Bewijs genoeg - Lee Strobel

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

goldmund

Bericht door goldmund »

Staat er iets in over de 30 jaar van Jezus' leven waar we niets van weten? Is daar een verklaring voor gegeven?
Ja. Strobel interviewt hier Craig Blomberg. http://www.theopedia.com/Craig_Blomberg http://en.wikipedia.org/wiki/Craig_Blomberg

Die geeft twee redenen waarom er niets beschreven staat over de tussenliggende fasen van Jezus' leven.
Literair gezien, omdat dit de gebruikelijke manier was waarop mensen in de klassieke oudheid biografieen schreven. Niet elk deel van het leven van iemand was belangrijk. Noch een chronologische volgorde, of de beschrevene letterlijk te citeren. Zolang de essentie maar bewaard bleef en zolang het deel van het leven waarin hij een voorbeeldfunctie had, beschreven werd.

Theologisch gezien dat alle wonderen en lessen van Jezus geen nut hadden gehad als het geen historisch feit was dat Christus gestorven en uit de dood opgewekt is en dat dit verzoening, vergeving heeft gebracht.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Rereformed schreef:Komt mooi overeen met de houding die Jezus in de synoptische evangeliën heeft bijvoorbeeld tegenover zijn moeder: "Vrouw, wat heb ik met u van node?" of dat hij 12 mannen uitkiest om zijn discipelen te zijn. Ik zie dus helemaal geen discrepantie in deze. En zelfs al zou die er zijn, het is geen argument om dan te zeggen dat Thomas niet betrouwbaar zou zijn.
Er is een verschil tussen een traditie die een hiërarchie kent tussen man en vrouw en vrouwenhaat...
Rereformed schreef:Het Evangelie van Petrus bijvoorbeeld stond ook in hoog aanzien. Justinus Martelaar noemt "de memoires van Petrus". Het "Evangelie van Petrus" wordt al genoemd door Serapion, bisschop van Antiochië in AD 190, dus nog voordat de synoptische evangeliën opeens opduiken.
190 is niet bepaald vroeg. Het evangelie naar Marcus is gedateerd op 66-73 AD, Matteüs op 70-80 AD, Lucas waarschijnlijk 80-130 AD, Johannes waarschijnlijk rond 90-110 AD.
Rereformed schreef:Door Origenes wordt het aangehaald in 235, door Eusebius, bisschop van Cesarea, in 300. Theodoret in 455 laat weten dat "de Nazareners" het evangelie volgens Petrus in gebruik hadden.
Deze jaartallen zijn lang na de veronderstelde datering van het evangelie naar Petrus.
Rereformed schreef:In 1886 werd in Akhmim een fragment ervan teruggevonden met de laatste gedeeltes eruit, de veroordeling van Jezus, zijn kruisiging , opstanding en hemelvaring.
1) Het fragment is op talloze punten veel gedetailleerder dan de synoptische evangeliën, hetgeen aanleiding geeft om aan te nemen dat het echt om het ooggetuigeverslag van een apostel zou kunnen gaan.
2)Slechts dit kleine fragment al bevat 29 tegenstrijdigheden met de synoptische verslagen! oa dat Herodus het bevel tot kruisiging geeft, de beroemde uitspraak van Jezus aan het kruis "Mijn God, mijn God...." staat er in de bewoordingen: "Mijn kracht, mijn kracht....", de opstanding en hemelvaart vinden op dezelfde dag plaats enz enz
Er zijn tegenstrijdigheden, maar die zijn er altijd als mensen over hetzelfde schrijven en niet naar elkaars werk kijken. Daarnaast is de kern hetzelfde! En over wat voor tegenstrijdigheden gaat het dan? Belangrijke, essentiële discrepanties, of kleine, pietluttige verschilletjes?
Kevin schreef:Ik weet alleen niet meer welk. Jezus heeft, voor zo ver mijn kennis reikt, nóóit beweert zelf God te zijn. Dat heeft de Kerk er van gemaakt.
Afgezien van het Johannes-evangelie is het inderdaad niet helemaal duidelijk of Jezus zichzelf als God zag, of alleen als mens. Hij wordt Zoon van God en Messias genoemd, maar dat betekent niet persé dat hij God is. Hoe dan ook, er waren al vroege stromingen die geloofden dat Jezus ook God was en dit is later doorgevoerd door de Kerk. Het idee van Drie-eenheid zelf vind je nergens in de Bijbel terug.
Socratoteles schreef:Die goeie ouwe vijandige wereld.. Alsof die 'wonderbaarlijke opkomst' plaatsvond voordat keizer Constantijn een alles behalve vijandig klimaat creeerde voor het christendom!
In Noord-Korea, waar christenen tot de marteling en dood toe vervolgt worden, groeit de kerk sterker dan in Nederland. Dat terwijl Nederland juist een prima klimaat heeft voor christenen, inclusief subsidies.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

