Nederland land zonder rechten kind

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

biajas
Ervaren pen

Nederland land zonder rechten kind

Bericht door biajas »

Het recht van een kind

lijkt zo goed te gaan, hier in dit landje.
Kinderen hebben vele rechten. Het recht op onderwijs, het recht beschermd te worden tegen mishandeling en seksueel misbruik, het recht op een veilige leefomgevig. Je hoeft maar 2 minuten te zitten om alle rechten van een kind op te schrijven, binnen de kortste keren kun je een A-4tje volschrijven aan de rechten van het kind.

Zoveel rechten, maar in de praktijk krijgen vele kinderen niet wat hun toekomt. Veelal hebben kinderen het slechter. Zij komen uit instabiele gezinnen en krijgen veelal met spanningen te maken van het thuisfront. Het lijkt ook zo eenvoudig: Rust, Regelmaat, Reinheid en Respect. Toch verkeren vele gezinnen met jonge kinderen in een chaos. Ruziënde ouders, speelbal van gescheiden ouders, want beide ouders hebben recht, het kind geen. Gaat het niet goed tijdens de omgangsregeling? Onderzoekje dit en onderzoekje dat. Even lijkt alles te stabiliseren. Het onderzoek wordt afgerond en het kind draait weer van de gevolgen op.

In vele Nederlandse gezinnen speelt respect een onderliggende rol. Verwende ouders maken verwende kinderen, die correctie in de klas niet respecteren. Indien men gecorrigeert wordt haalt men provocerend een mobiele telefoon uit de tas en belt de leerling midden in het lokaal naar paps of mams om beklag te doen over de stand van zaken met de docent. Ook de interesse van ouders in de vorderingen van hun kind, neemt gestaag af. Vele ouders nemen niet eens de moeite meer om zich op te geven op de ouderavond van hun kind te komen. Wanneer een docent aankruist om graag even een gesprek te hebben met een ouder, dan komt deze tegenwoordigertijd vaak niet eens meer opdagen. Zo belangrijk is de toekomst van hun kroost, blijkt maar weer.

Kinderen en rechten. Of is het volwassenen en overmatige vrijheid? Dat vraag ik mij af, in een land waarin pedofielen een eigen partij mogen oprichten. In een land war men kinderen onder de 4 met gemak kunnen misbruiken. Zij zijn namelijk te jong om verhoord te worden. Indien een dergelijke zieke geest van een pedofiel een beetje verstand heeft en het kind op dergelijke wijze te misbruiken dat er geen forensisch bewijs als sperma te vinden is, gaat deze veelal vrij-uit. Ja, een zaak rondkrijgen over seksueel misbruik bij jonge kinderen is zeer ingewikkeld. Onderzocht worden door forensisch artsen is geen pretje. Wanneer een verdachte dan ook nog eens vrij-uit is gegaan, heeft een dergelijk onderzoek maar één ding opgeleverd: een beschadigd kind.

Wij moeten zo hard doorgaan in dit land, en lekker aan blijven knoeien met ons kroost. Dan komt er van de komende generaties steeds minder terecht. En jeugdzorg, Kinderbescherming en andere hulpverlenende instanties helpen ook niet veel voor dit kind.
Nederland, paradijs voor slechte ouders.
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Een onderzoek nog niet zo lang geleden gaf echter aan dat Nederlandse kinderen de gelukkigste kinderen waren en bijvoorbeeld Engelse kinderen heel laag scoorde op het geluksniveau. Dus is dit niet een beetje te gegeneraliseerd overtrokken? Natuurlijk gaat er in een aantal gezinnen iets mis, maar is dat niet altijd zo geweest? En de wachtlijsten bij Jeugdzorg spreken ook voor zich, maar hier gaat het niet atlijd om kinderen uit 'slechte' gezinnen. Als je niet met cijfers komt die de verhouding aangeven tussen waar het goed gaat en waar niet, kun je niet een statement maken dat Nederland het land is van slechte ouders.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Één van de mensen en onderwerpen die het meeste indruk op mij hebben gemaakt is Lloyd deMause:

http://www.nospank.net/demause1.htm

http://www.geocities.com/kidhistory/chi ... hindex.htm

Deze laatste link is een unieke tekst om uit te printen en tien keer te lezen.
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Nu vraag ik me af wat deze links met de toestand in Nederland te maken hebben. Want de topicstarter heeft het hier toch echt over de slechte ouders in Nederland. En stelt zelfs dat Nederland een paradijs is voor slechte ouders.
Laatst gewijzigd door Kitty op 20 nov 2007 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Kitty schreef:Nu vraag ik me af wat deze links met de toesand in Nederland te maken hebben. Want de topicstarter heeft het hier toch echt over de slechte ouders in Nederland. En stelt zelfs dat Nederland een paradijs is voor slechte ouders.
Niets met Nederland in het bijzonder, maar alles met de toestand van het gehele menselijke ras.

Het is mij om het even waar het gebeurt en of Nederland wat beter of slechter uit de bus valt dan een naburig land. Het probleem is overal, en dus veel en veel groter. Ik wilde Lloyd deMause onder de aandacht brengen als iemand die dertig jaar gestudeerd heeft op alle mogelijke vormen van child-abuse in de wereld en in de loop van de geschiedenis, en ook zijn gedachten heeft laten gaan over de gigantische gevolgen hiervan. Ga de links eens lezen.
Born OK the first time
liberal

Bericht door liberal »

Biajas,
heb je zelf kinderen?
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Kitty schreef:Nu vraag ik me af wat deze links met de toestand in Nederland te maken hebben. Want de topicstarter heeft het hier toch echt over de slechte ouders in Nederland. En stelt zelfs dat Nederland een paradijs is voor slechte ouders.
Kijk eens in de krant, hoe vaak er tegenwoordigertijd een artikel te vinden is over een gezinsdrama. Kijk eens in de krant, hoe vaak er artikelen te vinden zijn over het falen van: jeugdzorg, voogden, de kinderbescherming en het AMK? Waarom besteden vele scholen veel tijd en aandacht aan hulpverlening van hun pupillen? Er worden hele teams voor opgericht, op bepaalde scholen heten deze ZAT-teams. Kijk eens naar die vele kinderen die in stilte lijden? dat zijn er een hoop, of kinderen die zich thuis eenzaam voelen omdat het werk van de ouder belangrijker is dan het kind.

Het komt veel vaker voor dan dat wij denken, maar het wordt continu in doofpotten gestopt.

@ liberal: zelf ben ik ook moeder.
verder heb ik veel met VMBO-leerlingen gewerkt.
Ik kon daarbij geen enkele leerling die geen problemen had thuis.
En veelal kwamen ouders niet opdagen tijdens de ouderavonden.
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Dat er zeker misstanden zijn en kinderen zijn die verkeren in moeilijke omstandigheden ben ik natuurlijk met je eens, maar ik denk dat dit niet altijd het gevolg is van slechte ouders, maar wellicht meer van slechte omstandigheden waar ook ouders zelf slachtoffer van kunnen zijn.
Het lijkt nu wel zo te zijn dat het meer onderkent wordt en dat er meer aandacht lijkt te komen voor problemen waar kinderen de dupe van worden. Allereerst de bureaucratie oplossen en de wachtlijsten terugdringen zodat indien er hulp nodig is, die ook op het moment van de nood gegeven kan worden. Nog steeds kom je bij jeugdzorg maanden op een wachtlijst te staan als je aan de bel trekt. Wil je urgent zijn dan moet er eerst een compleet onhoudbare situatie zijn, die bij eerdere ingrepen voorkomen had kunnen worden. Dus ja, er moet nog heel wat bijgeschaafd worden aan goede en adequate hulpverlening. Het voorkomen, is weer een ander probleem, daar heeft de minister van jeugdzaken ook zo zijn ideeën over. Wat daaruit gaat komen en of het werkt moeten we nog afwachten.

