Gebedsgenezingen

Forum over pseudo-wetenschap, kwakzalverij, alternatieve 'geneeswijzen' en aanverwante zaken die niet onder wetenschap vallen.

Moderator: Moderators

gerard_m
Bevlogen

Re: Waarom geloven mensen in hun kracht te kunnen genezen als dit niet zo zou zijn?

Bericht door gerard_m » 19 okt 2020 15:03

Floris1976 schreef:
19 okt 2020 10:58

Ik ben inderdaad op zoek naar tegenbewijs. En wat jij zegt dat ik geleerd heb dat die God een monster is, dat is precies het probleem. Anders had ik hem graag gediend. ..... En ja ik ben dus bang. Heel erg bang!!

Ik kan me voorstellen dat je hiermee zit, net als veel andere mensen, zowel mensen met een religie als mensen zonder religie die toch twijfelen. Die angst... zo erg dat mensen worden grootgebracht met beelden van een monsterlijke god die met de meest gruwelijke bestraffingen dreigt.

Er zijn eigenlijk 3 opties:
1 - God bestaat en is inderdaad zo'n monster
2 - God bestaat misschien wel, maar het beeld dat je van God hebt, klopt niet
3 - God bestaat niet.

Je zoekt naar bewijs voor optie 3. Dat is lastig: hoe bewijs je dat iets NIET bestaat?
Dat kan eigenlijk niet. Als voorbeeld:
stel dat je bang bent voor een invasie van Aliens, hoe zou je kunnen bewijzen dat er geen aliens bestaan om jezelf gerust te stellen? Dat is onmogelijk.

Daarom vraag ik me af of je niet beter kunt afrekenen met het enge godsbeeld van optie 1.
Als God zou bestaan, dan heeft Hij een compleet universum geschapen met oneindig veel sterren en planeten, een complexe natuur, waaronder mensen. Zo'n God zou wel wat in huis hebben. Zou zo' grootse kracht zo kleinzerig zijn om mensen af te straffen omdat ze zich niet aan regeltjes houden? Zou een Schepper datgene wat Hij gemaakt heeft zo grof behandelen een eeuwig in het vuur gooien? Dat lijkt allemaal toch bijzonder onwaarschijnlijk. Misschien is in elk geval het beeld dat je hebt gekregen van een God wel weg te gooien als een bedenksel van mensen dat niet echt logisch in elkaar zit.

Ik hoop dat je van die angst kunt afkomen, dat is niet zo makkelijk maar heel wat mensen worstelen met hetzelfde als jij. Sterkte daarmee in ieder geval!
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

heeck
Superposter

Re: Waarom geloven mensen in hun kracht te kunnen genezen als dit niet zo zou zijn?

Bericht door heeck » 19 okt 2020 15:31

Floris1976 schreef:Zo'n Janneke Vlot kun je niet afdoen met God heelt geen geamputeerden. Daar moet een verklaring voor komen. Of het is God, of placebo of Janeke bedonderd de boel of er gebeurd iets dat we niet kunnen verklaren.
Floris,

Het is wat moeizaam als je me teksten voorlegt die ik heel bewust juist niet zo heb ingetikt. Ik gaf jou een andere redenering waarbij het niet terzake is of Janneke en/of Zijlstra en/of jij jezelf in het be-angstigende ootje neemt.

Het gaat het er om dat jij een gezonde positie inneemt tegenover de reguliere zorg, want dat is je voorop liggende belang in het geval je zelf ziek wordt, een ongeluk krijgt etc. .

God laat zeer geheid ontzettend velen onbarmhartig barsten en daar zou ik als ik jou was liever niet bijhoren door voortijdig aan verpletterende wonderen geloof te hechten.
Veel te riskant!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 19 okt 2020 15:50

heeck schreef:
19 okt 2020 15:31
Floris1976 schreef:Zo'n Janneke Vlot kun je niet afdoen met God heelt geen geamputeerden. Daar moet een verklaring voor komen. Of het is God, of placebo of Janeke bedonderd de boel of er gebeurd iets dat we niet kunnen verklaren.
Floris,

Het is wat moeizaam als je me teksten voorlegt die ik heel bewust juist niet zo heb ingetikt. Ik gaf jou een andere redenering waarbij het niet terzake is of Janneke en/of Zijlstra en/of jij jezelf in het be-angstigende ootje neemt.

Het gaat het er om dat jij een gezonde positie inneemt tegenover de reguliere zorg, want dat is je voorop liggende belang in het geval je zelf ziek wordt, een ongeluk krijgt etc. .

God laat zeer geheid ontzettend velen onbarmhartig barsten en daar zou ik als ik jou was liever niet bijhoren door voortijdig aan verpletterende wonderen geloof te hechten.
Veel te riskant!

Roeland
Als ik ziek ben ga ik naar een dokter. De God uit de bijbel kan ik fundamenteel niet dienen. Daar gaat dit hele gebeuren ook niet over. Het gaat erom uit te zoeken of die God echt bestaat en wonderen doet. Ik zou zo graag eens dat men mij vertelde wat er volgens "wie hier dan ook" wel aan de hand was bij de zaak Janneke als het geen genezing door God zou zijn. Wat denkt men? Placebo, bedrog? En op basis waarvan? Specifiek gericht op deze ene zaak.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 19 okt 2020 15:51

gerard_m schreef:
19 okt 2020 15:03
Floris1976 schreef:
19 okt 2020 10:58

Ik ben inderdaad op zoek naar tegenbewijs. En wat jij zegt dat ik geleerd heb dat die God een monster is, dat is precies het probleem. Anders had ik hem graag gediend. ..... En ja ik ben dus bang. Heel erg bang!!

Ik kan me voorstellen dat je hiermee zit, net als veel andere mensen, zowel mensen met een religie als mensen zonder religie die toch twijfelen. Die angst... zo erg dat mensen worden grootgebracht met beelden van een monsterlijke god die met de meest gruwelijke bestraffingen dreigt.

Er zijn eigenlijk 3 opties:
1 - God bestaat en is inderdaad zo'n monster
2 - God bestaat misschien wel, maar het beeld dat je van God hebt, klopt niet
3 - God bestaat niet.

Je zoekt naar bewijs voor optie 3. Dat is lastig: hoe bewijs je dat iets NIET bestaat?
Dat kan eigenlijk niet. Als voorbeeld:
stel dat je bang bent voor een invasie van Aliens, hoe zou je kunnen bewijzen dat er geen aliens bestaan om jezelf gerust te stellen? Dat is onmogelijk.

Daarom vraag ik me af of je niet beter kunt afrekenen met het enge godsbeeld van optie 1.
Als God zou bestaan, dan heeft Hij een compleet universum geschapen met oneindig veel sterren en planeten, een complexe natuur, waaronder mensen. Zo'n God zou wel wat in huis hebben. Zou zo' grootse kracht zo kleinzerig zijn om mensen af te straffen omdat ze zich niet aan regeltjes houden? Zou een Schepper datgene wat Hij gemaakt heeft zo grof behandelen een eeuwig in het vuur gooien? Dat lijkt allemaal toch bijzonder onwaarschijnlijk. Misschien is in elk geval het beeld dat je hebt gekregen van een God wel weg te gooien als een bedenksel van mensen dat niet echt logisch in elkaar zit.