In Noord-Korea, waar christenen tot de marteling en dood toe vervolgt worden, groeit de kerk sterker dan in Nederland.
Ik kan hier nergens cijfers over vinden, waar vind ik die informatie?
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

lanier schreef:
In Noord-Korea, waar christenen tot de marteling en dood toe vervolgt worden, groeit de kerk sterker dan in Nederland.
Ik kan hier nergens cijfers over vinden, waar vind ik die informatie?
en de zuidkoreanen zijn zo naief om te gaan evangeliseren in uruzgan.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

lanier schreef:k kan hier nergens cijfers over vinden, waar vind ik die informatie?
Natuurlijk zijn die niet te vinden. Het communisme staat bekend om z'n censuur. Van de KGB (Sovjet-Unie) is bekend dat ze vreselijke praktijken uitvoerden en in Noord-Korea is het niet beter.

"De verering van de Kims gaat gepaard met onderdrukking van anderssoortige geloven, zij het in het verborgene. Mensenrechtenactivisten wijzen erop dat gelovigen in Noord-Korea zwaar worden vervolgd, en dat er niet van enige vrijheid van godsdienst gesproken kan worden. Specifieke gegevens over aantallen gelovigen zijn slechts via schattingen te benaderen. Objectieve informatie over Noord-Korea is schaars, dus ook over godsdienst en vervolgingen van gelovigen." (Wikipedia)

Dat iets (bijna) niet te bewijzen is, wil niet zeggen dat het onwaar is. De kans dat het waar is, is dan natuurlijk wel kleiner, maar dat hoeft niet persé.

Edit:

En er zijn diverse boeken uitgegeven van mensen die een strafkamp hebben overleefd en die uiteindelijk toch hebben kunnen vluchten uit Noord-Korea. Zo heb ik een boek gelezen van een vrouw die in zo'n strafkamp terecht kwam (was zelf een atheïst) en ze zag hoe de christenen behandelt werden. Toen ze uiteindelijk vrijkwam, na alle mishandelingen en ellende, is ze gevlucht via China en heeft ze het opgeschreven.

Ik bedoel dan het boekje 'Zij mogen de hemel niet zien' van Soon Ok Lee (bol.com)
Laatst gewijzigd door CXT op 30 nov 2007 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

goldmund schreef:Toch is het rare dat als je bevestiging zoekt, je makkelijk meegenomen wordt in zijn redenatie. Ik weet nog dat ik toen ik het boek las best al wat twijfels had over het geloof. Maar dat ik toen toch weer een opleving had. Het leek allemaal zo logisch toen.
Je hebt hierin helemaal gelijk. Dat is de waarheid over alle propaganda. Mijn handen jeuken bijna om het boek aan te schaffen en er een boeklang kritisch commentaar op te geven.

De kracht van zulke propaganda is ongelooflijk. Ik herinner me dat Hal Lindsey ("het einde is nabij") als een lopend vuurtje door de evangelische kringen ging in het begin van de 70-er jaren. Toen was er een nuchtere dominee die een antiLindseyboek schreef: "De bijbel is geen puzzelboek", heette het, maar ik herinner me dat de gehersenspoelde christenen het vaak niet eens wilden doornemen/lezen, aangezien het door een 'ongelovige dominee' geschreven was. (Zelfs al zou hij de orthodoxie belichamen, het doet er niet toe bij dit soort mensen).

Het is ongelooflijk hoe geniepig het religieus geloof werkt. Juist de allerblindste en stokdove mensen hebben in hun heilig boek een tekst die alle ongelovigen en kritische personen uitmaakt voor blinden en doven.
Born OK the first time
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Apologetus schreef:
Socratoteles schreef:Die goeie ouwe vijandige wereld.. Alsof die 'wonderbaarlijke opkomst' plaatsvond voordat keizer Constantijn een alles behalve vijandig klimaat creeerde voor het christendom!
In Noord-Korea, waar christenen tot de marteling en dood toe vervolgt worden, groeit de kerk sterker dan in Nederland. Dat terwijl Nederland juist een prima klimaat heeft voor christenen, inclusief subsidies.
Dat zou best kunnen, onderdrukking werkt vaak alleen maar averechts en maakt mensen alsmaar fanatieker. Het bloed der martelaren is het zaad der kerk, nietwaar? Zelfs als Strobel's claim waar zou zijn, is dat allesbehalve wonderbaarlijk. Maar Strobel's claim is niet waar.
Voordat Constantijn ingreep en de kerk redde door een grootschaling herziening, was het christendom bijna ten onder gegaan. De cultus van het Gnosticisme en de kerken van Marcion waren extreem succesvol en de christenen liepen er bij dorpen tegelijk naar over, terwijl binnen het christendom iedereen elkaar bevocht op doctrines waar niemand het over kon eens worden. Toen kwam Constantijn de Grote die de mogelijkheden van het christendom als politiek instrument wel zag zitten. Onder zijn leiding werd een officiele leer opgesteld en het Concilie van Nicea in het leven geroepen, dat erop toezag dat er geen afwijkingen van de keizerlijke leer werden toegelaten. In die tijd werd de nadruk verschoven van een leraar-Jezus, naar een bloedende, gekruizigde en gemartelde Jezus. Daarmee moesten de christenen zich voortaan maar vereenzelvigen: geen opstand tegen de romeinse onderdrukking, maar geduldig lijden. Al kon de keizer in het huidige leven geen goed leven garanderen, Jezus zou hen in een volgend leven als koningen belonen. Deze aanpak had succes, en zo komt het dat we vandaag de dag nog steeds christenen tegenkomen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Apologetus schreef:
Rereformed schreef:Door Origenes wordt het aangehaald in 235, door Eusebius, bisschop van Cesarea, in 300. Theodoret in 455 laat weten dat "de Nazareners" het evangelie volgens Petrus in gebruik hadden.
Deze jaartallen zijn lang na de veronderstelde datering van het evangelie naar Petrus.
Deze dingen somde ik enkel op om te laten zien dat Strobel eenvoudigweg liegt met zijn door jou aangehaalde opmerking:
Strobel schreef:Wat de 'pseudepigrafen' betreft, de verspreiding van evangeliën, brieven en openbaringen in de eerste paar eeuwen na Christus (...) deze zijn "fantasierijk en ketters... noch echt, noch waardevol als geheel" en "praktisch geen orthodoxe kerkvader, canon of concilie" beschouwde ze als gezaghebbend of meende dat ze verdienden in het Nieuwe Testament te worden opgenomen.
Het evangelie van Petrus genoot wijsverbreide waardering en werd door vele christenen eeuwenlang als autoriteit beschouwd.
Apologetus schreef:
Rereformed schreef:Het Evangelie van Petrus bijvoorbeeld stond ook in hoog aanzien. Justinus Martelaar noemt "de memoires van Petrus". Het "Evangelie van Petrus" wordt al genoemd door Serapion, bisschop van Antiochië in AD 190, dus nog voordat de synoptische evangeliën opeens opduiken.
190 is niet bepaald vroeg.
Maar dan heb je mijn opmerking niet tot je door laten dringen dat bijbelse evangeliën pas nog later voor het eerst genoemd worden. Als je deze opmerking van je toepast op de bijbelse evangeliën dan zouden die dus nog minder betrouwbaarheid hebben.
Het evangelie naar Marcus is gedateerd op 66-73 AD, Matteüs op 70-80 AD, Lucas waarschijnlijk 80-130 AD, Johannes waarschijnlijk rond 90-110 AD.
"Wordt gedateerd....waarschijnlijk...waarschijnlijk". Het evangelie van Petrus kan op precies dezelfde manier worden gedateerd op ca. 70 na Christus als het jaar je wel aanstaat, zoals door mij genoemde Ron Cameron al liet weten.

