Sararje schreef:
Ten tweede erger ik me oprecht aan het gemakzucht waarmee een gemiddelde westerling denkt dat "geef een wetenschapper voldoende geld en middelen en de uitvinding komt wel op je bord..."
Misschien is het soms ook vertrouwen in de inventiviteit van sommige mensen in de wetenschap. Tuurlijk denken veel mensen dat de wetenschap alles makkelijk kan oplossen, maar aan de andere kant worden nieuwe uitvindingen vaak jaren al dan niet decenia in de koelkast geplaatst alvorens er gekeken wordt of een uitvinding bruikbaar is.
Je bent vast op de hoogte van de verticale as windmolens? Ik zag een aantal jaren geleden dat deze ontwikkeld zijn op de TU Delft. Ze werken bij lagere windsnelheden, zijn zeer duurzaam mede door het minimale onderhoud die benodigd is en de ruimte die ze innemen. WAAROM zijn ze nog niet in gebruik genomen? Waarom wordt er nog steeds gedacht aan windmolenparken met horizontale as windmolens als een beter alternatief nu al beschikbaar is? De overheid werk niet mee!
Ten vierde denk ik dat een gemiddelde westerling als een parasiet inderdaad de natuurlijke hulpbronnen aan het opmaken is en dat we best tot de conclusie mogen komen dat men min of meer toevallig vrij snel de beste brandstof gevonden heeft (koolwaterstoffen) maar niet de economische verslaving daarvan heeft onderkent.
Voor dat je geboren wordt ben je eigenlijk al medeplichtig aan de vernietiging van de planeet, maar met een beetje bewustzijn kun je je schade zo veel mogelijk beperken. We kunnen met z'n helaas niet meer terug naar een boeren bestaan, daarvoor zijn er te veel mensen maar groene producten stimuleren kan iedereen.
Ik vraag me eigenlijk al jaren af hoe de wereld er uit zou hebben gezien als we geen olie hadden gebruikt voor de industrie maar direct waren begonnen met het ontwikkelen van waterstof technologie. Denk je niet dat we dan technologisch veel verder zouden zijn?
Nu even terug naar China: hoe wil je een land met een bevolkigsomvang van een kleine 100 keer groter dan de onze dwingen een andere economische productie te leveren? Het wordt voor spotprijzen op de wereldmarkt gedumpt en daar kan je niet tegenop concurreren.
Niet. Dit is het probleem dus. We moeten vooral effiecientere alternatieve energiebronnen blijven doorontwikkelen maar de grootste problemen liggen bij de belangen van ieder land en zeker de grootste minder ontwikkelde landen als China en India en de overbevolking.
Misschien dat het doel kernraketten heiligd? of misschien een leuk virusje?

geintje!
Maar een gemiddelde Nederlander verwacht wel dat de uitvindingen gedaan worden en dat men voor een dubbeltje op de eerste rang kan meegenieten van de uitvindingen die gedaan moeten worden. Daar zit mijns insziens een flinke scheefgroei. Ik ben zelf een flinke voorstander van alternatieve energiebronnen en men mag wat mij betreft morgen al beginnen met exploitatie hiervan. Echter, het is de arrogantie enerzijds en de gemakzucht anderzijds die me hierover flink kunnen opwinden. Dat is niet denken in haalbaarheid of in maakbaarheid maar dat is die gedachte voor zich uitduwen in de trend van "die uitvindingen komen wel".
De gemiddelde Nederlander behoord tot onwetend stemvee. Zolang de meerderheid van de gehele wereld dom gehouden wordt, zullen overheden makkelijk met gemakzuchtige houding kunnen blijven opereren. ik vraag me werkelijk af hoe de wereld er uit zou zien als iedere burger minimaal een bachelor diploma op zak zou hebben. Zou dit overheden zoals die nu bestaan niet schaden? Overheden doen alleen aan korte termijn denken, wat moet je dan van onnozele burgers verwachten? Verder heeft de wereld alleen maar last van de vrije handel Conglomeraten en andere mega bedrijven hebben een zeer grote vinger in de pap in de wereld. Overheden zijn vaak deels afhankelijk van deze allesverslinders en zolang daar niets aan gedaan wordt zullen deze bedrijven het kunnen blijven maken om ten koste van de planeet ons het ene na het andere product naar het hoofd te slingeren.
Nederland zou het goede voorbeeld moeten geven en de democratie moeten omzetten naar een soort semi-communistische staat maar dan wel met ander volk dan dat tuig dat nu in het kabinet zit. Volk wat van aanpakken weet!

"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy