Hoe vertel ik het mijn ouders

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
collegavanerik
Superposter

Hoe vertel ik het mijn ouders

Bericht door collegavanerik »

http://www.atheists.org/comingout/

Coming Out
--------------------------------------------------------------------------------

Telling your religious friends and family that you are an Atheist can be intimidating. The first article in this section is by Dave Silverman, and is appropriately titled Atheism: The Other Closet.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Tja,

Wat zou erger zijn als je ouders geloven?

Dat je moet vertellen dat je niet meer gelooft, of dat je homo bent?

Goeie vraag!

:P
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Hangt ook een beetje af van je ouders, toen ik de moerderschoot des Heerens verliet had ik ineens geen vrienden meer en alleen maar vuile praatjes achter me aan, zelfs "volwassen" mensen voelden zich niet te goed om een dertien jarig ventje zwart te maken omdat hij de keuze voor vrijheid maakte.

Gelukkig zijn mijn ouders altijd mijn ouders gebleven en was het voor hun daarom onmogelijk in diezelfde gemeenschap te blijven vertoeven. Mijn vader is zelfs gewaarschuwd door één van de ouderlingen dat ik het hele gezin in verderf zou storten, ik zou beter uit huis geplaatst moeten worden. Hierop is de ouderling getrakteerd op een hoop onstichtelijke gebeden en is hem verteld "dat ie met z'n gore poten van m'n kinderen af moet blijven".

Nu na vele jaren vinden m'n ouders net als iedereen het christendom een belachelijke filosofie die je alleen maar door generaties indoctrinatie mee krijgt en verfoeien zij de voornamelijk fundamentalistische en discriminerende aard van het geloof net zo hard.

Ik heb medelijden voor al die jongeren die afstand willen nemen van hun geloof, of erachterkomen dat ze homosexueel zijn, maar geen vader en moeder die voor hun kinderen kiezen maar voor de kerk.....
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

bad_religion schreef:Hangt ook een beetje af van je ouders, toen ik de moerderschoot des Heerens verliet had ik ineens geen vrienden meer en alleen maar vuile praatjes achter me aan, zelfs "volwassen" mensen voelden zich niet te goed om een dertien jarig ventje zwart te maken omdat hij de keuze voor vrijheid maakte.

Gelukkig zijn mijn ouders altijd mijn ouders gebleven en was het voor hun daarom onmogelijk in diezelfde gemeenschap te blijven vertoeven. Mijn vader is zelfs gewaarschuwd door één van de ouderlingen dat ik het hele gezin in verderf zou storten, ik zou beter uit huis geplaatst moeten worden. Hierop is de ouderling getrakteerd op een hoop onstichtelijke gebeden en is hem verteld "dat ie met z'n gore poten van m'n kinderen af moet blijven".

Nu na vele jaren vinden m'n ouders net als iedereen het christendom een belachelijke filosofie die je alleen maar door generaties indoctrinatie mee krijgt en verfoeien zij de voornamelijk fundamentalistische en discriminerende aard van het geloof net zo hard.

Ik heb medelijden voor al die jongeren die afstand willen nemen van hun geloof, of erachterkomen dat ze homosexueel zijn, maar geen vader en moeder die voor hun kinderen kiezen maar voor de kerk.....
=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

Dit applaus is voor je ouders, ze hebben het meer dan verdiend!!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
bad_religion

Eigenlijk is het frapant dat in Nederland nog steeds geen tehuizen zijn voor jongeren die breken met hun geloof en op die manier verschrikkelijk in de problemen komen. Veelal zal het een traumatische ervaring voor deze jongeren zijn, en na zoveel jaar gebrainwashed te zijn verliezen ze alles, en hebben vrijwel geen hulp op dit vlak.

Ook valt er natuurlijk te denken aan bijvoorbeeld Islamitische meisjes die hun leven niet meer zeker zijn wanneer ze bijvoorbeeld een vriendje krijgen etc. etc.

Ik denk dat het instellen van een dergelijk orgaan nog steeds te veel weerstand ondervind van de christelijke partijen, daar aan het ligt zal komen de misstanden die sommige kerken er op na houden.

Maar feitelijk laat je jonge mensen over aan hun lot, die alles zelf moeten regelen en alles ergens een plaats in hun leven moeten geven, tja, dan is het voor de kerk niet moeilijk te zeggen dat het afdwalen van de heer tot dergelijke ellende leid !
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

De christelijke partijen zullen het bestaan van dit soort problemen nooit toegeven, want dat zou hetzelfde zijn als toegeven dat het geloof schade toebrengt aan de menselijke geest.

Maar voorlopig lopen er inderdaad jongeren rond met dit soort problemen die op weinig hulp kunnen rekenen.
Ik hoop dat daar zich nog instanties voor gaan inzetten.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Toen mijn zus aan mijn moeder vertelde dat ze niet geloofde was mn moeder teleurgesteld maar ze accepteerde haar keus. Ik denk dat je dat als ouder ook moet doen. Dat je best met je kind erover kan praten maar niet je eigen mening opdringen. De keus van de ander accepteren.

Stel je,als ateïst, hebt een dochter en die bekeert zich tot het christendom, hoe zouden jullie reageren denk je? Ben ik wel benieuwd naar...
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

eef schreef:Toen mijn zus aan mijn moeder vertelde dat ze niet geloofde was mn moeder teleurgesteld maar ze accepteerde haar keus. Ik denk dat je dat als ouder ook moet doen. Dat je best met je kind erover kan praten maar niet je eigen mening opdringen. De keus van de ander accepteren.

Stel je,als ateïst, hebt een dochter en die bekeert zich tot het christendom, hoe zouden jullie reageren denk je? Ben ik wel benieuwd naar...
Ik ben Atheïst, als mijn dochter (of zoon) zich zou bekeren tot het christendom, zou ik die keus respecteren en zou wat mij betreft onze verhouding hetzelfde blijven. De kans dat zoiets zou gebeuren acht ik echter zeer klein.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

skeptic schreef:
eef schreef:Toen mijn zus aan mijn moeder vertelde dat ze niet geloofde was mn moeder teleurgesteld maar ze accepteerde haar keus. Ik denk dat je dat als ouder ook moet doen. Dat je best met je kind erover kan praten maar niet je eigen mening opdringen. De keus van de ander accepteren.

Ik ben Atheïst, als mijn dochter (of zoon) zich zou bekeren tot het christendom, zou ik die keus respecteren en zou wat mij betreft onze verhouding hetzelfde blijven. De kans dat zoiets zou gebeuren acht ik echter zeer klein.
waarom acht je die kans klein als ik vragen mag?
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
bad_religion

Helaas gebeurt het maar als te vaak dat mensen die zelfstandig willen gaan denken en een kerkgemeenschap verlaten vaak als een paria aan de kant worden gezet, veel jongeren krjgen ook problemen thuis en worden tot het diepst vernederd, in de reclame foldertjes die je bij je "bekering" krijgt staat dat niet vermeld........

Het probleem bij veel van deze kerkgenootschappen is dat zel dit soort minne en lage gedrag afleiden uit bijbeltexten, en geloof me eef, ik heb ze allemaal mogen aanhoren. Helaas is deze praktijk meer regel dan uitzondering, het schijnt voor bijvoorbeeld vriendschappen zo te zijn dat een christen niet bevriend mag blijven met een afvallige, ondanks dat de "afvallige' niets slechts heeft gedaan. Dit geld ook voor huwelijken en kinderen die maar uit huis gezet moeten worden, bijbeltexten genoeg voor, ja ik weet ze nog !

Als één van mijn kinderen lid wordt van een kerk heb ik dat te accepteren, maar het werkt ook andersom, ze zullen ook mij moeten accepteren en er thuis met geen woord over reppen want ik heb hier genoeg van voor de rest van m'n leven !!!!!!!
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

eef schreef:
waarom acht je die kans klein als ik vragen mag?
Dat heeft te maken met de manier waarop mijn kinderen met religie en aanverwante zaken omgaan.
In de tijd dat ik zelf nog gelovig was, is het mij niet gelukt ze te overtuigen, zeer tot mijn vreugde! Ze denken liever zelf na, in plaats van de overtuiging van iemand anders aan te nemen voor zoete koek. :)
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Aanvaarden tot op zekere hoogte. Als ze afkomt met immoraliteit, en holocaust is heidense gruwel dan is er dus wel een probleem.

maar die bekeringskans is inderdaad zeer klein. Zo'n bekering gaat niet van 1 dag op de andere en vanaf het moment dat ik merk dat ze meer en meer over de bijbel begint ( alle goede dingen uiteraard) zal ik haar zo snel mogelijk ook de andere kant vd medaille laten zien en haar er over laten nadenken. (leeftijdsgebonden uiteraard)

ciao
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

Mijn ouders (Jehovah's Getuigen) zijn altijd mijn ouders gebleven toen ik 'de waarheid' de rug toekeerde. Zij werden er door de ouderlingen op aangesproken dat ze contact met me bleven houden, zelfs dat ze op mijn huwelijk kwamen.
Dus ook al wilden de rest van de JG geen contact meer met me, mijn ouders vonden dat ze daar zelf verantwoording voor moesten afleggen (een ander hoefde zich daar niet mee te bemoeien). Wel kostte het mijn vader een functie (dienaar, zelfs promotie tot ouderling), wat voor hem als verraad door God zelf heeft moeten gevoeld.

Ik hoop dat ik ooit mijn ouders zover krijg om zelf op zoek te gaan naar de door hun verkondigde waarheid. Uit respect zoek ik de discussie echter niet op, wetende dat ze er flink nerveus van worden en min of meer hebben aangegeven niet verder met mij over geloofszaken te willen praten.

Als ik het iemand gun om vrij te leren denken, zijn het mijn ouders wel. Ik weet alleen niet hoe ik ze zover krijg....
:cry:

Ik heb nu het interview met Dan Barker gesaved en wil
Plaats reactie