Lietaert Peerbolte, theoloog.

Dit forum is bedoeld om te dienen als bron voor informatie wat betreft dit thema. Het zal bestaan uit links, informatieve bijdragen op dit forum uit het verleden en wellicht nieuwe beschouwingen.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Lietaert Peerbolte, theoloog.

Bericht door Rereformed » 01 apr 2017 10:56

Peter van Velzen schreef:Ook virtuele of theoretische zaken dient men te definiëren. Alhoewel... In de theologie doet men dat - vermoedelijk - niet. Het is tenslotte geen wetenschap.
Alweer te kort door de bocht. Theologie heeft vele deelvakken. Waar Allard Pierson mee bezig was is eenvoudig literatuurwetenschap en geschiedkunde, wel degelijk onderdelen van de wetenschap.

Dat hij opmerkt dat de Jezus waarover we kunnen lezen "het beste geïnterpreteerd kan worden vanuit het perspectief dat hij geen historische figuur was, maar een gehistoriseerde verdichting" is eenvoudig een uitspraak gestoeld op het toepassen van de wetenschappelijke methode. De methode noemt men historisch-kritische exegese en is een bijbelwetenschappelijk onderdeel van Theologie.
Born OK the first time

Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen » 01 apr 2017 12:07

Rereformed schreef:
Peter van Velzen schreef:Ook virtuele of theoretische zaken dient men te definiëren. Alhoewel... In de theologie doet men dat - vermoedelijk - niet. Het is tenslotte geen wetenschap.
Alweer te kort door de bocht. Theologie heeft vele deelvakken. Waar Allard Pierson mee bezig was is eenvoudig literatuurwetenschap en geschiedkunde, wel degelijk onderdelen van de wetenschap.
Maar was dat ook waar Peerbolte mee bezig was?
Ik wens u alle goeds

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 20 jun 2022 15:17

Ik miste een opmerking over De Bergrede.

Als je het verhaal geloofd, dan heeft Jezus vele uren (6/7?) staan spreken.
Maar wat er staat geschreven duurt minder dan (twintig ?) minuten.

Waar ging de rest dan wel niet over?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 21 jun 2022 08:20

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
20 jun 2022 15:17
Ik miste een opmerking over De Bergrede.

Als je het verhaal gelooft, dan heeft Jezus vele uren (6/7?) staan spreken.
Maar wat er staat geschreven duurt minder dan (twintig ?) minuten.

Waar ging de rest dan wel niet over?
Vanwaar deze vreemde topicbump? Hoezo je mist een opmerking over de bergrede? Notabene de eerste zin van dit topic reikt de voor dit topic relevante opmerking over de bergrede al aan:

Tot Allard Pierson in 1878 zijn boek ‘De bergrede‘ publiceert. Hierin stelt hij dat de bergrede – een ethische onderwijzing – van Jezus een compositie is van de evangelist en dus niet door Jezus zelf is uitgesproken. Na de wonderen wordt nu dus ook de historische betrouwbaarheid van de prediking van Jezus onderuit geschoffeld.

Let wel, dit werd uitgesproken in 1878 en is het startsein voor wetenschappelijk onderzoek! In de 144 jaar daarna is de vraag in hoeverre het Jezusverhaal historisch betrouwbaar of opgemaakt is tot in den treure behandeld, en heeft men steeds meer ingezien dat de bergrede een literaire constructie is.
Indien je je daarin wil verdiepen kan dat ook op Freethinker:
Bergrede een literaire creatie van Matteüs
Matteüs gebruikt hiervoor teksten uit Deuteronomium
En gebruikt wat gepredikt wordt door rondtrekkende Hellenistische cynici
Ook parallellen uit Egypte en zelfs Akkadië zijn gevonden

Het enige wat je nu aan deze discussie toevoegt is dat indien de bergrede historisch is, die een hoop weglaat, omdat het een preek geweest zou zijn die wel 6 of 7 uur duurde. Ten eerste, wat heeft dat met dit topic te maken? Ten tweede, bij mijn weten is er helemaal niemand die op basis van het verhaal ooit tot een conclusie kwam dat Jezus 6 of 7 uur stond te preken. Ook gelovigen die de evangeliën lezen als een verslag van historische gebeurtenissen begrijpen dat Jezus overal stond te prediken en de evangelisten daar een resumé van geven. Tot die conclusie wordt men zowiezo al gedwongen aangezien de verslagen van Matteüs en Lukas zeer van elkaar verschillen. Zo is de bergrede in Lukas een rede gehouden op de vlakte 8*) . Beter gezegd: ze laten voorbijgaan wat de vroege gelovigen als leringen van Jezus beschouwden. Niemand is zo naief om te denken dat de evangelieschrijvers vijftig, zestig jaar na datum een verslag van één preek geven als zouden ze hebben beschikt over een recorder.
Jij bent de enige die de tekst op de meest naieve wijze wil benaderen en komt bovendien aan met een bewering waarvoor je geen enkele argumentatie geeft.

Overigens heb je dezelfde opmerking die je nu maakt via deze vreemde topicbump vijf jaar geleden ook al uitgesproken: viewtopic.php?p=531282#p531282
Vijf jaar geleden dacht je dat de preek zelfs "de hele dag" zou hebben geduurd. Alweer zonder enige onderbouwing eenvoudig als een feit op tafel gelegd. Waar haal je "de hele dag" of "6/7 uur?" vandaan?
Er reageerde toen helemaal niemand op je opmerking, omdat die, net zoals in dit topic, geen relevantie heeft.
Born OK the first time

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 23 jun 2022 22:53

Sorry hoor, maar Tiberius Claudius gaat alleen met je in discussie of in gesprek als het hem/haar uitkomt! Maar ik was in de veronderstelling dat je dat wel begrepen had! Een topicbump geven en daarna niet meer inhoudelijk reageren na vragen is zijn/haar specialiteit. Moet je mee leren leven is mij hier ooit uitgelegd.
I’m just filling in the bits between being born and being dying, with the least possible hassle! 🤗🔱

TIBERIUS CLAUDIUS
Bevlogen

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 24 jun 2022 09:54

lost and not found yet! schreef:
23 jun 2022 22:53
Sorry hoor, maar Tiberius Claudius gaat alleen met je in discussie of in gesprek als het hem/haar uitkomt! Maar ik was in de veronderstelling dat je dat wel begrepen had! Een topicbump geven en daarna niet meer inhoudelijk reageren na vragen is zijn/haar specialiteit. Moet je mee leren leven is mij hier ooit uitgelegd.
Ik ben een hij als je dat interesseert.
Op Reformed reageer ik maar hoogst zelden.
Ten eerste heeft hij me zwaar beledigd en dat vergeet ik niet gauw.
De tweede rede houd ik liever voor me.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Plaats reactie