Ufo's gemaakt door aliens? Realistischer dan u denkt.

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Ufo's gemaakt door aliens? Realistischer dan u denkt.

Bericht door axxyanus » 29 jan 2021 12:10

ChaimNimsky schreef:
29 jan 2021 11:29
Er zijn naar schatting - volgens de Astrobiologische Copernicaanse limiet -minimaal 36 intelligente beschavingen in ons eigen Melkweg aanwezig. Koloniserende beschavingen komen elkaar vanzelf tegen.
Er zijn naar schatting 400 miljard sterren in de melkweg. Zelfs als 4000 intelligente beschavingen elke een miljoen sterren koloniseren, hebben ze samen 4 miljard sterren gekoloniseerd of ongeveer 1% van de melkweg.

Plaats genoeg om elkaar voortdurend mis te lopen. Het idee dat koloniserende beschavingen elkaar vanzelf tegenkomen lijkt mij alles behalve vanzelfsprekend.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 29 jan 2021 12:17

dikkemick schreef:
29 jan 2021 11:56
ChaimNimsky schreef:
Slechts uitgaande van de mogelijkeheden van de huidige fysica (lichtzeilen) waar we reeds 10% van de lichtsnelheid halen (hoewel in de toekomst ongetwijfeld betere opslossingen komen, maar die negeer ik even), duurt het een Megaannum (een miljoen jaar) om te kunnen koloniseren aan de andere kant van de Melkweg (die ongeveer 100.000 lichtjaar verwijderd is). Ondertussen zal iedere kolonie de kans op het voortbestaan van de soort enorm hebben vergroot.
Te verwaarlozen dus. Je hebt het immers over 1 melkwegstelsel van de 100 a 200 MILJARD!
Integendeel. Tenzij je ervan uitgaat dat ons planeetje het intelligente centrum van het sterrenstelsel zou zijn met honderden miljarden planeten en een vergelijkbaar aantal manen, is de kans relatief groot dat meerdere beschavingen ons reeds hebben bereikt, aangezien het nog geen 2 miljoen jaar kost het sterrenstelsel te koloniseren, zelfs met sub-lichtsnelheid!
Die dus in deze (onze) tijd moeten leven. Die dus intelligent moeten zijn....die dus eveneens de afstand weten te overbruggen...die deze behoefte ook hebben en die ons weten te vinden...Speculatie op speculatie.
Daar hadden we het al een paar maal over gehad. Kolonisatie vergroot de overlevingskansen van de soort en ligt voor de hand. Er zijn in onze eigen Melkweg volgens de Astrobiologische Copernicaanse limiet momenteel minimaal 36 intelligente beschavingen aanwezig.
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 29 jan 2021 12:46

axxyanus schreef:
29 jan 2021 12:10
ChaimNimsky schreef:
Er zijn naar schatting - volgens de Astrobiologische Copernicaanse limiet -minimaal 36 intelligente beschavingen in ons eigen Melkweg aanwezig. Koloniserende beschavingen komen elkaar vanzelf tegen.
Er zijn naar schatting 400 miljard sterren in de melkweg. Zelfs als 4000 intelligente beschavingen elke een miljoen sterren koloniseren, hebben ze samen 4 miljard sterren gekoloniseerd of ongeveer 1% van de melkweg.

Plaats genoeg om elkaar voortdurend mis te lopen. Het idee dat koloniserende beschavingen elkaar vanzelf tegenkomen lijkt mij alles behalve vanzelfsprekend.
Als reeds zovaak gezegd: zelfs op sub-lichtsnelheid kunnen we een flink deel van de Melkweg koloniseren. Het enige dat er voor nodig is, is tijd. En dat is er in ruime mate. Aangezien we het er reeds over eens waren dat de mens aannemelijkerwijs niet de oudste, noch de meest intelligente soort is, is er niets dat anderen weerhoudt onze planeet te hebben bereikt -- zelfs indien hun fysica niet veel verder is dan de onze.

Vanaf het moment van kolonisatie kan de mens theoretisch zelfs binnen een miljoen jaar de andere zijde van het sterrenstelsel aan het koloniseren zijn: Slechts 1 schip vertrekt met - laten we zeggen - 1000 mensen aan boord, met een gelijk aantal mannelijke en vrouwelijke vrijwilligers uit verschillende belangrijke beroepen (ingenieurs, wetenschappers, bemanning, leraren, doktoren, enzovoort). Bij aankomst op een geschikt stellair systeem heeft het de middelen om een ​​kopie van zichzelf te maken en zoveel mogelijk materiaal te exploiteren van planeten, asteroïden en kometen in het gastsysteem. Tien jaar na aankomst kunnen twee schepen vertrekken. Over nog eens 100 jaar zullen nog twee schepen worden gebouwd op elk van twee nieuwe locaties op ongeveer 10 lichtjaar afstand en laten een kolonie achter als er een geschikte locatie beschikbaar is. Over nog eens 100 jaar zullen nog twee schepen worden gebouwd op elk van twee nieuwe locaties op ongeveer 10 lichtjaar afstand.

Stel dat mensen die aan de reis beginnen bij vertrek 25 jaar oud zijn en 75 jaar oud worden. Stel verder dat stellen op het schip gemiddeld vier kinderen hebben en dat hun kinderen (en kleinkinderen, enzovoort) nakomelingen na 25 jaar. Hoeveel generaties leven er bij aankomst en wat zijn hun populaties? De eerste generatie van 500 koppels produceert 4 × 500 = 2000 kinderen. Na 25 jaar produceren deze kinderen 4 × 1000 = 4000 kleinkinderen. Na vijftig jaar op reis sterft de eerste generatie uit, maar 4 × 2000 = 8000 achterkleinkinderen worden geboren. In 75 jaar tijd is het aantal toevoegingen verdubbeld tot 16.000 achter-achterkleinkinderen, maar de tweede generatie is nu uitgestorven. Dit laat een bevolking van 24.000 over, bestaande uit twee generaties: 16.000 mensen van midden twintig en 8000 mensen rond de leeftijd van vijftig.

Met een dekking van 10 lichtjaar in 100 jaar kan de mensheid na 1 Megaannum (een miljoen jaar) beginnen met het koloniseren van de andere kant van de Melkweg (die ongeveer 100.000 lichtjaar verwijderd is). Tegen die tijd, met voldoende middelen, zal de oorspronkelijke bevolking van 1000 op het eerste schip 106 jaar / 25 jaar = 40.000 keer zijn verdubbeld. Dat is een enorm aantal, namelijk 2 tot de 40.000. Het aantal schepen zal elke 100 jaar verdubbelen en na ongeveer 30.000 jaar zullen er evenveel schepen zijn als er sterren in de Melkweg zijn. In de praktijk vertelt dit ons dat het de beschikbaarheid van middelen is in plaats van technologie die de galactische kolonisatie zal beperken.

Het punt van deze speculatieve fantasie is dat we de Melkweg kunnen koloniseren met sublichtsnelheidstechnologie op tijdschalen die op astronomische schaal relatief piepklein zijn. Dit blijft waar, zelfs als de wetenschap nauwelijks voortgang zou maken en bovengenoemde kolonisatiesnelheid met een paar ordes van grootte wordt verminderd, omdat bijvoorbeeld de middelen schaars zijn, of het duurt echt 1000 jaar om 10 lichtjaar af te dekken (klik).

In werkelijkheid zal de wetenschap echter ongetwijfeld vooruitgaan en het ligt voor de hand dat we in die tijd vele zaken zullen ontdekken, waar we ons momenteel nog helemaal geen voorstelling van kunnen maken. Dat heeft de geschiedenis van onze jonge wetenschap immers telkens al getoond. Maar die zijn in dit scenario buiten beschouwing gelaten. En laten we vervolgens ook nog eens zeggen dat men enorm veel tegenslagen heeft en de periode maarliefst vertienvoudigen. Dan kost het de mens slechts 10 miljoen jaar om aan de andere zijde van het Melkwegstelsel te gaan koloniseren. En indien het binnen de mogelijkheden ligt van de ene soort, ligt het binnen de mogelijkheden van de andere soorten.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 jan 2021 13:09

ChaimNimsky schreef:
29 jan 2021 12:17
Daar hadden we het al een paar maal over gehad. Kolonisatie vergroot de overlevingskansen van de soort en ligt voor de hand. Er zijn in onze eigen Melkweg volgens de Astrobiologische Copernicaanse limiet momenteel minimaal 36 intelligente beschavingen aanwezig.
Daar hebben we het misschien wel over gehad, maar ik heb nog steeds moeite met al die variabelen. Laten we tijd even als grootste uitdaging zien. Het voorbeeld van mijn nagelvijltje over de top van de Eiffeltoren. WEG mens! In die verwaarloosbaar kleine, korte tijdsspanne moet die andere beschaving eveneens intelligent ontwikkeld (ongeveer 1 miljoen jaar geleden) zijn EN eveneens hun thuisplaneet naar de knoppen hebben geholpen om eveneens te gaan koloniseren (wellicht een miljoen jaar onderweg geweest) om zodoende de aarde te bereiken met die 10% van de lichtsnelheid.
8-[
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 29 jan 2021 13:22

dikkemick schreef:
29 jan 2021 13:09
ChaimNimsky schreef:
29 jan 2021 12:17
Daar hebben we het misschien wel over gehad, maar ik heb nog steeds moeite met al die variabelen. Laten we tijd even als grootste uitdaging zien. Het voorbeeld van mijn nagelvijltje over de top van de Eiffeltoren. WEG mens! In die verwaarloosbaar kleine, korte tijdsspanne moet die andere beschaving eveneens intelligent ontwikkeld (ongeveer 1 miljoen jaar geleden) zijn EN eveneens hun thuisplaneet naar de knoppen hebben geholpen om eveneens te gaan koloniseren (wellicht een miljoen jaar onderweg geweest) om zodoende de aarde te bereiken met die 10% van de lichtsnelheid.
8-[
Nogmaals: er zijn in onze eigen Melkweg volgens de Astrobiologische Copernicaanse limiet momenteel minimaal 36 intelligente beschavingen aanwezig. En kolonisatie vergroot de kans op overleving van de soort enorm. Koloniserende soorten zullen aannemelijkerwijs miljoenen jaren verder zijn dan de mens. Ik zie geen reden waarom een beschaving noodzakelijkerwijs hun thuisplaneet naar de knoppen moet hebben geholpen om te gaan koloniseren en 10% van de lichtsnelheid is niets -- zelfs de huidige jonge fysica kan dat al verwezelijken met bijv. lichtzeilen.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 jan 2021 13:36

ChaimNimsky schreef:
29 jan 2021 13:22
Nogmaals: er zijn in onze eigen Melkweg volgens de Astrobiologische Copernicaanse limiet momenteel minimaal 36 intelligente beschavingen aanwezig.
Waarvan nogmaals nota genomen.
En kolonisatie vergroot de kans op overleving van de soort enorm.
Uitstekend...kan ik mee leven. ALS dit...DAN dat....
Koloniserende soorten zullen aannemelijkerwijs miljoenen jaren verder zijn dan de mens.
Hier wringt de schoen omdat je al uit gaan van intelligentie in combinatie met de wens tot koloniseren EN de wens andere beschavingen te zoeken/vinden in een tijdsspanne waarin wij dus leven.
Ik zie geen reden waarom een beschaving noodzakelijkerwijs hun thuisplaneet naar de knoppen moet hebben geholpen om te gaan koloniseren en 10% van de lichtsnelheid is niets -- zelfs de huidige jonge fysica kan dat al verwezelijken met bijv. lichtzeilen.
Zie al mijn andere bezwaren nogmaals. Al zijn er 1000 intelligente beschavingen in "ons" melkwegstelsel. Het is niets in vergelijking tot de enorme afstanden in ruimte EN tijd. De speculatie 36 valt dan totaal in het niet.
Philip K. Dick

