Rechtvaardigheid, God en autoriteit.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Gideon schreef:Ook jou nodig ik uit om eens te proberen met God te praten.
Geen uitvluchten Gideon. Eerst de opmerkingen van Bad_religion behandelen. Met of zonder de Bijbel in de hand. Dus de vragen luiddden:

1. Heeft God het kwaad geintroduceerd....Zie bijbel

2. Hoe kan een machtig iets, wat doorgaat als perfect, zo'n dom boek schrijven wat doordrenkt is met fanatisme en vernietiging.

3. Wie heeft de verleiding (boom van kennis van goed en kwaad) in het paradijs neergezet.

4. Bestaat er een vrije wil als er een straf op volgt.

5. Is het niet ontzettend egoistisch om na een ruzie met een individu ook zijn kinderen, kleinkinderen, achter, achter, achter....kleinkinderen op te zadelen met dit voorval

6. Is de Russische roulette van liefde en straf wel te rijmen met een liefdevolle god

Even een paar vragen om te beantwoorden?

Groeten,
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Gideon

Bericht door Gideon »

tjeerdo schreef:
Geen uitvluchten Gideon. Eerst de opmerkingen van Bad_religion behandelen. Met of zonder de Bijbel in de hand. Dus de vragen luiddden:

2. Hoe kan een machtig iets, wat doorgaat als perfect, zo'n dom boek schrijven wat doordrenkt is met fanatisme en vernietiging.

3. Wie heeft de verleiding (boom van kennis van goed en kwaad) in het paradijs neergezet.

5. Is het niet ontzettend egoistisch om na een ruzie met een individu ook zijn kinderen, kleinkinderen, achter, achter, achter....kleinkinderen op te zadelen met dit voorval

6. Is de Russische roulette van liefde en straf wel te rijmen met een liefdevolle god

Groeten,
1. Nee
2. Jij interpreteert de Bijbel zo, maar als je de Bijbel met een open mind gaat lezen, en niet met een mening van te voren, zul je ontdekken dat de Bijbel helemaal niet zo is.
3. Ja, dat is God. Wat is je punt?
4. God heeft de mens de keuze gegeven hem te volgen. De mens kiest zelf voor de hel, dat kan je God niet aanrekenen.
5. Je bedoelt dat iedereen met de zondeval is besmeurd. Ik stel een tegenvraag: heb jij nooit gezondigd?
6. Ik zie geen russische roulette. Ik zie alleen een kans op een eeuwig leven vol goedheid!
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Nee dank je, maar ik nodig jouw uit om eens één van de volgende medicijnen te gebruiken :

Zyprexa,
Seroquel,
Resperdal,
Haldol,
Ablifly,
Cistoserol

of andere medicijnen uit de anti psychotica hoek.

Mocht je regelmatig inzinkingen hebben, depressies afgewisselt met gevoel van extase, hyperactiviteit dan zou Lithium, Tegretol, Depakine, o.a. stemmingstabilisatoren misshien wel fijn voor je zijn.

Maar ik zou zeggen, praat er eens over met een arts, vooral over die gesprekken met God en waar ze over gaan !
Gideon

Bericht door Gideon »

Ik geef toe dat ik een nogal strikt wereldbeeld heb, maar met dit soort berichten doodt je echt alle discussie. En dat noemt zich een freethinker. Ik dacht dat freethinker stond voor openstaan voor andere meningen.
bad_religion

Gideon schreef:Ik geef toe dat ik een nogal strikt wereldbeeld heb, maar met dit soort berichten doodt je echt alle discussie. En dat noemt zich een freethinker. Ik dacht dat freethinker stond voor openstaan voor andere meningen.
De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet ?

Deze vrijdenker denkt ook vrij na over hoe het zou kunnen komen dat sommige mensen met god kunnen praten, en zie hier, dikwijls heeft men gewoon met een manie en/of psychose te maken.

