Apologetus schreef:Rereformed schreef:De christelijke beweging groeide niet omdat Christus zogenaamd was opgestaan, maar in de eerste plaats vanwege extreme zendingsdrang en een fanatiek afwijzen van al het andere.
Maar waarom zendingsdrang voor een dood persoon?
Vraag dat maar aan Mohammedanen. Maar bovendien was het verhaal, al vanaf de oudste overlevering dat men Jezus "levend" gezien had.
Apologetus schreef:Ik bedoel de ooggetuigen die in 1 Korintiërs 15 en de evangeliën worden beschreven.
Uitstekend. Welk onderscheid maakt Paulus tussen zijn eigen verschijningservaring, en die van die 500 ooggetuigen, en van Petrus en de twaalven (let op dat hij spreekt over de twaalf!, niet de elf!)? Maar Paulus had Jezus nooit 'in het vlees' gezien. Hoe weet jij dat die 500 Jezus wel in het vlees hadden gezien? Ik trek maar weer de vergelijking met Mariaverschijningen. Soms zien hele groepen mensen Maria, of engelen, of de zon stilstaan, en geloven dat dit een goddelijk teken is.
Apologetus schreef:Er wordt inderdaad niet specifiek gesproken over een 'leeg graf'. Maar Paulus zegt ook: Zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen door een mens. (vers 21)
Een onstoffelijke opstanding dus. Jezus was weliswaar lichamelijk dood, maar in zijn onstoffelijk lichaam bevond hij zich aan de rechterhand van God.
Het ontbreken van dat lege graf in combinatie met Paulus' leer over het onstoffelijke opstandinglichaam is van veel meer gewicht dan je beseft. Want Paulus beweert nauwgezet door te geven wat hem zelf overgeleverd is. Als we dat serieus nemen (en ik neem dat zeer serieus) dan is het meer dan opvallend dat het lege graf en de vrouwen ontbreken. Kennelijk is hem niets maar dan ook niets over een graflegging in een tuin verteld, en dat betekent dat volgens Paulus het graf in de apostolische overlevering ontbrak.
Was het lege graf hem wel overgeleverd, dan had Paulus moeilijk zo'n scherpe tegenstelling kunnen maken tussen het stoffelijke lichaam en het ontstoffelijke opstandingslichaam.
Apologetus schreef:Theoloog schreef:Waar zijn de vrouwen (inclusief Maria van Magdala aan wie Jezus verschenen is)? Waar zijn de engel(en) bij het lege graf? Waar is het lege graf zelf? Nergens.
Vrouwen werden in die tijd niet gezien als rechtmatige getuigen, zover ik weet.
Ja, en dus? In allevier de evangeliën spelen ze een belangrijke rol, dus kennelijk zijn ze belangrijk genoeg om te vermelden. Bovendien heeft 1 Kor. 15:1-7 geen juridische context (dat is Lee Strobels metafoor, die misleidt aangezien de vraag niet is of er iemand veroordeeld kan worden voor Jezus' dood); de pretentie van 1 Kor. 15:1-7 is dat het een nauwgezette weergave is van wat Paulus zelf overgeleverd heeft gekregen. Dit is de oudste weergave van de apostolische boodschap (bedenk dat Marcus, gezien de duidelijke toespelingen op de verwoesting van Jeruzalem in 70, rond die datum moet zijn geschreven, zo'n twintig jaar later dan de Corinthebrief dus). In die oudste weergave ontbreekt het lege graf compleet. Wat vreemd is, want ze is in een discussie over de opstanding zoals Paulus die voert uitermate relevant.
Apologetus schreef:Theoloog schreef:Zou het kunnen dat Jezus door soldaten van het kruis is gehaald (Paulus spreekt veelvuldig over de kruisiging als theologisch probleem), en vervolgens in een massagraf is gedumpt? Zou het kunnen dat zijn leerlingen vervolgens visioenen van hem kregen, en deze vervolgens interpreteerden als Jezus' opstanding; en dat de verhalen over de graflegging en de vrouwen bij het graf zijn ontstaan uiti een reconstructie uit Oudtestamentische passages?
Dat is een zwak, speculatief alternatief. Er wordt niet gesproken over een massagraf, maar over een familiegraf. Het gaat niet om geestverschijningen, maar om lichamelijke verschijningen! Want Jezus bood zelf aan om vis te eten, wat alleen een lichamelijk persoon kon (zo verklaart hij zelf in één van de evangeliën).
Waar wordt er gesproken over een familiegraf? In elkaar tegensprekende berichten, die het met elkaar oneens zijn over welke vrouwen er nu naar het graf togen, hoeveel engelen daar zaten, hoe de steen van het graf werd weggerold en op welk moment, wat die engel(en) precies instrueerden (wel of niet naar Galilea?) en de plaats van de verschijning van Jezus aan de leerlingen.
Heel geloofwaardig allemaal. Zeker gezien het feit dat er decennia eerder, bij Paulus, nog geen sprake is van een graflegging.
En leg mij maar eens uit hoe Jezus een visje eet (Lukas) met een onstoffelijk lichaam (Paulus).
Apologetus schreef:Rereformed schreef:Waarom ontbreken de opstandingsverhalen in het evangelie van Marcus (de oorspronkelijke versie) en Thomas?
Marcus 16:9-20 is waarschijnlijk later toegevoegd, maar er staat wel iets over een leeg graf in het oorspronkelijke Marcus.
Dat is nu precies het punt. Er is eerst géén leeg graf (Paulus versie van de apostolische overlevering); twintig jaar later wel een leeg graf, maar geen verhalen over de verschijningen aan Petrus en de leerlingen (Marcus); vervolgens een beknopt bericht over de verschijning aan de leerlingen in Galilea (Mattheüs) en daarna uitgebreidere verhalen over verschijnigen aan de leerlingen in de buurt van Jeruzalem (Lukas).
Ik zie een ontwikkeling van geen informatie naar steeds gedetailleerdere - kuch - *informatie*. Zie jij het ook?