Ik had laatst een discussie over homoseksualiteit en Swaab met mijn zwager. En we kwamen er niet echt uit. Uit dit interview (podcast) http://www.podfeed.net/episode/+43+-+He ... s/1103185#
werd het al wat duidelijker. begeleidend tekstje bij het interview was dit:
Swaab zegt hierin dat homohersenen afwijken van niet-homo hersenen. Hij zegt dat dit voor groepen is vast te stellen. Dus gemiddeld genomen hebben homo's hersenstructuur a en hetero's hersenstructuur b. Maar als individu heb je misschien b maar ben je homo of andersom.Aflevering in de reeks Homo Universalis over de biomedische wetenschappen. Joël De Ceulaer in gesprek met hersenonderzoeker Dick Swaab: over zijn controversiële onderzoek naar seksuele differentiatie van hersenen, zowel de verschillen tussen mannen en vrouwen als die tussen homo- en heteroseksuelen. Maar ook over depressie, over (zelf)bewustzijn en hersendood. Over het materialistische wereldbeeld in filosofisch perspectief dat er verantwoordelijk voor is dat Dick Swaab overtuigd is dat God niet bestaat. En over de dreiging van Intelligent Design.
Hij zei ook dat seksuele voorkeur voor de helft wordt bepaald door genen. Voor de andere helft door wat er in de baarmoeder gebeurd. Moeder die rookt /stress heeft of veel pesticiden binnenkrijgt.
Daarbij zei hij dat na de baarmoeder er niet zoveel meer gebeurd. Dus dat een dominante moeder invloed heeft op de seksuele voorkeur is volgens Swaab onzin.
Hij zegt hier trouwens ook bij dat het een schaal is. Dus als je homogenen hebt, een andere baarmoederlijke invloed, dan zou je goed biseksueel kunnen worden en er dus ergens tussenin hangen.
Waar ik nog niet achter ben is of als je dus door je omstandigheden ondanks het homogen geen homo bent geworden, of je dan wel homohersenstructuur hebt, of dat je hersens er dan hetero uitzien ondanks het homogen. Of dat je dus vanuit je genen een bepaalde hersenstructuur hebt en door je baarmoederontwikkeling wel of niet homo bent. Maar dat de aanleg in je hersens aanwezig is. Dit laatste lijkt logischer omdat Swaab zegt dat hersenstructuur niet perse hoeft te voorspellen voor het individu wat je bent. Maar goed hier zou ik graag wat duidelijkheid over willen.
Wat ik ook niet helemaal snap is dat Swaab het zo beperkt tot genetische aanleg en baarmoederlijke ontwikkeling. Na de baarmoeder ontwikkelen de hersenen zich toch ook nog steeds? Of is dat dan al binnen bepaalde kaders? En ligt het op het gebied van seksuele voorkeur dan al vast.