Antivaxxers - Kinderartsen slaan alarm

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Antivaxxers - Kinderartsen slaan alarm

Bericht door axxyanus » 17 mei 2019 08:51

Boerenverstand schreef:
16 mei 2019 19:14
Gedwongen vaccinatie vind ik overigens een gruwel. Voor mij is lichamelijke integriteit / Artikel 11: Onaantastbaarheid lichaam heel belangrijk. Wanneer men dit opzij zet voor gedwongen vaccinatie, kan men onaantastbaarheid van het lichaam opzij zetten voor nog veel meer. Waar ligt de grens dan? Wie bepaalt dat?

Voor mij is gedwongen vaccinatie een soort verkrachting door de overheid.
Maar kinderen, want daar gaat het uiteindelijk over, hebben daar over het algemeen geen zeg over. Voor kinderen is vaccinatie altijd gedwongen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 17 mei 2019 09:05

Ingi schreef:
16 mei 2019 21:02
axxyanus schreef:
16 mei 2019 14:42
Ingi schreef:
16 mei 2019 14:19

Met het verschil als iemand dat doet die net wat kritischer erin staat (en dus min of meer in het antivax hoekje gezet wordt) erop gewezen wordt dat het merendeel niet voldoende betrouwbare links zouden zijn.
Dat is natuurlijk altijd een probleem. Welke sites zijn betrouwbaar en welke niet en hoe maak je het onderscheid tussen die twee. Een struikelblok hierbij is dat mensen de neiging hebben om sites die hun ideeën bevestigen meer te vertrouwen dan sites die hun ideeën tegenspreken. Zo kan elke kant zich kritisch noemen want ze zijn kritisch t.o.v. de ideeën die de hunne tegenspreken.

En we kunnen niet anders dan ergens op vertrouwen, we hebben gewoon niet de tijd en de middelen om alles zelf na te gaan. Dus de vraag wie te vertrouwen is echt wel belangrijk. Ik stel een klein experiment voor. Kies een URL uit van pallieter en kom zelf met een van die meer kritische URL's en dan proberen we samen eens de betrouwbaarheid van elke site in te schatten aan de hand van criteria waar we het eens over kunnen zijn. Zelf ben ik er blij mee, er zijn meer mogelijkheden naar het leven ( en ziekte, overlijden enz.) te kijken dan de gangbare manier in onze huidige maatschappij.
Het gaat om het onderscheid wat er gemaakt wordt tussen wie deze linken als informatiebron gebruikt.
Niet of de informatie in de artikelen wel of niet klopt volgens de gangbare algemene wetenschappelijk kennis.
Als je dat precies wilt weten, gewoon uitzoeken, dat is het probleem niet.
Ik heb het niet over of iets wel of niet klopt volgens de algemene wetenschappelijk kennis. Als jij het hebt over meer kritische sites, dan ga ik er van uit dat je het hebt over sites die de huidige wetenschappelijk kennis in vraag stellen (Indien niet dan ben ik danig in de war en verzoek ik je dat recht te zetten). Dus stelt zich de vraag wat is meer betrouwbaar, de gangbare algemene wetenschappelijke kennis of de mensen/sites die daar vraagtekens bij zetten.

Want op zich is ergens vraagtekens bij zetten gemakkelijk. Dat doen de platte-aarders immers ook. Daar bestaan ook meer kritische sites die de gangbare algemene wetenschappelijk kennis in vraag stellen. Stel dat hier een platte-aarder afkomt en die komt met een heleboel links ter ondersteuning van zijn idee dat de aarde plat is? Hoe serieus moeten we die links dan nemen volgens jou?
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 17 mei 2019 09:41

Petra schreef:
17 mei 2019 04:26
Boerenverstand schreef:
16 mei 2019 19:14
Gedwongen vaccinatie vind ik overigens een gruwel. Voor mij is lichamelijke integriteit / Artikel 11: Onaantastbaarheid lichaam heel belangrijk. Wanneer men dit opzij zet voor gedwongen vaccinatie, kan men onaantastbaarheid van het lichaam opzij zetten voor nog veel meer. Waar ligt de grens dan? Wie bepaalt dat?

Voor mij is gedwongen vaccinatie een soort verkrachting door de overheid.
Dat ben ik volledig met je eens.
De persoonlijke integriteit van mensen mag nooit of te nimmer gedwongen worden aangetast.

Ik denk dat het prima kan dat mensen zich uit principe niet willen laten vaccineren als dat maar niet groter dan een bepaald percentage is.
Net als pacifistische dienstweigeraars in het leger.

Dus moet de overheid i.i.g. goed blijven informeren om de minimale standaard te waarborgen. En onderzoek om te kijken waar nou de schoen wringt bij de anti vaxxers.
Pas als de principiële weigeraars met zo'n groot aantal zijn dat de volksgezondheid in het gedrang komt... is er dringend werk aan de winkel. Maar dan hebben ze wel wat steken laten vallen.

Maar ook dan denk ik eerder in de richting van onderzoek/kennisoverdracht & Informeren informeren informeren.
Ik vind dit bullshit. Ieders vrijheid stopt bij de vrijheid van anderen.

Door niet te vaccineren breng je kinderen in gevaar die te jong zijn om gevaccineerd te worden.

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/w ... gle.com%2F
Meer dan 41.000 kinderen en volwassenen in Europa zijn in de eerste helft van 2018 getroffen door mazelen. Daarmee zijn er in een half jaar tijd al veel meer gevallen geconstateerd dan er in de afgelopen tien op jaarbasis zijn geteld. De Wereldgezondheidsorganisatie dringt nu aan op maatregelen.
Dit zijn de feiten. Dit heeft niets meer met persoonlijke vrijheid te maken.

Ik mag verdorie ook niet tegen 200 km/h rijden. Ik moet ook een gordel dragen. Ik mag niet roken in restaurants. Etc.

De overheid kan enkel de minimale standaard garanderen door te verplichten. Dat lukt nooit door te informeren. Mensen luisteren nu eenmaal niet naar rede, dat merk je zelf hier op dit forum. We weten perfect welke risico's er verbonden aan welke vaccinaties. Die kan je perfect per vaccin terugvinden in mijn linkje van het CDC. En die wegen bij geen enkel geval op tegen de voordelen. Integendeel!!! Niet vaccineren is levensgevaarlijk. M.i. zouden zelfs mensen die niet vaccineren, en voor een uitbraak zorgen waarbij jonge kinderen sterven, vervolgd moeten worden voor doodslag.

Je kan natuurlijk stellen zoals Mctasty dat we toch met teveel zijn maar dan denk ik dat we beter werken aan geboortecontrole.

Edit: bijkomend neem je een beslissing voor je kinderen, niet voor jezelf. Dus gaat het niet eens over persoonlijke vrijheid maar over de illusie dat jij eigenaar bent van je kind. Mag je dan ook je kind drugs en alcohol geven?? En clitorissen verwijderen, wat denken we daarover? Kindhuwelijken? Leerplicht?
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 17 mei 2019 10:24

pallieter schreef:
17 mei 2019 09:41

Door niet te vaccineren breng je kinderen in gevaar die te jong zijn om gevaccineerd te worden.
Hoe kom je erbij dat je door niet vaccineren kinderen in gevaar brengt.
Je zou misschien kunnen stellen dat je ze niet uit een gevaarlijke situatie haalt, wanneer je niet vaccineert.
En dan kom je bij mijn punt, welke situatie creëer je wanneer je gaat vaccineren.......
Met vaccineren tracht je iets te verbeteren, maar ja de mens maakt er een zootje van. Wie brengt wat in gevaar?
Niet vaccineren is dan misschien wel het minst schadelijke......
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.
In lack'ech, ik ben een andere jij, jij bent een andere ik.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 17 mei 2019 10:31

Mcmadtasty schreef:
17 mei 2019 10:24
pallieter schreef:

Je zou misschien kunnen stellen dat je ze niet uit een gevaarlijke situatie haalt, wanneer je niet vaccineert.
En dan kom je bij mijn punt, welke situatie creëer je wanneer je gaat vaccineren.......
Een waarin meer mensen immuun zijn aan een bepaalde ziekte.
Mcmadtasty schreef:
Met vaccineren tracht je iets te verbeteren, maar ja de mens maakt er een zootje van. Wie brengt wat in gevaar?
Dit zijn platitudes die je altijd kan inzetten. De mens zorgt soms voor verbeteringen en maakt er soms een zootje van. Alle aanwijzingen op dit moment wijzen erop dat vaccinaties voor een gevoelige verbetering van onze gezondheid zorgen, zonder dat er een zootje van gemaakt wordt. Als jij aanwijzingen hebt dat er in deze kwestie toch een zootje om de hoek loert, gelieve dan te verduidelijken waar je het over hebt.

Anders ben je gewoon twijfel aan het zaaien die nergens op gebaseerd is.

