Is het christendom tegen slaverij

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Hoe denk jij dat het christendom staat tegenover slaverij

Het keurt slavernij goed
18
82%
Het veroordeelt het en keurt het af
3
14%
Het huidige christendom keurt slavernij af
0
Geen stemmen
Slavernij heeft zijn basis al in het OT en daarvoor en is door buiten christelijke waarden afgeschaft
1
5%
Slavernij is nooit goed te keuren ook niet in een tijdsgeest
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 22

mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

@ rereformed
Je zou nu toch al onderhand moeten weten dat ik de bijbel bestudeer. Ik heb ook boeken gelezen over slavernij en de serie North & South gezien. Of kunta Kinté voor wie zich dat nog herinneren. Ook heb ik evangelisatie acties gevoerd onder de prostituees in antwerpen en ben zo getuigen geweest van de moderne vorm van slavernij. Dus ik weet dat slavernij - gedwongen slavernij verwerpelijk is.

Uit het begin van exodus zie je inderdaad dat God slavernij helemaal niet goedkeurt.

God - en ook later Jezus, zei niet dat alle meesters hun slaven moesten loslaten, maar wel dat ze hen goed moesten behandelen. De slaven die buitgemaakt werden, waren oorlogsslachtoffers. De Israëlieten veroverde een gebied en als de bevolking mocht blijven leven, dan konden zij als slaven in leven blijven. Dit is moeilijk te begrijpen en ook een ander onderwerp

Het joodse systeem zal vol vangnetten voor mensen die in aan de rand van de maatschappij vertoefde. Daarom dat men zich ook kon verkopen als slaaf en tegelijk beschermd was door de wet.

@ lost and not found yet
Ik kan niet stemmen! Welk christendom bedoel je? Het christendom in het OT, dat bestond nog niet! Jouw christendom, het christendom van de OGG, het christendom van de PKN, het christendom van welke zich christelijke noemende organisatie ever? Help me, ik kan geen keus uit je slechts twee antwoorden maken!
Het gaat inderdaad ook niet over het oude testament maar over het nieuwe. Ook niet de regels, en gewoonten van de één of andere denominatie maar wat Jezus ons leert in het nieuwe testament.

Verder kan ik de antwoorden niet uitbreden of mijn bril doet het niet kan ook.

Tot zover...
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

@ lost and not found yet
Quote:
Ik kan niet stemmen! Welk christendom bedoel je? Het christendom in het OT, dat bestond nog niet! Jouw christendom, het christendom van de OGG, het christendom van de PKN, het christendom van welke zich christelijke noemende organisatie ever? Help me, ik kan geen keus uit je slechts twee antwoorden maken!

Het gaat inderdaad ook niet over het oude testament maar over het nieuwe. Ook niet de regels, en gewoonten van de één of andere denominatie maar wat Jezus ons leert in het nieuwe testament.

Verder kan ik de antwoorden niet uitbreden of mijn bril doet het niet kan ook.

Tot zover...
Had je beter moeten nadenken voordat je de poll plaatste! :roll:
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

mysterieus2000 schreef: Uit het begin van exodus zie je inderdaad dat God slavernij helemaal niet goedkeurt.
Ben ik geheel oneens met je. God hoorde volgens Exodus het geklaag en gejammer van de Israelieten. En God had nog een belofte te vervullen en dacht aan het verbond met Abrahem, Isaak en Jakob. De tijd van 400 jaar zoals God aan Abraham had voorzegd was voorbij. God heeft jarenlang het lijden van de nakomelingen van Abraham, Isaak en Jakob genegeerd. Hij bleef rustig wachten en keek jaren en jaren toe zonder iets te doen. Uiteindelijk zag God op een goede dag op zijn kalender dat het tijd was om uit zijn luie stoel op te staan en Mozes een opdracht in de maag te splitsen. God houdt er van als mensen lijden namelijk. En hij is pyromaan want hij stak ook nog eens een braamstruik in de hens.

God - en ook later Jezus, zei niet dat alle meesters hun slaven moesten loslaten, maar wel dat ze hen goed moesten behandelen. De slaven die buitgemaakt werden, waren oorlogsslachtoffers. De Israëlieten veroverde een gebied en als de bevolking mocht blijven leven, dan konden zij als slaven in leven blijven. Dit is moeilijk te begrijpen en ook een ander onderwerp
Ja, als een slaaf het zo fijn vond bij zijn meester dan mocht hij blijven en even zijn oor laten doorboren!

"Mocht hij echter te kennen geven dat hij zo aan zijn meester en aan zijn vrouw en kinderen gehecht is dat hij niet als vrij man wil vertrekken, [6] dan moet zijn meester hem naar het heiligdom brengen, hem tegen de deur of de deurpost zetten, en zijn oor met een priem doorboren. Hij blijft dan voorgoed zijn slaaf."
Exodus 21:5-6

De slaven zullen wel in de rij hebben gestan om hun oort te laten doorboren met een priem.
Het joodse systeem zal vol vangnetten voor mensen die in aan de rand van de maatschappij vertoefde. Daarom dat men zich ook kon verkopen als slaaf en tegelijk beschermd was door de wet.
Wat triest dat de mens dan God een lesje heeft moeten leren dat het ook anders kan! Kon deze almachtige God dan niet het systeem bedenken wat wij In Nederland hebben? Bijstandsuitkering, werkeloosheidsuitkering. arbeidsongeschiktheidsuitkering en pensioen. Deze alwetende God kon dat echter niet bedenken. Dat zou nl. pas indruk gemaakt hebben! De biijbelschrijvers -de scheppers van God- volgden gewoon de tijdsgeest en hielden slaven. Probeer nu eens even objectief te denken. God bevrijdde zijn marionettenvolk uit slavernij omdat ze het tijdens de slavernij in Egypte zo vervelend vonden. Vervolgens geeft hij wetten die de slavernij in stand houden. Hoe krom is dat niet!

Ook in het nieuwe testament geeft God nog opdrachten aan de slaven; oke dat is nog tot daar aan toe, maar vervolgens zie ik hem niet de slaveneigenaren gebieden geen slaven meer te houden en ze allemaal vrij te laten!

"Een slaaf die een gelovige meester heeft, mag zijn meester niet zijn respect onthouden omdat ze broeders zijn. Integendeel, hij moet hem met nog meer inzet dienen, juist omdat hij met degene die van zijn diensten gebruik maakt, in geloof en liefde verbonden is"
1 Timoteus 6: 2

De slaaf moet zelfs nog harder zijn best doen indien hij een gelovige meester heeft!!!

"Meesters, behandel uw slaven op dezelfde manier. Laat dreigementen achterwege, want u weet dat zij en u dezelfde Heer in de hemel hebben, en dat hij geen onderscheid maakt."
Efeze 6:2

Weer geen vrijlating van de slaven aan de gelovige meesters gebieden!

God keurt zowel in het OT als in het NT slavernij goed! Het staat simpelweg zwart op wit in de bijbel!!!
Laatst gewijzigd door Kochimodo op 23 mar 2008 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Rereformed schreef:
collegavanerik schreef:rereformed weet je misschien ook iets over de getalsverhouding slaaf:niet-slaaf in suriname en de vs?

Nee.
Ik zou er graag boeken met feiten over willen lezen. Misschien moeten we hier eens een speurtocht naar maken en een lijstje maken.
L.C. Vrijman: Slavenhalers en Slavenhandel. Dit is een hele interessante historische analyse, met veel passages uit zeer oude documenten, met ook veel aandacht voor de negerpredikant Johannes Kapitein (gestorven 1747) die de slavernij verdedigde in een geschrift met de veelzeggende naam: 'Staatkundig Godgeleerd onderzoekschrift over de slavernij, als niet strydig tegen de christelyke vryheid.' Deze man was voor de slavenhandelaren een geschenk uit de hemel. Een 'Moor uyt Africa' die de slavernij verdedigde.
Het boek laat ook enkele priesters aan het woord die zich negatief uitlieten over de wrede behandeling van slaven, maar hun stem werd amper gehoord. Het boek is uitgebracht in 1943 en is waarschijnlijk alleen in het antiquariaat verkrijgbaar.

Gegroet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Er zijn wat keuzemogelijkheden toegevoegd aan de poll, alleen kunnen mensen die reeds gestemd hebben hun keuze niet meer veranderen helaas.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Kitty schreef:Er zijn wat keuzemogelijkheden toegevoegd aan de poll, alleen kunnen mensen die reeds gestemd hebben hun keuze niet meer veranderen helaas.
de verschillende nieuwe opties overlappen elkaar.
Bijna niemand in de huidige christenwereld zal slavernij goedkeuren. Bijna iedereen in 100 na christus keurde slavernij goed.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

collegavanerik schreef:
Kitty schreef:Er zijn wat keuzemogelijkheden toegevoegd aan de poll, alleen kunnen mensen die reeds gestemd hebben hun keuze niet meer veranderen helaas.
de verschillende nieuwe opties overlappen elkaar.
Bijna niemand in de huidige christenwereld zal slavernij goedkeuren. Bijna iedereen in 100 na christus keurde slavernij goed.
Ja, ik besef dat het lastig kloppend te krijgen is, dat ligt eigenlijk aan de vraagstelling die uitgaat van Het Christendom, dat is nogal lastig, want veel te algemeen. Er is nogal een verschil namelijk tussen het christendom van eeuwen geleden of het christendom van nu. De definitie van christendom is dus volgens deze vraagstelling niet goed. Het christendom betreft namelijk de volgelingen, en niet God of Jezus en dus ook niet de Bijbel.

Je kan beter dan de vraag stellen: wordt in de bijbel slavernij goedgekeurd of afgekeurd. Of keurt God, volgens de Bijbel slavernij goed of juist af. Want daar gaat het eigenlijk om.
Maar dan moet heel de vraagstelling worden veranderd, dan zou je dus een geheel nieuwe pol moeten maken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

Kochimodo schreef:
mysterieus2000 schreef: Uit het begin van exodus zie je inderdaad dat God slavernij helemaal niet goedkeurt.
Ben ik geheel oneens met je. God hoorde volgens Exodus het geklaag en gejammer van de Israelieten. En God had nog een belofte te vervullen en dacht aan het verbond met Abrahem, Isaak en Jakob. De tijd van 400 jaar zoals God aan Abraham had voorzegd was voorbij. God heeft jarenlang het lijden van de nakomelingen van Abraham, Isaak en Jakob genegeerd. Hij bleef rustig wachten en keek jaren en jaren toe zonder iets te doen. Uiteindelijk zag God op een goede dag op zijn kalender dat het tijd was om uit zijn luie stoel op te staan en Mozes een opdracht in de maag te splitsen. God houdt er van als mensen lijden namelijk. En hij is pyromaan want hij stak ook nog eens een braamstruik in de hens.
Dit vind ik één van de meest opmerkelijke stukken uit de bijbel.
En het antwoord ligt in wat God aan Abraham had gezegd :
Toen zei God tegen Abram: "Uw nakomelingen zullen 400 jaar slaven zijn in een ver land. Maar Ik zal dat land straffen en tenslotte zullen uw nakomelingen het verlaten, rijk en met veel goederen. Maar u zult een hoge leeftijd bereiken en rustig kunnen sterven. Na vier generaties zullen uw nakomelingen hier terugkeren, want eerder zal de slechtheid van de Amorieten niet het peil bereiken, waarop Ik ze zal straffen." (A)
Dus het feit dat Hij zo lang wachtte kwam dat omdat Hij genade had met de Amorieten. Als jij zegt dat God ervan houdt dat mensen lijden dan is dat in de eerste plaats jou mening, en dat vind ik heel erg, maar dat respecteer ik. Iemand die "vuurke stook in zijnen hof maakt is niet persé een pyromaan kan ook gewoon houden van een gezellig vuurtje.
Ja, als een slaaf het zo fijn vond bij zijn meester dan mocht hij blijven en even zijn oor laten doorboren!
Niet erger dan een oorbel of een piercing hoor
"Mocht hij echter te kennen geven dat hij zo aan zijn meester en aan zijn vrouw en kinderen gehecht is dat hij niet als vrij man wil vertrekken, [6] dan moet zijn meester hem naar het heiligdom brengen, hem tegen de deur of de deurpost zetten, en zijn oor met een priem doorboren. Hij blijft dan voorgoed zijn slaaf."
Exodus 21:5-6

