Antivaxxers - Kinderartsen slaan alarm
Geplaatst: 01 jul 2018 12:22
‘Wij zien mazelen als een milde ziekte’
Wij kennen het vaccinatie verbod en de reden daarvoor binnen aantal orthodoxe christelijke denominaties.
De polio epidemie en de daarop volgende landelijke vaccinaties, als ook de hele cocktail DKTP.
Sinds de volgende jaren uitgebreid met het immuniseren tegen een paar andere levensbedreigende ziekten of anderszins heftige gevolgen vooral voor kinderen.
Ik ken sinds de jaren 70 en later in toenemende mate het onderwijs op de Vrije Scholen, waar de antroposofische gedachte wordt onderwezen en nageleefd.
In mijn idee begonnen met de afkeer van alles wat met de moderne materialistische maatschappij heeft te maken, die men als "kunstmatig en plastic" ziet. Een term uit die tijd.
Ook het "terug naar de natuur" stamt uit die tijd, inclusief de geitenwollen-sokken-types.
Er is een sterke relatie met de denkwijze binnen hoger opgeleide kringen, die zeer bewust bezig zijn hun kinderen in die geest op te voeden.
Er bestaat een sterk geloofsgerelateerde gedachte, maar meer dan bij de christelijke sekten, de behoefte aan rationele onderbouwing met als gevolg een sterke hang naar pseudo wetenschappen.
In mijn beleving ook door een sterk spirituele behoefte, die achterblijft en ingevuld wordt als de God van de Bijbel niet voldoet aan het globale denken.
Door kennismaking met andere culturen en religies wordt die vaak ingevuld door de theosofische gedachte.
Dat heeft zijn directe weerslag op de antroposofische gezondheidszorg
Medicijnen gegeven door de reguliere gezondheidszorg zouden bij kinderen een natuurlijke ontwikkeling in de weg staan.
Het geloof in "genezerikken", die mensen voorhouden dat (kinder)ziekte zijn nut heeft voor de rest van het leven, en dat medicijnen alleen maar gif zijn in zelfs een dubbele betekenis en een hang naar natuurgeneeskunde doet de rest.
Samen met publiciteit, die de antivax beweging de wereld steeds weer instuurt en het algemeen geworden gebruik van de scociale media wordt het dweilen met de kraan open om deze mensen te overtuigen van het feit, dat zij hun en andere kinderen sterk blootstellen aan ziekten, die voldoende voorkomen kunnen worden.
Het lijkt idd. vaak, dat er zo'n druk ligt op deze moraal, dat ouders zich schuldig gaan voelen als zij hun kinderen blootstellen aan "chemisch gif" en mede daardoor hun geloof in alternatieve geneeswijzen alleen nog versterkt wordt.
Het lijkt in zoverre een sektarische gedachte, dat ze dit schuldgevoel belangrijker vinden dan het schuldgevoel, dat ze hun kinderen blootstellen aan ziekte, die voorkomen kunnen worden.
Kinderartsen en het RIVM slaan alarm: de vaccinatiegraad komt met slechts 90,2 procent van alle kleuters in de gevarenzone van de dekking die nodig is om groepsimmuniteit te garanderen. Weerstand tegen prikken komt toenemend uit de hoek van alternatieve ‘kritische’ ouders, ...
Orthodox christelijke geloofsredenen.De kinderen die zich in de jaren zeventig op de bible belt met stramme benen voortbewogen of in rolstoelen reden zijn nu volwassen. Onlangs interviewde de EO een van hen. Roelofje, met een helder verstand en tot haar kin verlamd, sprak over haar ouders die de goddelijke voorzienigheid lieten prevaleren boven een simpele prik in de bovenarm. Aan het ziekbed zei de dominee: ‘Er moet toch íemand boeten voor de zonden van de mensheid’, wat erop neerkwam dat zij een geruïneerd leven op aarde tegemoetging. Bij de uitbraak van polio in 1971 stierven ook kinderen.
Wij kennen het vaccinatie verbod en de reden daarvoor binnen aantal orthodoxe christelijke denominaties.
De polio epidemie en de daarop volgende landelijke vaccinaties, als ook de hele cocktail DKTP.
Sinds de volgende jaren uitgebreid met het immuniseren tegen een paar andere levensbedreigende ziekten of anderszins heftige gevolgen vooral voor kinderen.
AntroposofieMaar zo vanzelfsprekend is het blijkbaar niet voor iedereen. Meestal wordt dan meteen gedacht aan de bevindelijk gereformeerden. Maar minstens zo hardnekkig gelovig is de groep die uit antroposofische en homeopathische overtuiging besluit kinderen slechts deels of helemaal niet te vaccineren.
