Swaab en homoseksualiteit

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
goldmund

Swaab en homoseksualiteit

Bericht door goldmund »

Ik wilde dit eerst als reactie plaatsen in dit topic over Swaab http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... c&&start=0, maar deze vraag gaat maar over een klein gebied van Swaabs onderzoek. Vandaar dit nieuwe topic.

Ik had laatst een discussie over homoseksualiteit en Swaab met mijn zwager. En we kwamen er niet echt uit. Uit dit interview (podcast) http://www.podfeed.net/episode/+43+-+He ... s/1103185#
werd het al wat duidelijker. begeleidend tekstje bij het interview was dit:
Aflevering in de reeks Homo Universalis over de biomedische wetenschappen. Joël De Ceulaer in gesprek met hersenonderzoeker Dick Swaab: over zijn controversiële onderzoek naar seksuele differentiatie van hersenen, zowel de verschillen tussen mannen en vrouwen als die tussen homo- en heteroseksuelen. Maar ook over depressie, over (zelf)bewustzijn en hersendood. Over het materialistische wereldbeeld in filosofisch perspectief dat er verantwoordelijk voor is dat Dick Swaab overtuigd is dat God niet bestaat. En over de dreiging van Intelligent Design.
Swaab zegt hierin dat homohersenen afwijken van niet-homo hersenen. Hij zegt dat dit voor groepen is vast te stellen. Dus gemiddeld genomen hebben homo's hersenstructuur a en hetero's hersenstructuur b. Maar als individu heb je misschien b maar ben je homo of andersom.
Hij zei ook dat seksuele voorkeur voor de helft wordt bepaald door genen. Voor de andere helft door wat er in de baarmoeder gebeurd. Moeder die rookt /stress heeft of veel pesticiden binnenkrijgt.
Daarbij zei hij dat na de baarmoeder er niet zoveel meer gebeurd. Dus dat een dominante moeder invloed heeft op de seksuele voorkeur is volgens Swaab onzin.

Hij zegt hier trouwens ook bij dat het een schaal is. Dus als je homogenen hebt, een andere baarmoederlijke invloed, dan zou je goed biseksueel kunnen worden en er dus ergens tussenin hangen.

Waar ik nog niet achter ben is of als je dus door je omstandigheden ondanks het homogen geen homo bent geworden, of je dan wel homohersenstructuur hebt, of dat je hersens er dan hetero uitzien ondanks het homogen. Of dat je dus vanuit je genen een bepaalde hersenstructuur hebt en door je baarmoederontwikkeling wel of niet homo bent. Maar dat de aanleg in je hersens aanwezig is. Dit laatste lijkt logischer omdat Swaab zegt dat hersenstructuur niet perse hoeft te voorspellen voor het individu wat je bent. Maar goed hier zou ik graag wat duidelijkheid over willen.

Wat ik ook niet helemaal snap is dat Swaab het zo beperkt tot genetische aanleg en baarmoederlijke ontwikkeling. Na de baarmoeder ontwikkelen de hersenen zich toch ook nog steeds? Of is dat dan al binnen bepaalde kaders? En ligt het op het gebied van seksuele voorkeur dan al vast.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Ik denk dat de meest primitieve hersendelen het eerste vast liggen en ik denk dat het gebied wat sex aanstuurt één van de primitiefste hersendelen is. Maar dat is zo maar een gok. Overigens lijkt het sporadisch wel voor te komen dat iemand laat in zijn leven switched van seksualiteit. Maar dat is lastig te onderzoeken.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
goldmund

Bericht door goldmund »

Marinus schreef:Ik denk dat de meest primitieve hersendelen het eerste vast liggen en ik denk dat het gebied wat sex aanstuurt één van de primitiefste hersendelen is. Maar dat is zo maar een gok. Overigens lijkt het sporadisch wel voor te komen dat iemand laat in zijn leven switched van seksualiteit. Maar dat is lastig te onderzoeken.
Dan blijf je altijd de vraag houden of hij het dan zijn hele leven onderdrukt heeft of dat het er echt niet was. Welke gebieden zijn dan na de geboorte al redelijk vast? De hersenstam en dat soort dingen?