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 29 jan 2021 13:59

dikkemick schreef:
29 jan 2021 13:36
ChaimNimsky schreef:
29 jan 2021 13:22
Nogmaals: er zijn in onze eigen Melkweg volgens de Astrobiologische Copernicaanse limiet momenteel minimaal 36 intelligente beschavingen aanwezig.
Waarvan nogmaals nota genomen.
Prima.
En kolonisatie vergroot de kans op overleving van de soort enorm.
Uitstekend...kan ik mee leven. ALS dit...DAN dat....
Prima, dan zijn we reeds een heel eind verder in de discussie.
Koloniserende soorten zullen aannemelijkerwijs miljoenen jaren verder zijn dan de mens.
Hier wringt de schoen omdat je al uit gaan van intelligentie in combinatie met de wens tot koloniseren EN de wens andere beschavingen te zoeken/vinden in een tijdsspanne waarin wij dus leven.
We waren het er over eens dat het zeer onaannemelijk is dat de aarde het intelligente of oudste levenscentrum zou zijn van het sterrenstelsel met honderden miljarden planeten, waarvan op onze beide buurplaneten reeds tekenen van mogelijk leven zijn gevonden. Uitgaande van de Astrobiologische Copernicaanse limiet, die spreekt over het minimale aantal intelligente beschavingen die zich nomenteel ons sterrenstelsel bevinden, is kolonisatie voor de hand liggend (ook voor de mens trouwens), aangezien het de overlevingskansen van de soort enorm vergroot. Eveneens met het argument aangaande kolonisatie kon je reeds leven (zie je posting hierboven). De door jou veronderstelde wens beschavingen te zoeken, hoeft echter nergens aanwezig te zijn en maakt evenmin deel uit van de hypothese. Men komt simpel tegen wat men tegenkomt.
Zie al mijn andere bezwaren nogmaals. Al zijn er 1000 intelligente beschavingen in "ons" melkwegstelsel. Het is niets in vergelijking tot de enorme afstanden in ruimte EN tijd. De speculatie 36 valt dan totaal in het niet.
klik

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 29 jan 2021 15:05

ChaimNimsky schreef:Nonsens. Je vroeg naar het waarom, waarop ik reageerde dat ik het issue zelf liever van de andere kant benader, in plaats van slechts op het fenomeen UAPs te focussen:

de toegenomen aannemelijkheid van buitenaards leven vergroot de kans dat wij als intelligente soort niet uniek zijn. Het uitgangspunt dat de mens momenteel het intelligente centrum van het heelal is, begint er zelfs belachelijk uit te zien. Indien wij iets zouden kunnen, is er geen reden er vanuit te gaan dat anderen het niet kunnen.

Wat je er verder mee doet, interesseert me werkelijk helemaal niet.
Wie verkondigt er hier het uitgangspunt "dat de mens momenteel het intelligente centrum van het heelal is, . . . . [/quote]

Graag met naam en toenaam en uitspraak aanhalen.

vervolgd met jouw:
begint er zelfs belachelijk uit te zien. Indien wij iets zouden kunnen, is er geen reden er vanuit te gaan dat anderen het niet kunnen.
In plaats van creatief met kurk *) hebben we nu stromannetjes knutselen.

Wat je daar mee wil bereiken intrigeert, maar interessert me niet.
Het enige dat me wel interesseert hoe we met een ontmoeting om zouden gaan en daar heb je het niet over.

Roeland
*) https://nl.wikipedia.org/wiki/Kreatief_met_Kurk
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 29 jan 2021 15:22

heeck schreef:
29 jan 2021 15:05
ChaimNimsky schreef:Nonsens. Je vroeg naar het waarom, waarop ik reageerde dat ik het issue zelf liever van de andere kant benader, in plaats van slechts op het fenomeen UAPs te focussen:

de toegenomen aannemelijkheid van buitenaards leven vergroot de kans dat wij als intelligente soort niet uniek zijn. Het uitgangspunt dat de mens momenteel het intelligente centrum van het heelal is, begint er zelfs belachelijk uit te zien. Indien wij iets zouden kunnen, is er geen reden er vanuit te gaan dat anderen het niet kunnen.

Wat je er verder mee doet, interesseert me werkelijk helemaal niet.
Wie verkondigt er hier het uitgangspunt "dat de mens momenteel het intelligente centrum van het heelal is, . . . . Graag met naam en toenaam en uitspraak aanhalen.
Waar wordt geclaimd dat er iemand is die dat uitgangspunt verkondigt?
ChaimNimsky schreef:begint er zelfs belachelijk uit te zien. Indien wij iets zouden kunnen, is er geen reden er vanuit te gaan dat anderen het niet kunnen.
hebben we nu stromannetjes knutselen.
Een bruikbaar statement van je, aangezien hieruit volgt dat er geen reden is er vanuit te gaan dat oudere en intelligentere beschavingen niet minimaal kunnen hetgeen binnen de mogelijkheden van de huidige menselijke fysica ligt.
In plaats van creatief met kurk *)
*) https://nl.wikipedia.org/wiki/Kreatief_met_Kurk
Gezien je bijdrage aan dit topic voornamelijk bestaat uit een verwijzing naar dijenkletsen en het telkens ridiculiseren van de buitenaardse hypothese zonder toevoeging van tegenargumenten, wordt ik in toenemende mate benieuwd naar je argumenten te veronderstellen dat de buitenaardse hypothese nog te vergelijken valt met het creatief zijn met kurk.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 29 jan 2021 18:51

