Kochimodo's weg naar atheisme

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Moet je een vloek met een god erin ook met een hoofdlettter schrijven in het Nederlands ?????
Oh my God , iz er galweer ene niuwe zbelling in aandochd ....?
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 18 feb 2008 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

volgens mij is godverdomme met een kleine letter Tsjok.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

Tsjok45 schreef:Moet je een vloek met een god erin ook met een hoofdlettter schrijven in het Nederlands ?????
Oh my God
Ik schijf altijd OMG, maar dan schrijf ik alles met Hoofdletter. Ik schrijf godverdomme wel gewoon klein alleen ik scheld niet zoveel met god's naam erin geloof ik. ...mmm..nee...ken er ook niet zoveel...jullie? :twisted:
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

volgens mij is godverdomme met een kleine letter Tsjok.
Neen , want het is toch een nieuwe zin
:twisted:
euh ? waarom ben je kwaad ?
.....Bij jupiter
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 18 feb 2008 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Allemachtig! Ik heb vandaag de hele dag in bed gelegen omdat ik in de nachtdienst werk maar het heeft hier niet stil gestaan. Pfffff

Noachied ik weet zeker dat je je binnen een maand een heel stuk beter gaat voelen. Ik merk zelf dat ik GELUKKIGER aan het worden ben!! Dat had ik een maand geleden niet verwacht!!! Ik heb genoten van de afgelopen "lente-achtige dagen"

Noachied ik ben er totaal stil van en wat voel ik mij 'schuldig'. (?) Die valse 'nieuwe mens' in mij is zwaar gewond en stervende, maar heeft nog steeds het gore lef mij aan te klagen dat mede door elk door mij geschreven woord hier jij een stap hebt genomen jouw 'nieuwe mens' te verwijderen van je 'harde schijf'. Geloof me het blijft na handmatig verwijderen vol 'gelovige' snelkoppelingen staan. De reden dat ik me agnost noem is waarschijnlijk ook "mede" een vorm van angst "God te verlaten" al zal ik waarschijnlijk gewoon agnost blijven, maar dan met een filosofische insteek en niet meer vanwege gecamoufleerde angstgevoelens waarvan ik mijzelf verdenk.

Hoe is het mogelijk dat je hier op Freethinker bent beland, mij via faq vroeg of "ik het was" op Freethinker want daar was iemand met "dezelfde naam", en binnen enkele dagen zo'n moeilijke en belangrijke beslissing hebt genomen? Ik denk dat ik het wel snap. Het was al veel langer bezig in jouw denken. Net zoals bij mij. Alleen door hier te lezen werd je je bewust van jouw ""situatie" en kon je versnelt knopen doorhakken. Man man ik kan zoveel zeggen op dit moment maar ik moet straks gaan werken. Wat heeft iedereen je heerlijk te woord gestaan hier. Iedereen die hier geantwoord heeft, maar vooral ook Yoyo ... die een paar mooie dingen zegt. Ik ben ook van mening dat je "rustig aan" moet doen. Waarom niet? Het zal de afbrokkeling toch niet keren schat ik in. Het gaat volautomatisch. Al wil je met hart en ziel geloven ... het lukt eenvoudigweg niet meer en ik spreek uit ervaring. Met rustig aan bedoel ik, de neiging te onderdrukken de pleister er te vroeg af te trekken want dan gaat het weer bloeden.

Wie schreef ook al weer ergens tussen mijn postings door de wijze woorden:

"wie twijfelt is voor de religie toch al verloren"
(?)

Wat een waarheid. Je kan het alleen maar uitstellen door te "watertrappelen" in een poging te blijven geloven. Sommigen blijven dat de rest van hun leven "pogen" en houden voor medegelovigen ten koste van henzelf :!: de schijn op.

Ik moet die quote nog even terugvinden want er stond nog meer bij. Volgens mij staat het ergens in mijn voorsteldraadje.

Noachied ik ga je uitgebreider antwoorden, misschien vanaf mijn werk nog vannacht als het een beetje rustig is daar, maar net als jij heb ik letterlijk even de woorden niet. Ik heb ze wel maar veel is al gezegd en daar heb je zowiezo vandaag en morgen de tijd voor nodig om dat te overdenken en te verwerken. Ik zit immers midden in dezelfde soort gevoelens als jij en was al een paar weken wat rustiger hier om even "bij te tanken" na mijn "verhaal" hier. En vergis je niet. Ik ben op Freethinker nog niet uitgesproken!!

Nogmaals: Wat heeft iedereen hier prettig gereageerd!! Hulde! :D
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Kitty schreef:
Dat Noachied13 god met een kleine letter schrijft, viel mij wel op hoewel ik die PB niet stuurde. Ik zie nog redelijk wat FTers het wel met hoofdletter schrijven nochthans zijn sommigen al een flinke tijd niet gelovig.
Dat heeft ook niet zoveel te maken met wel of niet gelovig zijn, vaak is het gewoon nog een gewoonte om God te schrijven inplaats van god, of Bijbel inplaats van bijbel. Dat betekent niet dat je dan ineens weer wordt bevangen door geloof of zo. Ik vind het eigenlijk niet zo belangrijk of men nu God of god schrijft, men weet namelijk wel hoe de persoon erover denkt. En om nu terwijl je meer met de inhoud van je posting bezig bent, ook nog moet opletten hoe je god moet schrijven: Oh ja, ik ben niet gelovig dus ik moet god schrijven. Het is allemaal niet zo relevant. Dat het voor Noachied nu wel die lading heeft, kan ik me wel heel goed voorstellen. Maar als je al nooit zo intens en zo langdurig bevangen bent geweest door die god of God of GOD of G-d, let je daar ook niet zo op.
Ik gebruik God als een eigennaam voor de god van Abraham Izaak en Jakob omdat ik Jahweh of JHWH moeilijker vind en bovendien kan hij ook nog El of Allah heten.

De naam Pinkeltje schrijf je toch immers ook met een hoofdletter? :wink:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Inderdaad maar kabouter dan weer niet :wink: God kan wel als eigen naam gebruikt worden denk ik als je daarmee inderdaad de God van de drie grote godsdiensten expliciet mee aanduidt. Iedereen weet dan meteen over wie je het hebt. Daarnaast zou je weer kunnen zeggen ik weet niet of er een of andere god bestaat. Dan weer niet.
Maar goed het is allemaal geneuzel in de ruimte en totaal niet belangrijk.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Noachied13 schreef: De gedachte aan een vrije wil. Ik die eens voorop sta! Wat ik wil! Wat ik denk! Wat ik voel! Vrij zijn.......geen schuldgevoelens meer! Niet meer altijd leven met de handrem erop.....Oh, ik ben zo bang! Wie of wat blijk ik straks te zijn? Wie is straks dan de echte Noachied13? Ken ik die wel? Wil ik die wel kennen?
Shake hands, ik heb exact hetzelfde "scenario" tussen mijn oren en inderdaad verschijnt er een ander karakter. Angstig ook soms.

Maar .......bevrijdend....zo langzaamaan. Het is heerlijk om helemaal jezelf te zijn!

Bet on it! Ik herkende mijn oude ik gelukkig nog terug. Ik heb daarom sterk het idee dat jij rustig aan moet doen. Heel rustig aan!!

Jouw geloof reikt namelijk verder terug dan het mijne. Tot jouw kindertijd namelijk heb ik begrepen. Ik kan mijn "oude mens" een hand geven als zijnde de 26 jarige volwassene die ik toen was en simpelweg weer welkom heten.

In a blink of an eye! :wink:

Maar kan dat net zo makkelijk in jouw situatie?

Daarom vermoed ik dus dat jij heel rustig aan moet doen en je je niet moet laten wegdrijven op "nieuwe" gevoelens en emotie! Ik doe dat ook niet. Ik lees hier al een paar jaar mee en toen de tijd "daar was" heb ik me pas aangemeld.

Als ik hier destijds overmoedig was aangekomen met: "Hallo! :) Ik ben XcsM en ik ben christen omdat ........" dan was ik net als Henoch en andere evangelisanten na enkele tegenwerpingen met de Noorderzon vertrokken.

Het is goed om hier te lezen en te leren van andere meningen maar zeg nu eens eerlijk: Je zou ei-gen-lijk niet zo makkelijk "om te praten" moeten zijn want anders is het misschien opnieuw een soort "geloofskeuze" nu ineens een "agnost of atheist" te worden, alleen maar op basis van een paar ferme postings van freethinkers en een duf testje bij welk 'geloof' je hoort.

Waarom zeg ik dit? Je aanmelden hier ging namelijk vergezeld van zelfverzekerde "zelf-opbeurende geloofs-statements" die je in slechts een paar tegenberichten van je tafel hebt laten vegen. Dat is opmerkelijk. Ik zeg niet dat datverkeerd is maar het ging wel heel erg hard.

Snap je?

Ik kan geen andere reden bedenken voor het feit dat jij zo snel "omsloeg" dat je dus blijkbaar al lang enorm de schijn hebt opgehouden voor jezelf dat je een "gelovige" bent gebleven na het christendom te hebben verworpen, gezien het feit je zo ontzettend snel van je mening lijkt te veranderen. Ik wil je niet onnodig nog meer verwarren maar je zou het duidelijker moeten hebben voor jezelf waar je je keuzes op baseert. Relax!! Je hebt nog een gezin ook. Blijf vrolijk! En scherp!

Maar goed. je hebt dus net als ik, ook een aantal jaren zitten watertrappelen om tegen beter weten in je geloof te 'bewaren'.

Hou je haaks! Het komt helemaal goed. Ik geef Rereformed weer even ruimte voor wat tegenwicht. :wink:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Sararje schreef:Heel kort een reactie op Rereformed: waarom niet rustig aan doen? Je kan mijns insziens wel even rustig aan doen om te overdenken wat ej vindt en wilt. Dan kom je meestal tot veel zinniger conclusies dan dat je iets (over)haastig gaat doen....

Ikzelf ben altijd iemand geweest die nooit wat heeft kunnen doen met de adviezen van nuchtere nederlanders om de emoties uit te schakelen. Ik heb die juist altijd intens willen beleven, óók als het pijnlijke zaken zijn. Dit is voor mij zelfs een soort dogma: ik heb nooit iets geslikt om mij te kalmeren of om mijn psychische pijn te verdoven, omdat ik altijd alles heb wíllen voelen om precies te weten waar ik mee bezig ben, wat ik ervaar, wat de kern van de zaak is, en om me achteraf overwinnaar te voelen.

Waar Noachied13 mee bezig is is een zaak die zijn leven in tweeën deelt: ervóór en erna. Het is een uitzonderlijke gebeurtenis in je leven zoals je er maar enkele van in je leven krijgt. Op zo'n moment zou ikzelf nooit zeggen: rustig aan, kalmeren enz. Allemaal goed bedoelde opmerkingen natuurlijk, maar zo'n aardbeving in je leven moet je juist intens beleven.

Het 'doe maar rustig aan' over zelf te horen opmerken zou voor mij betekenen dat de gever van dit advies geen idee heeft met wat voor kolossale zaak ik bezig ben. Hij/zij degradeert de zaak, mijn leven (uiteraard zonder het te willen) alsof het om een niemandalletje zou gaan.

De opmerking te horen zou mij ook het gevoel geven dat mensen bang zijn dat ik kapotknap ofzo, dat ik beschermd moet worden. In werkelijkheid weet ik van mezelf, en denk ik van Noachied te weten, dat wij diep van binnen sterker zijn dan welke dramatische zaak ook die ons mensen in de war wil brengen, en juist dát wil en moet ik horen op zo'n moment als dit.

Uiteraard moet iedereen zulke zaken voor zichzelf uitpluizen. Mensen zijn niet allemaal uit hetzelfde hout gesneden.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 19 feb 2008 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

C.M.H. schreef:De gedachte dat je eigen ouders een god kiezen boven jou. Momenteel zit ik op het punt dat ik het gewoon niet meer begrijp en maar achterover leun. Als je er eenmaal van buiten af tegenaan kijkt ga je werkelijk denken: "Waar zijn die gasten mee bezig allemaal? Hoe kun je dit mogelijkerwijs serieus nemen?"
Wat is dit erg en triest. Ik kan me er zo kwaad om maken. Dit is de kern van de verdorvenheid van religie. En het ergste is nog dat de mensen verstrikt in zo'n religie denken dat ze met iets moois bezig zijn.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

cymric schreef:Hebbes. De Finse fimbulwinters hebben je geheugen nog niet kaltgestellt: 2 april 2007, naar aanleiding van de 1 april-grap van Deadline die 'opeens' het licht zag en zich voor de gelegenheid met hulp van Boven omdoopte tot Holylight.
Bravo!
Ik had altijd al bewondering voor je scherpe schrijfsels, maar na díe opmerking van jou was mijn bewondering grenzeloos. Het betekende dat jij mij maandenlang met belangstelling gevolgd en zelfs geanalyseerd had, en tenslotte nog doortastend kon doorgronden en fileren en een nieuwe spijker op z'n kop slaan.

Er zijn niet veel mensen waar ik hoog naar opkijk, maar jij bent er één van.

Ik lees daar dat ik opmerk: "zeggen dat ik atheïst ben is voor mij zoiets als ademen op de maan". Nu bijna een jaar verder voel ik niets meer van deze benauwdheid en onnatuurlijkheid. Ik voel me eerder als een pionier die ervan geniet en onvermoeid aan het werk is van de maan op allerlei manieren een nieuwe mooie woonomgeving te maken die de aarde in schoonheid overtreft.
Born OK the first time
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Ik ben te belazerd om iedere keer die 'shiftknop' in te drukken als het niet noodzakelijk is!
En dat vind ik dus zowel bij 'god' als 'godverdomme' niet!
Het is een door mij geliefkoosde vloek omdat ie zo lekker rrrolt!
En die spellingen, daar vraag ik mij weleens af, "Zouden die uiteindelijk bij het 'Arabisch' eindigen, ter afsluiting v.h. integratie-proces? :lol:
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Theoloog schreef:Your mother sucks c#cks in hell, Cymric.
Eeehhhhh.... Wie ben jij en wat heb je met Theoloog gedaan...???
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

@ Iedereen die gereageerd heeft,

hartelijk dank aan een ieder die gerageerd heeft en mij bemoedigd heeft gesteund heeft! Jullie reacties zijn echt hertverwarmend. en betekenen heel veel voor mij. Straks ga ik ze uitprinten en samen met mijn brief aan god in een map bewaren. Er zijn zoveel moeie en rake dingen door jullie geschreven. Echt onvoorstelbaar! Nogmaals uit de grond van mijn hart: BEDANKT!!!