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 17 mei 2019 10:46

Mcmadtasty schreef:
decennialange statistieken, onderzoek etc.
iets met wetenschap, onderzoek en feiten
Mcmadtasty schreef:
onzin :)
https://mijnkinderarts.nl/baby/vaccinat ... chiedenis/
200j geleden stierf 10% aan pokken en vandaag worden 2,5 miljoen kinderen vd dood gered. Dat getal mag je, voorzichtig geschat, verdrie- of viervoudigen als je hebt over levenslang handicaps als gevolg van kinderziektes.

maar goed
links zijn waardeloos, het Who zal ook in eht complot zitten en zolang je eigen kinderen niets voor hebben is alles ok

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 17 mei 2019 11:09

axxyanus schreef:
17 mei 2019 10:31

Dit zijn platitudes die je altijd kan inzetten. De mens zorgt soms voor verbeteringen en maakt er soms een zootje van. Alle aanwijzingen op dit moment wijzen erop dat vaccinaties voor een gevoelige verbetering van onze gezondheid zorgen, zonder dat er een zootje van gemaakt wordt. Als jij aanwijzingen hebt dat er in deze kwestie toch een zootje om de hoek loert, gelieve dan te verduidelijken waar je het over hebt.

Hahaha, je weet het leuk om te draaien.
Even kijken. ik heb er geen problemen mee dat mensen zich vaccineren, zelf maak ik een andere keuze.
Er wordt van alle kanten beweerd dat iedereen zich moet vaccineren./ ik zie daar d noodzaak niet van in en dan moet ik mij verduidelijken om gegronde redenen te geven waarom ik niet gevaccineerd wil worden?
Dat heb ik al lang en breed gedaan. Op het moment dat dat niet voldoende is, helaas.
Ik zaai geen twijfel dat nergens op gebaseerd is.

Een uitleg van
overtuigd mij niet.
Een beschuldiging dat ik iets in gevaar zou brengen bestrijd ik trouwens alleen maar, want ik creëer niets wat er nog niet is, in tegenstelling tot wanneer je overgaat tot vaccineren. Dan doe je iets wat gevolgen heeft.
Het verschil in wat wij hebben verandert niets in de gelijkheid van wat wij zijn.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 17 mei 2019 11:17

appelfflap schreef:
17 mei 2019 10:46
Mcmadtasty schreef:
onzin :)
https://mijnkinderarts.nl/baby/vaccinat ... chiedenis/
200j geleden stierf 10% aan pokken en vandaag worden 2,5 miljoen kinderen vd dood gered. Dat getal mag je, voorzichtig geschat, verdrie- of viervoudigen als je hebt over levenslang handicaps als gevolg van kinderziektes.
Fantastische cijfers..................... of niet..............................?

appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap » 17 mei 2019 11:20

Mcmadtasty schreef:
17 mei 2019 11:09

in tegenstelling tot wanneer je overgaat tot vaccineren. Dan doe je iets wat gevolgen heeft.
je helpt mee aan het uitroeien van vreselijke ziektes?
verschrikkelijk gevolg me dunkt :)

cijfers kloppen uiteraard niet aangezien het WHO mee in eht complot zit en historici hebben er ok alle belang bij, uiteraard als leden vh complot, om statistieken te vervalsen :)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 17 mei 2019 11:30

pallieter schreef:
Zeker. Vandaar dat gedwongen vaccineren een brug te ver is.
pallieter schreef:
Dat klopt.
Dat is vreselijk vervelend. En dat is een dilemma.
Dan wordt het afwegen...
Is er een noodzaak? Is er een epidemie in aantocht? Is de volksgezondheid in ernstig gevaar als je het niet doet.

Maar hé, de wereld zit vol met gevaren omdat we nu eenmaal dat recht op persoonlijke integriteit hebben. Er kunnen ook mensen met wapens op straat lopen. Die zijn ook gevaarlijk. De politie mag niet iedereen (zonder geldige reden) fouilleren om naar pistolen of andere wapens te zoeken.
En denk zo maar verder.

En vergeet ook niet... een vaccinatie is wat anders dan een gordel omdoen in een auto of verplicht je auto laten keuren.. Het is een inbreuk in je lichaam met niet lichaamseigen stoffen.
Geen enkele medische handeling mag zonder toestemming plaatsvinden.
pallieter schreef:
Edit: bijkomend neem je een beslissing voor je kinderen, niet voor jezelf. Dus gaat het niet eens over persoonlijke vrijheid maar over de illusie dat jij eigenaar bent van je kind. Mag je dan ook je kind drugs en alcohol geven?? En clitorissen verwijderen, wat denken we daarover? Kindhuwelijken? Leerplicht?
Kom op Pallieter!
Een ouder/voogd draagt verantwoordelijkheid voor het kroost.
We gaan ook niet zeuren over mensen die niet wilsbekwaam zijn, zwakzinnig e.d.
Je mag je kind verzorgen en beschermen e.d. Doe je dat niet goed, dan grijpt de kinderbescherming in. zoals in hieronderstaande zaken:
Clitorissen verwijderen/kindhuwelijken e.a. nare dingen vallen onder mishandeling. Je mag ook je kind niet in mekaar meppen.
Laatst gewijzigd door Petra op 17 mei 2019 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 17 mei 2019 11:37