Las deze week in de Nrc zaterdagbijvoegsel dat Prof Swaab een column gaat krijgen waarin hij zijn werk behandeld. Heb gelijk maar mijn vragen naar hemzelf toegestuurd. Dus wie weet binnenkort antwoord.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

goldmund schreef:
Dan blijf je altijd de vraag houden of hij het dan zijn hele leven onderdrukt heeft of dat het er echt niet was
.

Idd: zelf heb ik nog nooit overtuigend bewijs gezien van iemand die van helemaal homo naar helemaal hetero ging, maar ik denk wel dat kleinere verschuivingen regelmatig voorkomen. Ik ben als 100% nicht wel eens stapelverlieft geweest op een vrouw en dat was op mijn 28 ste.
Welke gebieden zijn dan na de geboorte al redelijk vast?

Nou als je het zenuwstelsel neemt , dan ligt de ruggemerg het eerst vast en van daar uit kun je naar boven werken met als laatste het hersenschors wat nooit echt vast komt te liggen. Maar dat haal ik even vanuit mijn middelbare school bio dus misschien kan iemand anders hier daar meer over zeggen.
De hersenstam en dat soort dingen?

De herenstam is idd een heel bassaal deel van de hersenen wat vooral vitale functies aanstuurt zoals hartslag en ademhaling. Dat ligt al ver voor de geboorte min of meer vast
Las deze week in de Nrc zaterdagbijvoegsel dat Prof Swaab een column gaat krijgen waarin hij zijn werk behandeld. Heb gelijk maar mijn vragen naar hemzelf toegestuurd. Dus wie weet binnenkort antwoord.
Prima: Doc Swaab weet het beste.

Hier nog een wikilink. Geaardheid lijkt idd vast te liggen in een heel bassaal deel vd hersenen. En het noemt ook Doc Swaab 8)

klik
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
goldmund

Bericht door goldmund »

Marinus schreef:
goldmund schreef:
Idd: zelf heb ik nog nooit overtuigend bewijs gezien van iemand die van helemaal homo naar helemaal hetero ging, maar ik denk wel dat kleinere verschuivingen regelmatig voorkomen. Ik ben als 100% nicht wel eens stapelverlieft geweest op een vrouw en dat was op mijn 28 ste.
Goh maar zou je daar dan ook een seksuele relatie mee gehad kunnen hebben? Of zou dat dan niet kunnen omdat je hersenstructuur toch echt homoseksueel aangeeft. Swaab zegt trouwens ook dat het natuurlijk niet zwartwit is. Ikzelf hang er ook ergens tussenin.

Als ik jouw verhaal zo lees over de vroegste hersengebieden denk ik dan toch dat de genen plus de baarmoederlijke invloeden samen bepalen hoe jouw hersenstructuur eruit ziet. Maar hij zegt ook dat als je een homohersenstructuur hebt, dat dat niet betekent dat je per individu kan zeggen dat die persoon ook daadwerkelijk homo is (of andersom bij hetero's natuurlijk). Dus dat maakt het wel verwarrend en dat lijkt wat in tegenspraak met elkaar.
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Marinus schreef:Ik denk dat de meest primitieve hersendelen het eerste vast liggen en ik denk dat het gebied wat sex aanstuurt één van de primitiefste hersendelen is. Maar dat is zo maar een gok.
Ik denk het ook omdat sex is heel erg belangerijks is in de evolutie. Zonder sex plant je je niet voort (voor de meeste organisme met complexe hersenen). En voortplanten is belangerijker dan overleven in de evolutie. Drang naar sex is iets heel primitiefs netzoals de drang om bijvoorbeeld te overleven of de drang om te eten en te drinken waarneer dan nodig is.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Atheist_1984 schreef:
Marinus schreef:Ik denk dat de meest primitieve hersendelen het eerste vast liggen en ik denk dat het gebied wat sex aanstuurt één van de primitiefste hersendelen is. Maar dat is zo maar een gok.
Ik denk het ook omdat sex is heel erg belangerijks is in de evolutie. Zonder sex plant je je niet voort (voor de meeste organisme met complexe hersenen). En voortplanten is belangerijker dan overleven in de evolutie. Drang naar sex is iets heel primitiefs netzoals de drang om bijvoorbeeld te overleven of de drang om te eten en te drinken waarneer dan nodig is.
Ik denk ook dat homoseksualiteit bestaat bij de gratie van primitiviteit van sexualiteit. Het is een prime directive zeg maar. een eenvoudig programma wat meestal ongelovelijk de mist in gaat. De bedoeling van dat programma is dat je een vrouw beklimt 5 minuten pomt en hopsakkee nageslacht. Maar goed aangezien het dus zo simpel is liggen de fouten op de loer. Om één of andere reden wordt homoseksualiteit niet uitgeselecteerd dus het zal wel een niche gevonden hebben. (het kleden, opmaken en kappen van dames voornamelijk, Neuken by proxy uiteindelijk als je het extrapoleerd :D )
Atheist_1984
Ervaren pen