Ik denk dat jij zeer weinig discussie talent heb, we moeten allemaal maar doen wat jij vind, en zeggen wij wat anders dan gaat het beschuldigende vingertje omhoog !!!
Gideon

Bericht door Gideon »

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, zeg je zelf. Dus je geeft zelf toe dat je niet netjes discusiëert. Ik dacht dat freethinkers boven dit soort tactieken stonden en zich alleen met goede argumenten bedienen.
Bovendien, ik kan ook zoiets over jou zeggen: misschien heb jij wel een hersenafwijking, waardoor je geen contact kan maken met God. Heb je daar wel eens over nagedacht?
bad_religion

Gideon schreef:De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, zeg je zelf. Dus je geeft zelf toe dat je niet netjes discusiëert. Ik dacht dat freethinkers boven dit soort tactieken stonden en zich alleen met goede argumenten bedienen.
Bovendien, ik kan ook zoiets over jou zeggen: misschien heb jij wel een hersenafwijking, waardoor je geen contact kan maken met God. Heb je daar wel eens over nagedacht?
Ach m'n beste dast mag je zeggen hoor, maar één ding zie jij wel enigzins over het hoofd, ik zit hier niet op het forum om opdracht te krijgen met god te gaan praten, ook zie je over het hoofd dat het antwoord die ik gaf misschien weleens de juiste richting in kon wijzen.

Maar ja, jij doet mensen met bijvoorbeeld manische depressie of schizofrenie klachten heel denigrerend af als mensen met een "hersen afwijking", in plaats dit soort ziekte gewoon te benoemen als ziekte, of gezondheidsprobleem.

Misschien zou je er weleens wat boekjes over moeten lezen, dan leer je ook wat meer over de complexiteit en verradelijkheid van dit soort problemen, en misschien herken je wel wat !

Oh sorry, nu bledig ik je weer, no problem, je ziet me nog wel een keer branden in het hellevuur !
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Gideon schreef:
chromis schreef:Ok, die mag bad_religion of erik beantwoorden. Die zijn nu online, en daar goed in :mrgreen:

Ik ga naar bed!
Kan je het niet aan?
Oh jawel hoor. Mijn antwoord is: ik haakte al af bij het eerste hoofdstuk, want dat vond ik me toch een domme onzin!...
Gideon

Bericht door Gideon »

bad_religion schreef:
Gideon schreef:De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, zeg je zelf. Dus je geeft zelf toe dat je niet netjes discusiëert. Ik dacht dat freethinkers boven dit soort tactieken stonden en zich alleen met goede argumenten bedienen.
Ach m'n beste dast mag je zeggen hoor, maar één ding zie jij wel enigzins over het hoofd, ik zit hier niet op het forum om opdracht te krijgen met god te gaan praten, ook zie je over het hoofd dat het antwoord die ik gaf misschien weleens de juiste richting in kon wijzen.

Maar ja, jij doet mensen met bijvoorbeeld manische depressie of schizofrenie klachten heel denigrerend af als mensen met een "hersen afwijking", in plaats dit soort ziekte gewoon te benoemen als ziekte, of gezondheidsprobleem.

Misschien zou je er weleens wat boekjes over moeten lezen, dan leer je ook wat meer over de complexiteit en verradelijkheid van dit soort problemen, en misschien herken je wel wat !

Oh sorry, nu bledig ik je weer, no problem, je ziet me nog wel een keer branden in het hellevuur !
Sorry, waar heb ik het over schizofrenie en manisch depressiviteit? Ik heb die woorden nooit in de mond genomen! Fraaie freethinker ben jij zeg. Jij zegt dat ik een starre geest hebt, maar jij bent net zo star!
Gideon

Bericht door Gideon »

chromis schreef:
Gideon schreef:
chromis schreef:Ok, die mag bad_religion of erik beantwoorden. Die zijn nu online, en daar goed in :mrgreen:

Ik ga naar bed!
Kan je het niet aan?
Oh jawel hoor. Mijn antwoord is: ik haakte al af bij het eerste hoofdstuk, want dat vond ik me toch een domme onzin!...
Ja het was inderdaad dom geblaat over de paashaas wat we deden. :)
bad_religion

Gideon schreef:
bad_religion schreef:

