Dicht bij ons in de natuur en in de tuin.

De plek voor onderwerpen waar u geen ander subforum voor kunt vinden.
Maria
Site Admin

Re: Dicht bij ons in de natuur en in de tuin.

Bericht door Maria » 07 apr 2021 13:40

Wat verder gezocht.
Bevestiging gevonden en ook heeft dit me alweer wat gekalmeerd.
https://www.natuurvereniging-ijsselmond ... een-plaag/
Schade door Eksters is beperkt
Op een winterdag zie je voortdurend eksters in de omgeving. Deze dagen zwerven ze in kleine groepen door boomtoppen aan de rand van de woonwijken.

In onze polders en woonwijken hebben we veel snelgroeiende populieren aangeplant. Deze hoge bomen vormen een aantrekkelijke broedplaats voor eksters. Eksternesten zijn, zeker nu in kale boomkruinen, te herkennen aan hun hoge vorm.

Wie regelmatig door bos en duin wandelt of wie de beschikking heeft over een grote tuin zal ongetwijfeld wel eens gezien hebben hoe een ekster een jong verorbert. Geen prettig gezicht.
Maar verplaatst u zich eens in de positie van een regenworm die door een merel uit de grond wordt getrokken. Dat de mens het leed dat het ene dier het andere berokkent, liever niet willen zien heeft te maken met het idyllische beeld dat er is gevormd rond de natuur.

Maar is een ekster zo schadelijk? Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het voedselpakket van eksters voornamelijk bestaat uit insecten en plantaardig materiaal, aangevuld met een paar procent muizen, konijnen en vogels. Schade aan de populatie zangvogels kon dan ook niet worden aangetoond.

Terugkerend naar de mens wiens houding en gedrag in sterke mate bepalend is voor de eksterstand. Een eksterplaag zal er niet komen. Slachtingen onder zangvogels vinden er niet plaats. Wanneer incidenteel een ekster een jonge vogel of een ei vindt, dan is dit een bescheiden doch natuurlijk onderdeel van zijn voedselpakket. De diefachtige ekster is een titel van een opera van Rossini en geen werkelijkheid in de natuur.
Laat ik maar genieten van deze prachtige intelligente vogels.
Want intelligent zijn ze, zoals ik ooit in de praktijk leerde.
Maar dat is weer een ander verhaal.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 08 apr 2021 16:45

Mullog schreef:
09 jun 2020 20:09

Wij hebben 3 groene kikkers in onze vijver. Volgens mij zijn ze nogal territoriaal. Als we stil buiten zitten lijkt het of ze elkaar besluipen en er wordt regelmatig geknokt. Verder maken ze nogal herrie, dat gaat bij vlagen. Vorige week zat er een op de rand van de vijver en er landde een vlieg naast hem of haar. Hap, slik, weg. Prachtig om te zien.

Onze kikkervisjes, honderden, zijn inmiddels allemaal verdwenen. Daar zien we er een paar van terug als mini kikkers. Ik zou niet meer zonder die 4 of 5 kuub water in mijn tuin kunnen. :)
Bij ons is het net een paar graden kouder dus nog geen gekikker de kikkervisjes en paddenvisjes zien we pas als het warmer wordt. In de zomer tientallen kwakers (ik vind het leuk) die steeds gedecimeerd worden door reigers en ringslangen. Een vijver is leuk, omdat het naast kikkers ook vogels aantrekt die er komen drinken en badderen.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 08 apr 2021 17:12

Bij ons is de sneeuw aan het smelten (morgen komt ertussendoor nog even een vers pak sneeuw). :roll:
Born OK the first time

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 08 apr 2021 18:58

doctorwho schreef:
08 apr 2021 16:45
Bij ons is het net een paar graden kouder dus nog geen gekikker de kikkervisjes en paddenvisjes zien we pas als het warmer wordt. In de zomer tientallen kwakers (ik vind het leuk) die steeds gedecimeerd worden door reigers en ringslangen. Een vijver is leuk, omdat het naast kikkers ook vogels aantrekt die er komen drinken en badderen.
De dril is bij ons uit aan het komen.
Eergisteren zijn er kikkervisjes uitgekomen.
Rereformed schreef:
08 apr 2021 17:12
Bij ons is de sneeuw aan het smelten (morgen komt ertussendoor nog even een vers pak sneeuw). :roll:
Dan begint het bij jullie met de sneeuwklokjes en krokussen?
Die zijn hier al een paar weken uitgebloeid.

Eergisteren en gisteren ben ik niet buiten geweest.
De hele dag een ijskoude harde noordenwind (6-8 B.) met sneeuw en natte hagelstormen.
Gisterochtend wel op de daken en alleen op het hout in onze tuin.
Alles wat verder viel verdween direct.
Tempratuur 3-5 graden maar door de vochtige wind gevoelstemperatuur -5.