ChaimNimsky schreef:
29 jan 2021 13:59
We waren het er over eens dat het zeer onaannemelijk is dat de aarde het intelligente of oudste levenscentrum zou zijn van het sterrenstelsel met honderden miljarden planeten, waarvan op onze beide buurplaneten reeds tekenen van mogelijk leven zijn gevonden. Uitgaande van de Astrobiologische Copernicaanse limiet, die spreekt over het minimale aantal intelligente beschavingen die zich nomenteel ons sterrenstelsel bevinden, is kolonisatie voor de hand liggend (ook voor de mens trouwens), aangezien het de overlevingskansen van de soort enorm vergroot. Eveneens met het argument aangaande kolonisatie kon je reeds leven (zie je posting hierboven). De door jou veronderstelde wens beschavingen te zoeken, hoeft echter nergens aanwezig te zijn en maakt evenmin deel uit van de hypothese. Men komt simpel tegen wat men tegenkomt.
Ik heb werkelijk geen idee of de intelligentie op aarde uniek is in dit sterrenstelsel. Ik wil meegaan met de hypothese dat elders leven ontwikkeld is, maar niet direct de stap maken dat dit superieur intelligent leven is. Dan ga je er al vanuit dat intelligentie automatisch ontwikkeld. Wij zijn een ongeluk in de evolutie. Een kosmisch toeval. Zonder komeetinslag had wellicht de dinosaurus nog geleefd. Het blijft bij speculeren. Ik heb dan persoonlijk ook een zwaar hoofd in die Astrobiologische Copernicaanse limiet. Volgens mij zijn er te weinig vaste variabelen in het geheel. Het onderzoek is gedaan door 2 Britse astronomen. Geen keiharde wetenschap lijkt me.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 29 jan 2021 20:39

ChaimNimsky schreef:
29 jan 2021 12:46

Met een dekking van 10 lichtjaar in 100 jaar kan de mensheid na 1 Megaannum (een miljoen jaar) beginnen met het koloniseren van de andere kant van de Melkweg (die ongeveer 100.000 lichtjaar verwijderd is). Tegen die tijd, met voldoende middelen, zal de oorspronkelijke bevolking van 1000 op het eerste schip 106 jaar / 25 jaar = 40.000 keer zijn verdubbeld. Dat is een enorm aantal, namelijk 2 tot de 40.000. Het aantal schepen zal elke 100 jaar verdubbelen en na ongeveer 30.000 jaar zullen er evenveel schepen zijn als er sterren in de Melkweg zijn. In de praktijk vertelt dit ons dat het de beschikbaarheid van middelen is in plaats van technologie die de galactische kolonisatie zal beperken.
Uw schema van exponentiële groei is totaal onrealistisch want het houdt geen rekening met de beperkingen van een drie-dimensionale ruimte. Mijn inschatting is dat na ongeveer de 12de verdubbeling, de kolonies elkaar in de weg gaan beginnen zitten en dat de groei beperkt zal worden door de oppervlakte van een uitbreidende bol. Met andere woorden, je zal op deze manier maximaal een kwadratisch groei patroon kunnen bekomen.

Dit is een mooi voorbeeld van hoe jij op een simplistische manier van zaken uitgaat, zonder rekening te houden met eventuele beperkende factoren.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 29 jan 2021 21:27

dikkemick schreef:
29 jan 2021 18:51
ChaimNimsky schreef:
29 jan 2021 13:59
Ik heb werkelijk geen idee of de intelligentie op aarde uniek is in dit sterrenstelsel. Ik wil meegaan met de hypothese dat elders leven ontwikkeld is, maar niet direct de stap maken dat dit superieur intelligent leven is. Dan ga je er al vanuit dat intelligentie automatisch ontwikkeld. Wij zijn een ongeluk in de evolutie. Een kosmisch toeval. Zonder komeetinslag had wellicht de dinosaurus nog geleefd. Het blijft bij speculeren. Ik heb dan persoonlijk ook een zwaar hoofd in die Astrobiologische Copernicaanse limiet. Volgens mij zijn er te weinig vaste variabelen in het geheel. Het onderzoek is gedaan door 2 Britse astronomen. Geen keiharde wetenschap lijkt me.
Het betreft wetenschap, maar geen keiharde feiten -- dat klopt. Over een thema als buitenaards leven, hebben we nog geen harde data en moeten we de sterkste hypothese baseren op de sporadische info die we bezitten.