Ik hoop dat je van die angst kunt afkomen, dat is niet zo makkelijk maar heel wat mensen worstelen met hetzelfde als jij. Sterkte daarmee in ieder geval!
Ik kan wel na proberen te gaan of dit echt wonderen zijn. Als het dat zijn komen ze van de God van Jan Zijlstra, want ze gebeuren in een kerk. En dat is volgens de bijbel precies dat monster waar ik zo bang voor ben. En geloof me, ik kan het weten. Ik ben eerder zwaar overspannen geweest door hetzelfde onderwerp. Daar ben ik uit gekomen met behulp van dit forum, omdat ik in evolutie ben gaan geloven en men me wees op tegenstrijdigheden en geweld in de bijbel. Daarna heb ik 1,5 jaar de bijbel en de evolutietheorie bestudeerd om mezelf te wapenen. Helaas is gebedsgenezing iets dat me blijft nekken. Een goede God bestaat mijn inziens ook niet. Dan was er minder narigheid. Dan werden kinderen niet dagelijks verkracht en bleef de dader leven. Dan stierven er geen 10.000 onschuldige kinderen aan honger elke dag. Dan zouden zijn volgelingen meer antwoorden krijgen op vragen als, waar is mijn ontvoerde kind. Dan zouden er geen massaslachtingen plaats vinden in kerken, maar werden deze mensen vooraf gewaarschuwd. Dat soort zaken. Ik moet God uit mijn systeem, maar hoe als ik dit niet getackeld kan krijgen en het echte genezingen blijken? Mijn hoop is dat ik te goedgelovig ben. Mijn angst... Ik ben voor 99% all zeker dat dit echt is. Vanwege die ene procent wil ik nog knokken voor een waardig leven. Dat heb ik momenteel zeer zeker niet.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!

Maria
Site Admin

Re: Gebedsgenezingen

Bericht door Maria » 19 okt 2020 16:39

Binnen 24 uur drie nieuwe topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd onder de titel "Gebedsgenezingen"
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 19 okt 2020 17:17

Floris1976 schreef:En ja men zegt het gebeurd overal, maar 99% op internet gebeurd het bij christenen.
Ik heb belangstelling voor het onderzoek dat 99% van spontane genezingen juist bij christenen (na gebed) plaatsvindt.
Staat dat op internet? Kun je me een link naar dat onderzoek/rapport geven? Is het een eigen onderzoek, heb jij het misschien gepubliceerd?
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 19 okt 2020 17:46

Floris1976 schreef:
19 okt 2020 15:51
... Daar ben ik uit gekomen met behulp van dit forum, omdat ik in evolutie ben gaan geloven en ...
Sorry, maar evolutie een geloof noemen is hetzelfde als zwaartekracht een geloof noemen. Evolutie (en zwaartekracht) is een feit dat door sommige gelovigen ontkent wordt.
Als je gelooft in evolutie kun je misschien beter weer een stapje terug doen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

outremer
Forum fan

Bericht door outremer » 19 okt 2020 18:07

Floris1976 schreef:

. Ik ben voor 99% all zeker dat dit echt is. Vanwege die ene procent wil ik nog knokken voor een waardig leven. Dat heb ik momenteel zeer zeker niet.
Als ik zo fel moest twijfelen aan alles in mijn leven waar ik maar 99% zeker van ben ….
Zet je erover en laat die 1% voor wat hij is.

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 19 okt 2020 18:08

dikkemick schreef:
19 okt 2020 17:46
Floris1976 schreef:
... Daar ben ik uit gekomen met behulp van dit forum, omdat ik in evolutie ben gaan geloven en ...
Sorry, maar evolutie een geloof noemen is hetzelfde als zwaartekracht een geloof noemen. Evolutie (en zwaartekracht) is een feit dat door sommige gelovigen ontkent wordt.
Als je gelooft in evolutie kun je misschien beter weer een stapje terug doen.
Nuancering: Ik geloof dat de evolutietheorie op waarheid berust.

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 19 okt 2020 18:26

outremer schreef:
19 okt 2020 18:07
Floris1976 schreef:

. Ik ben voor 99% all zeker dat dit echt is. Vanwege die ene procent wil ik nog knokken voor een waardig leven. Dat heb ik momenteel zeer zeker niet.
Als ik zo fel moest twijfelen aan alles in mijn leven waar ik maar 99% zeker van ben ….
Zet je erover en laat die 1% voor wat hij is.
Ik denk niet gelovig opgevoed? In ieder geval weinig inleving in wat dit met een mens kan doen. Zou ik mijn ergste vijand niet toewensen.