Vandaag hebben we een keerpunt denk ik.
De wind is gaan liggen.
Wat rest is nog een fris windje, maar een weer warm aanvoelend zonnetje.

De eksters zijn verdwenen.
Terwijl hun nest (bijna) klaar lijkt.
Zou het dan toch zijn, zoals ik las, dat ze even wachten totdat blijkt, dat het nest veilig genoeg is?
Waar hebben ze die wijsheid vandaan?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 09 apr 2021 06:54

Maria schreef:
08 apr 2021 18:58
Rereformed schreef:
08 apr 2021 17:12
Dan begint het bij jullie met de sneeuwklokje en krokussen?
Die zijn hier al een paar weken uitgebloeid.
In Finland is het eerste levensteken in de natuur het kleine bloemetje van de plant klein hoefblad, dat je overal kunt tegenkomen, bijvoorbeeld langs de kant van de weg. Iedereen kijkt altijd uit naar de dag dat je de eerste ziet. Mijn vrouw zag vorige week de eerste. Ik heb ze dit jaar nog niet gezien.
Eind april, wanneer alle sneeuw weg is, verschijnen blauwe leverbloempjes of witte bosanemoontjes, die ongelooflijk mooi zijn, op allerlei plekjes in het bos. Wanneer je die ziet weet je dat het nog maar een week of twee duurt voordat je eindelijk met warm lenteweer begroet wordt. De blaadjes van de meeste bomen, zoals de berk, verschijnen in de eerste week van mei. In de maand mei barst dan de hele natuur tot leven en is alles op slag volkomen anders. De maand mei mee te maken na een eindeloos lange winter is altijd een geweldig enerverende belevenis. Je voelt jezelf ook helemaal veranderen in een ander mens. Alle lethargie verdwijnt.
De hollandse bollen bloeien pas in mei; tulpen vaak nog tot in begin juni.
Hier zijn beelden van de Finse lente. Het vierde bloemetje in de video is de bloem van de kruipbraam, die de meest begeerde bessen oplevert in de zomer. De meesten groeien in noordelijk Finland, maar vlak bij het huis waar ik woon is een moeras waar ze ook groeien. Op de video is ook een gevlekte orchis te zien, waar ik altijd naar zoek en helemaal lyrisch van word wanneer ik die tegenkom in het bos. De voorjaarskluifzwam vind je nooit wanneer je er naar zoekt, maar kwam ik een paar jaar geleden nota bene in mijn achtertuin tegen. In Finland wordt deze paddenstoel als grootste delicatesse beschouwd.
Born OK the first time

Mullog
Ervaren pen

Bericht door Mullog » 09 apr 2021 17:49

Maria schreef:
07 apr 2021 13:11
Afgelopen week hebben een paar eksters voor het eerst in de 20 jaar dat ik hier woon, een nest gebouwd in de hoge boom direct achter onze tuin.
Op zijn zachts gezegd, ben ik daar niet blij mee.
Wij hebben altijd veel plezier aan eksters beleefd. Wijlen onze kater had de gewoonte om op het schuine dak van het tuinhuisje te gaan liggen. Regelmatig ging er dan een ekster voor hem zitten en daagde hem dan uit. Als hij dan met een dikke zwaaiende staart een aanvalshouding begon aan te nemen werd hij van achteren door een andere ekster te pakken genomen. Waarna ze hem volgens mij, buiten zijn bereik, hem uitlachten. Deze running gag liep de hele zomer zon'n beetje door :lol:
Laatst gewijzigd door Mullog op 09 apr 2021 17:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 09 apr 2021 17:50

Maria schreef:
Eergisteren en gisteren ben ik niet buiten geweest.
De hele dag een ijskoude harde noordenwind (6-8 B.) met sneeuw en natte hagelstormen.
Gisterochtend wel op de daken en alleen op het hout in onze tuin.
Alles wat verder viel verdween direct.
Niet naar buiten :shock: :shock: Altijd doen gewoon op blote voeten door de sneeuw en zo dan waardeer je de kamertemperatuur weer ten volle.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 09 apr 2021 18:54

doctorwho schreef:
09 apr 2021 17:50
Maria schreef:
Niet naar buiten :shock: :shock: Altijd doen gewoon op blote voeten door de sneeuw en zo dan waardeer je de kamertemperatuur weer ten volle.
Dan doe jij vast als stoere jongen hier aan mee. :lol: :lol:

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho » 10 apr 2021 09:01

Maria schreef:
09 apr 2021 18:54
Dan doe jij vast als stoere jongen hier aan mee. :lol: :lol:
Groepsgedrag en Unox worst? :lol: Ik kijk wel uit en houd het bij eigen terrein

Plaats reactie