Gebedsgenezingen

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

Floris1976
Forum fan

Gebedsgenezingen

Bericht door Floris1976 » 17 okt 2020 21:17

Deze zaak had ik dacht ik achter me gelaten. Een aantal jaren gelukkig als niet christen geleefd. Met op de achtergrond aan en af wel aanwezig de angst dat God toch bestaat. Dit verhaal is weer boven komen drijven. Janneke kwam na 18 jaar uit jaar rolstoel door gebed van Jan Zijlstra. Ze had al 18 jaar posttraumatische spierdystrofie. Haar rolstoel is weg. Het is hét verhaal dat ik niet kan verklaren. Ja Janneke heeft geloof ik in een interview aangegeven dat ze thuis wel kleine stukjes liep (weet ik niet zeker, maar meen ik ooit gelezen te hebben), maar waarom zou iemand 18 jaar in een rolstoel blijven zitten als ze wel gewoon hele stukken kan lopen? Het hele dorp is getuige geweest van haar jarenlange rolstoelgebruik. En er is het medische onderzoek. Ze was duidelijk al heel lang ziek. Ik heb dit onderwerp veelvuldig ge-googled. Jaren terug al en nu weer. Het is precies dat ene geval dat in mijn opinie lijkt te bewijzen dat God bestaat, hoe moeilijk en angstaanjagend dat ook voor mij is. Eerst zei haar ziekenhuis zelf ook dat dit een wonder was. Later is dat genuanceerd en is er gezegd dat dit soort dystrofie wel vaker geneest. Maar nergens heb ik een zaak kunnen vinden die na jaren genezen is. Laat staan spontaan genezen na lange tijd. Hierdoor lijkt geen andere conclusie te passen dan dat God toch bestaat.

Ik zal nooit een christen kunnen, nu ik al jaren weet welke gruwelijkheden de bijbel goedkeurt. En dus zal de hel me ooit wachten.

Ik wil niemand verkeerde dingen laten zeggen. Ik heb eigenlijk maar 1 vraag: Is er iemand die een zaak kent van posttraumatische spierdystrofie dat na jaren genezen is of die genezen is door placebo?
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!

Floris1976
Forum fan

Waar blijft de uitkomst van onderzoek naar gebedsgenezing door Dick Kruijthoff??

Bericht door Floris1976 » 17 okt 2020 22:31

Waar blijft de uitkomst van onderzoek naar gebedsgenezing door Dick Kruijthoff? Dit onderzoek zou enkele jaren geleden al starten, maar ik kan de uitkomst nergens vinden. Dit terwijl het veel media aandacht heeft gekregen. Ik vind het vreemd dat het resultaat niet te vinden is.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!

Peter van Velzen
Moderator

Re: Toch weer Janneke Vlot

Bericht door Peter van Velzen » 18 okt 2020 03:28

Ik vraag me af de meesten onder ons ooit van posttraumatische spierdystrofie hebben gehoord. Dus gegoogeld. posttraumatische dystrofie blijkt wel degelijk te bestaan en zie
Een klein deel van de patiënten met posttraumatische dystrofie geneest niet meer en zal restklachten behouden. Gelukkig geneest het grootste gedeelte snel van de aandoening en hebben daarna geen last meer van de symptomen.
Ik wens u alle goeds

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 18 okt 2020 09:15

Floris1976 schreef:
17 okt 2020 21:17
Ik wil niemand verkeerde dingen laten zeggen. Ik heb eigenlijk maar 1 vraag: Is er iemand die een zaak kent van posttraumatische spierdystrofie dat na jaren genezen is of die genezen is door placebo?
Ken dit wel maar ook kunnen mensen soms jarenlang gedrag vertonen wat bij invaliditeit past zonder dat er nog een fysiek aanwijsbare oorzaak bestaat. In die situatie sta je niet op een dag op en zegt het is over maar er is daarvoor een "gebeurtenis" dan wel behandeling nodig. Zo'n gebedsgenezing leent zich daar voor. Voor het terugkrijgen van missende ledematen moet de gebedsgenezer nog wat doorleren.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 18 okt 2020 09:56