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 20 okt 2020 09:55

Floris1976 schreef:
Ik kan wel na proberen te gaan of dit echt wonderen zijn. Als het dat zijn komen ze van de God van Jan Zijlstra, want ze gebeuren in een kerk. En dat is volgens de bijbel precies dat monster waar ik zo bang voor ben.
Er zijn nogal wat uiteenlopende kerken en andere heilige gebouwen waar zeer uiteenlopende boodschappen worden verspreid. In de monsterkerk die jij kent, vonden geen genezingen plaats vermoed ik?
Een genezing (als die zou hebben plaatsgevonden) zou een positieve gebeurtenis zijn die in strijd lijkt met het monsterbeeld uit jouw kerk.
Helaas is gebedsgenezing iets dat me blijft nekken.
Wat zeiden ze in jouw kerk over evolutie? Moest je de teksten over Adam en Eva letterlijk nemen?
Vonden er genezingen plaats in jouw kerk?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 20 okt 2020 11:13

Floris schreef:Als ik ziek ben ga ik naar een dokter.
Mooi.
Dan is mijn grootste ongerustheid nu opgelost en heb je geen echte reden meer om te kijken of Jan Zijlstra al dan niet zonder verbinding met "boven" iets zou kunnen genezen.

Roeland

Floris1976
Forum fan

Bericht door Floris1976 » 20 okt 2020 12:48

Lieve mensen. Ik wil aangeven dat ik er helemaal doorheen zit. Momenteel leef ik constant in doodsangst. Zelfmoord plegen zou ik nooit doen, want ik heb een gezin en ben ook nog eens bang voor de hel. Dit is mijn leven, maar momenteel is mijn leven één grote hel. Ik hoop dat jullie ondanks de lange tekst hieronder serieus en inhoudelijk willen reageren. Ik ben echt hulp nodig, want ik ben doodop van de angst en de wanhoop nabij.

Ik las op het forum van Refoweb een artikel over Jan Zijlstra.
https://forum.refoweb.nl/viewtopic.php? ... 3&start=15

Hij werd behoorlijk neergehaald over hoe het er in zijn kerk aan toe ging. Schijnbaar pychisch controlerend en dwingend waaronder zaken als een zwijgverklaring tekenen bij uittreden uit deze kerk. Een aantal mensen benoemden dat het bij genezingen wel heel vaak psychosomatiche ziekten betrof. Ik had net voor mezelf besloten dat ik Janneke Vlot dan toch maar moest proberen te laten rusten en wou ook deze zaak voor mezelf weg proberen te schrijven als psychosomatich.

Helaas scrolde ik een bericht te ver. Ik zag een bericht van ene Layna. Zei schreef in reactie op een persoon die zei dat het alleen niet te onderbouwen genezingen van kanker en psychosomatiche aandoeningen betrof het volgende:

"Ik ken mensen die daar genezen zijn. Een vrouw die halfzijdig verlamd was na een beroerte. Een man die reuma had. Dit zijn 100% aantoonbare ziekten, of niet? En zij zijn nog steeds gezond."

Iemand anders een stukje verderop zei ook nog eens 4 door Jan Zijlstra genezen mensen in haar kerk te hebben. (dat heb ik maar niet verder gelezen)

Een persoon onder de naam The Engineer reageerde op Layna: "Kom maar met de bewijzen."

Layna antwoord: "Tja... wat wil je voor bewijzen? Een filmpje? Wil je de vrouw spreken? Zou je het dan geloven? Ik ken haar dus voor mij is het een bewijs. Ik kan het jou inderdaad niet bewijzen."

Verderop schrijft Layna:
"Ik geef hier antwoord op The Engineer. Hij vroeg wat voor ziektes deze mensen hadden. En neehee... ik kan dat niet aan jullie bewijzen. En daarbij: Reuma dat door bloed aangetoond is is sowieso niet psychosomatisch. Onvruchtbaarheid kan dat wel zijn, maar niet als het door dokters is vastgesteld (eileiders die kapot zijn). En verlamming door beroerte is zeker niet psychomatisch."

Vervolgens schrijft ze nog meer verderop:
"Ik heb ze ziek gekend en ik ken ze nu ze genezen zijn. Hoe moet ik dat aan jou bewijzen? Dat kan ik niet. Wat voor bron moet ik je geven? Dat kan ik niet. Tenzij je zelf graag met deze mensen wil praten, kan vast geregeld worden. Dat jij er een Lourdes-gevoel bij krijgt, daar voel ik me niet verantwoordelijk voor. Ik moet helemaal niks bewijzen, daar heb ik helemaal geen behoefte aan, ik geloof het namelijk gewoon. Ik wilde het gewoon delen."