Doe nu maar eens een nieuwe waarheid op: er is slechts één argument waarom een theoloog synoptische evangeliën omstreeks het jaar 70 laat geschreven zijn: men wil ze zo vroeg mogelijk dateren (omdat ze relevant moeten zijn), maar kan het niet voor de val van Jeruzalem dateren, omdat die voorspeld wordt. Dus komt men uit op omstreeks 70.

Heb jij ooit deze achtergrond voor deze datering begrepen? Heb je ooit begrepen dat het enkel een spelletje is voor theologen om maar wat te schermen met die data, maar dat men volstrekt geen enkele dwingende redenen heeft voor het neerleggen van zo'n argument? Heb je je ooit bedacht dat het totaal niets te maken heeft met objectief naar de waarheid zoeken?

Besef je dat er in werkelijkheid geen enkel geldig argument bestaat voor een vroege datering?
De bijbelse evangeliën worden pas om dezelfde tijd (dwz 190 voor Johannes en 200 AD voor de synoptische evangeliën) voor het eerst bij hun naam vermeld als bestaand! En Justinus Martelaar (150 AD) kent ze niet bij naam, terwijl hij altijd vermeldt uit welk boek hij citeert. Dat betekent dat ze dus zeer wel geschreven kunnen zijn in de laatste helft van de 2e eeuw. (Uiteraard hebben ze dan van oudere geschreven of mondeling overgeleverde bronnen gebruik gemaakt).
Er zijn tegenstrijdigheden, maar die zijn er altijd als mensen over hetzelfde schrijven en niet naar elkaars werk kijken. Daarnaast is de kern hetzelfde! En over wat voor tegenstrijdigheden gaat het dan? Belangrijke, essentiële discrepanties, of kleine, pietluttige verschilletjes?
Het is een fluitje van een cent om er zelf maar eens op te gaan studeren. Het fragment is maar een paar bladzijden lang. (je kunt het lezen op http://www.earlychristianwritings.com" onclick="window.open(this.href);return false; )Ga ze tellen, de 29, en vraag je af of het werkelijk maar details zijn. Neem bijvoorbeeld de hemelvaart van Jezus. In elk evangelie anders, en in Petrus gebeurt dit op dezelfde dag na de opstanding. Kunnen ooggetuigen op zulke verschillen uitkomen? Het is voor mij eerder een duidelijk bewijs dat de gehele zaak volledig uit de duim gezogen is.

Maar jouw commentaar op mijn posting over het Evangelie van Petrus bestond allemaal uit jouw tegenwerpingen. En wat zegt Strobel over de afwijkende zaken in het evangelie van Petrus? Zwijgt hij erover? Dat spreekt dan boekdelen. Pietluttige verschilletjes? Waarom dan heeft het de bijbel niet gehaald? Het staat op naam van een apostel en is zelfs in de ik-vorm geschreven. Waar halen christenen het lef vandaan om een door Jezus uitverkozen apostel, die tot leider van de kerk werd gebombardeerd en de held van menig Handelingenverhaal is, en daar altijd door de Heilige Geest spreekt, en door de Heilige Geest ingegeven brieven in de bijbel heeft staan, nu opeens aan de kant te schuiven?

Waar is de eerlijkheid van de christenen zoals Strobel, waar laat hij gedegen studie zien, een eerlijke opsomming en behandeling van de feiten zien. Tot nu toe is 'bewijs genoeg' een beschamend boek. Het beschamende komt uitstekend in deze opmerking die Goldmund opviste naar voren.
Strobel schreef:is er geloofwaardig bewijsmateriaal voor Jezus buiten zijn biografieen
Ja er is betere documentatie voor Jezus dan voor de stichter van enige andere religie. Er zijn 39 klassieke bronnen met meer dan honderd feiten over Jezus' leven. Zeven seculiere bronnen gaan over zijn goddelijkheid.
Zoals Theoloog al opmerkte is er slechts één die men nog enigszins serieus kan nemen als bewijs dat Jezus bestaan moet hebben, namelijk de opmerkingen in Josephus. Alle anderen zijn absoluut irrelevant. "Meer dan 100 feiten" is eenvoudig een grove leugen.

