The Black Mathematician schreef:Na aanleiding van enkele reacties: een opmerking als "atheisme is geen geloof, want het berust op het feit dat er nog nooit bewijs voor God is gevonden" is vrij zwak, gezien het feit dat er ook geen tegenbewijs is. Dit betekent niet dat er nooit een (tegen)bewijs gevonden zal worden.
Het zou leuk zijn als je misschien mensen quote, hieruit zou a.d.h.v. jouw bijdrage een interessante discussie kunnen ontstaan omdat mensen dan in de gelegenheid worden gesteld te reageren cq. mening toe te lichten....
The Black Mathematician schreef:De vraag of God bestaat is een niiet-falsifiseerbare vraag. Als je dus stelling neemt in die vraagstelling, basseer je dat automatisch op irrationele gronden, er is immers geen (tegen)bewijs. Als je je stelling basseert op irrationele gronden is er volgens mij wel degelijk sprake van geloof (hier dus niet te verwarren met religie, zoals sommige atheisten onder jullie doen).
Opvallende theorie, en ik verwerp hem niet per definitie, maar men zou net zo goed kunnen stellen dat het gebrek aan tegenbewijs juist aangeeft dat "God bestaat niet" genomen is op rationele basis, namelijk het afwegen van factoren, wat iemand, die de ratio volgt ook doet.
The Black Mathematician schreef:Ik kan zelfs een stap verder gaan: de hele rationele methode is gebasseerd op irrationele gronden. Probeer maar eens logisch te beredeneren waarom de rationele methode de beste methode is. Je komt altijd uit op een cirkelredenatie.
Dan doe je toch iets fout, of niet ? Als het voor jouw persoonlijk zo is dat een rationele methode gebaseerd is op irratiionele gronden zegt dat meer over de manier waarop jij je eigen rationele denken beschouwt en gebruikt, maar dit hoeft niet per definitie voor een ander zo te zijn.
Wat mij opvalt is de enorme kloof die jij in het denken van de mens schept, namelijk het rationele en irrationele. Wat is irrationeel gevoel ? Wat is irrationeel denken ?
Als jij zegt dat je deze laatste twee kan onderscheiden zou het ook niet moeilijk zijn rationele beslissingen te maken, aan de andere kant, kan je ze niet scheiden, dan kunnen rationele gedachten geen irrationele basis hebben.....
The Black Mathematician schreef:Je zou dus ook kunnen zeggen dat de stelling dat de rationele methode de beste antwoorden geeft een geloof kunnen noemen.
Behoorlijk twijfelachtig.