Alternatieve energiebronnen.

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

A) er veel meer producten worden geproduceerd dan nodig zijn, vooral chinees spul.. Enerzijds omdat er vraag gecreerd wordt en anderzijds omdat de kwaliteit relatief gezien met vroegere producten slechter is zodat de omloopsnelheid veel hoger is.
En dus maar de chinese economie aansturen kwaliteitsspul te maken? Hoe wil je dat voor elkaar krijgen. Op dit moment is het de wet van vraag en aanbod. Er is simpelweg geen vraag naar kwaliteitsspul...
B) veel van ons verpakte voedsel inderdaad veel energie kost. Overgaan op natuurlijke producten is dus een must.
En daarmee de natuurlijke reserves opmaken?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Misschien is chemische warmteopslag ook wel een optie.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm »

skeptic schreef:Misschien is chemische warmteopslag ook wel een optie.
Chemische warmteopslag lost geen of nauwelijks de energieschaarste op.
Het creeert alleen een betere verdeling en daardoor rendabeler gebruik. Je hebt er nog steeds primaire energie voor nodig. Dit zou je weer uit de reeds bestaande kernfusiecentrale de zon kunnen halen via de bekende methoden.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Zonneenergie hebben we dus al beredeneerd dat dat geen rendabele optie was, toch Herman?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
wendi
Geregelde verschijning

Bericht door wendi »

Primaat schreef:Er wordt gesproken over het hoge gemiddelde gebruik per huishouden als reden dat natuurlijke alternatieven nooit genoeg kunnen opbrengen, maar dat lijkt mij onzin!
Dat lijkt me juist geen onzin, en het wordt nog erger als al die Chinezen en Indiers en Amerikanen ook datzelfde hoge verbruik willen in de toekomst.
De mens moet efficienter omgaan met zijn eigen energie gebruik. Hoeveel mensen nog laten hun (gloei) lampen door het gehele huis aanstaan? Zetten de verwarming hoger in huis terwijl ze gewoon een dikke trui aan kunnen doen? Kopen een vette Duitse bak terwijl ze
voor vaak een lagere prijs een energie zuinigere (en soms qualitatief betere) Japanner kunnen aanschaffen?
En wie gaat daar mee beginnen? Generaliserend: niemand.
En waarom gaat niemand daar mee beginnen? Generaliserend:na ons de zondvloed(oeps, die mogelijkheid is al uitgesloten bedenk ik, maar er zijn zeker nog alternatieven, zwavel en vuur of zo)
De meeste producten die veel energie zuipen worden jaar na jaar zuiniger en kunnen zelfs aangedreven worden door draaihendels zoals radio's en zelfs laptops! Dit kan natuurlijk allemaal versneld worden door druk uit te oefenen op fabrikanten.
Er is nog veel meer te doen hoor, je kan bijvoorbeeld je eigen poep gaan recyclen zoals wij doen. Bij Reformed in de buurt gaan wonen en met hout gaan stoken. Mogelijkheden te over.
Blijkbaar is de flexibele zonnecell ook al ontwikkeld en deze leverd 5 keer zoveel energie op als de oude cellen. Neem daarbij dat deze in kleding verweven kunnen worden en je hebt weer een extra bron erbij voor de mobiele apparaten.

