ik ergens niet goed over heb nagedacht. Ik zal wel trachten het waar mogelijk te vermijden, maar Ik ben blij dat jullie meestal vriendelijker zijn dan mijn vrouw. "Echt dom"zegt die dan.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie