CU en SGP ergeren zich aan...

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Zonde
Forum fan

CU en SGP ergeren zich aan...

Bericht door Zonde »

Telegraafbericht van afgelopen donderdag:
Christenunie ergert zich aan gedicht schreef:AMSTERDAM - De ChristenUnie ergert zich aan dichtregels in een tunnel te Dordrecht. Die zouden 'in strijd zijn' met de bijbel.

Volgens fractievoorziter H. Mostert moeten de regels verwijderd worden uit het tunneltje. Er staat 'Halleluja Jutteperen zongen ze toen' en 'Er ruist lans de wolken een boer op de fiets'.

Volgens Mostert lijkt dat teveel op de bijbelse zin 'Er ruist langs de wolken een lieflijke naam', van Johannes de Heer, zo schrijft het AD. 'De teksten zijn in strijd met de uitgangspunten zoals wij die in onze godsdienst beleven'.
Het bericht staat ook in het Algemeen Dagblad:
Ergernis over dichtregels in tunnel schreef:DORDRECHT - De ChristenUnie/SGP in Dordrecht is gegriefd over twee dichtregels in de tunnel van de Laan der Verenigde Naties in de stad. Fractievoorzitter H. Mostert verwoordde deze week de ergernis in de gemeenteraad.

Het gaat om de zinnen van de onlangs overleden stadsdichter Jan Eijkelboom ’Halleluja Jutteperen zongen ze toen’ en ‘Er ruist langs de wolken een boer op de fiets’. Die laatste kan geassocieerd worden met de zin ‘Er ruist langs de wolken een lieflijke Naam’ van Johannes de Heer. ‘Lieflijke Naam’ verwijst naar God.

Mostert: ,,De teksten zijn in strijd met de uitgangspunten zoals wij die in onze godsdienst beleven.’’ Mostert denkt overigens niet dat de regels op de tunnelmuur, die deel uitmaken van een doorlopend gedicht, ‘bedoeld zijn om de ziel te kwetsen’.

De fractievoorzitter ziet het als zijn taak dergelijke zaken voor het voetlicht te brengen. ,,Ik kan dit niet laten liggen.’’ Mostert kan zich voorstellen dat anderen zich op hun beurt weer ergeren aan de ophef die de partij erover maakt.

Mostert noemde de gewraakte zinnen niet expliciet in de gemeenteraad, om te voorkomen dat er hilariteit zou ontstaan. Hij richtte zich tot burgemeester R. Bandell. Die zegde toe dat hij zich zou buigen over de dichtregels. Of ze wellicht verwijderd worden, is niet duidelijk.
Wat een aanstellerij. En ik vind dit persoonlijk verder gaan als een invidividu die klaagt over kunst. Dat is ook aanstellerij maar niet als "beleid" van een politieke partij die ook daadwerkelijk enige macht heeft om het door te voeren.
Laatst gewijzigd door Zonde op 31 mei 2008 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
(\__/) (\__ /) (\__/)
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Straks krijgen we een programma "Sletten en Zwartkousen" waarin een dominee gaat beweren dat de profeet jezus meer voor een christen betekend dan zijn bloedeigen vader en moeder. Benieuwd waar de inspiratie vanaan komt....
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

En van afgelopen dinsdag in o.a. de Gelderlander:
Eva tussen de appels wekt misnoegen SGP schreef:VEENENDAAL - Een reclameposter met Eva tussen de appels en een slang erbij heeft het misnoegen gewekt van de Veenendaalse SGP-fractie. Op de abriposter die op diverse plekken in Veenendaal hangt, wordt een nieuw graanontbijt aangeprezen.

"Schokkend, beledigend en zeer pijnlijk voor een groot deel van de bevolking", schrijft de fractie in een brief aan het Veenendaalse gemeentebestuur. "Alsof de zondeval niets is."

De partij wil dat het college van burgemeester en wethouders van Veenendaal de bezwaren van de achterban overbrengt aan de firma die verantwoordelijk is voor het de posters in de bushokjes. Ook zouden B en W het desbetreffende bedrijf dringend moeten verzoeken om meer te denken om de levensovertuiging van deze groep inwoners van Veenendaal en daar ook bij de keuze van posters rekening mee te houden.
De Poster:
Afbeelding
Bron: De Gelderlander
(\__/) (\__ /) (\__/)
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Wat betreft die dichtregels: Johannes de Heer was een psalmist, niet God zelf. Dus spotten met Gods woorden doet de dichter al niet. Hij gebruikt enkel een deel van een psalm (als dat al zo is). Is eenzelfde woordcombinatie nu ook al spotten? God wordt er niet eens in genoemd, en iets nadeligs over het christendom ook niet.

En die poster is hartstikke leuk, net als die met Sneeuwwitje. :) Heel leuk gevonden. De zondeval wordt hier niet neergezet 'alsof het niets is'. Er wordt enkel een beeld uit de Bijbel gebruikt. Als men de Bijbel als geschiedenis ziet, waarom mag het dan niet gebruikt worden voor een reclameposter? Ook hierin wordt God noch het christendom bespot.

Ik denk trouwens niet dat alle christenen er zo over denken als de CU/SGP in dit geval. Er zijn genoeg christenen die er de humor wel van in zien. Tegen hen die zich beledigd voelen, zeg ik: get a life!
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Volgens fractievoorziter H. Mostert moeten de regels verwijderd worden uit het tunneltje. Er staat 'Halleluja Jutteperen zongen ze toen' en 'Er ruist lans de wolken een boer op de fiets'.

Volgens Mostert lijkt dat teveel op de bijbelse zin 'Er ruist langs de wolken een lieflijke naam', van Johannes de Heer, zo schrijft het AD. 'De teksten zijn in strijd met de uitgangspunten zoals wij die in onze godsdienst beleven'.
In strijd met hoe zij hun godsdienst beleven? Nou én?????
Moet alles dan in overeenstemming zijn met hoe meneer Mosterd en de zijnen hun godsdienst beleven? Sinds wanneer is dat? Toevallg is het niet in strijd met hoe ik godsdienst beleef en velen met mij. Wat geeft christenen meer rechten dan anderen?

Als heel de publieke omgeving aangepast moet worden aan hoe christenen hun godsdienst beleven, voel ik me niet echt happy meer in die omgeving.

Kunnen ze niet gewoon een keer het lazarus krijgen met hun godsdienst?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Kitty schreef: Kunnen ze niet gewoon een keer het lazarus krijgen met hun godsdienst?
Ik ben gewoon lid geworden van de "Zesde Dag Blasfemisten". Onze god die luistert naar de liefelijke naam Godverdomme vraagt niet veel; eigenlijk maar één ding. Je moet de openbaringsgoden lasteren waar en wanneer je maar kan. Natuurlijk voral in het openbaar. Doe je dat niet, dan ga je na de dood naar een eeuwige kerkdienst van Andries Knevel.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Marinus schreef:
Kitty schreef: Kunnen ze niet gewoon een keer het lazarus krijgen met hun godsdienst?
Ik ben gewoon lid geworden van de "Zesde Dag Blasfemisten". Onze god die luistert naar de liefelijke naam Godverdomme vraagt niet veel; eigenlijk maar één ding. Je moet de openbaringsgoden lasteren waar en wanneer je maar kan. Natuurlijk voral in het openbaar. Doe je dat niet, dan ga je na de dood naar een eeuwige kerkdienst van Andries Knevel.
Godslastering is onmogelijk, omdat God zelf de grootste genocide ooit gepleegd heeft (zondvloed).
Je zou het hooguit kwaadsprekerij kunnen noemen. 8)

Laster gaat over feiten die niet gebeurt zijn.

o, wacht.

de zondvloed is nooit gebeurt :?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Marinus schreef:Ik ben gewoon lid geworden van de "Zesde Dag Blasfemisten". Onze god die luistert naar de liefelijke naam Godverdomme vraagt niet veel; eigenlijk maar één ding. Je moet de openbaringsgoden lasteren waar en wanneer je maar kan. Natuurlijk voral in het openbaar. Doe je dat niet, dan ga je na de dood naar een eeuwige kerkdienst van Andries Knevel.
Marinus in vorm. :lol:

Kitty, je hebt groot gelijk. Hoe zij hun godsdienst beleven is niet hoe iedereen zijn/haar 'godsdienst' beleeft.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Zit inderdaad ff met grote ogen hilarisch te lachen naar de foute opmerkingen van Marinus. Ach, voor de rest is het gewwon gezeik van de bovenste plank.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
trialk
Forum fan

Bericht door trialk »

Marinus schreef:

En ik me altijd maar afvragen waarom mensen dat zoveel doen, :evil3: ,blijkbaar mogen gelovigen hun eigen nest niet bevuilen,ik vloek gewoon niet uit principe :angel12:
let op dit is weer trialkjargon,en ik kan ook geen leestekens tikken!-snert toetsenbord !
Alles is een impulsieve neerslag van mijn gedachten op dit moment, en kan veranderen !
trialk
Forum fan

Bericht door trialk »

En schuttingwoorden vind ik saai 8) achterhaald en totaal overbodig .... gaap..... :D :roll:
tommetoch.maleachi
Mar
Forum fan

Bericht door Mar »

Ik snap niet waar ze zich druk om maken in Dordt.
Wij zongen vroeger al:
Als g' in de sloot gezeten
geen uitkomst ziet
wil dan nooit vergeten
kikkers bijten niet
(als variant op: Als g' in nood gezeten, geen uitkomst ziet, wil dan nooit vergeten, God verlaat u niet).

De aap op de fiets was dus ook een bekende - hij reed als bezeten, maar verder kwam hij niet...

Ach ja, je kunt overal een probleem over maken...
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

trialk schreef: En ik me altijd maar afvragen waarom mensen dat zoveel doen, :evil3: ,blijkbaar mogen gelovigen hun eigen nest niet bevuilen,ik vloek gewoon niet uit principe :angel12:
Mijn hele punt is dat ik op grond van eoa "heilige" openbaring van alles kan beweren. Gelovigen die het hardst bleren dat ze beledigt worden zijn vaak met hun "heilige" haatboekjes een ster in beledigen, maar zijn te stom om dat zelf door te hebben. Daar kan ik me godsgruwelijk aan irriteren en eea zal ook wel verband houden met mijn homoseksualiteit en het feit dat gelovigen het blijkbaar nodig vinden om me met meer dan enige regelmatigheid door mijn strot te stampen hoe zondig dat wel niet is en zo. Denk je niet dat dat niet enorm beledigend is? Ja er zijn zat andere catagoriën die beledigt worden door reli's, maar ik denk dat ons nichtegespuis wel een heel bijzondere positie inneemt wat dat betreft.

Religies beledigen is voor mij juist wel een principekwestie. Maar goed, dat is ook een fout van mijn kant en dat moet net als andere geestelijke afwijkingen (zoals bijv religie) ook maar gerespecteerd worden denk ik dan)
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Mar schreef: Als g' in de sloot gezeten
geen uitkomst ziet
wil dan nooit vergeten
kikkers bijten niet
Of deze

Onze vader die in de hemelen schijt
Uw aars worde geheiligt

(Verder weet ik hem niet omdat ik deze voor één keer niet zelf heb bedacht, het niveau van mijn godslasterlijke herschrijvingen van gebeden ed is sowieso hoger dan dit; niet veel hoger maar toch)
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Ik wordt er ontzettend moedeloos van.
"Schokkend, beledigend en zeer pijnlijk voor een groot deel van de bevolking"
Bleeeeh!
Volgens mij hoort dat deel van de bevolking niet in Nederland thu.... Laat maar...

En wat dat gedicht betreft; mijn gezicht verrekt van de pijn als ik tegelijkertijd probeer te huilen, te lachen en boos te kijken.
Plaats reactie