Paus: Wetenschap is niet heilig

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
0ortje
Forum fan

Paus: Wetenschap is niet heilig

Bericht door 0ortje »

"Geen enkele wetenschap kan zeggen wie de mens is, vanwaar hij komt en waarheen hij gaat." Die uitspraak deed paus Benedictus XVI vandaag tijdens de opening van een wetenschappelijke conferentie in Parijs. De kerkvader waarschuwde zijn toehoorders niet toe te geven aan de verleiding van de wetenschap, om de mens in zijn geheel te willen kennen.

Naast exacte wetenschap moeten ook de filosofie en theologie de ruimte krijgen om het wezen van de mens te verklaren. Geen enkele wetenschap heeft de volledige waarheid in pacht, stelde Benedictus. De paus ging tijdens zijn toespraak verder in tegen de heersende wetenschappelijke theorie dat de mens en diens doen en laten het produkt zijn van chemische processen.

Eerder deze maand zou de paus het academisch jaar openen in de Romeinse La Sapienza universiteit, maar hij zegde af na een protest van studenten en docenten.
Bron: wetenschap is niet heilig
Het grootste boek van alle, ik bedoel het boek van de natuur, ligt opengeslagen voor ons.
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Wetenschap en religie moeten niet met elkaar mengen!
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Wetenschap is volgens hem niet heilig omdat de uitkomst simpelweg niet in zijn straatje past. Was dat anders geweest, dan was er ook niet zoveel gezeur over.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Plons
Bevlogen

Re: Paus: Wetenschap is niet heilig

Bericht door Plons »

0ortje schreef: De kerkvader waarschuwde zijn toehoorders niet toe te geven aan de verleiding van de wetenschap, om de mens in zijn geheel te willen kennen. ]
Wat is dit nou voor een achterlijke boodschap !
Fuck met alles.
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

Plons schreef:
0ortje schreef: De kerkvader waarschuwde zijn toehoorders niet toe te geven aan de verleiding van de wetenschap, om de mens in zijn geheel te willen kennen. ]
Wat is dit nou voor een achterlijke boodschap !
1984 alert: IGNORANCE IS STRENGTH
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Theologie is geen wetenschap, natuurlijk.
Ondanks dat je een hele berg kennis over de flauwekul rondom het niets dat anderen erover hebben proberen te vergaren, moet kennen om je theoloog te kunnen noemen! :D
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

De kerkvader waarschuwde zijn toehoorders niet toe te geven aan de verleiding van de wetenschap, om de mens in zijn geheel te willen kennen.

...
Eerder deze maand zou de paus het academisch jaar openen in de Romeinse La Sapienza universiteit, maar hij zegde af na een protest van studenten en docenten.

Bron: wetenschap is niet heilig
Interessant dit te lezen. Vorige week had ik een werkexcursie naar Lecce, in de hiel van Italië, voor een projekt om "het hoge noorden (Finland) en het verre zuiden" met elkaar kennis te laten maken.
Ik was nog nooit in zuid-Italië geweest en stond er verbaasd over Jezus en San zus en zo in zo ongeveer iedere kamer van ieder gebouw tegen te komen.
Op een van die dagen zag ik voordat een vergadering begon de italianen opgewonden discussiëren met elkaar. Ik vroeg waar het om ging, en mij werd uitgelegd dat het om een schandaal ging: de paus is niet welkom als spreker om het universitaire jaar te openen. Ik kon het niet laten, en gaf spontaan de reactie dat de universiteit groot gelijk heeft: "Of course it's not appropriate, science is reason, and faith is superstition; the catholic church has always been the enemy of science and reason".
Iedereen keek mij aan met grote ogen. Eén (blijkbaar vrome) katholieke vrouw begon tegen mij te sputteren, dat het land op deze manier naar de knoppen gaat en dat de paus net als wie dan ook zijn eigen opvattingen mag hebben, waarop ik antwoordde dat hij dat natuurlijk mag hebben, maar hij altijd optreedt met de overtuiging dat de gehele wereld hem moet gehoorzamen in zijn opinies, en hij dus niet vergeleken kan worden met welke andere spreker dan ook.
Ik voelde me vreselijk dom en schaamde me mezelf zo grof te mengen in wat me helemaal niets aanging, maar op hetzelfde moment dat ik dat gevoel had was er een andere vrouw die naar mij stond te glunderen. Ze nam me even later apart en zei: "hardstikke bedankt voor je woorden; zoals jij het zegt is het precies, maar wij kunnen dat hier niet zo zeggen." Ik antwoordde dat het blijkbaar tegenwoordig wel op de universiteit van Rome gezegd kan worden. Daarop antwoordde ze dat ze hoopte dat het noorden naar het zuiden komt.

's Avonds was ik uitgenodigd bij mijn gastheer -een docent engels- voor het eten, en begon hij me lang en breed uit te vragen over godsdienst in het noorden. Ik zei dat godsdienst geen enkele rol meer speelt in Finland, hooguit om op een gezellige avond over te filosoferen om 10 uur 's avonds in de sauna, nadat je flink gedronken hebt. En dat ikzelf vroeger zeer godsdienstig was geweest, zelfs theologie had gestudeerd, maar na lang erover nagedacht te hebben atheïst was geworden. Hij keek naar mij op alsof ik uit outer space was gekomen, maar met een soort blijde verwondering. Hij kon zich niet vinden in het katholicisme, en zei dat voor hem de natuur God is. Ik zei dat ik begreep wat hij bedoelde en precies dezelfde gevoelens ervaar, maar je er volgens mij niet de naam God aan hoeft te geven.
Even later was ik bezig met het downloaden van italiaanse muziek op mijn mp-3 en zag mijn gastheer, die met grote belangstelling het apparaatje bekeek, de titel van een luisterboek: Richard Dawkins - The God Delusion. Hij vroeg meteen wat het was, en ik legde uit dat het een van de meest vooraanstaande wetenschappers is die zijn hart uitspreekt over religie en er geen spaan van heel laat. Ik liet hem luisteren naar het begin. De man had de hele verdere avond wel naar dat luisterboek willen luisteren, en gaf de mp-3 met grote tegenzin uiteindelijk weer aan me terug. Ik zei dat het een bestseller was, die je in iedere goede boekenwinkel kunt kopen. Hij zei meteen de volgende dag het boek te zullen aanschaffen!
Born OK the first time
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Moraal van het verhaal: ook in Italie is de paus niet langer heilig. Nou ja, dat te gechargeerd. Wel is het zo dat de paus en het katholicisme inmiddels zeer veel status heeft verloren onder de jongeren onder de 25 jaar. Natuurlijk, het zal nog een heel stuk langer duren voordat een land als Italie even seculier denkend is als bijv. Nederland maar je ziet dat Italie aan de vooravond staat van een flinke levensbeschouwelijke verandering.
Hoe snel dit zal gaan, ik weet het niet. Ik weet wel dat bijv. Ierland ook zeer Katholiek werd geacht tot een jaar of 10 geleden en dat het nu een van de meest geseculariseerde landen van Europa is. Nu vond in Ierland meen ik een flink schandaal met Katholieke geestelijken en kindermisbruik plaats. Misschien dat dat de nationale discussie heeft versterkt of aangezwengeld, maar je ziet bijv. nu al dat bijv. in Italie het kerkbezoek afneemt bij veel jongeren.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Antiscience
Banned

@ Rereformed

Bericht door Antiscience »

Hallo Rereformed,

dat wetenschap met Verstand gebruiken te doen heeft, daarover
kunnen we het wel eens zijn dacht ik.
Mijn vraag nu die ik aan jou als Bijbelexpert stel is deze :
a) " Staat ook in de bijbel, zoals in de koran, dat je je verstand moet gebruiken ? "

b) " Of staan er teksten dat je je verstand niet moet gebruiken ? "

c) " Of is de bijbel toch weer dat spoorboekje zoals Fons Jansen het uitdrukt.
Er staan in de ijbel zowel teksten die aangeven dat je je verstand moet,
gebruiken alsook teksten die je voorschrijven je verstand niet te gebruiken ? "

mvg, Jos
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: @ Rereformed

Bericht door Rereformed »

Antiscience schreef:Hallo Rereformed,

dat wetenschap met Verstand gebruiken te doen heeft, daarover
kunnen we het wel eens zijn dacht ik.
Mijn vraag nu die ik aan jou als Bijbelexpert stel is deze :
a) " Staat ook in de bijbel, zoals in de koran, dat je je verstand moet gebruiken ? "
Ja, er staat in het oude testament dat je God met onder andere je gehele verstand moet liefhebben.
b) " Of staan er teksten dat je je verstand niet moet gebruiken ? "
Ja, zoals gewoonlijk is zowel het één als het tegendeel te vinden in de bijbel. Christelijke theologie heeft de pest aan menselijke pienterheid, iets wat in het Nieuwe Testament zelfs als leer onderwezen wordt in 1 Kor. 1: 18-21. Paulus is van mening dat omdat de mens met zijn verstand nooit op het juiste vereren van God is gekomen, God daarom de wijsheid van alle filosofen en rationele weters teniet doet, zelfs tot dwaasheid uitroept, en de redeloosheid (=de boodschap van het nieuwe testament) heeft uitgekozen als middel om tot hem te komen.
Vandaar ook dat men al gauw op de uitspraak kwam Credo quia incredibilis est.

c) " Of is de bijbel toch weer dat spoorboekje zoals Fons Jansen het uitdrukt.
Er staan in de ijbel zowel teksten die aangeven dat je je verstand moet,
gebruiken alsook teksten die je voorschrijven je verstand niet te gebruiken ? "

mvg, Jos
Fons Jansen heeft het bij het juiste eind.
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Naast exacte wetenschap moeten ook de filosofie en theologie de ruimte krijgen om het wezen van de mens te verklaren.
Nee antropologie en psychologie en niet theologie!
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Rereformed schreef:.... Ik zei dat het een bestseller was, die je in iedere goede boekenwinkel kunt kopen. Hij zei meteen de volgende dag het boek te zullen aanschaffen!
Maar misschien helemaal niet in Zuid Italie ?? [-X
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Religie is niet heilig.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Plaats reactie