Aboutaleb: Marcouch heeft gelijk inzake islamles op BS

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MOODY BLUE
Diehard

Aboutaleb: Marcouch heeft gelijk inzake islamles op BS

Bericht door MOODY BLUE »

Aboutaleb: Marcouch heeft gelijk
[Staatssecretaris Ahmed Aboutaleb, voormalig wethouder in Amsterdam. Foto AP/Fred Ernst]
Staatssecretaris Ahmed Aboutaleb, voormalig wethouder in Amsterdam. Foto AP/Fred Ernst
AMSTERDAM - Islamitische godsdienstles op een openbare school? Prima zaak, vindt PvdA-staatssecretaris Ahmed Aboutaleb, voormalig wethouder in Amsterdam. ''Zo snij je de pas af van een onwenselijke ontwikkeling naar meer islamitische scholen.'' Vorige week pleitte stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch van Slotervaart er in deze krant voor openbare scholen aantrekkelijker te maken voor islamitische kinderen en hun ouders.

Onder meer door het aanbieden van islamitische godsdienstles. Zo zou voorkomen worden dat zij zich massaal aanmelden bij het islamitisch onderwijs.

Aboutaleb heeft zich verbaasd over de storm van protest die Marcouch vervolgens over zich heen kreeg, liet hij gisteravond weten in politiek café De Libertijn van de Amsterdamse VVD. ''Wie hem op dat standpunt aanvalt, kent domweg de wet niet. Openbare scholen mogen al gewoon godsdienstles geven. Eigenlijk heeft hij met zijn oproep niets nieuws gezegd.''

Het islamitisch onderwijs moet 'de pas worden afgesneden', aldus Aboutaleb. ''Dat soort scholen worden niet op de eerste plaats gesticht voor het bieden van didactische kwaliteit, maar vanwege een hang naar macht. Uit alle rapporten die er worden geschreven over islamitische scholen, blijkt dat ze meestal onder de maat presteren. Als we de ouders een acceptabel alternatief kunnen bieden, moeten we het niet nalaten.''

Aboutaleb ziet overigens wel grenzen. Zo blijft hij tegenstander van boerka's op school en wil hij ook niet pleiten voor het (her)invoeren van gescheiden zwemmen. ''Maar gekleed onder de douche? Waarom zou je daar als openbare school bezwaar tegen maken?''

Pragmatisme is het toverwoord. Volgens Aboutaleb probeert Marcouch in Slotervaart een stadsdeel te managen dat bol staat van de problemen. ''Het debat moet niet verzanden in eindeloos gezeur over details. Marcouch moet worden afgerekend op zijn intenties en die zijn wat mij betreft goed.'' (MARCEL WIEGMAN)

http://www.parool.nl/parool/nl/1/Home/a ... lijk.dhtml
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Herman2
Forum fan

Bericht door Herman2 »

Citaat Aboutaleb:
Het islamitisch onderwijs moet 'de pas worden afgesneden', aldus Aboutaleb. ''Dat soort scholen worden niet op de eerste plaats gesticht voor het bieden van didactische kwaliteit, maar vanwege een hang naar macht. Uit alle rapporten die er worden geschreven over islamitische scholen, blijkt dat ze meestal onder de maat presteren. Als we de ouders een acceptabel alternatief kunnen bieden, moeten we het niet nalaten.''
Daarin kan ik hem gelijk geven. Maar bedoelde Marcouch dat ook zo? En als islamitisch onderwijs wordt overgeheveld naar openbare scholen, wordt het resultaat dan anders?

Ikzelf ben vóór een vorm van theologisch onderwijs op openbare scholen -aangepast aan het niveau van de leerlingen- waarin zonder enige religieuze voorkeur een overzicht wordt behandeld van wat wereldreligies te bieden hebben en ook wat ze juist niet te bieden hebben. Dat hoort bij de algemene ontwikkeling, meer niet, vooral als het openbaar onderwijs betreft.
Grüss Gott, falls Du Ihn begegnest.
atheist62

openbaar onderwijs vrij houden

Bericht door atheist62 »

Nee, geen goed idee. Geen religieus onderwijs op de openbare school.
Wat de heer Marcouch wil, is heel iets anders dan het behandelen van godsdienst tijdens bijv maatschappijleer.
Mr Marcouch heeft het wel degelijk over koranles op een openbare school. Er wordt alleen gesproken over de islam en niet over andere godsdiensten.
Als het erom gaat om islamitische ouders tevreden te stellen, dan kan ik u verzekeren dat het echt niet gaat om een open (lees = kritische) manier naar de islam te kijken.
Waarom zouden islamitische ouders hier voor openstaan? Het is sowieso al moeilijk om op een kritische manier een open discussie over de islam te voeren.

