Hoe te discussiëren met gelovigen.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Met welke intentie discusiëer je met gelovigen.

Ik wil de gelovige laten nadenken over zijn/haar geloof of bepaalde aspecten daarvan, en/of in ieder geval tot genuanceerdere gedachten brengen.
25
68%
Anders, namelijk.................................................
12
32%

Totaal aantal stemmen: 37

Gerard
Bevlogen

Re: Kruis

Bericht door Gerard »

Dennis20 schreef:Jongens, effe eerlijk tegen elkaar. Ik kom hier nog nie lang en kom nu al in een discussie terrecht of Jezus aan een paal of kruis is gestorven. WAT GEEFT HET!!
Ik geloof ook dat hij aan een kruis is gestorven, omdat het in de bijbel staat, ook is weleens tegen mij gezegd dat ze mensen vroeger aan een paal kruisigden.
MAAR WAT GEEFT HET!! Dit is niet het belangrijkst, het gaat erom dat hij aan een PAAL OF KRUIS heeft gehangen voor onze zonden.
Laten we dus effe over wat belangrijker zaken disccusieren.
Sorry als ik wat direct ben, maar zo voel ik het :oops:
Jezus is onze enige Redder en hij is gestorven aan een stuk hout.
Dennis
Dennis, Ik als atheïst geef je volledig gelijk wat het eerste betreft. Waar gáát het eigenlijk over.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

En waarom merken we niet dat we verlost zijn? Sterker nog, een concurrerende wereldreligie als de islam kon opkomen, die had blijkbaar betere argumenten voorhanden.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
bad_religion

Re: Kruis

Bericht door bad_religion »

Dennis20 schreef: Jezus is onze enige Redder en hij is gestorven aan een stuk hout.
Dennis
En nu je dit zegt, wat voor een soort hout ? Die van de vijgeboom die de here Jezus vervloekt heeft ? Net als het moreel van de bijbel :Wie het laatst lacht, lacht het best. :wink:
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Mea Culpa. sorry! Het is mijn schuld. Ik ben over dat kruis begonnen, maar dit is niet de plek om daar over te discussieren. Het is off-topic. Laten we er elders verder over praten, als daar behoefte aan is.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Gideon

Bericht door Gideon »

Als ik discussieer met gelovigen die geen christen zijn (zoals atheisten, dat is ook een geloof) probeer ik hun altijd te wijzen op dat ze met God moeten proberen te praten.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Zie hier een dialoog met god:
http://www.mit.edu/people/dpolicar/writ ... aoist.html

Het was mijn laatste gesprek, ik ben uitgepraat.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Welke god is dit? duidelijk niet de God waar ik in geloof!
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Gideon schreef:Als ik discussieer met gelovigen die geen christen zijn (zoals atheisten, dat is ook een geloof) probeer ik hun altijd te wijzen op dat ze met God moeten proberen te praten.
1) gelovigen die geen christen zijn ik noem moslims, hindoeïsten, annimisten in de jungles 'all over the world' praten al met god.
2) Atheïsme is geen dogmatiek omdat het daarvan vrij is. Alleen religies, geloven, kennen dogma's.
3) Als je er van overtuigd bent dat god niet bestaat dan is praten met god gelul in de ruimte.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
bad_religion

Gideon schreef: (zoals atheisten, dat is ook een geloof).
Zeg Gideon zou je dit eens heel precies kunnen uitleggen, ik denk dat er op dit forum een hele hoop mensen hierin geïnteresseerd zijn..........

S.v.p. met steekhoudende argumenten !
NT
Geregelde verschijning

Bericht door NT »

Gideon schreef:Als ik discussieer met gelovigen die geen christen zijn (zoals atheisten, dat is ook een geloof) probeer ik hun altijd te wijzen op dat ze met God moeten proberen te praten.
Gideon heeft gelijk.
Ergens vanuit gaan zonder dat men iets feitelijk kan weten is geloven.
Geen atheist kan bewijzen dat God niet bestaat.
Een atheist gelooft dat God niet bestaat.
bad_religion

NT schreef: Gideon heeft gelijk.
Een atheist "gelooft" dat god niet bestaat, ik denk eerder dat een atheïst wat kritischer omgaat met het invullen van zijn gedachte wereld, een atheïst zal god vast wel accepteren als er overtuigend bewijs wordt geleverd.

Een atheïst "gelooft" niet dat god bestaat, maar vind dit buitengewoon onwaarschijnlijk omdat hier nog nooit, maar dan ook nooit, een bewijs voor is geleverd, ondanks al die duisende jaren godsdiensten en pseudo - wetenschappelijk onderzoek. :roll:
NT
Geregelde verschijning

Bericht door NT »

bad_religion schreef:
NT schreef: Gideon heeft gelijk.
Een atheist "gelooft" dat god niet bestaat, ik denk eerder dat een atheïst wat kritischer omgaat met het invullen van zijn gedachte wereld, een atheïst zal god vast wel accepteren als er overtuigend bewijs wordt geleverd.

Een atheïst "gelooft" niet dat god bestaat, maar vind dit buitengewoon onwaarschijnlijk omdat hier nog nooit, maar dan ook nooit, een bewijs voor is geleverd, ondanks al die duisende jaren godsdiensten en pseudo - wetenschappelijk onderzoek. :roll:
Zo kritisch gaat een atheist helemaal niet om met het invullen van zijn gedachtewereld.
God bestaat niet omdat dit nog nooit bewezen is is nogal simplistisch en kortzichtig.
Je hier op beroepen is dogmatisch.
bad_religion

NT schreef:Zo kritisch gaat een atheist helemaal niet om met het invullen van zijn gedachtewereld.
God bestaat niet omdat dit nog nooit bewezen is is nogal simplistisch en kortzichtig.
Ik denk dat jij een kleine misvatting heb op atheïsten, kennelijk heb je m'n antwoord niet goed gelezen, kennelijk generaliseer je nogal, wat tot deze scheve conclusie leid.
NT
Geregelde verschijning

Bericht door NT »

bad_religion schreef:
NT schreef:Zo kritisch gaat een atheist helemaal niet om met het invullen van zijn gedachtewereld.
Ik denk dat jij een kleine misvatting heb op atheïsten, kennelijk heb je m'n antwoord niet goed gelezen, kennelijk generaliseer je nogal, wat tot deze scheve conclusie leid.
Je hebt gelijk, ik ben te snel over je woordje onwaarschijnlijk heen gegaan.
Zul je jezelf in deze wetenschap dan niet een agnost gaan noemen?
bad_religion

NT schreef:Je hebt gelijk, ik ben te snel over je woordje onwaarschijnlijk heen gegaan.
Zul je jezelf in deze wetenschap dan niet een agnost gaan noemen?
Ik hou het liever op atheïst.

Er zijn twee factoren die mij daar toe bewegen :

1) Er is géén bewijs voor de existentie van God.

2) Wanneer God zou bestaan lijkt het mij dat wij hiervoor een zintuigelijke waarneming zouden kunnen hebben, stel nou dat God bestaat maar wij hiervoor geen zintuigelijke waarneming....van God...hebben gekregen...dan is het bestaan als mens voor mij alleen te rechtvaardigen als atheïst, immers daartoe heeft die God mij geschapen....

Ik geef toe dat standpunt 2 nogal zweverig klinkt, maar ik hoop dat je er ook ergens de logica van ziet. Zelf hou ik het eigenlijk op standpunt 1, maar het zou ook een gevolgtrekking kunnen zijn uit standpunt 2.

Misschien ben ik vanavond iets te filosofies, maar wij, de mensheid, gedurende ons bestaan zullen hoogstwaarschijnlijk de existentie van een God niet kunnen bewijzen, geredeneerd uit zowel standpunt 1 als 2 kan ik niets anders doen dan de bestaande religies verwerpen als onjuist, en mijn leven als mens zonder notie van God te doorgaan. Ik vind atheïst dan de beste benoeming !
Plaats reactie