Moslims willen beelden Mohammed uit Wikipedia

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

MinderMutsig
Geregelde verschijning

Bericht door MinderMutsig »

Afbeelding Afbeelding

Uitgegeven: 6 februari 2008 16:53
Laatst gewijzigd: 6 februari 2008 17:03

WASHINGTON - Bijna 100.000 moslims wereldwijd hebben op internet een petitie ondertekend waarin zij de verwijdering eisen van afbeeldingen van de islamitische profeet Mohammed uit de online encyclopedie Wikipedia.

Het gaat vooral om historische miniaturen. De moslims zeggen beledigd te zijn door de illustraties omdat de islam het afbeelden van mensen zou verbieden. Zij eisen in de petitie respect voor hun religie.

De ondertekenaars richten zich met name tegen het gebruik van een vijftiende-eeuwse illustratie uit een manuscript van de vroege islamgeleerde Al-Biruni. De tekening ligt in de Bibliothèque Nationale de France in Parijs.

Censuur

Wikipedia verdedigt de plaatjes op de eigen website. De encyclopedie zegt geen censuur te willen toepassen "ten gunste van een bepaalde groep".

Culturele traditie

Wikipedia wijst er verder op dat het afbeeldingsverbod niet voor alle moslims geldt. De ban op illustraties van Mohammed en andere profeten is een culturele traditie bij sommige moslimgroepen, stelt de website.

Wikipedia benadrukt dat zij alle onderwerpen vanuit een "neutraal standpunt" wil behandelen. Teksten of illustraties worden alleen verwijderd als zij in strijd zijn met het eigen Wikipedia-beleid of met de wetten van de Amerikaanse staat Florida, waar de servers van de online-encyclopedie staan.

(c) ANP/NU.nl
http://www.nu.nl/news/142(...)d_uit_Wikipedia.html
De online petitie voor verwijdering van de afbeeldingen
En een petitie om de afbeeldingen te houden

De petitie om de afbeeldingen te verwijderen bestaat al een aantal maanden maar heeft inmiddels ook veel tegenstemmen ontvangen.
De afgelopen maanden is de wiki pagina het slagveld geweest van een edit war. Moslims verwijderden de afbeeldingen en voegden 'peace be upon him' toe na iedere vermelding van Mohammed terwijl tegenstanders de pagina wijzigden om beledigingen toe te voegen.

De pagina is nu helemaal afgesloten voor editing en er is een aparte pagina gemaakt voor de discussie over de afbeeldingen.

Waar maken die mensen zich druk om? Het gaat niet om spotprenten maar om historische afbeeldingen die in de context waarin ze gebruikt worden is op geen enkele manier als beledigend gezien kunnen worden of bedoeld zijn.
"Reserve your right to think, for even to think wrongly is better than not to think at all."
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Het grappige is dat vroeger moslims Mohammed gewoon wel afbeeldden. Het is pas later gebruik geworden om dat niet te doen, en dan nog niet eens bij alle moslims.

Vandaar ook dat je historische afbeeldingen van Mohammed kan vinden, ook uit Islamitische bron.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Esla

Bericht door Esla »

Zoals al opgemerkt door de vorige poster, waren afbeeldingen van Mohammed, met herkenbaar gelaat tot in de 14e eeuw heel normaal'.
Nog steeds is het geldend in de islam dat afbeeldingen van mensen wel mogen (foto's dus) maar driedimensionale afbeeldingen niet, dus geen beeldende kunst.
Maar moslims veronderstellen dat domme westerlingen niets weten van islam en dat ze hiermee kunnen scoren (en meestal klopt dat ook).
MinderMutsig
Geregelde verschijning

Bericht door MinderMutsig »

100.000 moslims is overigens schromelijk overdreven.
Ik heb gisteravond een groot deel van de reacties bekeken (ik verveelde me :oops: ) en er staan heel veel tegenstemmen in. Waarom die mensen de petitie ondertekenen is mij een raadsel maar die 100.000 zijn in ieder geval lang niet allemaal moslim en ook lang niet allemaal voor het verwijderen van de afbeeldingen.
"Reserve your right to think, for even to think wrongly is better than not to think at all."
Sebastiaan
Bevlogen

Bericht door Sebastiaan »

Op de nederlandse wiki pedia pagina' is er nu opeens ook een edit war losgebarsten. Moslims of Dhemis vinden opeens dat eeuwen oude plaatjes van mohammed niet meer op Wikipdia te zien mogen zijn.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Esla schreef:Maar moslims veronderstellen dat domme westerlingen niets weten van islam en dat ze hiermee kunnen scoren (en meestal klopt dat ook).
Sommige moslims.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

The Prophet schreef:
Esla schreef:Maar moslims veronderstellen dat domme westerlingen niets weten van islam en dat ze hiermee kunnen scoren (en meestal klopt dat ook).
Sommige moslims.
Veel moslims!
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Kitty schreef:
The Prophet schreef:
Sommige moslims.
Veel moslims!
Hoeveel?
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

The Prophet schreef:
Kitty schreef:
The Prophet schreef: Sommige moslims.
Veel moslims!
Hoeveel?
Hoe weinig? Ik word onderhand een beetje kriebelig bij het zo stellig volgehouden feit dat het maar enkele moslims zijn met niet zo zuivere ideeën. Ik kan me namelijk totaal niet voorstellen dat maar zo heel weinig het steeds voor elkaar krijgen hier de boel op zijn kop te zetten en het nieuws te halen. Enkelen worden namelijk helemaal niet opgemerkt in een groot geheel van totaal vredelievende en totaal geen problemen veroorzakenden moslims met prima ideeën. Die merk je pas op als er veel meer dan enkelen zijn die niet zo vredelievende ideeën verspreiden. En zitten soms al die enkelen toevallig om moslimforums? Dat is op zich toch wel heel erg toevallig.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Kitty schreef: Hoe weinig? Ik word onderhand een beetje kriebelig bij het zo stellig volgehouden feit dat het maar enkele moslims zijn met niet zo zuivere ideeën. Ik kan me namelijk totaal niet voorstellen dat maar zo heel weinig het steeds voor elkaar krijgen hier de boel op zijn kop te zetten en het nieuws te halen. Enkelen worden namelijk helemaal niet opgemerkt in een groot geheel van totaal vredelievende en totaal geen problemen veroorzakenden moslims met prima ideeën. Die merk je pas op als er veel meer dan enkelen zijn die niet zo vredelievende ideeën verspreiden. En zitten soms al die enkelen toevallig om moslimforums? Dat is op zich toch wel heel erg toevallig.
Ik heb niet gezegd "enkele moslims", maar "sommige moslims". En juist de extremen trekken de meeste aandacht in de pers, da's logisch. En fora zijn natuurlijk helemaal niet representatief.

En "op zijn kop"? Staat Nederland op zijn kop? Wat wordt er mbt moslims toch altijd overdreven. Alsof we op het punt staan van Nederland een sharia-staat te maken.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Een shariastaat is het uiterste dat ik hier nog niet zo snel zie gebeuren. Echter een maatschappij kan al veel eerder ontwricht raken en dat de maatschappij aardig ontwricht raakt dat zie ik toch wel. Er is toch aardig wat veranderd tegenover de tijd voordat hier de moslims kwamen. En die verandering is niet bepaald een cultuurverrijking.

windsurfer
Diehard

Bericht door windsurfer »

Kitty schreef:Een shariastaat is het uiterste dat ik hier nog niet zo snel zie gebeuren. Echter een maatschappij kan al veel eerder ontwricht raken en dat de maatschappij aardig ontwricht raakt dat zie ik toch wel. Er is toch aardig wat veranderd tegenover de tijd voordat hier de moslims kwamen. En die verandering is niet bepaald een cultuurverrijking.
Het is zo dat de samenleving verandert, maar om dat nou aan moslims toe te schrijven... Het gevaar is dat je een correlatie aanziet voor een causaal verband. Net zoals die bekende statistische uitleg dat er meer kinderen geboren worden in gebieden waar meer ooievaars wonen
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Prodigy
Forum fan

Bericht door Prodigy »

Kitty schreef:Ik kan me namelijk totaal niet voorstellen dat maar zo heel weinig het steeds voor elkaar krijgen hier de boel op zijn kop te zetten en het nieuws te halen.
Dat is een kwestie van het opblazen van een probleem door de media. Ik heb meerdere keren van dichtbij meegemaakt hoe selectief de media met informatie omgaat en hoe er, door zich te concentreren op 1 "probleem", van een mug een olifant wordt gemaakt. Daarnaast zijn het vaak Marokkanen die vroeger slecht in het nieuws kwamen en functioneert een behoorlijk deel van de Marokkaanse jongeren nog steeds niet naar behoren, nu krijgen ze alleen het etiket Moslimjongeren opgespeld.

Neemt niet weg dat de Islam een religie is die in mijn ogen niet past binnen onze samenleving, maar dat vind ik ook van het christendom.
Niets is zeker en misschien zelfs dat niet.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het christendom maakt anders al heel erg lang onderdeel uit van onze cultuur en echt last is daar nooit van ondervonden. Ik vind de achterliggende cultuur van moslims en die van de Islam totaal niet passen binnen onze cultuur, omdat die geen enkel raakvlak hebben met onze cultuur. Ik vind dat totaal van een andere orde dan het jodendom of christendom in onze cultuur. Daarbij heb ik nooit het gevoel gehad van botsende culturen, wat ik nu wel absoluut een item vind.
Laatst gewijzigd door Kitty op 07 feb 2008 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

windsurfer schreef:
Kitty schreef:Een shariastaat is het uiterste dat ik hier nog niet zo snel zie gebeuren. Echter een maatschappij kan al veel eerder ontwricht raken en dat de maatschappij aardig ontwricht raakt dat zie ik toch wel. Er is toch aardig wat veranderd tegenover de tijd voordat hier de moslims kwamen. En die verandering is niet bepaald een cultuurverrijking.
Het is zo dat de samenleving verandert, maar om dat nou aan moslims toe te schrijven... Het gevaar is dat je een correlatie aanziet voor een causaal verband. Net zoals die bekende statistische uitleg dat er meer kinderen geboren worden in gebieden waar meer ooievaars wonen
Het kan ook zo zijn dat jij het verband niet ziet, of niet wil zien.

Plaats reactie