Marinus schreef:Ik denk ook dat homoseksualiteit bestaat bij de gratie van primitiviteit van sexualiteit. Het is een prime directive zeg maar. een eenvoudig programma wat meestal ongelovelijk de mist in gaat. De bedoeling van dat programma is dat je een vrouw beklimt 5 minuten pomt en hopsakkee nageslacht. Maar goed aangezien het dus zo simpel is liggen de fouten op de loer. Om één of andere reden wordt homoseksualiteit niet uitgeselecteerd dus het zal wel een niche gevonden hebben. (het kleden, opmaken en kappen van dames voornamelijk, Neuken by proxy uiteindelijk als je het extrapoleerd :D )
Dat komt denk ik omdat homosexualiteit niet erfelijk is. Maar er gaat iet ""mis"" in de ontwikkeling van het kind in de baarmoeder. Geslachtshormomen kunnen hier een oorzaak van zijn. En trouwens, zoals het moet bestaat niet in de evolutie. Wat het beste werkt dat blijft bestaan.

Zo is er een hagedissen soort die alleen uit vrouwtjes bestaat

En er is er een vogelsoort waarbij de man en vrouw rollen omgedraaid zijn
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Atheist_1984 schreef:Wat het beste werkt dat blijft bestaan.
Ik ben het met je eens, maar het is nog beroerder dan jij steld; de zin zou moeten zijn: wat werkt blijft bestaan. De natuur is op zich briljant, maar er is duidelijk geen sprake van intelligent design genzien de missers. Met stip op nummer één staat de menselijke balzak. Mijn god degene die dat bedacht heeft moet dood. Maar ik ga off-topic
Samante

Bericht door Samante »

Marinus schreef:
Atheist_1984 schreef:Wat het beste werkt dat blijft bestaan.
Ik ben het met je eens, maar het is nog beroerder dan jij steld; de zin zou moeten zijn: wat werkt blijft bestaan. De natuur is op zich briljant, maar er is duidelijk geen sprake van intelligent design genzien de missers. Met stip op nummer één staat de menselijke balzak. Mijn god degene die dat bedacht heeft moet dood. Maar ik ga off-topic
De menselijke balzak? 'k ben zo blij dat ik hem heb!
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Vroeger zaten ze gewoon veilig in ons lichaam. Het kruis was nog een veilige plek. Maar toen gingen we ons druk maken, en kregen het warm. En terwijl ons hoofd groter werd, zakte onze ballen uit ons lichaam ter verkoeling...
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Atheist_1984
Ervaren pen

off-topic??
Exodus 12

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Atheist_1984 schreef:off-topic??
Dat kun je wel zeggen ja, zullen we het weer over Swaab en homoseksualiteit hebben?

Als je deze niet draagt komt het wel goed met die balzak

Afbeelding
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie