De boom moet om
Moderator: Moderators
De boom moet om
Nederland lijdt aan het WOII-deportatiesyndroom. Het schuldcomplex dat de natie overgehouden heeft aan de decimatie van ‘onze joden’ tijdens de bezetting. Bij het horen van woorden als ‘holocaust’, ‘antisemitisme’ of ‘Jodenster’, vernauwt onze geest en gaan zestig jaar oude dogma’s met ons aan de haal.
Een mooi voorbeeld van deze schuldreflex is de ophef over het omzagen van de ‘Anne Frankboom’. Een beschimmelde kastanjeboom die elk moment kan omvallen. Elke vergelijkbare boom in Nederland wordt verstandigerwijs preventief omgehakt. Maar aan deze boom kleven de deportatiesyndroomwoorden ‘Anne Frank’. De tegenstanders, verenigd in het clubje ‘Support Anne Frank tree’, doen voorkomen dat het omzagen van de kastanje gelijk staat aan het in veewagons drijven van de hele Joodse bevolking. De man die de kapvergunning verleende vergelijkbaar met een fascist.
De jodenvervolging is een taboe en dus blijft die vermolmde boom staan. Dit taboe belet ons rationeel na te denken en de dingen in context te plaatsen. Zo is er bijvoorbeeld een prachtig alternatief voor de ‘Anne Frankboom’. Uit zaden van de beschimmelde kastanje kan op dezelfde plek een frisse, jeugdige boom herrijzen. De gedachte aan Anne Frank en daarmee de Jodenvervolging vereeuwigend. Maar dit mooie idee zal waarschijnlijk pas doorgang vinden als de boom uit ellendigheid in het achterhuis is gevallen.
Het meest schrijnende gevolg van het taboe is dat het ons belet lessen te trekken uit het verleden. Vandaag de dag maakt niemand zich druk over politici die over de rug van minderheden politiek bedrijven, het handelsmerk van Hitlers Nationaal Democraten, terwijl we wèl op 4 mei met natte ogen voor het monument op de Dam staan.
De jodenboom moet dus om. Door de versnipperaar. Niet om de overlevenden van de holocaust een hak te zetten. Maar om ons zelf te redden.
Een mooi voorbeeld van deze schuldreflex is de ophef over het omzagen van de ‘Anne Frankboom’. Een beschimmelde kastanjeboom die elk moment kan omvallen. Elke vergelijkbare boom in Nederland wordt verstandigerwijs preventief omgehakt. Maar aan deze boom kleven de deportatiesyndroomwoorden ‘Anne Frank’. De tegenstanders, verenigd in het clubje ‘Support Anne Frank tree’, doen voorkomen dat het omzagen van de kastanje gelijk staat aan het in veewagons drijven van de hele Joodse bevolking. De man die de kapvergunning verleende vergelijkbaar met een fascist.
De jodenvervolging is een taboe en dus blijft die vermolmde boom staan. Dit taboe belet ons rationeel na te denken en de dingen in context te plaatsen. Zo is er bijvoorbeeld een prachtig alternatief voor de ‘Anne Frankboom’. Uit zaden van de beschimmelde kastanje kan op dezelfde plek een frisse, jeugdige boom herrijzen. De gedachte aan Anne Frank en daarmee de Jodenvervolging vereeuwigend. Maar dit mooie idee zal waarschijnlijk pas doorgang vinden als de boom uit ellendigheid in het achterhuis is gevallen.
Het meest schrijnende gevolg van het taboe is dat het ons belet lessen te trekken uit het verleden. Vandaag de dag maakt niemand zich druk over politici die over de rug van minderheden politiek bedrijven, het handelsmerk van Hitlers Nationaal Democraten, terwijl we wèl op 4 mei met natte ogen voor het monument op de Dam staan.
De jodenboom moet dus om. Door de versnipperaar. Niet om de overlevenden van de holocaust een hak te zetten. Maar om ons zelf te redden.
Laatst gewijzigd door Antonius op 21 jan 2008 12:48, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Destinesia
- collegavanerik
- Superposter
Antonius, het omhakken van de Anne-Frankboom staat gelijk met het omploegen van de tuin van Monet. Het is nationaal erfgoed.
Cultuurbarbaar.
Cultuurbarbaar.
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Re: De Jodenboom moet om
Antonius schreef: Het schuldcomplex dat de natie overgehouden heeft aan de decimatie van ‘onze joden’ tijdens de bezetting.
De jodenvervolging is een taboe en dus blijft die vermolmde boom staan.
Het verband tussen die boom en een schuldcomplex (en taboe) mis ik ? Lijkt mij gewoon een handvol (?) mensen die zich koste wat het kost de "cultuurboom" in leven willen houden.....totdat ie omvalt natuurlijk.
Fuck met alles.
Wat het Hen kost, of ten koste van andermans portemonnee?Plons schreef:Antonius schreef: Het schuldcomplex dat de natie overgehouden heeft aan de decimatie van ‘onze joden’ tijdens de bezetting.De jodenvervolging is een taboe en dus blijft die vermolmde boom staan.
Het verband tussen die boom en een schuldcomplex (en taboe) mis ik ? Lijkt mij gewoon een handvol (?) mensen die zich koste wat het kost de "cultuurboom" in leven willen houden.....totdat ie omvalt natuurlijk.
Wat dacht je overigens van een v.Mesdag-paneel? (te monteren als een soort poster in een uitbouwtje aan de achtergevel v.h. A.F-huis? van niet afbreekbaar plastic?)