Deze Layna heeft op het forum vele berichten geplaatst over meerdere jaren. Overal komt ze over als een oprecht, eerlijk en meelevend christen. Niet als een leugenaar die maar wat verzint. Ik kan me eerlijk gezegd eigenlijk niet voorstellen dat zo iemand zomaar liegt. Ze heeft er niets bij te winnen. Op mij komt het als oprecht en waar over. Maar men zegt nogal eens dat ik te goedgelovig ben.

Toch heb ik wel een aantal vraagteken bij deze vrouw: Ze zegt eerst dat ze deze mensen kent, maar later in haar antwoord refereert ze alleen naar de vrouw met de verlamming: " Wil je de vrouw spreken? Zou je het dan geloven?" Waarom de man met reuma nu niet benoemen?

Bovendien gaat ze ook ineens inhoudelijk in op iemand die genezen zou zijn van onvruchtbaarheid, maar die had ze in eerste instantie niet als kennis benoemd: "En daarbij: Reuma dat door bloed aangetoond is is sowieso niet psychosomatisch. Onvruchtbaarheid kan dat wel zijn, maar niet als het door dokters is vastgesteld (eileiders die kapot zijn)." Ze heeft ineens ook informatie over een 3e geval dat door iemand anders genoemd was.

Ook schrijft ze: " Ik geloof het gewoon". Zou dat niet moeten zijn: "Ik weet het gewoon" i.p.v. geloof?

Misschien zoek ik ook wel spijkers op laag water om deze vrouw haar verhaal onderuit te halen, omdat ik zo graag wil dat wat ze zegt niet klopt. Ik weet het niet.

Heeft iemand een verklaring voor deze 2 genezingen? Als het geen God zou zijn die geneest, kan bij beide gevallen dan placebo een rol gespeelt hebben? Ik bij de reuma? Hoe dan? Zijn er mensen die toch aan leugen en bedrog denken?

Ik weet dat veel mensen hier vaak zeggen over genezingen dat het niet wetenschappelijk bewezen is. Dat klopt. En dat zie ik ook niet snel gebeuren. Het onderzoek dat hier naar gedaan zou worden in Nederland zou in 2017 starten. Ik heb er niks meer van gehoord. Niet wetenschap als enige antwoord vind ik dan ook niet bevredigend.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 20 okt 2020 13:36

“Floris” schreef: Ik ben echt hulp nodig, want ik ben doodop van de angst en de wanhoop nabij.
Ga dan overeenkomstig je kersverse toezegging naar je huisarts ipv je te laten opwinden door een anonieme Layna.

Roeland

heeck schreef:
20 okt 2020 11:13
Floris schreef:Als ik ziek ben ga ik naar een dokter.
Mooi.
Dan is mijn grootste ongerustheid nu opgelost en heb je geen echte reden meer om te kijken of Jan Zijlstra al dan niet zonder verbinding met "boven" iets zou kunnen genezen.

Roeland

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 20 okt 2020 13:49

Floris1976 schreef:
20 okt 2020 12:48
Heeft iemand een verklaring voor deze 2 genezingen? Als het geen God zou zijn die geneest, kan bij beide gevallen dan placebo een rol gespeelt hebben? Ik bij de reuma? Hoe dan? Zijn er mensen die toch aan leugen en bedrog denken?
Het spijt me, maar jij vraagt ons om te dweilen met de kraan open. Want stel dat wij een verklaring bieden voor deze twee gevallen. Daarmee is je onderliggend probleem niet opgelost. Want als je een nieuw verhaal tegenkomt dan sta je hier opnieuw. Hoeveel gevallen wij ook voor je verklaren, dat helpt jou blijkbaar niet om zelf een wat meer sceptisch houding aan te nemen.

Eerlijk gezegd begin ik te vermoeden dat je misschien eens met een psychotherapeut moet praten. Misschien dat die wel weet hoe ze het onderliggend probleem moet aanpakken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Plaats reactie