Balkenende: Godsdienstonderwijs op alle scholen

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

raspoetin

Bericht door raspoetin »

collegavanerik schreef:Filosofie en rhetorica op alle scholen! De debatkunst van jonge forummers is bedroevend.
:D FANTASTISCH IDEE !!! :D
Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp."

- Stephen Roberts -
Lex-Legis
Forum fan

Bericht door Lex-Legis »

Vinden jullie dat als een Christelijke gemeenschap zelf een school sticht, dat de overheid dan moet verplichten om bvb Evolutie te onderwijzen?

Lex-Legis
"We never judge a statement by its author, but only on its own merit."
-Rabbi Moshe Chaim Luzzato (1707-1746)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ja, want elke middelbare school met een bepaald niveau moet aansluiten op het vervolgonderwijs dat men later kiest. Het moet dus niets uitmaken of je voor de opleiding tot bioloog van een Christelijke middelbare school, Joodse middelbare school of Openbare middelbare school komt. Immers, wetenschap is a-religieus.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Lex-Legis
Forum fan

Bericht door Lex-Legis »

Sararje schreef:Ja, want elke middelbare school met een bepaald niveau moet aansluiten op het vervolgonderwijs dat men later kiest. Het moet dus niets uitmaken of je voor de opleiding tot bioloog van een Christelijke middelbare school, Joodse middelbare school of Openbare middelbare school komt. Immers, wetenschap is a-religieus.
Ik weet niet of ik het daar mee eens ben. Ikzelf ben religieus opgevoed, en op mijn school werd er nooit gesproken over Evolutie. Als jonge knaap heb ik dus zelfstudie moeten doen naar Evolutie. Ik vermoed dat ik, na het lezen van slechts een dik boek over Evolutie, meer wist over Evolutie dan de algemene seculiere Nederlander. Als ik Bioloog had willen worden, had ik in mijn vrije tijd een paar uur aan de studie van Evolutie kunnen besteden, en was ik op het zelfde niveau als de algemene Nederlander die van een Openbare middelbare school komt.

(Disclaimer; ik heb geen idee wat jullie op school leren :-) Dus ik kan er naast zitten. Ik baseer dit enkel op mijn gesprekken die ik heb gehad met Nederlanders op de VU, toen ik in Amsterdam woonden.)

Be well,
Lex-Legis
"We never judge a statement by its author, but only on its own merit."
-Rabbi Moshe Chaim Luzzato (1707-1746)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Het probleem is dat je niet kan aantonen dat jij voldoende voorkennis hebt als je alleen een bepaald boek zegt te hebben gelezen. Moeten ze soms aan je mooie blauwe ogen geloven dat je het hebt gelezen en dat je de inhoud kent?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sararje schreef:Het probleem is dat je niet kan aantonen dat jij voldoende voorkennis hebt als je alleen een bepaald boek zegt te hebben gelezen. Moeten ze soms aan je mooie blauwe ogen geloven dat je het hebt gelezen en dat je de inhoud kent?
Sinds wanneer vragen ze op het HBO of de universiteit naar je kennen van de evolutietheorie?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Tis een verplicht eindexamenonderwerp bij biologie Kitty.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Lex-Legis schreef:Vinden jullie dat als een Christelijke gemeenschap zelf een school sticht, dat de overheid dan moet verplichten om bvb Evolutie te onderwijzen?

Lex-Legis
Ja, want anders zou iedere groep scholen op kunnen richten en van alles wat in hun ideologie past kunnen gaan onderwijzen. Het onderwijzen van creationisme is al erg genoeg, maar wat als een bepaalde groep besluit een school op te richtten en, ik noem maar wat, rassenleer tijdens biologie gaat onderwijzen? En geloof me een aantal groepen in NL zou dat best zien zitten.
Laatst gewijzigd door Marinus op 28 nov 2007 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Sararje schreef:Tis een verplicht eindexamenonderwerp bij biologie Kitty.
Maar heb je biologie in je middelbare schoolpakket nodig om op de Uni biologie te gaan studeren dan?

Ja dus, ik heb het opgezocht.

Dus dan kun je vanaf een christelijk VWO dat niet de evolutietheorie behandelt dus geen bioloog worden, dat is duidelijk dan. Dus beperkt zo een VWO hun leerlingen in hun mogelijkheden en alleen daarom al is dat verwerpelijk.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Afgezien daarvan: wetenschap is onafhankelijk van de levensbeschouwelijke bias (of behoort het te zijn) van de wetenschapper. Aangezien VWO staat voor Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs, zou je mogen aannemen dat men dus een goede voorbereiding krijgt op wetenschappelijk onderwijs en dat doet men dus niet door levensbeschouwelijke bias in de natuurwetenschap te stoppen. (hoewel ik me afvraag of verbrandingsreacties van koowaterstoffen niet met de koran oid uitstekend geillustreerd zouden kunnen worden)
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Lex-Legis schreef:Vinden jullie dat als een Christelijke gemeenschap zelf een school sticht, dat de overheid dan moet verplichten om bvb Evolutie te onderwijzen?

Lex-Legis
Ja, omdat het gewoon onder de biologie valt. Een school kan niet gaan kiezen wat ze hun kinderen wel en niet onderwijzen, dat gaat ten koste van de kwaliteit van het onderwijs.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
botjes
Ervaren pen

Bericht door botjes »

Het is stuitend dat biologie ueberhaupt niet meer in de basisvorming hoeft voor te komen.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Sararje schreef:Atheist1984: een beetje kennis van de verschillende religies in Nederland zou een gemiddelde NLer helemaal geen kwaad kunnen doen lijkt me.
De manier van het 'brengen' van e.e.a. is bepalend! Beschouwelijk? tussen de andere bases van 'denken'?......of als 'enige' waarheid een politiek doel laten dienen.
Waarbij de andere uitgangspunten van andere denkstromen er slechts met een betiteling vanafkomen?
Zoiets van,................"Naast het christendom, waar we het direct uitgebreid over zullen hebben, bestaan er nog andere stromingen, zoals......en dán.......een waslijst van (slechts) namen waaronder die bekend staan, en meer niet?
Volgens mij doet dat geweld aan de scheiding tussen kerk (met de juiste denkwijze) en de Staat! En gaat JPB vér over de schreef van zijn mandaat! :lol:
Zou hij het anders willen doe, dan schiet hij zijndoel voorbij!
De slagzin die Theoloog gebruikt, geeft impliciet het doel aan waar JPB naar streeft, en moet zoveel mogelijk de voeten van ieder 'denkend' mens dwars laten zetten!!
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Ik heb liever dat ze psychologie als verplicht vak maken... een beetje leren hoe je eigen geest werkt en hoe makkelijk deze bedonderd kan worden... :evil:
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Yoyo schreef:Ik heb liever dat ze psychologie als verplicht vak maken... een beetje leren hoe je eigen geest werkt en hoe makkelijk deze bedonderd kan worden... :evil:
Niets is minder waar :o

Daar zou eens aandacht aan moeten worden besteed in plaats van het "Onderwijzen" van religies. En zoals eerder gezegd, zal er hoogstwaarschijnlijk op religieuze scholen alleen onderwijs gegeven worden in die religie en wel vanuit 1 oogpunt. Het is mij uberhaupt nog steeds een raadsel waarom er nog steeds godsdienstige scholen bestaan... :roll:
Plaats reactie