Daar waar de rede faalt...

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Wat doe je met een vraag die niet door de theorie (lees: de rede) wordt beantwoord:
[1] Negeren. (Bewust er niet over het probleem willen nadenken.)
[2] Accepteren. (Zoeken naar de meest waarschijnlijke oplossing.)
[3] Ontkennen. (Het probleem bestaat niet.)
Optie [2] OF...
[4] Erkennen dat je het, in ieder geval voorlopig, nog niet weet.
Laatst gewijzigd door Devious op 09 apr 2008 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

De grote vraag die onbeantwoord blijft in elke theorie, ook die van de Big Bang, is waar dijt het heelal in uit, en wat was er voor het heelal ontstond. Dit zijn vragen waar we waarschijnlijk alleen maar over kunnen filosoferen.
Wat doe je met een vraag die niet door de theorie (lees: de rede) wordt beantwoord:
Je trilemma is al door o.a. Collegavan Erik&Devious al onderuit gehaald dat het geen geldig trilemma is.

Devious: er zijn ook binnen een gesloten systeem vragen die per definitie niet bewijsbaar zijn (zie opnieuw Gödel).
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Lucas
Geregelde verschijning

Bericht door Lucas »

Sararje schreef:
De grote vraag die onbeantwoord blijft in elke theorie, ook die van de Big Bang, is waar dijt het heelal in uit, en wat was er voor het heelal ontstond. Dit zijn vragen waar we waarschijnlijk alleen maar over kunnen filosoferen.
Je trilemma is al door o.a. Collegavan Erik&Devious al onderuit gehaald dat het geen geldig trilemma is.
Devious: er zijn ook binnen een gesloten systeem vragen die per definitie niet bewijsbaar zijn (zie opnieuw Gödel).
En als je Gödel beschouwt als een vorm van acceptatie?

EDIT: erkennen (van Devious) is toch ook een vorm van acceptatie?
Laatst gewijzigd door Lucas op 09 apr 2008 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
DE WAARHEID kan niet weerlegd worden

There is none so blind as they that won't see. (Jonathan Swift)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dat is geen acceptatie. Gödel zegt namelijk dat het onbewijsbaar is, dus je kan er bewijsbaar geen uitspraak over doen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Lucas
Geregelde verschijning

Bericht door Lucas »

Sararje schreef:Dat is geen acceptatie. Gödel zegt namelijk dat het onbewijsbaar is, dus je kan er bewijsbaar geen uitspraak over doen.
Je accepteert dat het probleem bestaat. Als meest waarschijnlijke oplossing kies je die van Gödel, namelijk dat de oplossing voor het probleem onbewijsbaar is.

Zoiets als:

[2] Accepteren. (Zoeken naar de meest waarschijnlijke oplossing en deze accepteren.)
[2] Accepteren. (Erkennen dat je de oplossing niet weet, maar wel bewust zoeken naar een oplossing.)
[2] Accepteren. (Definieren dat het niet bewijsbaar is (Gödel).)

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dat zijn vijf verschillende, benoem het dan ook als vijf verschillende ajb.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Maar Lucas, om even op je basisstelling terug te komen. Faalt de rede nog steeds? (en heb jij een deugdelijk alternatief?)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Lucas
Geregelde verschijning

Bericht door Lucas »

Devious schreef:Maar Lucas, om even op je basisstelling terug te komen. Faalt de rede nog steeds? (en heb jij een deugdelijk alternatief?)
Ja, de rede faalt nog steeds op bepaalde terreinen. Door dit topic is mijn denkkader over het oplossingenperspectief wel verruimd (van Gödel had ik nog nooit gehoord namelijk). Ik zal hier nog eens overnadenken, maar eerst zal ik nog wat reacties afwerken.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Lucas schreef:omdat ik ervan uit ging dat jullie het bestaan van de aarde, etc niet zouden betwijfelen. Voor het geval iemand er toch mee zou komen heb ik het er toch maar bij gezet. En jawel:
collegavanerik schreef:
Lucas schreef: Discussieonderwerp -1: Bestaan er dingen als de aarde, de hemel, het heelal en de mensheid?
De hemel is in de oud-bijbelse kosmologie een kaasstolp. Firmament is er een beter woord voor.
Hier doelde ik niet op. Ik bedoelde de wetenschappelijke betekenis van hemel.
Welke wetenschap? Astronomie of meteorologie?
De theologische hemel is een verzinsel gebaseerd op een foute interpretatie van het firmament.