Maar juist voor deze opmerkelijke tekst in Josephus bestaan zware twijfels en is er grond voor verdenking dat het een christelijke vervalsing is aangebracht in latere eeuwen.
Born OK the first time
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Rereformed schreef:Het is een fluitje van een cent om er zelf maar eens op te gaan studeren. Het fragment is maar een paar bladzijden lang. (je kunt het lezen op www.earlychristianwritings.com )Ga ze tellen, de 29, en vraag je af of het werkelijk maar details zijn. Neem bijvoorbeeld de hemelvaart van Jezus. In elk evangelie anders, en in Petrus gebeurt dit op dezelfde dag na de opstanding. Kunnen ooggetuigen op zulke verschillen uitkomen? Het is voor mij eerder een duidelijk bewijs dat de gehele zaak volledig uit de duim gezogen is.
Ik heb het doorgelezen en er zitten inderdaad wat verschillen in. De belangrijkste is, denk ik, wel dat vreemde visioen met dat sprekende kruis.
Rereformed schreef:Maar juist voor deze opmerkelijke tekst in Josephus bestaan zware twijfels en is er grond voor verdenking dat het een christelijke vervalsing is aangebracht in latere eeuwen
Ja, maar waar baseert men deze twijfels op?
Men in Black
William15

Re: Bewijs genoeg - Lee Strobel

Bericht door William15 »

Ik heb nu 'Bewijs Genoeg' besteld, en ik las ooit dat iemand het ''tegenboek'' in deze thread had neergezet, alleen kan ik die nu niet meer vinden, en deze zou ik ook graag willen hebben. Dus het boek, dat weer in gaat op dit boek.

Please tell me :)
Jinny

Bericht door Jinny »

Eerst, welkom.....

Dienstmededeling,
Deze link geeft in het kort het gedrag van het forum weer voor newbies.
De uitgebreide regels vind U hier

FreeThinker op Facebook
Rereformed
Moderator
Contacteer:

William15 schreef:Ik heb nu 'Bewijs Genoeg' besteld, en ik las ooit dat iemand het ''tegenboek'' in deze thread had neergezet, alleen kan ik die nu niet meer vinden, en deze zou ik ook graag willen hebben. Dus het boek, dat weer in gaat op dit boek.

Please tell me :)

Welkom op dit forum, William15.

Er zijn zelfs twee boeken die je kunt aanschaffen!
Het eerst geschreven boek is van Earl Doherty (2001): Challenging the Verdict

Er is een tweede boek geschreven in 2010 door Robert Price, genaamd The Case Against the Case for Christ.

Beiden zijn favoriete schrijvers van mij, en ik zou beide boeken bestellen, maar indien je een keus moet maken zou ik Price aanbevelen, de man die zelf oorspronkelijk uit het fundamentalistische kamp komt en bovendien een onovertrefbare gave voor schrijven heeft.

Overigens zijn apologeten net als onkruid waar niets tegen opgewassen is. Lee Strobel heeft inmiddels alweer zes boeken uitgegeven die het christelijk geloof verdedigen:
The Case for Faith
The Case for Easter
The Case for Christmas
The Case for the Real Jesus
The Case for the Resurrection
The Case for a Creator
en als room op de maaltijd nog een driedelige DVD The Lee Strobel 3-disc Film Collection :lol:

Wat dat betreft heeft hij goed geïllustreerd wat Tsjok 6 jaar geleden in dit topic op pagina 1 schreef: "een onbeschaamd opportunist in de beproefde amerikaanse verkoop, verlap en indoctrinatie tradities".
Born OK the first time
William15

Bericht door William15 »

Ja ik zag ze allemaal staan op Amazon. Die van Doherty heb ik inmiddels besteld. Helaas geen Nederlandse vertaling (Niet dat Engels een probleem is, maar voor het gemak). Maar ik sta die Strobel ook voor geen meter hoor. Toch heb ik ook zin, om zijn boeken te lezen.

Ik ben dan athëist (Erg ongewoon voor iemand uit een dorp, waar 95% van de bevolking ''gelooft'', maar ik lees boeken van beide kampen (Uiteraard, lopen de theologische boeken altijd uit op een drama).

Te erg gewoon.
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

Ik heb het boek al 7 jaar op de kast staan, moest het aanschaffen tijdens mijn jaar op de EH.
Ik heb er wel een keer een quote uit gebruikt (vroeger, in een andere periode, wat een verschrikking om mijn eigen berichten dan terug te lezen...), maar moet zeggen, het boek is redelijk rechtlijnig geschreven.
Plaats reactie