Mcmadtasty schreef:
pallieter schreef:

Zowat de volledige wetenschap. Enkele miljoenen wetenschappelijke studies.
Je tracht helemaal niets te verbeteren. Je brengt gewoon een onschadelijk virus in het lichaam waarna het specifieke immuunsysteem IDENTIEK dezelfde antidtoffen aanmaakt dan wanneer je de echte ziekte zou krijgen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Inenting
Uit een meta-analyse van 1.000 studies blijkt dat vaccins erg weinig bijwerkingen hebben.[3][4] Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) komen ernstige bijwerkingen zeer zelden voor en zijn eventuele bijwerkingen meestal mild (zoals verschijnselen rond de prikplek, koorts en hangerigheid).[5] Volgens het RIVM weegt dit ruimschoots op tegen de risico's die ongevaccineerde mensen lopen. De veiligheid van alle verschillende vaccinaties wordt voortdurend in de gaten gehouden, onder andere door het RIVM. Voor meer informatie hierover, zie Rijksvaccinatieprogramma.
En jij komt tot die conclusie zonder enige feitelijke observatie maar omdat jouw buikgevoel zegt dat mensen er een zooitje van maken? #-o

Mensen maken er inderdaad een zooitje van, de antivaxxers voorop.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 17 mei 2019 11:39

Petra schreef:
17 mei 2019 11:30

Is er een noodzaak? Is er een epidemie in aantocht? Is de volksgezondheid in ernstig gevaar als je het niet doet.
Euh, lees jij wel de posts waarop je reageert?
Meer dan 41.000 kinderen en volwassenen in Europa zijn in de eerste helft van 2018 getroffen door mazelen. Daarmee zijn er in een half jaar tijd al veel meer gevallen geconstateerd dan er in de afgelopen tien op jaarbasis zijn geteld. De Wereldgezondheidsorganisatie dringt nu aan op maatregelen.

Mcmadtasty
Ervaren pen

Bericht door Mcmadtasty » 17 mei 2019 11:42

appelfflap schreef:
17 mei 2019 11:20
Mcmadtasty schreef:

in tegenstelling tot wanneer je overgaat tot vaccineren. Dan doe je iets wat gevolgen heeft.
je helpt mee aan het uitroeien van vreselijke ziektes?
verschrikkelijk gevolg me dunkt :)
vreselijke en verschrikkelijk duiden op een mening.
https://www.nrc.nl/nieuws/2012/09/18/al ... 0-a1069618
Welk gevolg heeft het ziektes uit te roeien? Lekker bezig.......of niet......
cijfers kloppen uiteraard niet aangezien het WHO mee in eht complot zit en historici hebben er ok alle belang bij, uiteraard als leden vh complot, om statistieken te vervalsen :)
Ik heb het niet over complotten, ik heb het over een tunnelvisie.
Op het moment dat je er andere beschouwingen op loslaat kom je misschien wel tot heel andere conclusies dan fantastische cijfers.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 17 mei 2019 11:49

pallieter schreef:
17 mei 2019 11:39
Petra schreef:
17 mei 2019 11:30

Euh, lees jij wel de posts waarop je reageert?
:lol: jahhaaa.
Dat zeg ik toch.. dan is het een dilemma.
Maar geen makkelijke, waar de meningen enorm over zullen verschillen.

Ik ben overigens erg pro vaccinatie hoor. Daar niet om.
Maar verplichten? Vind ik een enorm dilemma.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 17 mei 2019 11:49

Mcmadtasty schreef:
axxyanus schreef:
17 mei 2019 10:31

Hahaha, je weet het leuk om te draaien.
Even kijken. ik heb er geen problemen mee dat mensen zich vaccineren, zelf maak ik een andere keuze.
Dat verandert niets aan het feit dat de manier waarop je die keuze hier probeert te ondersteunen, gebaseerd is op twijfel zaaien die nergens op gebaseerd is.
Mcmadtasty schreef:
Er wordt van alle kanten beweerd dat iedereen zich moet vaccineren./ ik zie daar d noodzaak niet van in en dan moet ik mij verduidelijken om gegronde redenen te geven waarom ik niet gevaccineerd wil worden?
Natuurlijk. Het feit dat jij persoonlijk niet overtuigd bent, verandert niets aan het feit dat er heel goed redenen zijn om te vaccineren en zelfs om dat te verplichten. Als jij tegenover al die redenen enkel je persoonlijk niet overtuigd zijn en wat vage insinuaties kan zetten dan ben je gewoon twijfels aan het zaaien die nergens op gebaseerd zijn.

Mcmadtasty schreef:
Een uitleg van
overtuigd mij niet.
Dat dat jouw niet overtuigd is geen argument.

Plaats reactie