Daarnaast gaat het gelukkig bij heel erg veel gezinnen nog gewoon goed met de kinderen.
verder heb ik veel met VMBO-leerlingen gewerkt.
Ik kon daarbij geen enkele leerling die geen problemen had thuis.
En veelal kwamen ouders niet opdagen tijdens de ouderavonden.
Goh, ik werkte ook (tot twee jaar terug) jaren op een VMBO school en daar waren ook problemen, maar ook heel veel leerlingen die gewoon een stabiel gezin hadden. En ouderavonden werden druk bezocht, alleen stukken minder door de allochtone ouders dat is een feit. In die hoek zaten ook wat vaker problemen, ook leerproblemen of gebrek aan motivatie bij vooral jongens uit allochtone gezinnen. Heb je het soms vooral over die groep?

liberal

Bericht door liberal »

biajas,
wat moet er volgens jou gebeuren om het schip te keren?
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Ik weet uit ervaring ( meerdere scholen/ "fantastische" "ouders" :x ) hoe het gesteld is met veel van het nieuwe kroost. Veelal hebben ouders te veel vrijheid om te bepalen hoe/wanneer/waarom zij een kind willen fabriceren,

Opvoedcursussen VERPLICHTEN met examens. Ouders psychologisch screenen. Vergunningen tot het recht om te mogen voortplanten invoeren en zodra men niet aan de voorwaarden voldoet geen vergunning verlenen. Mooie oplossing vind ik zelf. 8)
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ouders psychologisch screenen. Vergunningen tot het recht om te mogen voortplanten invoeren en zodra men niet aan de voorwaarden voldoet geen vergunning verlenen. Mooie oplossing vind ik zelf.
En absoluut oninvoerbaar en ook zeer ongewenst. En meteen steriliseren als de vergunning niet wordt verleend zeker :protest:

Theoloog

Bericht door Theoloog »

Op naar de politiestaat!
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Ik denk dat de rechten van het kind in nederland zeer goed geregeld zijn; het kan altijd beter natuurlijk maar als je het vergelijkt met de rest van de wereld zitten we hier wel aardig in de goede richting. Dat screenen van ouders vind ik gevaarlijk. Want wie bepaald wat goed is voor een kind? En is het zo vreselijk als een kind een beetje een tik meekrijgt van de opvoeding? Ik bedoel dus dat alle ouders fouten maken en dat is echt niet desastreus of zo. Ik kreeg vroeger ook wel eens een draai om mijn oren. Erg fout van mijn ouders, maar heel erg zit ik er niet mee.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Kitty schreef:
Ouders psychologisch screenen. Vergunningen tot het recht om te mogen voortplanten invoeren en zodra men niet aan de voorwaarden voldoet geen vergunning verlenen. Mooie oplossing vind ik zelf.
En absoluut oninvoerbaar en ook zeer ongewenst. En meteen steriliseren als de vergunning niet wordt verleend zeker :protest:
Hellend vlak argument.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Theoloog schreef:Op naar de politiestaat!
Op naar een goede toekomst voor toekomstige generaties. We leven in een wereld waar in alles wat een individu uithaalt, invloed KAN hebben op the "groep". Ik vind dan ook dat de belangen van het kind en de maatschappij die er later baat bij heeft, voorrang krijgen boven de egoistische drang tot het maken van een nieuwe koter.

Wat ik zelf heb mogen observeren bij schoolgenoten en waar ik zelf onder heb geleden, zorgt voor een schreur in de toekomst voor het gehele land. Denkt men werkelijk dat VMBO scholen vol zitten met minder begaafde kinderen? Nee! Ze zitten vol met verwaarloosde kinderen die geen motivatie meer hebben om aan hun toekomst te werken.
Plaats reactie