heeck schreef: ↑18 okt 2019 13:38
En let op: Ik noem het zeker geen placebo-werking, maar placebo-reacties.
Als jij werking kunt onderscheiden bij ononderscheidbare producten dan heb je vast een "gave" en kunnen we geneeskunde reduceren tot magnetiseren.
Je mag het noemen zoals je wil zolang duidelijk is wat je bedoelt.
Het is niet zo dat de placebo zelf iets doet, maar duidelijk is, dat het inzetten ervan een effect kan hebben.
En dat noem ik dan weer "zijn werking heeft op het functioneren van het lichaam".
Dat mag jij dan te vaag vinden, maar jouw reduceren van "geneeskunde tot magnetisme" vind ik dan te ver gaan.
Hoeveel en hoe vaak en bij wie en welke aandoening en de oorzaak ervan, is dan weer moeilijk te bepalen, waardoor je er nooit een vaststaande soort werking aan kunt hangen.
Daarom zal het normaal gesproken alleen bij relatief onschuldige maar persisterende klachten bij bekend suggestief te beïnvloeden patiënten, gebruikt worden om onnodig zwaardere medicatie te vermijden.
Of binnen een behandelplan bij al langere ziekte geschiedenis naast of na het niet voldoende werken van alternatieven, en bij het zich uitbreiden met allerlei bijkomende klachten ingezet worden. Dit om overmedicatie te vermijden.
Of als hulp om een relatief onschuldige aandoening zonder verdere uitbreiden van klachten het eigen genezingsvermogen zijn gang te kunnen laten gaan.
Zoals bijv. ook een vitamine c tablet of een dropwatertje bij een lastige verkoudheid ook voornamelijk tot doel heeft de (tijdelijke) kwaal beter te kunnen doorkomen.
De "medicatie van de dokter" geeft dan bij een aantal mensen het vertrouwen, en daardoor de nodige rust, om zonder bijkomende klachten de paar dagen die het nodig heeft te kunnen blijven functioneren.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."