‘Maar een uitbraak is net zo goed mogelijk in kernen waar veel antroposofen wonen, zoals in Zeist en Zutphen. Deze kinderen concentreren zich op de vrijeschool en het gebied ligt bovendien tegen de bible belt aan. Het is een kwestie van afwachten, een uitbraak kan daar ook optreden’, zegt Marina Conyn, hoofd van de afdeling vaccinatieprogramma van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
Uit een onderzoek van de GGD, enkele jaren terug, bleek dat in Amsterdam de laagste graad voor vaccinatie voor mazelen, bof en rode hond werd aangetroffen op de vrijescholen: slechts 65 procent. Op de vrijeschool in Gelderland was het zelfs veertig procent.
Ik ken sinds de jaren 70 en later in toenemende mate het onderwijs op de Vrije Scholen, waar de antroposofische gedachte wordt onderwezen en nageleefd.
In mijn idee begonnen met de afkeer van alles wat met de moderne materialistische maatschappij heeft te maken, die men als "kunstmatig en plastic" ziet. Een term uit die tijd.
Ook het "terug naar de natuur" stamt uit die tijd, inclusief de geitenwollen-sokken-types.
Er is een sterke relatie met de denkwijze binnen hoger opgeleide kringen, die zeer bewust bezig zijn hun kinderen in die geest op te voeden.
Er bestaat een sterk geloofsgerelateerde gedachte, maar meer dan bij de christelijke sekten, de behoefte aan rationele onderbouwing met als gevolg een sterke hang naar pseudo wetenschappen.
In mijn beleving ook door een sterk spirituele behoefte, die achterblijft en ingevuld wordt als de God van de Bijbel niet voldoet aan het globale denken.
Door kennismaking met andere culturen en religies wordt die vaak ingevuld door de theosofische gedachte.
Dat heeft zijn directe weerslag op de antroposofische gezondheidszorg
Aanhangers van natuurlijke wijzen.Dat dit niet alleen beperkt blijft tot een klein, esoterisch gezelschap blijkt alleen al uit de wijze waarop ze in damesbladen als Margriet en Libelle veelvuldig aan het woord worden gelaten. Consultatiebureaus en artsen krijgen steeds meer vragen van ‘gewone’ hoogopgeleide ouders. Deze groep is zelfs groter: van de totaal vijf procent die in Nederland niet vaccineert is viervijfde een vergaarbak van antroposofen, aanhangers van homeopathie en natuurgeneeswijzen. Op vrijwel gelijke wijze als de orthodox christelijken menen zij dat het lot in handen ligt van ‘de natuur’.
Medicijnen gegeven door de reguliere gezondheidszorg zouden bij kinderen een natuurlijke ontwikkeling in de weg staan.
Het geloof in "genezerikken", die mensen voorhouden dat (kinder)ziekte zijn nut heeft voor de rest van het leven, en dat medicijnen alleen maar gif zijn in zelfs een dubbele betekenis en een hang naar natuurgeneeskunde doet de rest.
Gek en angstig gemaakt via de meest uiteenlopende onzin via de Sociale media wereld wijd.De antivaxbeweging past in een trend, stelt socioloog Frank Furedi, auteur van boeken als Paranoid Parenting (2001) en Politics of Fear (2005), van obsessief ouderschap. ‘Het leeft sterk bij de middenklasse, hoog opgeleid en hip. Het zijn vooral moeders die hun identiteit verbinden met het hele welzijn van hun kind en daar een lifestyle omheen bouwen. Zij denken dat ze moreel beter zijn dan anderen omdat zij hun kinderen niet laten inenten met gif. Daar hoort een levensstijl bij die teruggrijpt naar vroeger: organisch leven, natuurgeneeswijze, biologische voeding. Het is nieuwe religie in een reactie op de moderne wereld. Meer algemeen wantrouwen ze de expertise van professionals; ze zijn zélf de autoriteit.’
Samen met publiciteit, die de antivax beweging de wereld steeds weer instuurt en het algemeen geworden gebruik van de scociale media wordt het dweilen met de kraan open om deze mensen te overtuigen van het feit, dat zij hun en andere kinderen sterk blootstellen aan ziekten, die voldoende voorkomen kunnen worden.
Het lijkt idd. vaak, dat er zo'n druk ligt op deze moraal, dat ouders zich schuldig gaan voelen als zij hun kinderen blootstellen aan "chemisch gif" en mede daardoor hun geloof in alternatieve geneeswijzen alleen nog versterkt wordt.
Het lijkt in zoverre een sektarische gedachte, dat ze dit schuldgevoel belangrijker vinden dan het schuldgevoel, dat ze hun kinderen blootstellen aan ziekte, die voorkomen kunnen worden.