Nou aan jou dan de schone taak om die zaken definitief uit te sluiten en mij alsnog te overtuigen!cluny schreef: Dat is ook het enige wat overeind blijft, "het niet kunnen uitsluiten".
Meer is het ook nooit geweest, jouw hulpbijdrage aan de in het nauw bediscussieerde Credible katholiek, Dostojevski.
Atheisme aannemelijk gemaakt
Moderator: Moderators
- The Black Mathematician
- Ervaren pen
Toch, alle gekheid op een stokje, naar mijn eerlijke, doch medogenloze mening heb jij te weinig in huis om je te laten overtuigen dat het niet aan mij is om het onwaarneembare te onbewijzen maar aan jou om het onwaarneembare te bewijzen.The Black Mathematician schreef:Nou aan jou dan de schone taak om die zaken definitief uit te sluiten en mij alsnog te overtuigen!cluny schreef: Dat is ook het enige wat overeind blijft, "het niet kunnen uitsluiten".
Meer is het ook nooit geweest, jouw hulpbijdrage aan de in het nauw bediscussieerde Credible katholiek, Dostojevski.
Sterker nog, als je deze ellenlange en ook onnodige discussie na zou lezen dan ben ik bang dat iedereen dezelfde conclusie zal trekken dat jij gewoon ten koste van alles vastbesloten bent om je juist niet te laten overtuigen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
- Ervaren pen
Niet ten koste van alles. Ik zou het zelfs heel erg leuk vinden als er een sterke grond onder mijn atheïstische wereldbeeld blijkt te zitten. Wat is er nou leuker dan dat je aantoonbaar gelijk hebt? Alleen zie ik gewoon die grond niet.
Men zegt wel eens dat een goede leraar nooit boos wordt als een leerling iets niet snapt en altijd probeert om nieuwe invalshoeken te vinden om het uit te leggen.
Vandaar mijn oproep aan jou om dit te proberen. Mocht je desondanks vinden dat ik te weinig intellect in huis hebben om het te snappen, dan is dat toch alleen maar vette pech voor mij? Ik zit er echter niet zo mee, waarom jij dan wel?
Men zegt wel eens dat een goede leraar nooit boos wordt als een leerling iets niet snapt en altijd probeert om nieuwe invalshoeken te vinden om het uit te leggen.
Vandaar mijn oproep aan jou om dit te proberen. Mocht je desondanks vinden dat ik te weinig intellect in huis hebben om het te snappen, dan is dat toch alleen maar vette pech voor mij? Ik zit er echter niet zo mee, waarom jij dan wel?
Het lijkt mij onbegonnen werk om iemand die ervan uitgaat dat álles mogelijk is, van het tegendeel te overtuigen. I rest my case is dan denk ik de verstandigste reactie.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- Ervaren pen
-
Antiscience
- Banned
- Socratoteles
- Diehard
Atheisme is de afwezigheid van theisme. De afwezigheid van een basis voor theisme is genoeg basis voor atheisme. Een verstandig mens neemt niet zomaar alles voor waar aan.The Black Mathematician schreef: Maar ik ben het wel met je eens dat je op een metafysische god geen theïsme kan baseren, en dat er geen filosofische basis is voor theïsme, maar ik heb ook nooit beweerd dat die basis er wel zou zijn. Ik heb alleen beweerd dat er geen basis is voor atheïsme.
Geef eens een voorbeeld van iets wat onafhankelijk van iemands premissenverzameling aantoonbaar niet kan bestaan..Sommige zaken kunnen echt aantoonbaar niet bestaan.
Hoe kom je erbij, heel veel zaken zijn aantoonbaar mogelijk daar kun je niet omheen.Antiscience schreef:Ja, Kitty pleit voor het tegenovergestelde.
Dus dat niets mogelijk is.
Maar als je stelt dat niets of praktisch niets onmogelijk is, dan houdt het op. Daar valt niet meer aan te onderbouwen.
En TBM dat, nou, nou, kun je wel weglaten, want je bent al gekomen met de veronderstelling dat we vorige week zijn bedacht met al onze herinneringen en je hield er rekening mee dat dat niet pertinent onmogelijk was, dan is de stap naar 'niets' onmogelijk vinden niet bepaald een overdrijving.
