Sorry dat ik niet meteen op je vraag antwoord, maar ik krijg nogal veel berichten van veel andere users om mijn oren.Erik schreef:Gideon,
Voor dat we het gaan hebben over of er hier wel freethinkers komen en of zij wel voldoen aan jouw beeld van een freethinker, wil ik uiteraard graag weten welke geloofstroming je aanhangt, dit om mijzelf te kunnen verplaatsen in jouw denkwijze.
In plaats van meteen te gaan janken over de ongeloofelijke onrechtvaardigheid op dit forum, had ik liever gezien dat je antwoord op mijn vraag had gegeven, maar geen nood ik stel hem nog een keer.
Kun je jouw god even definieren?
Hier mijn antwoord: ik bezoek vaak een kerk, maar ik ga niet naar een vaste kerk. Dit hangt samen met mijn definitie van God. Ik heb namelijk geen strickte definitie van God en wel om de volgende reden: in de tien geboden staat dat je geen beeld mag maken van God. Definiëer ik God, dan maak ik een Godsbeeld en dat is niet goed. Waarom is dit niet goed? God is veel meer dan een beeld, net zoals een metafoor slechts een poging is een bepaald idee te vangen, is een godsbeeld onvolmaakt. Bovendien: ik kan jou nooit goed omschrijven, ik zal altijd nieuwe karaktertrekjes ontdekken. En bij God is dit ook het geval maar dan in de overtreffende trap. Om weer terug te komen op kerken: de meeste kerken maken ook in feite een godsbeeld. Dit is verkeerd en daarom hecht ik me niet aan een kerk. Ik ga wel om de zoveel tijd naar verschillende kerken omdat ik hoop door naar die godsbeelden te kijken zoveel mogelijk te leren over God. Maar ik weet dat ik nooit God zal kunnen vangen in een beeld.
Ik hoop dat dit wat verduidelijkt.