Grootste problemen lijken me de overbevolking en de nog steeds inefficiente apparaten die we gebruiken. Hebben we daar oplossingen voor dan zullen natuurlijke alternatieven
veel meer aan de behoefte kunnen voldoen.
En wat gaan we aan die innefficientie doen? Druk uitoefenen op de fabrikanten door hun financieel te steunen met de aankoop van hun apperatuur?
Iets is, zelfs als het 'niet' is.
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Sararje schreef: En dus maar de chinese economie aansturen kwaliteitsspul te maken? Hoe wil je dat voor elkaar krijgen. Op dit moment is het de wet van vraag en aanbod. Er is simpelweg geen vraag naar kwaliteitsspul...
Vergeef me, ik moet een beetje lachen om de manier waarop je discussieërd. Mensen vinden mij blijkbaar pessimistisch maar jij hebt er nog meer kaas van gegeten. Nee ik ben niet naief maar het lijkt mij dat iedere oplossing beter is dan geen oplossing.
Tuurlijk verwacht ik niet dat de wereld stopt met het in China laten fabriceren van voornamelijk wegwerp artikelen, maar stoppen we er wel mee dan hebben we een probleem minder niet?
Ik krijg het idee bij jou dat je verwacht dat degene die een goede oplossing verzind er ook gelijk een maakbaar plan bij moet leggen die binnen korte tijd te realiseren is door de gehele wereld. Dat is een illusie! We zitten hier op een forum met mensen met weinig invloed een beetje te fillosoferen, niet?
Duidelijk is wel dat zonnecellen mits nog beter ontwikkeld en duurzaam te produceren, een groot deel van de energie problemen kunnen oplossen. Het alternatief is vooral zo doorgaan zoals we nu doen. Lekker vooruitzicht.:roll:
B) veel van ons verpakte voedsel inderdaad veel energie kost. Overgaan op natuurlijke producten is dus een must.
En daarmee de natuurlijke reserves opmaken?

Wat voor natuurlijke reserves? Ga je me vertellen dat het meer energie kost om biologische appels te produceren dan een pak Prince koekjes die allen apart verpakt zijn in nog een grotere verpakking? Nogmaals, ik ben niet naief. Veel mensen eten liever koekjes en zijn te lui om een appel te schillen. Koekjes apart verpakt, lekker makkelijk!
het is WEL een oplossing evenals wat aan de overbevolking doen. Gaat dat gebeuren op korte termijn? Ik denk het niet, maar het is wel een oplossing![/quote]
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

herman van der helm schreef:
Het creeert alleen een betere verdeling en daardoor rendabeler gebruik. Je hebt er nog steeds primaire energie voor nodig. Dit zou je weer uit de reeds bestaande kernfusiecentrale de zon kunnen halen via de bekende methoden.
Als je zonnewarmte direct opslaat en dat in de winterperiode gebruikt voor verwarming, dan ben je natuurlijk wel die primaire energie nodig om de installatie mee te bouwen, maar verder toch niet? Hoezo betere verdeling?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

wendi schreef:
Primaat schreef:Er wordt gesproken over het hoge gemiddelde gebruik per huishouden als reden dat natuurlijke alternatieven nooit genoeg kunnen opbrengen, maar dat lijkt mij onzin!
Dat lijkt me juist geen onzin, en het wordt nog erger als al die Chinezen en Indiers en Amerikanen ook datzelfde hoge verbruik willen in de toekomst.
Ik weet het,maar het is geen excuus. minder mensen + efficienter energie gebruiken = alternatieven kunnen veel meer bijdragen dan nu het geval is. Gaat dat binnenkort gebeuren? Ik denk het niet.
wendi schreef:
De mens moet efficienter omgaan met zijn eigen energie gebruik. Hoeveel mensen nog laten hun (gloei) lampen door het gehele huis aanstaan? Zetten de verwarming hoger in huis terwijl ze gewoon een dikke trui aan kunnen doen? Kopen een vette Duitse bak terwijl ze
voor vaak een lagere prijs een energie zuinigere (en soms qualitatief betere) Japanner kunnen aanschaffen?
En wie gaat daar mee beginnen? Generaliserend: niemand.
En waarom gaat niemand daar mee beginnen? Generaliserend:na ons de zondvloed(oeps, die mogelijkheid is al uitgesloten bedenk ik, maar er zijn zeker nog alternatieven, zwavel en vuur of zo)
Landen misschien niet, individuën wel en daar ben ik er 1 van. Mijn voetafdruk:http://www.voetenbank.nl/home.htm ligt veel lager dan het gemiddelde. Ik draag mijn steentje bij. Als meer mensen bewust zouden worden dan gaat het een stukje sneller. Helaas, in dit geval lijkt het mij de taak van de consumenten om er als eerste mee te binnen ook al zou die verantwoording bij de wereld politiek moeten liggen, maar daar verwacht ik niet zoveel van, want inderdaad, alles moet wijken voor de economische gezondheid van landen en de concurentie postities van deze landen.
Er is nog veel meer te doen hoor, je kan bijvoorbeeld je eigen poep gaan recyclen zoals wij doen.
Dat is mooi. Maar wat doe je met die poep dan?
Bij Reformed in de buurt gaan wonen en met hout gaan stoken. Mogelijkheden te over.
Hmm...... wat zal er van de planeet overblijven als we dat allemaal zouden gaan doen? Niet zo'n goed idee me dunkt.
En wat gaan we aan die innefficientie doen? Druk uitoefenen op de fabrikanten door hun financieel te steunen met de aankoop van hun apperatuur?
Strengere regels opmaken zodat verzekerd kan worden dat producten duurzaam gefabriceerd gaan worden. Er moet geen keus zijn tussen een DVD speler van 40 euro en een van 400 euro. Je kunt er de donder op zeggen dat de goedkopere een wegwerp artikel is die ook nog chemische bestanddelen bevat die, naast dat er veel energie verspild is aan deze troep, ook nog eens de wereld zeeën bevuilen waar ook wij onze vis uit halen, en de landbouwgronden verontreinigen waar onze bloemkolen op verbouwd worden.
"Als vleeseten een onverschillige zaak was, dan zouden de vleeseters het vegetarisme niet aanvallen. Zij worden boos, omdat ze zich reeds bewust zijn van hun schuld, maar nog niet de kracht hebben zich ervan vrij te maken"- Tolstoy
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Primaat schreef:
Sararje schreef: En dus maar de chinese economie aansturen kwaliteitsspul te maken? Hoe wil je dat voor elkaar krijgen. Op dit moment is het de wet van vraag en aanbod. Er is simpelweg geen vraag naar kwaliteitsspul...
Vergeef me, ik moet een beetje lachen om de manier waarop je discussieërd. Mensen vinden mij blijkbaar pessimistisch maar jij hebt er nog meer kaas van gegeten. Nee ik ben niet naief maar het lijkt mij dat iedere oplossing beter is dan geen oplossing.
Tuurlijk verwacht ik niet dat de wereld stopt met het in China laten fabriceren van voornamelijk wegwerp artikelen, maar stoppen we er wel mee dan hebben we een probleem minder niet?
Even een paar dingetjes: ten eerste speel ik hier bewust de pessimist om de discussie gedeeltelijk levendig te houden. Eén vergelijking met de huidige energiebronnen en je had gezien dat heel snel gezien dat mijn getallen welliswaar correct zijn, maar ten opzichte van mijn getallen in de regel veel slechter uitvallen. (Een kolencentrale heeft bijv. een rendement in de orde van 15%)
Ten tweede erger ik me oprecht aan het gemakzucht waarmee een gemiddelde westerling denkt dat "geef een wetenschapper voldoende geld en middelen en de uitvinding komt wel op je bord..."
Ten derde doe ik zeer bewust aan getallengegoochel (zo gaat menig kolencentraledirecteur kwijlen bij een electrisch rendement van 30% zoals de afvalverwerkingsinstallatie Amsterdam).
Ten vierde denk ik dat een gemiddelde westerling als een parasiet inderdaad de natuurlijke hulpbronnen aan het opmaken is en dat we best tot de conclusie mogen komen dat men min of meer toevallig vrij snel de beste brandstof gevonden heeft (koolwaterstoffen) maar niet de economische verslaving daarvan heeft onderkent.
Nu even terug naar China: hoe wil je een land met een bevolkigsomvang van een kleine 100 keer groter dan de onze dwingen een andere economische productie te leveren? Het wordt voor spotprijzen op de wereldmarkt gedumpt en daar kan je niet tegenop concurreren.
Ik krijg het idee bij jou dat je verwacht dat degene die een goede oplossing verzind er ook gelijk een maakbaar plan bij moet leggen die binnen korte tijd te realiseren is door de gehele wereld. Dat is een illusie! We zitten hier op een forum met mensen met weinig invloed een beetje te fillosoferen, niet?
Nee, dat maakbare plan hoeft van mij niet, maar wat er nu gebeurt is het omgekeerde: we steken politiek gezien weinig tot geen geld in onderwijs en kennis. Vergelijk voor de grap eens hoeveel de laatste jaren bijv. de VS of andere landen in de EU investeren in onderwijs als deel van het BNP tov Nederland. Maar een gemiddelde Nederlander verwacht wel dat de uitvindingen gedaan worden en dat men voor een dubbeltje op de eerste rang kan meegenieten van de uitvindingen die gedaan moeten worden. Daar zit mijns insziens een flinke scheefgroei. Ik ben zelf een flinke voorstander van alternatieve energiebronnen en men mag wat mij betreft morgen al beginnen met exploitatie hiervan. Echter, het is de arrogantie enerzijds en de gemakzucht anderzijds die me hierover flink kunnen opwinden. Dat is niet denken in haalbaarheid of in maakbaarheid maar dat is die gedachte voor zich uitduwen in de trend van "die uitvindingen komen wel".
Duidelijk is wel dat zonnecellen mits nog beter ontwikkeld en duurzaam te produceren, een groot deel van de energie problemen kunnen oplossen. Het alternatief is vooral zo doorgaan zoals we nu doen. Lekker vooruitzicht. :roll:
Ik heb boven al een flink alternatief geschetst.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

