Aan alle Christenen hier

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Erik schreef:
soms gaat er wel eens wat mis in Zijn scheppingsimulaties, per ongeluk.
Dan wordt het tijd dat hij een keer leert programmeren want er zitten naar mijn smaak teveel fouten in zijn programma.
Waar heeft hij zijn diploma gehaald? Cadeau gekregen bij een pakje boter?
Ook nooit van debuggen gehoord blijkbaar.
Nu ik erover nadenk....... nee.......... zou het..................... is Bill Gates......... god? Oh shit!!
Alwetendheid en toeval, cq vrije wil (gang) van de schepping (evolutie) sluiten elkaar niet uit,
Echt wel, als je alwetend bent bestaat toeval niet want je weet immers van te voren de uitkomst!
je kunt ook de eventuele uitkomsten die je nog niet weet eerst voorspelen voorsimuleren om vervolgens te kijken of je het wel of niet in het ''echt'' zult doen, cq toelaten in een definitievere versie.

een soort voorspeling om te kijken hoe het ongeveer verloopt.

er wordt redactie gepleegd op alle uit te spelen scenarios die mogelijk zijn en de beste (elementen) worden overgenomen.

een soort contingency planning in het groot.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 30 mar 2005 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Erik schreef:
soms gaat er wel eens wat mis in Zijn scheppingsimulaties, per ongeluk.
Dan wordt het tijd dat hij een keer leert programmeren want er zitten naar mijn smaak teveel fouten in zijn programma.
Waar heeft hij zijn diploma gehaald? Cadeau gekregen bij een pakje boter?
Ook nooit van debuggen gehoord blijkbaar.
Nu ik erover nadenk....... nee.......... zou het..................... is Bill Gates......... god? Oh shit!!
Alwetendheid en toeval, cq vrije wil (gang) van de schepping (evolutie) sluiten elkaar niet uit,
Echt wel, als je alwetend bent bestaat toeval niet want je weet immers van te voren de uitkomst!
het valt wel mee met die fouten, de grootste fouten worden gemaakt door schepselen die denken dat ze exlusief en alleenheersend zijn.

Mensen die denken God wel of niet in pacht te hebben.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

het valt wel mee met die fouten
Dat vind ik dus niet, hij blunderd er regelmatig op los dacht ik zo.
de grootste fouten worden gemaakt door schepselen die denken dat ze exlusief en alleenheersend zijn.
Zoals god bijvoorbeeld en zijn volgelingen?!
Mensen die denken God wel of niet in pacht te hebben.
En wie hebben hem dan wel in pacht volgens jou.

Mijn vraag: Wie bewaakt de bewaker? Wie behoedt hem voor blunders?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Mijn vraag: Wie bewaakt de bewaker? Wie behoedt hem voor blunders?
lees het Juvenalis Dilemma

van Dan Brown.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

lees het Juvenalis Dilemma
Goed zo!
Een ware uitspraak toch?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Tommiejjj

Bericht door Tommiejjj »

mensen ik ben hier net nieuw en ik las het begin van deze topic.
over die aardbeving.
is het jullie nooit opgevallen dat frankrijk in de andamanse zee ondergrondse kernproeven houd.
en hebben jullie nooit gehoord dat er in die omgeving al heel veel aardbevingen zijn geweest.
als ergens kernproeven worden gehouden is het dan gek dat er daarna een aardbeving komt.
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

"Het is niet altijd wat het lijkt"

Twee reizende engelen stopten om te overnachten
in het huis van een rijke familie.
De familie was onbeleefd en weigerde de engelen te laten overnachten
in het gastenverblijf van hun landhuis.
In plaats daarvan kregen de engelen een kleine ruimte in de koude kelder.

Toen ze hun bed maakten op de harde vloer, zag de oudere engel
een gat in de muur en repareerde het.
Toen de jongere engel vroeg waarom hij dat deed,
antwoordde de oudere engel: “Het is niet altijd wat het lijkt.”

De volgende nacht wilden de engelen overnachten in een huis
van een erg arme, maar erg gastvrije boer en zijn vrouw.
Nadat ze het kleine beetje voedsel dat ze hadden met de engelen
hadden gedeeld, liet het echtpaar de engelen in hun bed slapen,
zodat ze een goede nachtrust hadden.

Toen de volgende morgen de zon opkwam troffen
de engelen de boer en zijn vrouw in tranen aan.
De enige koe die het echtpaar had, haar melk was hun
enige bron van inkomsten, lag dood in de wei.

De jongere engel was woedend en vroeg aan de oudere engel:
“Hoe kon je dit laten gebeuren?” De eerste man had alles,
toch hielp je hem, beschuldigde ze de oudere engel.
De tweede familie had weinig of niets, maar was bereid
alles delen en toch laat je hun koe doodgaan.
“Het is niet altijd wat het lijkt”, antwoordde de oudere engel.

“Toen we in de kelder van het landhuis waren,
zag ik dat er goud zat verstopt in het gat in de muur.
Omdat de eigenaar zo van hebzucht vervuld was
en niets van zijn rijkdom wilde delen,
heb ik het gat verzegeld zodat hij het niet zal vinden."

“Toen we afgelopen nacht bed van de boer sliepen,
kwam de engel des doods om zijn vrouw op te halen.
In plaats daarvan gaf ik hem de koe. Het is niet altijd wat het lijkt.”

Soms is dat precies wat er gebeurt als dingen niet zo uitpakken als had gemoeten..
Als je vertrouwen en geloof hebt, dan moet je er ook op vertrouwen
dat alle uitkomsten van de dingen die gebeuren altijd in je voordeel zijn.
Het kan wel een tijdje duren voordat je dat weet...

Wij zien de dingen die gebeuren, we zien niet de dingen die niet gebeuren...
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Mooi verhaal eef, het moraal van het verhaal is dus : "Laat geen vreemdeling in Uw huis toe opdat zij niet voor U beslissen"

Of te wel : "Laat religie je hoofd niet vervuilen, je kan ook zelf nadenken...."
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

haha, volgens mij ben jij nooit goed geweest in begrijpend lezen.
Moraal: het is niet altijd wat het lijkt(ik dacht dat dat wel duidelijk was)
bad_religion

Bericht door bad_religion »

eef schreef:haha, volgens mij ben jij nooit goed geweest in begrijpend lezen.
Moraal: het is niet altijd wat het lijkt(ik dacht dat dat wel duidelijk was)
Vica versa ?
Johanan
Forum fan

Re: Aan alle Christenen hier

Bericht door Johanan »

Beste Sidney,

Ik heb me zo vrij gevoeld om te proberen een antwoord te geven op jouw vragen.
Tussen de rijtjes door heb ik je gequote.
reddish schreef:Beste gelover in de Christelijke God,
("aanhanger van het Christelijke Godsbeeld"),
Dat ben ik.
reddish schreef: Tweede kerstdag, 2004. Meer dan elfduizend vijfhonderd doden door een aardbeving en de daaropvolgende vloedgolf. Daar zitten bijvoorbeeld kindertjes bij van een paar uur oud, die nog niet eens de kans hebben gehad om hun eerste zonde te begaan.
In de eerste plaats wordt de mens in zonde geboren en is het zoals de apostel Paulus zegt: "allen hebben gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods.." (Rom. 3:23)
In de tweede plaats is er iets frappants aan die dagen.

2e kerstdag 2003: zware aardbeving in Bam (Iran).
2e kerstdag 2004: zeebeving in de Indische Oceaan. (getroffen gebieden: de brandhaarden Atjeh, Zuid Thailand, Sri Lanka, en zelfs Mozambique)
1e paasdag 2005: wederom de brandhaard Atjeh.

Typisch, niet? Of toeval?

Voor mij is het een teken van de tijd waarin wij leven.

Desalniettemin vind ik het vreselijk wat er gebeurd is.
reddish schreef: Hoe rijm jij dit met het geloof in een almachtige, alwetende, liefhebbende God?
Albert Einstein zei al eens: "God doet niet aan dobbelen.."
De Bijbel zegt verder dat jouw ons aardse leven een ademtocht is, voorbij voordat je er erg in hebt. Maar roep vooral eens tot God. Hij zal zich laten vinden.
Het kwaad dat ik inde wereld zie, is voor mij het bewijs dat de duivel bestaat. Zo simpel is het.
reddish schreef: Voelt het niet een beetje smoezelig, als je bij dit soort gebeurtenissen moet terugvallen op "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" ?
Nee, dat hoef ik niet. Maar daarentegen pretendeer ik ook niet overal een pasklaar antwoord op te hebben. Zijn wegen zijn inderdaad ondoorgrondelijk en wie ben ik dat ik Hem ter verantwoording zou kunnen roepen?

En.. Al zou God met een antwoord komen, zou jij het dan aanpakken?
reddish schreef: Groetjes, Sidney
(Een atheïst die oprecht geïnteresseerd is in een antwoord op deze vragen)
Mag ik jou vragen welke filosofen jou hebben doen besluiten om atheist te worden?
(Met alle respect)

Met vriendelijke groet,

Johanan
"Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien.."
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

reddish schreef: Tweede kerstdag, 2004. Meer dan elfduizend vijfhonderd doden door een aardbeving en de daaropvolgende vloedgolf. Daar zitten bijvoorbeeld kindertjes bij van een paar uur oud, die nog niet eens de kans hebben gehad om hun eerste zonde te begaan.

Vorige week was er een statische analyse over achtergrond van de slachtoffers. Het merendeel van de omgekomenen, behoren tot de onderkant van de samenleving.

De "have nots" noem ik ze maar. Dus een boodschap die verpakt is in de slogan. Pak af van degenen die niets hebben, om de wereld duidelijk te maken dat er een marketingconcept van een opperwezen aan ten grondslag ligt.

En Johanan. Hoeveel natuurrampen vinden er plaats op dagen die niet tot de christelijke verjaardagskalender behoren. De kerstdagen horen hier trouwens ook niet bij. Germaanse-Romeinse hoogtijdagen!!
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Albert Einstein zei al eens: "God doet niet aan dobbelen.."
Stephen Hawking zei: "God dobbelt wel". Hij toonde aan dat de materie die wordt opgeslurpt door een zwart gat anders is dan de materie die weer door het zwarte gat wordt uitgestoten. Het is niet te voorspellen welke materie weer wordt uitgezonden. God dobbelt dus wel degelijk.
In de eerste plaats wordt de mens in zonde geboren en is het zoals de apostel Paulus zegt: "allen hebben gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods.." (Rom. 3:23)
Typisch iets voor een gelovige; voel je je vooral schuldig dat je bent geboren en leg de rest van je leven verantwoording af aan een Opperwezen. Vroeger vreesde men Thor, Donar, Zeus, etc. Nu lachen we erom. Over tig jaar is het huidige geloof aan de beurt om te worden uitgelachen.
De Bijbel zegt verder dat jouw ons aardse leven een ademtocht is, voorbij voordat je er erg in hebt. Maar roep vooral eens tot God. Hij zal zich laten vinden.
Kun je je tijd niet beter besteden? Wie heeft er ooit een duidelijk antwoord gekregen van God zonder dat er sprake is van dat er meerdere interpretaties mogelijk zijn? Wie kan uberhaupt aantonen met God te hebben gesproken; er zijn geen video of audio opnames van; het speelt zich allemaal af in het hoofdje.....
Zijn wegen zijn inderdaad ondoorgrondelijk en wie ben ik dat ik Hem ter verantwoording zou kunnen roepen?
En.. Al zou God met een antwoord komen, zou jij het dan aanpakken?
Noem 1 feit op waaruit duidelijk blijkt dat God recentelijk heeft ingegrepen. Aangezien alles te verklaren is, blijkt dat een God niet ingrijpt. Waarvoor zou je God dan ter verantwoording willen roepen? Om het feit dat God juist niet ingrijpt en alles op z'n beloop laat? Waarom zou je zo'n God willen aanbidden?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Johanan schreef: Albert Einstein zei al eens: "God doet niet aan dobbelen.."
Het kwaad dat ik inde wereld zie, is voor mij het bewijs dat de duivel bestaat. Zo simpel is het.
Deze uitspraak van Einstein is metaforisch, en betekent iets heel anders dan jij suggereerd.
wikipedia schreef:Een beroemde uitspraak van Albert Einstein is God does not play dice (God dobbelt niet). De dobbelsteen staat hier voor een gedachte die geformuleerd werd in de kwantummechanica, namelijk dat sommige elementaire fysische processen fundamenteel onvoorspelbaar zijn, en dus nooit (ook niet met ideale meetapparatuur) tot een deterministische oorzaak-gevolg relatie te herleiden zijn. Door de chaostheorie lijkt Einstein nu gelijk te krijgen; chaos is voorspelbaar.
Einstein was geen christen of aanhanger van het judaïsme. Integendeel, hij was agnost. De quote die jij gebruikt is geenszins van toepassing.
Mag ik jou vragen welke filosofen jou hebben doen besluiten om atheist te worden?
We hebben Reddish al een tijdje niet meer gezien, dus ik betwijfel het of deze vraag beantwoord zal worden.
Mag ik jou vragen waarom jij wilt weten welke filosofen Reddish hebben doen besluiten om atheïst te worden?

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
ice_age
Forum fan

Bericht door ice_age »

Johanan schreef:
...
In de tweede plaats is er iets frappants aan die dagen.

2e kerstdag 2003: zware aardbeving in Bam (Iran).
2e kerstdag 2004: zeebeving in de Indische Oceaan. (getroffen gebieden: de brandhaarden Atjeh, Zuid Thailand, Sri Lanka, en zelfs Mozambique)
1e paasdag 2005: wederom de brandhaard Atjeh.

Typisch, niet? Of toeval?

Voor mij is het een teken van de tijd waarin wij leven.

