BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: BDE - onderzoek, conclusies en interpretaties

Bericht door axxyanus » 08 nov 2022 11:27

MaartenV schreef:
08 nov 2022 10:33
axxyanus schreef:
08 nov 2022 10:28
Jij snapt het echt niet!

Toen de natuurkundigen één meting hadden, die de relativiteitstheorie leek onderuit te halen, gooiden ze de hele natuurkunde niet in de vuilnisbak wegens dit ene resultaat. Ze gingen heel de proefopstelling na om na te kijken of het resultaat niet het gevolg zou kunnen zijn van een fout in de proefopstelling.

Dat is altijd de eerste stap als er ergens een resultaat komt dat tegen de huidige gevestigde kennis ingaat. Uitsluiten dat het resultaat het gevolg is van een fout in de onderzoeksopstelling.
Misschien moet je eens iets lezen over Karl Popper. Een wetenschapsfilosoof. 1 falsifierend geval volstaat in principe om een gevestigde theorie volledig onderuit te halen. Inderdaad: de zwaartekrachtstheorie van Einstein is daarom in de feiten al lang gefalsifieerd. Dat wetenschappers veel hebben geïnvesteerd in een theorie of om carriëreredenen of wegens cognitieve dissonatie of andere psychologische en sociale redenen hun jaren werk niet willen laten varen omwille van 1 falsifiërend, tegensprekend geval om psychologische redenen. Dat begrijp ik. Maar dat wil niet zeggen dat 1 geval niet de geloofwaardigheid van de hele theorie fallikant onderuit haalt.
Dus omdat wetenschappers eerst nagaan dat hun proefopstelling wel in orde is, leiden ze aan cognitieve dissonatie? Ook al zou de bevestiging van hun resultaten betekenen dat ze op weg zijn naar een nobelprijs?

Misschien dat je het wikiartikel eens moet nalezen alvorens deze wetenschappers onrechtstreeks van oneerlijkheid te beschuldigen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 08 nov 2022 11:28

axxyanus schreef:
08 nov 2022 10:28
Dat is altijd de eerste stap als er ergens een resultaat komt dat tegen de huidige gevestigde kennis ingaat. Uitsluiten dat het resultaat het gevolg is van een fout in de onderzoeksopstelling.
Ter aanvulling.

Als er een ontdekking wordt gedaan (van welke aard ook) is het in de wetenschap gebruikelijk dat andere wetenschappers gaan proberen het experiment/waarneming te herhalen.
Lukt dat niet dan gaat het meestal in het ronde archief. :lol:

Die herhaalbaarheid is dan ook essentieel in de moderne wetenschap, daarin onderscheidt het zich van de pseudowetenschap.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick » 08 nov 2022 11:58

Maarten Weet dat ook. Mijn vraag blijft waarom hij dat minieme pseudogaatje open wil houden?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck » 08 nov 2022 12:31

dikkemick schreef:
08 nov 2022 11:58
Maarten Weet dat ook. Mijn vraag blijft waarom hij dat minieme pseudogaatje open wil houden?
Antwoord:

Omdat hij net als Donald Trump vindt dt zijn wensdroom over het bestaan van buitenlichamelijk bewustzijn is vervuld door zijn aanhalen van wat laaghangend fruit uit de kersenbogaard van diverse pubs en youtubes, waarmee zijns insziens Popperiaans zou zijn gefalsifieerd als je eea maar vaak genoeg in dit forum aanhaalt.

R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick » 08 nov 2022 12:44

@ Maarten. Een wens of geloof je het werkelijk? In dat laatste geval zul je dat iets beter moeten gaan onderbouwen.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen » 09 nov 2022 02:32

MaartenV schreef:
08 nov 2022 09:28

Sinds de Aware I studie weten we dat wel met zekerheid.
Sam Parnia schrijft in zijn onderzoek:

"Regarding the one case that was validated and timed using auditory stimuli during cardiac arrest, Parnia concluded, "This is significant, since it has often been assumed that [these] experiences ... are likely hallucinations or illusions, occurring either before the heart stops or after the heart has been successfully restarted, but not an experience corresponding with 'real' events when the heart isn't beating. In this case, consciousness and awareness appeared to occur during a three-minute period when there was no heartbeat. This is paradoxical, since the brain typically ceases functioning within 20-30 seconds of the heart stopping and doesn’t resume again until the heart has been restarted. Furthermore, the detailed recollections of visual awareness in this case were consistent with verified events."
(bron: https://iands.org/research/nde-research ... ished.html)

Dus het werd getimed met auditory stimuli tijdens de hart aanval, waardoor Sam Parnia en zijn team het exacte tijdstip konden te weten komen waarop deze ervaringen zich voordeden.

(de details van de paper heb ik niet, omdat deze achter een betaalmuur zitten, maar het tijdstip werd dus vastgesteld in wetenschappelijk onderzoek).
Wat Parnia meent te hebben ontdekt is dat de hersenen nog enkele minuten actief blijven als het hart stopt. Omdat iemand na 20 tot 30 seconden niet meer tot enige handeling in staat is, veronderstelde men altijd dat de hersenen - die het meest zuurstof nodig hebben - dus na die tijd helemaal niets meer deden. Dat is volgens Parnia dus een misvatting.

bron bewustzijn "na de dood"

Dit kan NDE's prima verklaren. Weliswaar kunnen de herinneringen van veel patiënten veranderen naarmate de tijd verstrijkt. Ze kunnen wel degelijk door de hersenen gevormd zijn. Dat is niet wat men (ook ik) had verwacht. De veronderstelling was, dat net als bij een zware hersenschudding de vorming van herinneringen niet meer zou plaatsvinden. Dat lijkt echter niet zo te zijn. De ene bewusteloosheid is de andere niet. (Boksers die KO gaan hebben nooit NDE's) Vergis je niet; dit is - als ze wordt bevestigd - een belangrijke ontdekking, maar het is - ook volgens Parnia - geen bewijs dat de betreffende herinneringen onafhankelijk zijn van de hersenwerking. Uiteraard is meer onderzoek nodig.
Ik wens u alle goeds

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 20 jan 2023 19:11

Even een bemerking:

Is het toevallig dat juist cardiologen die CPR toepassen, te maken krijgen met BDE's en dat net uit hun onderzoek blijkt dat BDE's en OBE's bestaan?
Cardioloog Pim van Lommel, Cardioloog Sam Parnia, Cardialoog Michael Sabom enzovoort.

Net deze mensen zijn de wetenschappers net een stapje voor op he vlak van ontdekken dat er iets gaande is met mensen die een hartaanval meemaken. Toeval? Ik zie toch een patroon.

De skepticus zal zeggen: er zijn cardiologen die niets zullen opmerken gedurende hun carriere (wat ik niet denk) en er zijn cardiologen die geen dergelijk onderzoek doen.
Dat is juist. Maar ik durf er mijn hand op verwedden dat wanneer je aan een zaal vol cardiologen met jaren ervaring de vraag stelt of ze weten wat een BDE of een OBE is, dat ze de wetenschap 10 stappen voor zijn op vlak van het kunnen aangeven dat hier iets paranormaals gaande is.
Niet de Bijna Dood Ervaring of de transcendente ervaring is de illusie. Deze Aardse fysieke ervaring is de illusie en de BDE of transcendente ervaring is Het Ontwaken. Zo voelt het toch aan voor velen die mystieke ervaringen hebben ervaren.

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 20 jan 2023 19:42

MaartenV schreef:
20 jan 2023 19:11
Net deze mensen zijn de wetenschappers net een stapje voor op he vlak van ontdekken dat er iets gaande is met mensen die een hartaanval meemaken. Toeval? Ik zie toch een patroon.
Ik ook :shock: cardiologen die met patiënten met hartkwalen te maken krijgen
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick » 23 jan 2023 09:25

En dat ook weer 145 pagina's lang. BDE is een feit, de interpretatie van het fenomeen komen we niet uit.

Heb er 5 gevonden die het wellicht wel kunnen navertellen
https://raymonduppelschoten.nl/vertelve ... it-de-dood
Philip K. Dick

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 23 jan 2023 09:53

dikkemick schreef:
23 jan 2023 09:25
En dat ook weer 145 pagina's lang. BDE is een feit, de interpretatie van het fenomeen komen we niet uit.

Heb er 5 gevonden die het wellicht wel kunnen navertellen
https://raymonduppelschoten.nl/vertelve ... it-de-dood
Het verhaal van Osiris is duidelijk de gekuiste versie. :D
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Plaats reactie