axxyanus schreef: ↑26 jan 2021 22:12
ChaimNimsky schreef: ↑26 jan 2021 21:12
axxyanus schreef: ↑26 jan 2021 13:02
Als het sterkste argument dat je hebt om iets als een verklaring naar voor te schuiven, is dat we mogen aannemen dat het bestaat, dan kan ik die argumentatie enkel als zeer zwak omschrijven.
Weet niet hoeveel je van wetenschap op de hoogte bent, maar bewijsmateriaal is vaak indirect. Voor zwarte energie en zwarte materie bestaat zodanig veel bewijsmateriaal, dat de meeste wetenschappers van het bestaan ervan uitgaan. Er zijn dermate veel planeten en manen, terwijl op aarde - en steeds waarschijnlijker eveneens op beide buurplaneten - leven is, dat de meeste wetenschappers ervan uitgaan dat de mens niet uniek, noch de oudste zal zijn als intelligente soort.
Waarom blijf jij op dit punt hameren terwijl ik dit punt niet betwist?
Prima. Dan zijn we het eens dat het redelijk is er vanuit te gaan dat de mens niet uniek, noch de oudste zal zijn als intelligente soort.
Indien de mensheid zichzelf niet in een prematuur stadium vernietigt en erin slaagt te koloniseren en daarmee de kansen op overleving van de soort enorm vergoot, bieden het potentieel van antimaterie, plus eventueel eveneens donkere energie en donkere materie, enorme vooruitgang aangaande supersnel reizen door de ruimte.
Ik zie het verband niet. Niet elke soort energie is bruikbaar om arbeid mee te verrichten. Dus hoe je van donkere energie overgaat naar enorme vooruitgang aangaande supersnel reizen is mij een compleet raadsel.
Er is een sterk vermoeden dat donkere energie bestaat, al is nog niet bekend wat het precies is en hoe het werkt, maar het veroorzaakt dat tijdruimte sneller uitdijt dan het licht. Van antimaterie weten we zeker dat het bestaat en het heeft veel meer potentieel dan de energievormen die de huidige tech nog hanteert. Men is op zoek naar manieren om het op grote schaal aan te maken en het op te kunnen slaan (bijv. via magnetische velden).
In tegenstelling tot materie en informatie, kan tijdruimte probleemloos de lichtsnelheid overtreffen, maar zelfs met sub-lichtsnelheid kan de mens binnen een miljoen jaar een flink deel van het sterrenstelsel hebben gekoloniseerd. Dat is een zeer realistisch scenario, zonder enige vermelding van UAPs en zelfs rekening houdend met de onwaarschijnlijkheid dat de mensheid in deze periode nauwelijks technische vooruitgang zou hebben gemaakt en slechts de potentie van de huidige fysica zou hebben benut waarover we
nu zekerheid hebben of vrij grote zekerheid.
Ik zie daar eerlijk gezegd het realisme niet van in. Het is voornamelijk een hoop speculatie gebaseerd op theoretische mogelijkheden. Zeker niet iets wat als bewijsmateriaal gezien moet worden voor buitenaards bezoek op dit moment.
Zowel theoretisch als in de praktijk is aangetoond dat ruimtetijd de lichtsnelheid kan ovetreffen, maar eveneens op sub-lichtsnelheid kan de mens binnen een miljoen jaar een flink deel van het sterrenstelsel hebben gekoloniseerd en de overlevingskansen daarmee telkens verder hebben vergroot. Of de mensheid het daadwerkelijk doet, is irrelevant. Er zit niets speculatiefs in: we zouden het kunnen en het ligt volledig binnen de mogelijkheden van de fysica. En indien wij het zouden kunnen, kunnen anderen het ook.
Mijn argumentatie gaat slechts uit van dit realistische scenario en de observatie dat de mens waarschijnlijk niet uniek is als intelligente soort, noch de oudste: als wij het kunnen, kunnen anderen het eveneens.
Maar of wij het werkelijk zullen kunnen lijkt mij op dit moment nog helemaal niet vast te staan.
Het potentieel valt geheel binnen de huidige fysica. Op welke gronden steunt je vermoeden dat we het misschien niet zouden kunnen? Zelfs indien de mens nauwelijks technologisch vooruitgang zou maken in al die tijd, is het mogelijk.
Ik zie op basis van bovenstaande argumenten geen reden om op dit moment de onuitgelegde UAP fenomenen aan buitenaards bezoek toe te schrijven.
We zijn het er reeds over eens dat het redelijk is er vanuit te gaan dat de mens niet uniek, noch de oudste zal zijn als intelligente soort. En als wij het zouden kunnen, kunnen anderen het eveneens. Zeg daarbij zelf niet meer dan dat de buitenaardse hypothese een reële optie is en vooralsnog de sterkste die we hebben voor de 5% waarvoor een conventionele verklaring ontbreekt.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.