De slaven zullen wel in de rij hebben gestan om hun oort te laten doorboren met een priem.
Er zijn ergere dingen in de wereld denk ik
Het joodse systeem zat vol vangnetten voor mensen die in aan de rand van de maatschappij vertoefde. Daarom dat men zich ook kon verkopen als slaaf en tegelijk beschermd was door de wet.
Wat triest dat de mens dan God een lesje heeft moeten leren dat het ook anders kan! Kon deze almachtige God dan niet het systeem bedenken wat wij In Nederland hebben? Bijstandsuitkering, werkeloosheidsuitkering. arbeidsongeschiktheidsuitkering en pensioen. Deze alwetende God kon dat echter niet bedenken. Dat zou nl. pas indruk gemaakt hebben! De biijbelschrijvers -de scheppers van God- volgden gewoon de tijdsgeest en hielden slaven. Probeer nu eens even objectief te denken. God bevrijdde zijn marionettenvolk uit slavernij omdat ze het tijdens de slavernij in Egypte zo vervelend vonden. Vervolgens geeft hij wetten die de slavernij in stand houden. Hoe krom is dat niet!
Als je de volledige wet zou lezen lezen dan zou je zien dat er een veel beter systeem was om voor elkaar te zorgen dan onze moderne bijstandsuitkering of wat jij daar allemaal op noemt. De wetten over slavernij zijn er niet om ze in stand te houden maar om bepaalde relaties die er toen waren in goede banen te leiden. Maar ja ik verwacht niet echt dat jij objectief naar deze wetten zou willen kijken. God is een ... en zal dat ook altijd wel zo blijven niet ?

Ook in het nieuwe testament geeft God nog opdrachten aan de slaven; oke dat is nog tot daar aan toe, maar vervolgens zie ik hem niet de slaveneigenaren gebieden geen slaven meer te houden en ze allemaal vrij te laten!

"Een slaaf die een gelovige meester heeft, mag zijn meester niet zijn respect onthouden omdat ze broeders zijn. Integendeel, hij moet hem met nog meer inzet dienen, juist omdat hij met degene die van zijn diensten gebruik maakt, in geloof en liefde verbonden is"
1 Timoteus 6: 2

De slaaf moet zelfs nog harder zijn best doen indien hij een gelovige meester heeft!!!

"Meesters, behandel uw slaven op dezelfde manier. Laat dreigementen achterwege, want u weet dat zij en u dezelfde Heer in de hemel hebben, en dat hij geen onderscheid maakt."
Efeze 6:2

Weer geen vrijlating van de slaven aan de gelovige meesters gebieden!

God keurt zowel in het OT als in het NT slavernij goed! Het staat simpelweg zwart op wit in de bijbel!!!
Moest er zulk een bevel staan dan zou dat slaven er zeker toe aanzetten om te vluchten. In die tijd was dat levensgevaarlijk en was de straf veelal een kruisdood.

Paulus zegt wel dit :
Co 7:21 Was u een slaaf toen God u riep, maak u daar dan niet druk over. Maar als de mogelijkheid zich voordoet vrij te komen, moet u die kans natuurlijk met beide handen aangrijpen.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Mysterieus2000 schreef:Er zijn ergere dingen in de wereld denk ik
Wanneer is een handeling die direct of indirect met je god te maken heeft erg genoeg voor jou om te zeggen "ho tot hier en niet verder"??

Vind je het niet vreemd dat een vermeend almachtige en bovenal barmhartige entiteit überhaupt slavernij toe staat en straft op een manier die alleen maar met het nodige kunst en vliegwerk uitgelegd kan worden (en dan nog nergens op slaat)?