ChaimNimsky
Bevlogen

Bericht door ChaimNimsky » 29 jan 2021 21:36

axxyanus schreef:
29 jan 2021 20:39
ChaimNimsky schreef:
29 jan 2021 12:46

Uw schema van exponentiële groei is totaal onrealistisch want het houdt geen rekening met de beperkingen van een drie-dimensionale ruimte. Mijn inschatting is dat na ongeveer de 12de verdubbeling, de kolonies elkaar in de weg gaan beginnen zitten en dat de groei beperkt zal worden door de oppervlakte van een uitbreidende bol. Met andere woorden, je zal op deze manier maximaal een kwadratisch groei patroon kunnen bekomen.
Niet indien ze verder koloniseren. Het toont aan dat we een groot deel van ons eigen sterrenstelsel eveneens met sublichtsnelheidstechnologie kunnen koloniseren op tijdschalen die op astronomische schaal piepklein zijn. Dit blijft waar, zelfs als de wetenschap nauwelijks voortgang zou boeken en bovengenoemde kolonisatiesnelheid met een paar ordes van grootte wordt verminderd, omdat bijvoorbeeld de middelen schaars zijn. En in werkelijkheid zal de wetenschap bovendien ongetwijfeld vooruitgaan en ligt het voor de hand dat we in een miljoen jaar vele zaken zullen ontdekken, waar we ons momenteel nog helemaal geen voorstelling van kunnen maken. Dat heeft de geschiedenis van onze jonge wetenschap immers telkens reeds getoond. Maar die zijn in dit scenario vrijwel geheel buiten beschouwing gelaten. En laten we vervolgens ook nog eens zeggen dat men enorm veel tegenslagen heeft en de periode maarliefst vertienvoudigen. Dan kost het de mens slechts 10 miljoen jaar om aan de andere zijde van het Melkwegstelsel te gaan koloniseren. En indien het binnen de mogelijkheden ligt van de ene soort, ligt het binnen de mogelijkheden van de andere soorten.

P.s. waarom spreek je me aan met ''u''?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 jan 2021 02:56

Even wat rekenwerk laten uitvoeren. 1000 mensen naar alpha centaury vereist - denk ik - een minimale payload van 1000 ton. (erg krap, maar we moeten niet te pessimistisch zijn over onze mogelijkheden). Met een acceleratie van 1 g (dat is optiomaal nietwaar?), bereikje 95% van de lichtsnelheid. en de reis duurt 3,5 jaar voor de inzittenden en 6 jaar gezien vanuit de aarde. Dat lijkt mooi. Maar helaas het vereist 1000 maal meer energie dan de huidige menselijke jaarlijkse energieproductie. Ik denk niet dat 1000 mensen in 100 jaar met slechts 1000 ton aan meegebachte materialen in staat zijn om tweemaal die hoeveelheid op een andere planeet te realiseren. Als het hier al mogelijk is zoveel energie in een ding van 1000 ton te concentreren, Ik zou zo denken dat je zonnezeilen zouden verdampen. En welke gek zou zoveel energie willen verspelen voor slechts een 1000-tal personen? Er zijn er nog 7 miljoen keer zo veel op aarde! Zoiets doe je alleen als je eigen planeet het begeeft en dat gebeurt slechts eens in de 6 miljard jaar! Daar ga je dus geen haast mee maken.
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 jan 2021 03:25

(veel) goedkoper is een reis met maximaal 11% van de lichtsnelheid. Daarvoor is slechts 0,003 G versnelling nodig en het duurt 75 jaar. Helaas te lang om te overleven dus moet het een generatieschip worden. De vraag is wat de kinderen van hun missie zouden vinden en of ze wel zo snel mogelijk door willen reizen. Maarje bespaart geeldig op energie, (meer dan 99!) Dus veruit superieur. De kans om dit binnen 100jaar te evenaren wordt ook een stuk groter. Uiteraard zullen veel van die schepen op iets dodelijks botsen, maar een kniesoor die daar op let.
Ik wens u alle goeds

Plaats reactie