Desalniettemin vind ik het vreselijk wat er gebeurd is.
Rampen hebben altijd al plaats gevonden, en zullen altijd plaats blijven vinden. Er is geen enkele reden om er iets boven natuurlijks aan te verbinden.

De aardbeving die met pasen bij Atjeh plaats vond kun je zien als het verlengde van de kerstaardbeving. Het is nl niet ongebruikelijk dat de aarde na een grote aardschok langere tijd instabiel is, waardoor diverse naschokken plaats vinden. Dat kan ook zomaar een half jaar later gebeuren. Zo zijn er ook deze week nog aardbevingen gemeld uit indonesie. Daarnaast zijn meerdere vulkanen in het gebied ook weer opnieuw actief geworden. Dat is allemaal niet verbazingwekkend als je bedenkt dat er zeer omvangrijke bewegingen hebben plaatsgevonden in de ondergrond ter plekke.

Ook de genoemde schokken op christelijke feestdagen berusten op toeval. Er zijn de laatste jaren namelijk ook nog een paar zware aardbevingen geweest die niet op Christelijke feestdagen plaats vonden: Ik heb een aantal grote aardbevingen voor je op een rijtje gezet. Dat overzicht is overigens verre van kompleet. Het daadwerkelijke aantal bevingen is dus nog veel hoger.

28 februari 2002, omgeving Seattle USA, 6.8 op richterschaal
31 oktober 2002 Italië, 5.3 op de richterschaal
3 november 2002 Alaska 7.9 op de richterschaal
op de richterschaal
21 mei 2003 Algerije 6.7 op de richterschaal.
26 mei 2003 Japan 7.2 op de richterschaal.
7 februari 2004 Indonesie (ook al voor de westkust van Irian Jaya 7.1 op de richterschaal
24 februari 2004 Marokko 6.4 op de richterschaal
15 november 2004 voor de Colombiaanse kust 7.4 op de op de richterschaal
26 december 2004 Indonesie 8.7 op de richterschaal (en daardoor oorzaak tsunami)
10 januari 2005, Turkije griekenland 5.2 op de richterschaal
22 februari 2005 Iran 6.4 op de richterschaal
21 maart 2005 Japan 6.4 op de richterschaal
28 maart 2005 (pasen) Indonesie 8.7 op de richterschaal
22 mei 2005 Iran, 6.4 op de richterschaal
13 juni 2005, Chili 7.9. op de richterschaal

De aardbevingen in Iran en de kerst tsunami vonden overigens beiden op 2e kerstdag plaats. Tweede kerstdag wordt in het grootste deel van de christelijke wereld niet eens gevierd, dus bij een hoop christenen zou die boodschap dan niet eens aankomen.

Ook zijn zware aardbevingen niet iets van de laatste tijd. De zwaarste gemeten aardbeving vond bijvoorbeeld plaats in Chili op 22 mei 1960 (9.5 op de schaal van richter). En wat te denken van Kobe (japan) februari 1995 schaal 6.8 met 5502 doden, Tokio 1923 schaal 8.2 met 140000 doden.
Daarnaast is er nog een groot aantal Christelijke feestdagen waarop géén grote ramp plaats gevonden heeft. Op basis van al deze feiten denk ik dus dat je gerust mag concluderen het samenvallen van genoemde rampen aan het toeval mag worden toegeschreven.
Johanan schreef: Het kwaad dat ik inde wereld zie, is voor mij het bewijs dat de duivel bestaat. Zo simpel is het.
Welk kwaad bedoel je precies? Als god die Tsunami als teken naar ons heeft gestuurd vind ik hem namelijk van net zo'n twijfelachtig allooi als de satan zelf. Er zijn immers wel doelmatiger communicatiemiddelen te bedenken dan die vloed die duizenden onschuldigen meegenomen heeft, nog meer mensen in een beroerde en berooide positie heeft achtergelaten, en er dan nog niet in slaagt om de boodschap duidelijk over te brengen. Stuur dan voortaan liever weer een ouderwets engeltje. Ik ben namelijk eerder geneigd daar een boodschap van aan te nemen dan een of andere tsunami als vaag teken van god te aanvaarden.

En wat zou trouwens de boodschap van die Tsunami zijn? moeten we allemaal christen worden of toch liever islamiet, hindoe of wat dan ook. En indien christen, moeten we dan katholiek, protestant of liever rusisch orthodox worden.
Johanan schreef: En.. Al zou God met een antwoord komen, zou jij het dan aanpakken?
Ik ben geen communicatiewonder, dus een eventuele goddelijke boodschap in een duidelijk format graag. Ik zie bovengenoemd engeltje graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Frans
Plaats reactie