KNMvD tegen ritueel slachten van dieren

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het lijkt er sterk op dat wat er gebeurt in een slachthuis vele malen minder diervriendelijk is als het halal slachten als dit volgens de Islamitische voorschriften gebeurt tenminste, want daar mag een ander dier niet zien dat een dier wordt gedood. Dat is in de slachthuizen die complete moordfabrieken zijn wel anders. Je kan natuurlijk helemaal tegen het slachten van dieren zijn, maar ik denk dat het een beetje krom is om te spreken van enorm dierenleed bij het volgens de voorschriften ritueel slachten. En het is maar de vraag of een verdoving hier iets aan toevoegd, als het goed gebeurt gaat het zo snel dat het dier hier niets van zou merken. Dat maakt dan een verdoving overbodig. Ik krijg de indruk dat men niet goed weet waar men het over heeft.
Ik krijg het idee dat als je wel vlees wil eten en dierenleed zo beperkt mogelijk wil houden je nog beter halalvlees kan eten dan een dier dat in een slachthuis terecht komt, zelfs als het een biologisch gehouden dier betreft.
Dan hebben we het uiteraard niet over illegaal en niet volgens de voorschriften geslachte dieren.
Laatst gewijzigd door Kitty op 17 mar 2008 14:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Theoloog schreef:
@ Theoloog: die link naar dat filmpje kan wel een extra waarschuwing gebruiken. Het is idd nogal gruwelijk.
LOL!

Ik schrijf er nota bene bij dat z'n hoofd er afgezaagd wordt. Hoe duidelijk wil je het hebben?
Iets met Rode hoofdletters of zo. Het is niet overduidelijk dat het om een filmpje gaat. Maar goed het is idd mierenneuken en dat mag officieel niet meer sinds vorige week. :lol:
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Marinus schreef:Iets met Rode hoofdletters of zo. Het is niet overduidelijk dat het om een filmpje gaat. Maar goed het is idd mierenneuken en dat mag officieel niet meer sinds vorige week. :lol:
Je brengt me nu in een onmogelijk trilemma:

indien ik met rode letters schrijf ben ik in overtreding van de FreeThinker regels, aangezien dat strikt voorbehouden is aan de moderators, die hun privileges beschermen als waren zij iraanse mullahs.

indien ik echter weiger te voldoen aan je suggestie, kom ik ongetwijfeld insentitief over t.a.v. de gevoeligheden van medegebruikers.

En wanneer ik dit ter sprake breng, overtreed ik net als jij hierboven de de wet Waalkens die sinds vorige week door het parlement is aangenomen.

Misschien kan Secularizer mij met haar ijzeren logica uit de brand helpen? :D
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Theoloog schreef:
Marinus schreef:Iets met Rode hoofdletters of zo. Het is niet overduidelijk dat het om een filmpje gaat. Maar goed het is idd mierenneuken en dat mag officieel niet meer sinds vorige week. :lol:
Je brengt me nu in een onmogelijk trilemma:

indien ik met rode letters schrijf ben ik in overtreding van de FreeThinker regels, aangezien dat strikt voorbehouden is aan de moderators, die hun privileges beschermen als waren zij iraanse mullahs.

indien ik echter weiger te voldoen aan je suggestie, kom ik ongetwijfeld insentitief over t.a.v. de gevoeligheden van medegebruikers.

En wanneer ik dit ter sprake breng, overtreed ik net als jij hierboven de de wet Waalkens die sinds vorige week door het parlement is aangenomen.

Misschien kan Secularizer mij met haar ijzeren logica uit de brand helpen? :D
Kom kom er is ook nog vet cursief en onderstreept of een combinatie mogelijk.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

collegavanerik schreef:Kom kom er is ook nog vet cursief en onderstreept of een combinatie mogelijk.
Nou, ik ben eens creatief met emoticons in de weer gegaan. Hopelijk is ditduidelijk genoeg.

We zouden tenslotte geen overgevoelige kijkertjes willen schokken met de werkelijkheid.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Theoloog schreef:
collegavanerik schreef:Kom kom er is ook nog vet cursief en onderstreept of een combinatie mogelijk.
Nou, ik ben eens creatief met emoticons in de weer gegaan. Hopelijk is ditduidelijk genoeg.

We zouden tenslotte geen overgevoelige kijkertjes willen schokken met de werkelijkheid.
:lol: :lol: :lol: Sorry... :oops:

Nou dankzij mij kunnen er iig weer een paar mieren naar de zedenpolitie.

