Hij die zijn huis bouwde op een rots..
Moderator: Moderators
Re: Hij die zijn huis bouwde op een rots..
Wetenschap "voor het belangrijkste deel op geloof gebaseerd"????Hamitus schreef:Wetenschap is ook voor het belangrijkste deel op geloof gebaseerd.lukvdh schreef:Tja, het kán dat deze man een filosoof en/of vrijdenker was (en ik hoop het voor hemDevious schreef:http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=52
HIJ DIE ZIJN HUIS BOUWDE OP EEN ROTS..
.......
Deze man was een filosoof, een vrijdenker.maar ik denk dat het vooral een man is die zijn verstand gebruikt en die over 'common sense' beschikt. Het ene houdt niet per sé het andere in. Als we met zijn allen ons verstand zouden gebruiken (en dus stoppen met 'geloven', die twee gaan niet samen) zou de wereld er al een héél pak beter uitzien.
Dat de meesten dan bijna automatisch aan het filosoferen en vrijdenken gaan is lekker meegenomen.
Zelfs de wiskunde kent onbewezen stellingen, axioma's geheten.
Je gelooft in iets dat bruikbaar is.
Dat zou in de godsdienst ook zo moeten zijn, en is in de wetenschap, sinds Wittgenstein en Popper, al een kleine eeuw het geval.
Waarheid is ook in de wetenschap vervangen door waarachtigheid.
Waar háál je het.
Als morgen een onbewezen stelling wordt "ontmaskerd" als zijnde fout, zal men die stelling niet meer gebruiken (en/of er verder over nadenken en eventueel er aanpassingen aan doen).
In de wetenschap past men zich aan aan wat er "live" gebeurt. En leert men elke dag bij.
In "het geloof" blijft men in de dingen "geloven", ook al zegt onze groeiende wetenschappelijke kennis dat de dingen niet kunnen zijn zoals geschreven.
Geloven in een of ander 'heilig boek' en dat letterlijk voor waarheid nemen, met alle onzin en tegenstrijdigheden erin, en WETENDE dat al die boeken na-vertelsels, kopies (met de nodige aanpassingen aan wat paus X,Y of Z in zijn kraam vond passen) en bovendien allemaal gebaseerd op vroegere verhalen zijn, heeft volgens mij nog minder dan helemaal niets met wetenschap te maken.
Rots
Dag Devious,
Mattheüs 7-
24. Een ieder dan die deze mijn woorden hoort en daarnaar zich gedraagt is te vergelijken met een verstandig man, die zijn huis op een rots bouwde.
25. Toen de regen neerviel, de stortvloeden kwamen, de winden bliezen en tegen dat huis aanstormden, viel het niet; want het was op de rots gegrondvest.
26. Maar ieder die deze mijn woorden hoort en zich niet daarnaar gedraagt is te vergelijken met een dwazen man, die zijn huis op het zand bouwde.
27. Toen de regen neerviel, de stortvloeden kwamen, de winden bliezen en tegen dat huis aansloegen, viel het en was zijn val groot.
28. Toen Jezus deze rede had teneinde gebracht, stonden de scharen versteld over zijn leer;
vraag ik me af: ‘Welke verlichte oen heeft dat huis naar het uiterste randje van de kust verplaatst?
Groeten.
Fons.
Na het verhaal gelezen te hebben zoals het ‘er’ staat:Je schreef:Regelmatig verschenen er scheuren in zijn fundering, en dreigde de hele rots zelfs in de zee te storten.
Mattheüs 7-
24. Een ieder dan die deze mijn woorden hoort en daarnaar zich gedraagt is te vergelijken met een verstandig man, die zijn huis op een rots bouwde.
25. Toen de regen neerviel, de stortvloeden kwamen, de winden bliezen en tegen dat huis aanstormden, viel het niet; want het was op de rots gegrondvest.
26. Maar ieder die deze mijn woorden hoort en zich niet daarnaar gedraagt is te vergelijken met een dwazen man, die zijn huis op het zand bouwde.
27. Toen de regen neerviel, de stortvloeden kwamen, de winden bliezen en tegen dat huis aansloegen, viel het en was zijn val groot.
28. Toen Jezus deze rede had teneinde gebracht, stonden de scharen versteld over zijn leer;
vraag ik me af: ‘Welke verlichte oen heeft dat huis naar het uiterste randje van de kust verplaatst?
Groeten.
Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Re: Rots
Dat noemen we nu dichterlijke vrijheidFonsV schreef: vraag ik me af: ‘Welke verlichte oen heeft dat huis naar het uiterste randje van de kust verplaatst?![]()
Uit de tekst valt geen locatie op te maken. Maar het 'beuken der golven' klinkt stylistisch gewoon lekker; vind ik tenminste.
Maar het huis had natuurlijk ook in het binnenland kunnen staan. Met het 'beven der aarde' kun je ook wel een huis laten instorten.
Groetjes.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Re: Hij die zijn huis bouwde op een rots..
Hij die zijn huis plaatste op een rots.
Tja. Het lijkt op het sprookje van de drie biggetjes. En de grote boze wolf blies alles omver.
Gewoon een domme handeling om alles kort te sluiten. Verkeerde beslissingen, verkeerde plaatsen. Inzien en het beter doen de volgende keer.
Dit is alles heel kort samengevat.
God heeft hier niets mee te maken. Eerder een goed inzicht en accepteren dat mensen fouten maken.
Sprookjes hebben ook hun lessen. Feitelijk hebben sprookjes altijd lessen. Daar zijn sprookjes voor bestemd.
En God ,tja voor wie wijsheid en lessen en leven volgens bepaalde normen en waarden een naam wil geven, tja die noemt hem God of voor mijn part Allah of Boedha of Mohammed.
Voor mij is het gewoon het Geheim van het leven.
De samenwerking van alle energie die er op deze aarde is. En iedereen is daar een onderdeel van.
Moi.
Tja. Het lijkt op het sprookje van de drie biggetjes. En de grote boze wolf blies alles omver.
Gewoon een domme handeling om alles kort te sluiten. Verkeerde beslissingen, verkeerde plaatsen. Inzien en het beter doen de volgende keer.
Dit is alles heel kort samengevat.
God heeft hier niets mee te maken. Eerder een goed inzicht en accepteren dat mensen fouten maken.
Sprookjes hebben ook hun lessen. Feitelijk hebben sprookjes altijd lessen. Daar zijn sprookjes voor bestemd.
En God ,tja voor wie wijsheid en lessen en leven volgens bepaalde normen en waarden een naam wil geven, tja die noemt hem God of voor mijn part Allah of Boedha of Mohammed.
Voor mij is het gewoon het Geheim van het leven.
De samenwerking van alle energie die er op deze aarde is. En iedereen is daar een onderdeel van.
Moi.
Devious schreef:http://www.freethinker.nl/index.php?opt ... &Itemid=52
HIJ DIE ZIJN HUIS BOUWDE OP EEN ROTS..
Als kind ging ik tijdens de herfstvakantie vaak naar de vakantiebijbelschool. Ik herinner me een preek waarin één van de voorgangers een verhaal vertelde over een dwaze man die zijn huis bouwde op het zand. Er kwamen hevige slagregens, overstromingen, rukwinden, en het fundament van het huis zakte diep in de grond, het dak werd door de storm weggeblazen, en de muren vielen omver.
Het verhaal ging voort over een andere man; een verstandige man die zijn huis bouwde op een rots. Na hevige slagregens, overstromingen en rukwinden, bleef dit huis staan. De moraal van deze gelijkenis was dat je maar beter je leven kon bouwen op de Heere Jezus. Dan volgde je het voorbeeld van de verstandige man die zijn huis bouwde op de rots. Wie zijn leven niet richtte naar het voorbeeld van Jezus, behoorde tot de heidenen en ongelovigen, en was als de dwaze man die zijn huis bouwde op drijfzand.
Uiteraard dient men een huis op een geschikte plek te bouwen. De meeste mensen zullen het er mee eens zijn dat drijfzand niet geschikt is als bouwgrond. Rotsen zijn doorgaans solider, maar is dat altijd zo? De ene rots is de andere niet. De voorganger verzuimde te vertellen hoe het verhaal verder ging, en daarom doe ik dat maar.
De man die zijn huis op de rots had gebouwd, keek na de eerste stortbuien, rukwinden en watervloed voldaan naar zijn huis. Meewarig keek hij vanaf zijn hoge rots neer op zijn dwaze buurman die zijn huis in het moeras had gebouwd. Het bleef echter niet bij enkele stortbuien. Toen de door zware stormen opgezweepte golven ongenadig op zijn rots bleven inbeuken, en de regen diep doordrong in de spleten en ondergrondse holten, bleek de rots onvast en instabiel. Regelmatig verschenen er scheuren in zijn fundering, en dreigde de hele rots zelfs in de zee te storten. Maar de man was ijdel. Hij was trots op zijn hoge rots; een rots waarvan hij hartstochtelijk geloofde dat deze eeuwig zou blijven bestaan. Tomeloze energie en velerlei kunstgrepen legde hij aan de dag om te voorkomen dat de rots zou instorten. De rest van zijn leven bleef de arme man bezig om zijn bouwval bijeen te houden met cement, kabels, stalen banden en ijzeren pinnen.
Evangelisten en apologeten vertonen wel enige gelijkenis met deze deerniswekkende bouwer. Met tomeloze energie verdedigen zij een boek dat absurde verhalen bevat over dodenopwekkingen, sprekende ezels, draken, zwemmende bijlen, en een wereldomvattende watervloed. Velerlei kunstgrepen leggen zij aan de dag om uit te leggen dat hun God, die overeenkomstig de Heilige Schrift (hun fundament, hun 'rots') hele volkeren uitroeit met plagen of genocide, eigenlijk een God van liefde en barmhartigheid is, en dat iedereen die niet in deze liefdevolle God gelooft, eeuwig zal branden in de verzengende poel des vuurs. Soms blijven deze vlijtige geloofsverdedigers hun leven lang bezig om hun bouwvallige rots - het fundament van deze intern tegenstrijdige waanvoorstelling - bijeen te houden met mystificatie en woordenacrobatiek. Maar zo nu en dan zijn er ook mensen die bij zinnen komen, en daarmee komen we bij het slot van het verhaal.
De beklagenswaardige bouwer had een buurman. Deze buurman bouwde zijn huis op hetzelfde rotsplateau. De golven, de slagregens, de stormen en de aardbevingen deden zijn op instorten staande rots wankelen. Hij ging zijn hopeloze ruïne niet verstevigen met cement en ijzeren banden; hij ging geen onnatuurlijke en zinloze kunstgrepen uithalen om deze onsamenhangende steenhoop bij elkaar te houden. Hij zette zijn trots opzij en erkende dat de rots die hij had uitgekozen, niet geschikt was voor menselijke behuizing. Hij schonk zijn vervallen huis aan de dieren des velds, en ging door schade en schande wijs geworden en met gebruik van de rede, op zoek naar betere bouwgrond.
Deze man was een filosoof, een vrijdenker.
Uh, wat bedoel je precies hiermee? Het Geheim met een hoofdletter, bedoel je daar het leven zelf mee of heeft het een andere (diepere) betekenis.Voor mij is het gewoon het Geheim van het leven.
Bedoel je hiermee zoiets als:De samenwerking van alle energie die er op deze aarde is. En iedereen is daar een onderdeel van.
Qi of ch'i (trad. Chin. 氣, vereenv. Chin. 气; Japans: qì; ki Koreaans: 기, gi ), ook vaak gespeld als chi of uitgesproken in het Japans of Koreaans als ki, is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie, spirituele energie die deel uitmaakt van alles wat bestaat. Verwijzingen naar qi of soortgelijke filosofische concepten als een soort van metafysische energie die levende wezens in stand houdt, vormen onderdeel van veel religies, vooral in Azië.
Bron
Tja, dat zal niet meevallen om vanaf zijn hoge rots naar beneden te kijken. Het ging in het verhaal dat Jezus vertelde namelijk om een rots onder de grond waarop het fundament van het huis gebouwd werd. (Lucas verteld hierover in hoofdstuk 6:46-49 (vooral 48).Meewarig keek hij vanaf zijn hoge rots neer op zijn dwaze buurman die zijn huis in het moeras had gebouwd.
46 Waarom roepen jullie “Heer, Heer” tegen mij, maar doen jullie niet wat ik zeg? 47 Ik zal jullie vertellen op wie degene lijkt die bij me komt, naar mijn woorden luistert en ernaar handelt: 48 hij lijkt op iemand die bij het bouwen van zijn huis een diep gat groef en het fundament op rotsgrond legde. Toen er een overstroming kwam, beukte het water tegen het huis, maar het stortte niet in omdat het degelijk gebouwd was. 49 Wie wel naar mijn woorden luistert maar niet doet wat ik zeg, lijkt op iemand die een huis bouwde zonder fundament, zodat het meteen instortte toen het water ertegen beukte en er alleen een bouwval overbleef.’
Maar goed, met deze vergelijking eindigt Jezus zijn later zo genoemde bergrede. Dit is wat Jezus zegt tegen een groep mensen in Matteus 5 t/m 7. Met deze vergelijking vraagt Jezus om niet alleen te luisteren maar er ook naar te handelen. Radicale verandering: laat je offer voor God maar even zitten en ga het eerst goedmaken met je medemens (5: 23,24). Als je giften geeft of bid, doe het dan niet om te laten zien hoe goed je bent, doe het in het verborgene, het gaat God om je hart (6:1-6). Veroordeel mensen niet om de splinter in het oog van een ander terwijl je zelf een balk in je oog hebt, dan ben je een huichelaar (7: 1-5). En de kern: Behandelen anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen (7:12).
Dat is een bloemlezing van de rots waarop Jezus vraagt je huis te bouwen, hij roept je op om daarmee aan de slag te gaan.
En ik adviseer iedereen om te verkassen wanneer een rots 'onsamenhangend' blijkt te zijn, en om niet te proberen om deze met allerlei ingewikkelde trucs bij elkaar te houden. Wie oren heeft om te horen, die hore!'Vuurtje schreef: Dat is een bloemlezing van de rots waarop Jezus vraagt je huis te bouwen, hij roept je op om daarmee aan de slag te gaan.
Laatst gewijzigd door Devious op 11 jun 2008 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Het gaat om de hele bijbel. Dat is een onsamenhangende brei van tegenstrijdigheden, wreedheden en absurditeiten.Vuurtje schreef:Waar ontbreekt dan de samenhang in de bergrede van Jezus?
Als je nog steeds denkt van niet, dan mag je proberen om mijn vragenlijstje van antwoorden te voorzien. Succes!
Vriendelijke groet.
Oo, gaat "het" om de hele bijbel. Ik dacht dat dit topic ging over een specifieke rede die Jezus hield tegen een groep mensen. Ik geef je graag een tip. Je moet de discussie niet complexer maken dan hij is. En je moet ook niet alles gebruiken om te verwijzen naar je stokpaardje. Over schijnbare tegenstrijdigheden, wreedheden en absurditeiten in de bijbel zijn inderdaad al genoeg andere topics. Ben je dit topic alleen gestart om daar weer over te kunnen beginnen?
Vriendelijke groet,
Vriendelijke groet,
Als ze niet schijnbaar zijn, verklaar jij dan alle tegenstellingen even in de bijbehorende topics?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Nee Vuurtje. Lees nog maar eens opnieuw. Het ging over een rede die een voorganger hield in de kerk waar ik als kind naar toe ging. Strekking van het verhaal? Wie niet in de Heere Jezus gelooft, bouwt zijn leven op drijfzand, en wie wél in de Heere Jezus gelooft, bouwt zijn huis op een rots. Wat ik zeg is dat het Christendom, en dat omvat meer dan alleen de bergrede, een nogal instabiele rots is, om bij deze metafoor te blijven. Met andere woorden, een onsamenhangende puinhoop, die slechts bijeen kan worden gehouden met woordenacrobatiek. Oh,,, nee? Dan ben ik toch benieuwd naar jouw antwoorden op de vragen (zie link in mijn vorige post)
Vriendelijke groet.
Vriendelijke groet.