En ik snap nog steeds niet dat ze een halve eeuw geleden geen handeltje hebben opgezet met Anne Frank Kastanjes. Dan hadden er duizenden kastanjebomen overal op de wereld gestaan waar je al een flink exemplaar uit had kunnen zoeken voor de herplant.
Overigens een boom aangetast door de tonderzwam is volgens mij ten dode opgeschreven.
Overigens een boom aangetast door de tonderzwam is volgens mij ten dode opgeschreven.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Antonius schreef

De rol van nederland ten tijde van WOII was geen fraaie, overijverige ambtenaren werkten hard mee. In fascistische landen als Italie was men hier niet zo ijverig mee. Het is 60 jaar geleden maar daarom geen reden om het boek voorgoed te sluiten. Ik weet wel wat andere veel oudere en dan waarschijnlijk niet eens "echt" plaatsgevonden verhalen die daarvoor in aanmerking komen. De hierin genoemde dogma's zijn een stuk geest-vernauwenderNederland lijdt aan het WOII-deportatiesyndroom. Het schuldcomplex dat de natie overgehouden heeft aan de decimatie van ‘onze joden’ tijdens de bezetting. Bij het horen van woorden als ‘holocaust’, ‘antisemitisme’ of ‘Jodenster’, vernauwt onze geest en gaan zestig jaar oude dogma’s met ons aan de haal.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 21 jan 2008 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Het verband is dat wanneer een clubje krakeelt dat de boom waar Anne Frank op uit heeft gekeken (inspelen op schuldreflex) niet om mag, de overheid terugschrikt om het ding inderdaad neer te halen. Waarschijnlijk bang om verbonden te worden met het taboe (neerhalen boom = fascisme).Plons schreef: Het verband tussen die boom en een schuldcomplex (en taboe) mis ik ? Lijkt mij gewoon een handvol (?) mensen die zich koste wat het kost de "cultuurboom" in leven willen houden.....totdat ie omvalt natuurlijk.
Ik vind dat dat clubje angstvallig vasthoudt aan een gefixeerd idee van het verleden en uit het oog verliest wat het verleden ons kan leren. Op zich kan het clubje mij niet minder interesseren, maar het staat voor iets waar ik het niet mee eens ben. Als ik alles wat mij niet kan interesseren maar moet laten gebeuren, dan kan het zijn dat ik morgen in een andere wereld wakker word.XcsM schreef:Maak jij je zelf dan ook niet te veel zorgen om een boom en wat mensen daar voor waarde aan willen hechten? Laat mensen hun gang gaan. Met andere woorden: Wat kan jou het schelen?
En, als we dooremmeren over het voorbeeld van de boom, denk ik ook niet dat het clubje de rekening zal betalen voor de restauratie van het achterhuis in het geval dat de boom erin is gewaaid. Dat zal dan wel weer op kosten van de gemeenschap zijn.
Vertel eens? Is dit omdat het woord 'Joden' taboe is?Je koptekst vind ik ook niet echt netjes overkomen.
Ach nee joh, het klinkt gewoon een beetje vies zoals jij het erneer hebt gezet.Antonius schreef:Vertel eens? Is dit omdat het woord 'Joden' taboe is?Je koptekst vind ik ook niet echt netjes overkomen.
Voor de rest interesseert het me niet wat men met die boom doet. Als er zwam in zit dan is het allemaal slechts uitstel van executie, maar als een groepje actievoerders het einde van de boom nog wat willen uitstellen, dan is dat hun goede recht. Als jij je daar vreselijk druk om wil maken ook trouwens.
Gegroet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
ik had Anne Frankboom of Achterhuisboom wat duidelijker gevonden. Wanneer je de kop leest, denken velen dat de Joodse Stamboom zal moeten worden uitgeroeid. Maar ja, Joodse gevoligheden negeren is wel zwaarder dan onze ouwe vertrouwde negerzoenen in zoenen te veranderen, omdat er anders een bevoklingsgroep beledigd is. Maar Jodenkoeken mogen gewoon blijven bestaan.Antonius schreef:Ik vind dat dat clubje angstvallig vasthoudt aan een gefixeerd idee van het verleden en uit het oog verliest wat het verleden ons kan leren. Op zich kan het clubje mij niet minder interesseren, maar het staat voor iets waar ik het niet mee eens ben. Als ik alles wat mij niet kan interesseren maar moet laten gebeuren, dan kan het zijn dat ik morgen in een andere wereld wakker word.XcsM schreef:Maak jij je zelf dan ook niet te veel zorgen om een boom en wat mensen daar voor waarde aan willen hechten? Laat mensen hun gang gaan. Met andere woorden: Wat kan jou het schelen?
En, als we dooremmeren over het voorbeeld van de boom, denk ik ook niet dat het clubje de rekening zal betalen voor de restauratie van het achterhuis in het geval dat de boom erin is gewaaid. Dat zal dan wel weer op kosten van de gemeenschap zijn.
Vertel eens? Is dit omdat het woord 'Joden' taboe is?Je koptekst vind ik ook niet echt netjes overkomen.
Nederlandse logica.
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Fijn, het mag. Mijn dag is weer goed.Devious schreef: Voor de rest interesseert het me niet wat men met die boom doet. Als er zwam in zit dan is het allemaal slechts uitstel van executie, maar als een groepje actievoerders het einde van de boom nog wat willen uitstellen, dan is dat hun goede recht. Als jij je daar vreselijk druk om wil maken ook trouwens. Gegroet.