We mogen wel voortmaken willen we er in de toekomst nog warmpjes bijzitten :shock:
Gelukkig hebben we nog een paar kolenmijnen 8)

'Aardgasreserves over twintig jaar op'
Uitgegeven: 18 februari 2008 11:27
Laatst gewijzigd: 18 februari 2008 11:28

RIJSWIJK - De Nederlandse aardgasreserves bedroegen eind 2006 ruim 1400 miljard kubieke meter. Met het huidige winningtempo van ongeveer 70 miljard kubieke meter per jaar zijn de reserves in twintig jaar uitgeput. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

Ongeveer de helft van het gewonnen aardgas wordt in Nederland gebruikt, de andere helft wordt geëxporteerd.

De aardgasproductie droeg vorig jaar 3 procent, ofwel ruim 17 miljard euro, bij aan het Nederlandse bruto binnenlands product (bbp). Dit aandeel is de laatste jaren toegenomen.

Niet de groei van de productie, maar de sterke stijging van de aardgasprijzen is hiervoor verantwoordelijk. De sterk fluctuerende vraag naar Nederlands aardgas drukt hierdoor in toenemende mate een stempel op de economische groei van Nederland, aldus het CBS.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
herman van der helm
Forum fan

Bericht door herman van der helm »

skeptic schreef:
Als je zonnewarmte direct opslaat en dat in de winterperiode gebruikt voor verwarming, dan ben je natuurlijk wel die primaire energie nodig om de installatie mee te bouwen, maar verder toch niet? Hoezo betere verdeling?
Is zonneenergie dan geen primaire energie volgens jou?
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

skeptic schreef:
herman van der helm schreef: Chemische warmteopslag lost geen of nauwelijks de energieschaarste op.
Zeer primair maar de methoden om er gebruik van te maken vergen energiemethoden die verre van primair zijn en de verontreiniging die ontstaat bij het produceren van zonnecellen, begin ik niet eens over.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Ik dacht eigenlijk even dat je er fossiele energie mee bedoelde. Mij lijkt het een prima manier om voor verwarming van woningen te gebruiken, maar er moet natuurlijk nog onderzoek worden gedaan, voor het echt op grote schaal gebruikt kan gaan worden.
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Sararje schreef:Zeer primair maar de methoden om er gebruik van te maken vergen energiemethoden die verre van primair zijn en de verontreiniging die ontstaat bij het produceren van zonnecellen, begin ik niet eens over.
De bij warmteopslag benodigde zonnecollectoren vergen weliswaar fossiele energie, maar verder lijkt me dat niet zo'n probleem.
Het grootste probleem is natuurlijk, om de juiste producten te vinden voor de chemische opslag, zodat er b.v. niet meer dan ongeveer drie kubieke meter ruimte nodig is om het proces te realiseren.
Primaat
Ervaren pen

Bericht door Primaat »

Sararje schreef: Ten tweede erger ik me oprecht aan het gemakzucht waarmee een gemiddelde westerling denkt dat "geef een wetenschapper voldoende geld en middelen en de uitvinding komt wel op je bord..."
Misschien is het soms ook vertrouwen in de inventiviteit van sommige mensen in de wetenschap. Tuurlijk denken veel mensen dat de wetenschap alles makkelijk kan oplossen, maar aan de andere kant worden nieuwe uitvindingen vaak jaren al dan niet decenia in de koelkast geplaatst alvorens er gekeken wordt of een uitvinding bruikbaar is.
Je bent vast op de hoogte van de verticale as windmolens? Ik zag een aantal jaren geleden dat deze ontwikkeld zijn op de TU Delft. Ze werken bij lagere windsnelheden, zijn zeer duurzaam mede door het minimale onderhoud die benodigd is en de ruimte die ze innemen. WAAROM zijn ze nog niet in gebruik genomen? Waarom wordt er nog steeds gedacht aan windmolenparken met horizontale as windmolens als een beter alternatief nu al beschikbaar is? De overheid werk niet mee!
Ten vierde denk ik dat een gemiddelde westerling als een parasiet inderdaad de natuurlijke hulpbronnen aan het opmaken is en dat we best tot de conclusie mogen komen dat men min of meer toevallig vrij snel de beste brandstof gevonden heeft (koolwaterstoffen) maar niet de economische verslaving daarvan heeft onderkent.
Voor dat je geboren wordt ben je eigenlijk al medeplichtig aan de vernietiging van de planeet, maar met een beetje bewustzijn kun je je schade zo veel mogelijk beperken. We kunnen met z'n helaas niet meer terug naar een boeren bestaan, daarvoor zijn er te veel mensen maar groene producten stimuleren kan iedereen.
Ik vraag me eigenlijk al jaren af hoe de wereld er uit zou hebben gezien als we geen olie hadden gebruikt voor de industrie maar direct waren begonnen met het ontwikkelen van waterstof technologie. Denk je niet dat we dan technologisch veel verder zouden zijn?
Nu even terug naar China: hoe wil je een land met een bevolkigsomvang van een kleine 100 keer groter dan de onze dwingen een andere economische productie te leveren? Het wordt voor spotprijzen op de wereldmarkt gedumpt en daar kan je niet tegenop concurreren.
Niet. Dit is het probleem dus. We moeten vooral effiecientere alternatieve energiebronnen blijven doorontwikkelen maar de grootste problemen liggen bij de belangen van ieder land en zeker de grootste minder ontwikkelde landen als China en India en de overbevolking.
Misschien dat het doel kernraketten heiligd? of misschien een leuk virusje? :lol: geintje!
Maar een gemiddelde Nederlander verwacht wel dat de uitvindingen gedaan worden en dat men voor een dubbeltje op de eerste rang kan meegenieten van de uitvindingen die gedaan moeten worden. Daar zit mijns insziens een flinke scheefgroei. Ik ben zelf een flinke voorstander van alternatieve energiebronnen en men mag wat mij betreft morgen al beginnen met exploitatie hiervan. Echter, het is de arrogantie enerzijds en de gemakzucht anderzijds die me hierover flink kunnen opwinden. Dat is niet denken in haalbaarheid of in maakbaarheid maar dat is die gedachte voor zich uitduwen in de trend van "die uitvindingen komen wel".
De gemiddelde Nederlander behoord tot onwetend stemvee. Zolang de meerderheid van de gehele wereld dom gehouden wordt, zullen overheden makkelijk met gemakzuchtige houding kunnen blijven opereren. ik vraag me werkelijk af hoe de wereld er uit zou zien als iedere burger minimaal een bachelor diploma op zak zou hebben. Zou dit overheden zoals die nu bestaan niet schaden? Overheden doen alleen aan korte termijn denken, wat moet je dan van onnozele burgers verwachten? Verder heeft de wereld alleen maar last van de vrije handel Conglomeraten en andere mega bedrijven hebben een zeer grote vinger in de pap in de wereld. Overheden zijn vaak deels afhankelijk van deze allesverslinders en zolang daar niets aan gedaan wordt zullen deze bedrijven het kunnen blijven maken om ten koste van de planeet ons het ene na het andere product naar het hoofd te slingeren.
Nederland zou het goede voorbeeld moeten geven en de democratie moeten omzetten naar een soort semi-communistische staat maar dan wel met ander volk dan dat tuig dat nu in het kabinet zit. Volk wat van aanpakken weet! :shock: :lol:
Plaats reactie