Sorry, waar heb ik het over schizofrenie en manisch depressiviteit? Ik heb die woorden nooit in de mond genomen! Fraaie freethinker ben jij zeg. Jij zegt dat ik een starre geest hebt, maar jij bent net zo star!
Nee dat klopt Gideon, jij noemt mensen met psygische klachten mensen met een "hersen afwijking", jammer dat je de discussie niet aangaat en nu mij loopt te beschuldigen van een starre geest, zou zeggen praat er nog eens met god over !
Gideon

Bericht door Gideon »

Ik heb het nergens over met mensen met psygische klachten. Ik zeg alleen dat jij misschien een hersenafwijking hebt waardoor je niet met God kan praten. Maar àls dat zo is, dan is dat niet erg hoor, want God houdt niet minder van je!
Laatst gewijzigd door Gideon op 01 jun 2005 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Over de paashaas....

Ja, dat had ik al in de gaten, dat *jij* dat vond.

Jammer dat je de clue niet zag.

Maar ach daarvoor ben je ook niet hier ben ik bang.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Gideon,

Voor dat we het gaan hebben over of er hier wel freethinkers komen en of zij wel voldoen aan jouw beeld van een freethinker, wil ik uiteraard graag weten welke geloofstroming je aanhangt, dit om mijzelf te kunnen verplaatsen in jouw denkwijze.

In plaats van meteen te gaan janken over de ongeloofelijke onrechtvaardigheid op dit forum, had ik liever gezien dat je antwoord op mijn vraag had gegeven, maar geen nood ik stel hem nog een keer.

Kun je jouw god even definieren?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
bad_religion

Gideon schreef:
tjeerdo schreef:

Groeten,
1. Nee
2. Jij interpreteert de Bijbel zo, maar als je de Bijbel met een open mind gaat lezen, en niet met een mening van te voren, zul je ontdekken dat de Bijbel helemaal niet zo is.
3. Ja, dat is God. Wat is je punt?
4. God heeft de mens de keuze gegeven hem te volgen. De mens kiest zelf voor de hel, dat kan je God niet aanrekenen.
5. Je bedoelt dat iedereen met de zondeval is besmeurd. Ik stel een tegenvraag: heb jij nooit gezondigd?
6. Ik zie geen russische roulette. Ik zie alleen een kans op een eeuwig leven vol goedheid!
1) Welke bijbel heb hje Gideon ? God schiep toch alles, en zoals ik eerder opmerkte, zou zonder kwaad in die schepping een boom van goed/kwaad geen recht tot existentie hebben.....hou er rekenschap mee dat de duivel in de gedaante van de slang EVA aleen heeft verleidt...God schiep dus wel degelijk het kwaad........

2) Beste Gideon, geen fanatisme in de Bijbel, dus er is geen zondvloed, dus er worden geen steden vernietigd, en denk eens aan Jozua, kreeg hij niet de opdracht om alle volken in het beloofde land te verniertigen (LEBENSRAUM noemde Hitler dat), en toen Jozua dat niet deed, werd het Joodse volk niet vervloekt dat ze tot in het einde der tijden problemen zouden hebben.....en het rijtje bloedig fanatisme gaat gewoon door hoor...etc.etc.

3)God zette dus een boom van goed/kwaad in zijn paradijs, ten eerste wil dat zeggen dat God dus ook naast al het goede het kwade heeft geschapen. Maar wat vals van God, een object van verleiding in het paradijs, een misstap van Adam en Eva, en we worden allemaal vervloekt, erfzonde ? Dus als God boos is op mensen is ie kennelijk niet bij machte om enige eigen verantwoordelijkheid te nemen !

4) Oh leuke interpretatie heb jij van vrije keuze, net als Stalin, of je dient Stalin of je verdwijnt, God is dus wel degelijk een despoot van de eerste orde !

5) Gezondigd tegen wie ? Oh jawel, weleens fouten gemaakt naar anderen, maar is het niet logisch dit met anderen uit te praten ? God bemoeit zich maar lekker fijn met z'n eigen zaken, hij heeft het kwaad immers zelf geschapen....

6) Ik zie geen russische roulette. Ik zie alleen een kans op een eeuwig leven vol goedheid - Ik zie een contadictie in je antwoord
Plaats reactie