Dan kun je niet meer verwachten dat daar nog serieuze tegenargumenten voor bedacht gaan worden, na de pogingen die er al zijn gedaan en je niet hebben overtuigd.
Dan kom je op het gebied van 'te zot voor woorden' terecht.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Uw oneindig ongelijk of euh misschien uw oneindig gelijk ?Geef eens een voorbeeld van iets wat onafhankelijk van iemands premissenverzameling aantoonbaar niet kan bestaan..
Zoek het zelf maar uit want het is vandaag aantoonbaar mijn verjaardag en ik heb er geen zin meer in nog verder te zageventen
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Ik zit er verder ook niet mee.The Black Mathematician schreef:Niet ten koste van alles. Ik zou het zelfs heel erg leuk vinden als er een sterke grond onder mijn atheïstische wereldbeeld blijkt te zitten. Wat is er nou leuker dan dat je aantoonbaar gelijk hebt? Alleen zie ik gewoon die grond niet.
Je bent niet de eerste zeursukkel die met al dan niet gespeelde domheid opgewonden en niet van ophouden wetend een potje vrijetijd filosofietheorietjes gaat doen dat atheïsme lekker pûh ook een geloof is en dat ik maar eens moet beginnen om te bewijzen dat god niet bestaat. Met de gedachte dat je niet uitsluit dat geloven in god even dom is als niet geloven in god.
Vaak zit in hetzelfde pakket gratis een matrixzeurpraatje.
En veel herhalingen, warpraat en allerlei fantasietjes van een Mavo-4 niveau puber die het blowen pas heeft ontdekt. God heeft fossielen verstopt ter verwarring, dat soort dingen.
Het kost niet veel moeite om je schrijfsels op zijn juiste waarde te schatten en veel tekst heb je er niet voor nodig.
Overigens qua gedrag ben je een echte agnost, niets weten en tegelijkertijd alles beter weten en dat vooral ook zo willen houden.
Dus samengevat: Ik boos? Ongeduldig?
Geloof je het zelf of kan je dat niet uitsluiten?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Ik word nieuwsgierig TBM. Heb jij ook iets waar je in gelooft? Een drijfveer? Heb jij je huis op een vaste grond gebouwd, of bevindt jij je in drijfzand?The Black Mathematician schreef:. Ik zou het zelfs heel erg leuk vinden als er een sterke grond onder mijn atheïstische wereldbeeld blijkt te zitten.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Van harte gefeliciteerd Tsjok!Tsjok45 schreef:Uw oneindig ongelijk of euh misschien uw oneindig gelijk ?Geef eens een voorbeeld van iets wat onafhankelijk van iemands premissenverzameling aantoonbaar niet kan bestaan..
Zoek het zelf maar uit want het is vandaag aantoonbaar mijn verjaardag en ik heb er geen zin meer in nog verder te zageventen
- Ervaren pen
Ik ben wel een dag te laat, maar wellicht vergeef je het me, omdat het nog nacht is.
Ook namens mij gefeliciteerd, Tsjok

Ook namens mij gefeliciteerd, Tsjok

Tja, ik zie atheïsme als een verzameling premissen, en theïsme als een andere verzameling. Dat ik voor de kleinere verzameling premissen kies boven die van theïsme, is gebaseerd op Ockham's scheermes, maar dat is wel weer een extra premisse.Socratoteles schreef:Atheisme is de afwezigheid van theisme. De afwezigheid van een basis voor theisme is genoeg basis voor atheisme. Een verstandig mens neemt niet zomaar alles voor waar aan.The Black Mathematician schreef: Maar ik ben het wel met je eens dat je op een metafysische god geen theïsme kan baseren, en dat er geen filosofische basis is voor theïsme, maar ik heb ook nooit beweerd dat die basis er wel zou zijn. Ik heb alleen beweerd dat er geen basis is voor atheïsme.
Ja, je hebt gelijk, ik zat met wiskundige voorbeelden in mijn hoofd, maar daar moet ik ZFC voor aannemen. Bij deze ook excuses aan Kitty.Geef eens een voorbeeld van iets wat onafhankelijk van iemands premissenverzameling aantoonbaar niet kan bestaan..Sommige zaken kunnen echt aantoonbaar niet bestaan.