Integratie?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Integratie?

Bericht door The Prophet »

N.a.v een andere thread:

Integratie, wat is dat eigenlijk? Kunnen we samen een lijstje maken of voorbeelden geven van integratie?
Wat zijn de criteria om iemand geintegreerd te noemen?

Ik denk in de eerste plaats aan de volgende dingen:

* Spreekt de Nederlandse taal
* Eerbiedigt de Nederlandse (grond)wet.

Meer?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Eerbiedigt de rechtstaat
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Integratie is het samengaan van twee afzonderlijke groepen tot een groep.

Nodig is hiervoor zeker: acceptatie van de cultuur, normen, waarden en wetten waarin geïntegreerd moet worden.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Wiki schreef:Integratie is het proces waarbij verschillende componenten samensmelten tot een geheel. In de sociologie en in de politiek is integratie een veelgebruikte term om de samensmelting van meerdere bevolkingsgroepen in de maatschappij aan te duiden.

Een kenmerk is dat beide groepen aanpassingen maken. Wanneer er sprake is van eenzijdige aanpassing heet dit assimilatie.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

integratie
In het maatschappelijk leven is integratie een term voor de mate waarin verschillende bevolkingsgroepen in staat zijn duurzaam samen te leven. In Nederland en België verwijst de term vooral naar de verhouding tussen ingezeten en niet-blanke ingezetenen of allochtonen. Integratie kan variëren van geheel gemengde samenlevingsverbanden tot een wederzijdse tolerantie van gescheiden levende groepen. De multiculturele samenleving kan sterk geïntegreerd zijn of juist de nadruk leggen op het ‘behoud van de eigen identiteit’. De mensenrechten bevatten vele bepalingen tegen discriminatie op grond van huidskleur, taal of ras, maar spreken zich niet uit over de wenselijkheid van bepaalde vormen van integratie. Integratie kan o.m. worden bevorderd door een programma van inburgering.

http://www.amnesty.nl/encyclopedie_lemma/1257
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Kijk, tante Kitty, u en ik benne nette mensen, en erg flexibel.
Dat geldt wel voor meer mensen hier.
Maar wij worden heel lastig als 'het behouden van de identiteit' dwars staat op een aantal van onze punten waarop wij niet van plan zijn in te binden, en dan houdt integreren gelijk op, dan wordt het assimileren.

De wijn blijft hier op tafel; leer maar 'proost' zeggen en nip lekker van je cola (geen Mecca-cola aub), dat doe ik ook, ik hou niet van wijn.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Fenomeen schreef:Kijk, tante Kitty, u en ik benne nette mensen, en erg flexibel.
Maar wij worden heel lastig als 'het behouden van de identiteit' dwars staat op een aantal van onze punten waarop wij niet van plan zijn in te binden, en dan houdt integreren gelijk op, dan wordt het assimileren.

De wijn blijft hier op tafel; leer maar 'proost' zeggen en nip lekker van je cola (geen Mecca-cola aub), dat doe ik ook, ik hou niet van wijn.
Ik ben het helemaal met je eens!

Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Iedereen begrijpt natuurlijk wel dat het overgrote merendeel van de moslims hier niet wegloopt als er wijn op tafel staat, dat is niet het punt, het punt is dat de 'bebaarde meneer van de wijn' een voorbeeldfunctie heeft, dat weet ik niet zeker maar hij zal vast wel in eoa bekrompen club zitten, en dat lult dan maar wat over integratie maar ondertussen...
Zo moet integratie dus niet.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Wat ik niet begrijp is dit: waarom lukt het de ene groep mensen uit het ene werelddeel/land wel en een andere niet? Ik bedoel, heeft er hier wel eens iemand van Vietnamese of Chinese hangjongeren gehoord?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

lost and not found yet! schreef:Wat ik niet begrijp is dit: waarom lukt het de ene groep mensen uit het ene werelddeel/land wel en een andere niet? Ik bedoel, heeft er hier wel eens iemand van Vietnamese of Chinese hangjongeren gehoord?
Zou het toch aan de religie liggen?

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Zoeken naar modellen met voorwaarden om bevolkingsgroepen naast elkaar binnen de grenzen van een Staat te laten leven met behoud van de eigen cultuur, is als het hebben van de ingredienten van een explosief, in één vat tezamen gebracht!

Het speciaal noemen van 'kleur' is niet significant!
Het doet herkennen van een ander ras, maar als de ideeën, opleidingen etc. zo'n beetje gelijk liggen, géén reden voor ongelijke behandeling of beletsel voor wat dan ook.
Het is slechts het 'schuim' dat een mogelijke golf van ideeën-verschillen markeren kan en in een herkenningsfase tot voorzichtigheid noopt totdat je de aard v.d. golf kent.

Een Staat heeft zijn bestaan te danken aan de behoeften van individuen tot een samenwerkingsverband dat leidt tot een betere invulling van die behoeften dan dat het individueel voorheen mogelijk was!
Eendrachtige samenwerking met dié Staat als gezamelijk doel, voor bescherming en welvaart móet kunnen communiseren, moet zijn burgers aanzetten tot zoveel mogelijk inzet met de benutting v.d. potentieele mogelijkheden.
Die zoveel mogelijk door het eraan voorafgegane onderwijs ingevuld zijn tot werkelijke mogelijkheden! om het beschikbare werk zo goed mogelijk te kunnen doen!
Om het daarmee verdiende voor hemzelf, alsmede via een deel dat naar de Staat gaat voor 'infra-structuur als zodanig uiteindelijk óók voor hem ter beschikking komt!
Een neutraal lichaam dat met strenge bestraffing ongeargumenteerde bevoordeling van één der groepen moet tegengaan.
Een gelijke inzet van alle groepen in die samenleving vereist en niet belemmerd mag worden door duidelijk aantoonbare irrationele ideeën die duizend(en) jaren geleden geconcipieerd werden.

Het is géén waarde!- - - want belemmerend door bv. een verbod op anti-conceptie of het weigeren van beschermende injecties (tenzij de kosten d.m.v. het wegvallen van die bescherming óók gedragen worden door de weigeraars!) etc. etc.
Streven naar ecologisch evenwicht als leitmotiv voor het betalen ipv ontvangen van kindertoeslag ná het tweede kind bv.
Het zouden zaken moeten zijn die beargumenteerd ter tafel zouden moeten komen om een leefbare consensus te bereiken die voor dié Staat zouden moeten gelden m.i.
Een grondwetswijziging die het oude ideeëngoed (god!) géén extra bescherming meer biedt maar gelijkstelt aan (slechts) levensovertuiging, maar tevens ondergeschikt maakt aan bv. sexuele geaardheid en eventuele andere uitingen van menselijke lichamelijkheid!
Onderwijs (om daar nog even op terug te komen) een eenheidsworst moet zijn als gevolg van die eerdere 'zakelijke' argumentatie uitgaande van 'kennis' (en nog meer kennis)!

De rest is een ouderlijke aangelegenheid (inclusief het zelf betalen van besnijdenis bv.)
En verder het strikt handhaven van de tot standgekomen wetgeving!
Ik geloof dat integratie (want óók het autochtone deel zal moeten inleveren!) dan na enige aanloopmoeilijkheden wel een kans zou maken de Staat (en zichzelf) te helpen!

Een fata morgana die verzuipt in opportunisme, vrees ik :D
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Kitty schreef:
lost and not found yet! schreef:Wat ik niet begrijp is dit: waarom lukt het de ene groep mensen uit het ene werelddeel/land wel en een andere niet? Ik bedoel, heeft er hier wel eens iemand van Vietnamese of Chinese hangjongeren gehoord?
Zou het toch aan de religie liggen?
Mijn eerste gedachte was ja, dan moet het daar wel aan liggen. Maar kun je inderdaad een religie verantwoordelijk houden voor het niet intregeren van bepaalde bevolkingsgroepen? Een religie op zich kan zich hier niet aan aanpassen en helemaal het christendom en de Islam niet.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Fenomeen schreef:Kijk, tante Kitty, u en ik benne nette mensen, en erg flexibel.
Assimileren doe je niet op onderdelen. Het betekent dat je je volledige identiteit opgeeft. Een beetje assimileren kan net zomin als een beetje zwanger zijn.

Dat je bepaalde onderwerpen onbespreekbaar vindt, is logisch. Iedereen heeft waarden die hij onvervreemdbaar acht. Vrijheid van meningsuiting, bijvoorbeeld. Dat staat integratie niet per se in de weg. Pas als je geen centimeter wilt opschuiven in alles, wordt het anders.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Kitty schreef:Zou het toch aan de religie liggen?
Hoe verklaar je dan dat Turken beter integreren dan Marokkanen?
En dat onder de Marokkanen juist de berbers minder goed integreren?

Het ligt niet aan de religie, het ligt aan de cultuur. Religie is daar een
onderdeel van, zeker. Maar het is wel erg gemakkelijk om het maar
meteen weer op het geloof te gooien.
Atheists Unite

Bericht door Atheists Unite »

Wat ik in ieder geval kan zeggen is dat Chinezen (en daarmee bedoel ik het gewone volk/middenklasse) altijd een groot gevoel van respect gehad hebben voor autoriteit, dat hangt in de Chinese cultuurtraditie als een onmisbaar deel van het confucianisme of een erfenis daarvan. Het gaat specifiek om het principe van 'yi' , dat wil zeggen dat je je plaats in de maatschappij kent en je daarnaar gedraagt. Dit klinkt door in het pieteitsprincipe, dat wil zeggen dat je je meerdere respecteert. Op nationaal niveau is dat de overheid, maar eigenlijk moet je in de eerste plaats denken aan een goed geordend gezinsleven, wat het gemiddelde Chinese huishouden kenmerkt. De sociale situatie van Chinese jongeren is daarom stabiel in Nederland. Dat wil ook niet zeggen dat de Chinese bevolkingsgroep hier zo goed integreert. Vaak wordt het Nederlands niet (goed) gesproken, het Kantonees blijft ook binnen de Nederlandse Chinezen dominant. Maar aan de andere kant hoor je inderdaad nooit van problemen veroorzaakt door deze bevolkingsgroep.
"Is man one of God's blunders, or is God one of man's blunders?"
Plaats reactie