Het is niet aan de overheid om een religie te promoten op openbare scholen. We hebben hier lang voor gestreden om het onderwijs vrij te houden van religies. Waarom zouden we dit op moeten geven??
De heer Marcouch noemde bijv in zijn voorstel om het scheppingsverhaal naast de evolutietheorie te behandelen. Ik kan bijna niet geloven dat iemand in 2008 nog echt serieus het scheppingsverhaal in het onderwijs wil behandelen.......nou ja, behalve mevr. van der Hoeven natuurlijk....en de rest van het CDA, de CU en het SGP.

Als er zoveel problemen in de wijk zijn, komt dat door de islam en de achterlijke standpunten die men inneemt en is het niet zo dat de rest van de Nederlanders zich daarom moeten aanpassen, maar moeten de moslims eerst maar eens met een kritische blik naar hun eigen religie gaan praten.

Kijk eens op internet naar de reacties op het partijcongres van de PVDA it weekend....dan wordt het wel snel duidelijk dat het overgrote deel van Nederland het wel zat is om zich nog verder in te schikken naar de wensen van de islam.
En daar valt dus zeker het openbaar onderwijs onder, dat ten koste van alles vrij moet blijven van godsdiensten!!
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

In principe is het idee van Religie-les op school niet zo verkeerd. Het zou immers kunnen zorgen voor meer inzicht in andere denkwijzen. Ondanks dat veel religies een monopolie op de waarheid proberen te bemachtigen.

Ik denk dat, hoewel het concept goed is, de uitwerking ervan zal leiden tot "onderwijs" in de islam, en geen aandacht voor andere religies.
Injetta

Bericht door Injetta »

Op zich is het niet verkeerd om kennis te maken met religies en allerlei levensbeschouwingen, maar wil het écht zinnig zijn dan moet het in mijn optiek op een bepaalde manier op een Openbare School plaats vinden.
Niet alleen kennis, maar meer een filosofische benadering. De kinderen prikkelen om zélf na te denken en dit vergelijken met hoe er in verschillende religies wordt gedacht.

Als kind ben je heel makkelijk te beïnvloeden. Echt religieus onderwijs in de zin van overdracht van een bepaalde religie als zijnde een waarheid, hoort volgens mij niet op een Openbare school thuis.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij was en wie die ik........
Kabuki

Bericht door Kabuki »

Religie in onderwijs als onderdeel van bijv maatschappijleer is OK maar idd geen inhoudelijke overdracht van een religieuze boodschap.
Als dit op een objectieve manier gebeurt kan ik me voorstellen dat kinderen al snel een keuze kunnen maken. Veel ouders kiezen er niet voor niets voor om hun kinderen juist op een openbare school te laten leren
I've learned that more technical capabilities and a broader set of design options usually translate into more rope for hanging the users.
ongelovige
Forum fan

Bericht door ongelovige »

In de US wordt gelukkig nog steeds geen creationisme onderwezen in de scholen. De rechters die tot het verbod besloten gebruikten als argument dat creationisme religie is, en religie in het officieel onderwijs inde US NIET is toegelaten.

Indien Islam wordt onderwezen in het officieel onderwijs, heeft creationisme zijn slag thuis gehaald.
Plons
Bevlogen

Re: Aboutaleb: Marcouch heeft gelijk inzake islamles op BS

Bericht door Plons »

Islamitische godsdienstles op een openbare school? Prima zaak, vindt PvdA-staatssecretaris Ahmed Aboutaleb,
Slecht idee. Een openbare school moet vrij zijn van godsdienstles, of dan moet er een vak apart komen die alle levensbeschouwingen onder handen neemt!
Zo zou voorkomen worden dat zij zich massaal aanmelden bij het islamitisch onderwijs.
Een beter en leuker idee is om islamitisch godsdienstles te geven op christelijke scholen. Zodoende wordt ook elkaars naasten liefde (die ze beide propangeren) getest.
Fuck met alles.
Plaats reactie