Kun je in de de hemel komen? Nee want de hemel is een richting zonder eindpunt. Je kunt wel naar de hemel gaan, maar je komt nooit aan. 8)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Lucas schreef:
Devious schreef:Maar Lucas, om even op je basisstelling terug te komen. Faalt de rede nog steeds? (en heb jij een deugdelijk alternatief?)
Ja, de rede faalt nog steeds op bepaalde terreinen. Door dit topic is mijn denkkader over het oplossingenperspectief wel verruimd (van Gödel had ik nog nooit gehoord namelijk). Ik zal hier nog eens overnadenken, maar eerst zal ik nog wat reacties afwerken.
Wel, ik brand van nieuwsgierigheid waar de rede dan wel faalt, en nog belangrijker is voor mij wat daarop volgt, namelijk het alternatief.
Lucas
Geregelde verschijning

Bericht door Lucas »

collegavanerik schreef:
Lucas schreef:
collegavanerik schreef: De hemel is in de oud-bijbelse kosmologie een kaasstolp. Firmament is er een beter woord voor.
Hier doelde ik niet op. Ik bedoelde de wetenschappelijke betekenis van hemel.
Welke wetenschap? Astronomie of meteorologie?
De theologische hemel is een verzinsel gebaseerd op een foute interpretatie van het firmament.
he·mel (www.vandale.nl)
1 (hemelen) het schijnbare gewelf rond de aarde waarin zon, maan en sterren zich vertonen
2 (hemelen) lucht
3 (hemelen) (religie) verblijfplaats van God of van goden, de engelen en de gelukzaligen
4 (hemelen) (religie) oord of toestand van gelukzaligheid
5 (hemels) baldakijn

Met de wetenschappelijk betekenis van hemel bedoel ik de lucht (betekenis 2) rondom de aarde.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Lucas schreef: Met de wetenschappelijk betekenis van hemel bedoel ik de lucht (betekenis 2) rondom de aarde.
Er is een enorm verschil tussen hemel (sky) en hemel (heaven), het laatste is een sprookje uit de bijbel. Bijbelschijvers dachten dat heaven fysiek boven sky lag, en dat je er heen kon reizen zoals Elia Jezus en Maria.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Lucas
Geregelde verschijning

Bericht door Lucas »

@collegavanerik. Bedankt voor je nuancering. Ik bedoel inderdaad 'sky'.

Secularizer
Banned
Contacteer:

Bericht door Secularizer »

Lucas schreef:@collegavanerik. Bedankt voor je nuancering. Ik bedoel inderdaad 'sky'.
Gelukkig hebben we het verschil tussen 'sky' en 'Heaven' met onze rede (geestelijke vermogens) kunnen vaststellen.
Dat zou zonder onze redelijke geestelijke vermogens zeker niet zijn gelukt !

Andere manieren om het je voor te stellen zouden ons zeker op een dwaalspoor hebben gebracht.
Een mooi voorbeeld van het falen van het bijbelse niet-redelijke denken.
"A secular world is a sane world" - Pat Condell
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Devious schreef:Wel, ik brand van nieuwsgierigheid waar de rede dan wel faalt, en nog belangrijker is voor mij wat daarop volgt, namelijk het alternatief.
De rede faalt waar de fantasie en het wensdenken begint. Dat falen blijkt voor diegenen echter ook een wens.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Plaats reactie