:twisted:
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Kitty schreef:Ik krijg de indruk dat men niet goed weet waar men het over heeft.
Wat ik veelzeggend vind is dat mensen bij ritueel slachten alleen zeuren over moslims, en niet over bijvoorbeeld joden. Verder vind ik het krankzinnig als men een dier eerst door de bioindustriehel lat gaan en zich daarna nog zorgen maakt om een humane manier van doden. Alsof je eerst iemand een paar maanden of jaren marteld en dan gaat bedenken hoe je hem zo prettig mogelijk executeerd. Hypocriet in één woord.
janviet
Forum fan

Bericht door janviet »

Marinus schreef:Waarschijnlijk is het wel pijnloos. De tijd tussen de verwonding en het gewaarworden van de pijn is waarschijnlijk te lang. (Pijn treed bij een verwonding zelden accuut op. zeker bij snijwonden niet) Maar waarschijnlijk is het idd wel onaangenaam voor het dier, maar niet onaangenamer dan de westerse manier)
Weet je wat ik in deze thread nu zo jammer vind? Dat deze bullshit voortdurend wordt herhaald zonder ook maar de geringste vorm van onderbouwing.

Waarschijnlijk is het wel pijnloos en ...niet onaangenamer dan de westerse manier. WTF? Heb je iets gelezen van de documenten waar ik naar verwezen heb? Bij gebruik van een schietmasker is een dier op slag geheel verdoofd. Zonder verdoving kan het nog minuten lang bij bewustzijn blijven nadat de halsslagader is doorgesneden. Tja, hoe zou dat in godsnaam onaangenaam kunnen zijn... Bovendien, het dier heeft toch al zo'n kutleven achter de rug, waar maken we ons nu nog druk over. Wat een ijzersterke argumenten.
Marinus schreef:Wat ik veelzeggend vind is dat mensen bij ritueel slachten alleen zeuren over moslims, en niet over bijvoorbeeld joden
En wat zegt dat dan? Dat de KNMvD een vies islamofoob clubje is?

Weet je wat ik veelzeggend vind? Dat als de KNMvD protesteert tegen het castreren van biggen, je niemand hoort roepen dat dat waanzin is omdat het hele leven van die biggen toch al klote is (pun intended); dus waarom zouden we ons over het castreren druk maken? Of over lange-afstand veetransporten. Nee, dan hoor je niemand. Maar zodra het dierenwelzijn in strijd is met een religieus voorschrift dan zijn ze ineens moslimpjes aan het pesten.

In de verklaring van de KNMvD worden overigens ook expliciet de Joden genoemd. Andere religieuze groeperingen komen niet aan bod, simpelweg omdat alleen de Islamieten en de Joden in Nederland deze speciale uitzonderingspositie ten aanzien van onbedwelmd slachten genieten.

Los van dit alles is mijn voornaamste punt dat het uiteindelijk geen ene moer uitmaakt of onbedwelmd slachten beter of slechter voor het welzijn van het dier is. Het is een religieus ritueel, dus het mag. Nog een voorbeeld? Honden couperen is verboden, maar het verminken van wilsonbekwame jongetjes mag omdat het een religieus ritueel is. Dat is waar ik geweldig pissig om kan worden; zodra het om een religieus ritueel gaat, wordt de rede buiten spel gezet. Ook in deze thread.
Not without my chocolate
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

ik denk dat een halssnede ook nog goedkoper is :roll:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Tuttut janviet:

Ik sta niet echt bekent als islamofiel, maar de islam is gewoon in veel opzichten een diervriendelijke ideologie. bij het rituele slachten word de nadruk erg op het welzijn van het dier gelegd. Zelfs aan mentaal ongemak bij het dier word gedacht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dhabiha

Dat religie erbij word gesleurd doet daar niets aan af. Dat zal het dier worst wezen. De westerse visie op dierenleed is gewoon ontzettend hypocriet. Dierenleed word afgekeurd, maar als er geld in het spel is is blijkbaar iedere vorm van mishandeling geoorloofd. Dan eet je een doodgemartelde kip omdat ie een paar dubbeltjes goedkoper is.

Ja de islam zuigt maar mocht ik onverhoeds reincarneren als een koe, doe dan maar een halalkoe. (Een heilige koe is nog leuker dat dan weer wel)
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Weet je wat ik veelzeggend vind? Dat als de KNMvD protesteert tegen het castreren van biggen, je niemand hoort roepen dat dat waanzin is omdat het hele leven van die biggen toch al klote is (pun intended); dus waarom zouden we ons over het castreren druk maken? Of over lange-afstand veetransporten. Nee, dan hoor je niemand. Maar zodra het dierenwelzijn in strijd is met een religieus voorschrift dan zijn ze ineens moslimpjes aan het pesten.
Weet je nou hoe dat komt? Omdat toen de KNMvD protesteerde tegen het castreren van biggen, dat protest aan Nederland is voorbijgegaan.