Zo! Bijgekomen van eerste rit in een emotionele rollercoaster. Gisteren zoveel adrenaline in mijn lijf! Mijn eerste nacht als nieuwbakken atheist doorgebracht. Niet gebeden, geen bijbel gelezen, niet voor mijn eten gebeden. Helemaal niets. Op het eerste gezicht lijkt mijn ommezwaai erg snel te zijn gegaan, maar schijn bedriegt. Vanaf mijn 15de levensjaar gestopt met mijn gesprekken in het bos met god. Ik woonde op de Veluwe dus aan groen geen gebrek. Vanaf toen voor al mijn trauma's en problemen mijn heil gezocht in alcohol en softdrugs. Uit pure angst mijn zo stoned als een garnaal toch nog voor het slapn gaan het Onze Vader gebed opgezegd. Viel heel vaak na geef ons heden ons dagelijks brood al in slaap. Stoned zijn en alcohol konden echter niet verhinderen dat mijn psychische nood bleef. Kreeg vanaf mijn 25ste allemaal psychosomatische klachten. Vele vormen van geestelijke hulp meegemaakt ook medicatie want ik kon gewoon niet meer functioneren. De anti-depressivan aangevuld met zelfmedicatie: wiet en hasj!
Lekker niks meer voelen. Vaak suicide overwogen, maar angst voor god -zelfdoding mag immers niet- heeft mij gelukkig van deze drastiscea daad weerhouden. Op mijn 30ste naar Amsterdam verhuisd en belandde daar bij een goeie psychotherappeut. Deze had al snel door dat religie mij geen goed deed, maar eerder een belemmering voor mijn heling vormde. Maar....uit pure angst durfde ik god niet op te geven. Na anderhalf jaar toch zodanig opgekalefaterd, dat ik op eigen benen verder kon en weer kon fucntioneren. Al die tijd vrolijk verder gegaan met voornamelijk blowen en alcohol had ik al vrij snel weggegalaten. Medicijnen en alcohol zijn geen beste combinatie.
In 2002 na de geboorte van mijn zoon begon mijn geloof al af te brokkelen en tot gisteren kunstmatig in stand gehouden. God was eigenlijk al op sterven na dood alleen ik gaf hem regelmatig medicijnen die hem er uiterlijk goed uit deden zien. Dus nu is duidelijk geworden hoe ik zo snel van mijn gloofswolk ben afgedonderd. He he, dat lucht op zeg. Eindelijk eerlijk geworden! Had die psychotherapeut het toch goed zeg! Ik moest gewoon god uit mijn leven bannen! Gisteren voor het eerst mezelf toegesproken met dat ik een goede echtgenoot, een goede vader een goed mens ben. Gretverdrie, het was gewoon mijn eigen innerlijke kracht die mij alles heeft doen overwinnen. Ik heb het zelf gedaan! Ik, Noachied13 en niemand anders! En nu is het tijd voor koffie!

Groetjes.

PS: een nieuwe uitspraak:

Geloof in god is ongeloof in jezelf!
Laatst gewijzigd door Kochimodo op 20 apr 2008 21:41, 2 keer totaal gewijzigd.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Rereformed schreef:Ik had altijd al bewondering voor je scherpe schrijfsels, maar na díe opmerking van jou was mijn bewondering grenzeloos. Het betekende dat jij mij maandenlang met belangstelling gevolgd en zelfs geanalyseerd had, en tenslotte nog doortastend kon doorgronden en fileren en een nieuwe spijker op z'n kop slaan.
Eeehhhh.... Ik voel me enigzins verplicht dit te nuanceren; het idee dat iemand mij 'vereert' vind ik eigenlijk maar een beetje eng :). Ik was in die tijd meer bij het forum betrokken dan ik nu ben en had daardoor wel een redelijk beeld van wie wat opschreef. De meeste mensen hebben een constante schrijfstijl, dus als iemand aan het veranderen is, valt dat eigenlijk vanzelf op. (Maar misschien ben ik nou juist de uitzondering die dit truukje beheerst...) Ik meen me te herinneren dat ik bij jou één of twee keer heb gedacht Goh, dat is toch wat anders wat ik van 'm gewend ben en ook eenzelfde aantal keren heb teruggebladerd naar (veel) oudere discussies om te kijken of mijn vermoeden klopte. De bewuste zin was dan ook veel meer vanuit mijn intuïtie geschreven dan vanuit een nauwgezet en bewust denkproces à la Laat ik Rereformed vanaf nu scherp in de gaten houden. Je weet dat ik dit wel vaker doe: denk aan de affaire-Paulus---die arme BJ / Alex. Ik vraag me heel soms nog wel 'ns af wat er van 'm is geworden.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Plaats reactie