Floris1976 schreef:
Deze zaak had ik dacht ik achter me gelaten. Een aantal jaren gelukkig als niet christen geleefd. Met op de achtergrond aan en af wel aanwezig de angst dat God toch bestaat. Dit verhaal is weer boven komen drijven. Janneke kwam na 18 jaar uit jaar rolstoel door gebed van Jan Zijlstra. Ze had al 18 jaar posttraumatische spierdystrofie. Haar rolstoel is weg. Het is hét verhaal dat ik niet kan verklaren.
Is dat dan nodig dat jij dat kan verklaren? Is alles wat jij niet kan verklaren een aanwijzing dat God toch bestaat?
Floris1976 schreef:
Ja Janneke heeft geloof ik in een interview aangegeven dat ze thuis wel kleine stukjes liep (weet ik niet zeker, maar meen ik ooit gelezen te hebben), maar waarom zou iemand 18 jaar in een rolstoel blijven zitten als ze wel gewoon hele stukken kan lopen? Het hele dorp is getuige geweest van haar jarenlange rolstoelgebruik. En er is het medische onderzoek. Ze was duidelijk al heel lang ziek. Ik heb dit onderwerp veelvuldig ge-googled. Jaren terug al en nu weer. Het is precies dat ene geval dat in mijn opinie lijkt te bewijzen dat God bestaat, hoe moeilijk en angstaanjagend dat ook voor mij is.
Waarom?

Waarom zou een god 18 jaar wachten om iemand te genezen? Voor zover ik op de hoogte ben werd er al een hele tijd voor Janneke Vlot gebeden, had god toen geen zin? Was hij te druk bezig met andere zaken?
Floris1976 schreef:
Eerst zei haar ziekenhuis zelf ook dat dit een wonder was. Later is dat genuanceerd en is er gezegd dat dit soort dystrofie wel vaker geneest. Maar nergens heb ik een zaak kunnen vinden die na jaren genezen is. Laat staan spontaan genezen na lange tijd. Hierdoor lijkt geen andere conclusie te passen dan dat God toch bestaat.
En hoe zou dat veranderen door een tweede geval van genezing? Dan kan je toch gewoon aannemen dat er twee mirakels zijn gebeurd.

Een voor jou aanvaardbare verklaring voor de genezing van Janneke Vlot, zal enkel een tijdelijke opluchting brengen. Vroeg of laat kom je een nieuw verhaal tegen dat je niet kan verklaren, waarvoor je dan weer denkt dat het het bestaan van God bewijst.

Als God zou bestaan, dan zou om het even welk mirakel mogelijk moeten zijn. Maar blijkbaar is God beperkt in het soort mirakels waar hij voor kan zorgen. Zo heeft hij nog nooit iemand met een geamputeerd lichaamsdeel, dat lichaamsdeel teruggegeven.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 18 okt 2020 10:08

Waarom Janneke Vlot wel en al die andere patiënten niet? Door gebed??? Heeft God Jan Zijlstra nodig?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 18 okt 2020 11:19

Peter van Velzen schreef:
18 okt 2020 03:28
Ik vraag me af de meesten onder ons ooit van posttraumatische spierdystrofie hebben gehoord. Dus gegoogeld. posttraumatische dystrofie blijkt wel degelijk te bestaan en zie
Een klein deel van de patiënten met posttraumatische dystrofie geneest niet meer en zal restklachten behouden. Gelukkig geneest het grootste gedeelte snel van de aandoening en hebben daarna geen last meer van de symptomen.
Die genezen inderdaad snel. Maar na 18 jaar? Ik heb ook gewoon altijd moeite met dat mensen zoiets verzinnen. Naar mijn idee is dit gewoon waar voor Janneke Vlot. Je krijgt ook geen website vol liegende mensen als je vist in een christenvijver.

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 18 okt 2020 11:23

doctorwho schreef:
18 okt 2020 09:15
Floris1976 schreef:
Ken dit wel maar ook kunnen mensen soms jarenlang gedrag vertonen wat bij invaliditeit past zonder dat er nog een fysiek aanwijsbare oorzaak bestaat. In die situatie sta je niet op een dag op en zegt het is over maar er is daarvoor een "gebeurtenis" dan wel behandeling nodig. Zo'n gebedsgenezing leent zich daar voor. Voor het terugkrijgen van missende ledematen moet de gebedsgenezer nog wat doorleren.
Dat zou logisch klinken, maar voor zover ik weet had Janneke aangegeven this al wel af en toe te lopen. Dat zou betekenen dat ze met deze genezing erover zou liegen. Het "drempeltje" was ze immers al gedeeltelijk over. Dat leggen gaat er na 18 jaar en bij een christen voor mij niet in.

Ronaldus67
Forum fan

Re: Waar blijft de uitkomst van onderzoek naar gebedsgenezing door Dick Kruijthoff??

Bericht door Ronaldus67 » 18 okt 2020 11:39

Floris1976 schreef:
17 okt 2020 22:31
Waar blijft de uitkomst van onderzoek naar gebedsgenezing door Dick Kruijthoff? Dit onderzoek zou enkele jaren geleden al starten, maar ik kan de uitkomst nergens vinden. Dit terwijl het veel media aandacht heeft gekregen. Ik vind het vreemd dat het resultaat niet te vinden is.
Het onderzoek loopt nog. Er is voor het eindresultaat zo'n 2000 jaar uitgetrokken.
I sat by the ocean.

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 18 okt 2020 11:45

axxyanus schreef:
18 okt 2020 09:56
Floris1976 schreef:
Deze zaak had ik dacht ik achter me gelaten. Een aantal jaren gelukkig als niet christen geleefd. Met op de achtergrond aan en af wel aanwezig de angst dat God toch bestaat. Dit verhaal is weer boven komen drijven. Janneke kwam na 18 jaar uit jaar rolstoel door gebed van Jan Zijlstra. Ze had al 18 jaar posttraumatische spierdystrofie. Haar rolstoel is weg. Het is hét verhaal dat ik niet kan verklaren.
Is dat dan nodig dat jij dat kan verklaren? Is alles wat jij niet kan verklaren een aanwijzing dat God toch bestaat?
Floris1976 schreef:
Ja Janneke heeft geloof ik in een interview aangegeven dat ze thuis wel kleine stukjes liep (weet ik niet zeker, maar meen ik ooit gelezen te hebben), maar waarom zou iemand 18 jaar in een rolstoel blijven zitten als ze wel gewoon hele stukken kan lopen? Het hele dorp is getuige geweest van haar jarenlange rolstoelgebruik. En er is het medische onderzoek. Ze was duidelijk al heel lang ziek. Ik heb dit onderwerp veelvuldig ge-googled. Jaren terug al en nu weer. Het is precies dat ene geval dat in mijn opinie lijkt te bewijzen dat God bestaat, hoe moeilijk en angstaanjagend dat ook voor mij is.
Waarom?

Waarom zou een god 18 jaar wachten om iemand te genezen? Voor zover ik op de hoogte ben werd er al een hele tijd voor Janneke Vlot gebeden, had god toen geen zin? Was hij te druk bezig met andere zaken?
Floris1976 schreef:
Eerst zei haar ziekenhuis zelf ook dat dit een wonder was. Later is dat genuanceerd en is er gezegd dat dit soort dystrofie wel vaker geneest. Maar nergens heb ik een zaak kunnen vinden die na jaren genezen is. Laat staan spontaan genezen na lange tijd. Hierdoor lijkt geen andere conclusie te passen dan dat God toch bestaat.
En hoe zou dat veranderen door een tweede geval van genezing? Dan kan je toch gewoon aannemen dat er twee mirakels zijn gebeurd.

Een voor jou aanvaardbare verklaring voor de genezing van Janneke Vlot, zal enkel een tijdelijke opluchting brengen. Vroeg of laat kom je een nieuw verhaal tegen dat je niet kan verklaren, waarvoor je dan weer denkt dat het het bestaan van God bewijst.

Als God zou bestaan, dan zou om het even welk mirakel mogelijk moeten zijn. Maar blijkbaar is God beperkt in het soort mirakels waar hij voor kan zorgen. Zo heeft hij nog nooit iemand met een geamputeerd lichaamsdeel, dat lichaamsdeel teruggegeven.
Werd er al langer voor Janneke gebeden? Ook dat ze naar voren kwam? Hoe kom je aan deze info? Nergens gezien of gelezen.

Wat het lichaamsdeel betreft, daarin heb je gelijk, voor zover ik weet. Er zijn wel filmpjes die in de titel beweren ook zulke zaken te genezen, en zelfs dat mensen uit de dood op zouden staan, maar zulke filmpjes heb ik nooit durven kijken. Te bang dat ik echt zou zien dat god bestaat. Ben jij van mening dat er altijd alleen maar onverklaarbare of psychosomatiche zaken genezen worden? Waarop baseer je dit in dat geval?

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 18 okt 2020 11:51

Wil ik nogmaals vragen waarom Gods wegen zo, op deze zeer persoonlijke wijze, ondoorgrondelijk zouden zijn? Doet me denken aan het trilemma van Epicurus.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 18 okt 2020 12:16

Floris1976 schreef:
18 okt 2020 11:45
Werd er al langer voor Janneke gebeden? Ook dat ze naar voren kwam? Hoe kom je aan deze info? Nergens gezien of gelezen.
Worstelen met een wonder schreef: De verlegenheid heeft er ook mee te maken dat er in deze gemeente zoveel voor haar gebeden is. Er is een gebedsgroep van vrouwen die wekelijks voor haar heeft gebeden. Daar liggen voor heel veel mensen vragen: waarom is Janneke niet in onze gemeente genezen, terwijl dit bij anderen wél is gebeurd?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 18 okt 2020 12:35

Floris1976 schreef:
18 okt 2020 11:23
Dat zou logisch klinken, maar voor zover ik weet had Janneke aangegeven this al wel af en toe te lopen. Dat zou betekenen dat ze met deze genezing erover zou liegen. Het "drempeltje" was ze immers al gedeeltelijk over. Dat leggen gaat er na 18 jaar en bij een christen voor mij niet in.
Het kan goed dat de betrokkene niet "bewust" loog maar door geloof in eigen toestand deze in stand hield. :idea:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 18 okt 2020 14:27

Floris1976 schreef:
maar zulke filmpjes heb ik nooit durven kijken. Te bang dat ik echt zou zien dat god bestaat.
Wanneer je op voorhand al bang bent bepaalde informatie (filmpjes kijken) tot je te nemen, vrees ik dat de antwoorden op de vragen die je hier stelt je ook niet gaan helpen.
I sat by the ocean.

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 18 okt 2020 15:05

Ronaldus67 schreef:
18 okt 2020 14:27
Floris1976 schreef:
maar zulke filmpjes heb ik nooit durven kijken. Te bang dat ik echt zou zien dat god bestaat.
Wanneer je op voorhand al bang bent bepaalde informatie (filmpjes kijken) tot je te nemen, vrees ik dat de antwoorden op de vragen die je hier stelt je ook niet gaan helpen.
Toen ik hier voor het eerst kwam durfde ik ook geen commentaar op God te uiten. Dit forum heeft mij destijds heel veel geholpen. Soms kom je ergens in stappen. Ik heb wel degelijk wat aan de antwoorden die me hier gegeven worden.

Plaats reactie