En toen de KNMvD protesteerde tegen lange afstands veetransporten, dat protest aan Nederland is voorbijgegaan.

Maar lo and behold! Het KNMvD schrijft een PDF'je over de beestachtige behandeling van dieren bij de moslimslacht en heel Nederland krijgt het onder ogen zodat men kan zeggen: zie je wel, die rare gewoontes van moslims deugen niet. De dieren- en veeartsen zeggen het nu ook.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

janviet schreef:Zonder verdoving kan het nog minuten lang bij bewustzijn blijven nadat de halsslagader is doorgesneden.
Een bassale kennis van de werking vh lichaam zou ook handig zijn. Het doorsnijden van halsslagaders bij zoogdieren lijd tot een bijna accuut verlies van bewustzijn. Natuurlijk kan er wat fout gaan maar als de grote aders en slagaders in de nek worden doorgesneden, dan is er geen sprake van minutenlang bij bewustzijn blijven.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Marinus schreef:
janviet schreef:Zonder verdoving kan het nog minuten lang bij bewustzijn blijven nadat de halsslagader is doorgesneden.
Een bassale kennis van de werking vh lichaam zou ook handig zijn. Het doorsnijden van halsslagaders bij zoogdieren lijd tot een bijna accuut verlies van bewustzijn. Natuurlijk kan er wat fout gaan maar als de grote aders en slagaders in de nek worden doorgesneden, dan is er geen sprake van minutenlang bij bewustzijn blijven.
En waarom? Vanwege drukverlies. Het bloed uit de hersenen valt ineens weg waardoor hypoxie intreedt.

Plus: door de schok van het trauma (halsslagader doorgesneden) laat het brein een stoot endorfine vrij die het beest verdoven.

Bovendien: waar hebben we het over. Kistkalveren en biggen en kippen hebben jarenlang een leven als een mens in een heropvoedingskamp (en dan bedoel ik niet Glenn MIlls maar Goelags). Ze worden veewagens ingetrapt en getasered, vervolgens half Europa doorgesleept, en aan de lopende band, achter elkaar naar de man met het gasdrukpistool geduwd (nee, dat geeft geen stress), en dan begint de KNMvD over een paar minuten waarin een dier bewust ondergaat dat 'ie ligt dood te bloeden.

Het is een beetje als een huis dat niet geisoleerd is en je dan druk maken over je zoon die zijn raam op een kier heeft staan. 'Want we stoken niet voor de mussen!'
janviet
Forum fan

Bericht door janviet »

Theoloog schreef:Weet je nou hoe dat komt? Omdat toen de KNMvD protesteerde tegen het castreren van biggen, dat protest aan Nederland is voorbijgegaan
En omdat de media het ene wel oppikken en het andere niet, is de KNMvD die hierover begonnen is, een hypocriet clubje?
Marinus schreef:Een bassale kennis van de werking vh lichaam zou ook handig zijn. Het doorsnijden van halsslagaders bij zoogdieren lijd tot een bijna accuut verlies van bewustzijn.
Ik ben zelf geen expert op dit gebied. Daarom verwijs ik ook naar de VFE die in hun paper duidelijk iets anders stellen dan jij hier beweert. Heb je misschien een linkje naar een onderzoeksrapport om je standpunt te ondersteunen, of blijf je dit maar gewoon herhalen zonder onderbouwing?
Theoloog schreef:Bovendien: waar hebben we het over ... en dan begint de KNMvD over een paar minuten waarin een dier bewust ondergaat dat 'ie ligt dood te bloeden
De KNMvD heeft het niet alleen daar over en dat alleen al maakt dit tot een volstrekt onzinnig argument.

Maar, zoals ik al eerder zei, het doet er allemaal niet toe. Het is een religieus ritueel, dus het is toegestaan. De rest is goedpraterij achteraf. En dat vind ik volstrekt van de zotte.
Not without my chocolate
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

janviet schreef: Ik ben zelf geen expert op dit gebied. Daarom verwijs ik ook naar de VFE die in hun paper duidelijk iets anders stellen dan jij hier beweert. Heb je misschien een linkje naar een onderzoeksrapport om je standpunt te ondersteunen, of blijf je dit maar gewoon herhalen zonder onderbouwing?
.
Volgens mij heb ik al een aantal keer onderbouwt waarom bij een doorsnijden van de grote bloedvaten in de hals het bewustzijn heel erg snel verdwijnt. Het doorhalen van die bloedvaten heeft, indien correct uitgevoerd vrijwel het zelfde effect als een onthoofding.
Plaats reactie