Hebben gelovigen dan geen geweten?
Laatst gewijzigd door Erik op 24 mar 2008 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

ik vind em wel goed... het huidige christendom keurt het af...
jaja... we zijn OOOOO zo bijbelgetrouw :angel12:
come on... nergens in de bijbel wordt een slavenhouder veroordeelt, mits deze zich aan bepaalde bijbelse regels houdt.
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

@ Mysterious 2000,

Het heeft weinig zin om verder op jouw reactie in te gaan. Wat God ook doet jij vindt het allemaal goed. (He, dat rijmt ook nog). De bijbel maakt Gods karakter geheel duidelijk:

moordlustig, wraakzuchtig, jaloers, meedogenloos, bloeddorstig, wispelturig, lichtgeraakt en onbetrouwbaar.

Bij elk van deze karaktertrekken zal je vast zelf wel een bijbeltekst kunnen invullen.

Het is overduidelijk dat God een mythe is en dat mensen hun slechtste eigenschappen in de vorm van een god hebben gegoten teneinde hun misdragingen te kunnen rechtvaardigen. Bluh, dat ik ooit in dit sprookjesboek heb geloofd! Ik weet niet of ik dit mijzelf ooit zal kunnen vergeven!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Je probeert van twee walletjes te eten, mysterieus. Aan de ene kant wil je aantonen dat het ook juist christenen waren die slavernij wilden afschaffen:
mysterieus2000 schreef:De strijd tegen de slavernij
Reeds in de 17de eeuw zijn de eerste aanzetten te vinden van een antislavernijbeweging, en wel in de kringen van verontruste christelijke groepen
En aan de andere kant beweer je, om slavernij goed te praten:
mysterieus2000 schreef:Als je de volledige wet zou lezen lezen dan zou je zien dat er een veel beter systeem was om voor elkaar te zorgen dan onze moderne bijstandsuitkering of wat jij daar allemaal op noemt.
Een systeem waarin mensen letterlijk als eigendom worden beschouwd, is een rijke voedingsbodem voor misbruik. Die paar tot matiging oproepende wetjes (wel mishandelen, maar niet zodat hij sterft binnen enkele dagen) veranderen daar in de praktijk niets aan.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Ik vind dat we Mysterious2000 eens op moeten gaan zoeken om haar met een oor aan haar eigen voordeur te nagelen.
En als ze daar een middagje of zo, bloedend, vernederd en ineenkrimpend van de pijn staat zal ik het wel in haar onbeschadigde oor fluisteren:
"Dit is heus niet erger dan een oorbel of piercing, M2000!"
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

cluny schreef:Ik vind dat we Mysterious2000 eens op moeten gaan zoeken om haar met een oor aan haar eigen voordeur te nagelen.
En als ze daar een middagje of zo, bloedend, vernederd en ineenkrimpend van de pijn staat zal ik het wel in haar onbeschadigde oor fluisteren:
Er staat me niet zo bij dat die slaaf daar een hele middag moest staan. De slaaf had zelf vrijwillig gevraagd of hij bij de heer mocht blijven, aangezien hij geen eigen stuk land had en dus een onzeker bestaan tegemoet ging. Het ligt dan voor de hand dat zijn heer hem goed behandeld had, anders zou hij wel z'n vrijheid krijgen.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Theoloog schreef:
cluny schreef:Ik vind dat we Mysterious2000 eens op moeten gaan zoeken om haar met een oor aan haar eigen voordeur te nagelen.
Er staat me niet zo bij dat die slaaf daar een hele middag moest staan. De slaaf had zelf vrijwillig gevraagd of hij bij de heer mocht blijven, aangezien hij geen eigen stuk land had en dus een onzeker bestaan tegemoet ging. Het ligt dan voor de hand dat zijn heer hem goed behandeld had, anders zou hij wel z'n vrijheid krijgen.
Ik doe ook maar een verhaaltje. Zo erg is mijn fantasietje nou ook weer niet.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Plaats reactie