Jaja, criminaliteit...Tweakers schreef:Vingerafdruk van alle Nederlanders toegankelijk voor justitie
Volgens een nieuw wetsvoorstel krijgen justitie en politie toestemming om in de toekomst een centrale database met biometrische gegevens van alle Nederlanders te doorzoeken. Een Kamermeerderheid zou de plannen steunen.
VingerafdrukVanaf medio 2009 moet iedere Nederlander ouder dan zes jaar die zijn identiteitspapieren bij de gemeente afhaalt vier vingerafdrukken afstaan. Ook wordt een gezichtsscan gemaakt en in een centrale database opgeslagen. RTL Nieuws meldt dat deze databank volgens de plannen van Staatssecretaris Bijleveld van Binnenlandse Zaken ook toegankelijk zal zijn voor politie en justitie. Tot nu toe mogen in bestaande databases alleen vingerafdrukken van veroordeelde criminelen en asielzoekers opgeslagen worden.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft de berichtgeving van RTL Nieuws bevestigd, terwijl in de oorspronkelijke plannen de biometrische gegevens alleen ter bestrijding van identiteitsfraude zouden worden gebruikt. De database zou alleen doorzocht mogen worden als de officier van justitie toestemming heeft gegeven.
Het College Bescherming Persoonsgegevens vindt de plannen veel te ver gaan omdat volgens het Nederlandse strafrecht iemand onschuldig is tot het tegendeel is bewezen. Bovendien zouden de kabinetsplannen in strijd zijn met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Kamerlid voor het CDA Van Haersma Buma steunt de plannen en stelt dat met een dergelijke database de criminaliteit beter kan worden aangepakt.
Vingerafdruk
Moderator: Moderators
Vingerafdruk
-
Samante
Daar gaat mijn privacy, maar ja...
met een schoon geweten heb je niets te vrezen, toch
met een schoon geweten heb je niets te vrezen, toch
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Martha
nee zonde...Zonde schreef:Ik ben hier tegen, de gemiddelde crimineel heeft toch al handschoenen aan. En wat is de volgende stap? RFID chips waardoor iedereen overal te volgens is?
voor die RFID zal er eerst een oorsmeer sample worden afgenomen en de DNA-structuur daarvan worden opgeslagen in de data-base...
en dan maar hopen dat er geen crimi-cops gaan rondlopen die evt. bewijzen kunnen manipuleren
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
Martha
Martha
Ook tegen, je hebt recht op privacy en dit tast dat m.i. aan.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Déze regering is 'wellicht' te vertrouwen. Maar wie zegt dat dit over tien jaar nog het geval is? Nu wordt de informatie opgeslagen in databanken; vastgelegd in computers en kluizen achter dikke muren, om gebruikt te worden voor het grijpen van boeven, maar op een gegeven moment gebruikt men de informatie om mensen met 'subversieve' meningen te grijpen. Ik moet er niets van hebben. Men probeert het volk te misleiden met woorden, zo zoet als stroop; 'oh, ga er toch mee akkoord; het is voor een veilige wereld; 'Een heerlijke nieuwe wereld'. Het stinkt, en ik wil het niet!
.
.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
-
Samante
Met de komst van het biometrische paspoort wordt de privacy van burgers ook flink aangetast. Het kenmerk vingerafdruk in een databank, voor een paspoort of ter opsporing van misdadigers, is dan wellicht een detail.
Sinds 11 september 2001 wordt de wereld geregeerd door angst. Angst voor terrorisme vergoeilijkt de drastische inperking van de privacy en zelfs rechten van de mens.
Sinds 11 september 2001 wordt de wereld geregeerd door angst. Angst voor terrorisme vergoeilijkt de drastische inperking van de privacy en zelfs rechten van de mens.
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
De nieuwe wereld orde komt en niemand zal het stoppen,straks krijgen we allemaal een chip ingeplanteerd, en zeg niet dat wil ik niet ! Wij hebben niets te willen!!Devious schreef:Déze regering is 'wellicht' te vertrouwen. Maar wie zegt dat dit over tien jaar nog het geval is? Nu wordt de informatie opgeslagen in databanken; vastgelegd in computers en kluizen achter dikke muren, om gebruikt te worden voor het grijpen van boeven, maar op een gegeven moment gebruikt men de informatie om mensen met 'subversieve' meningen te grijpen. Ik moet er niets van hebben. Men probeert het volk te misleiden met woorden, zo zoet als stroop; 'oh, ga er toch mee akkoord; het is voor een veilige wereld; 'Een heerlijke nieuwe wereld'. Het stinkt, en ik wil het niet!
.
Religie is de vrijwillige celstraf voor het verstand.
Satanist,
Geen oude topics openen topicbumping, tenzij je inhoudelijk op het onderwerp ingaat. Dus geen oneliners. Dit topicbumping zorgt ervoor dat actuele en lopende discussis ondersneeuwen. Dus of inhoudelijk reageren maw met onderbouwing of hierver topic starten. Moderator doctorwho
Geen oude topics openen topicbumping, tenzij je inhoudelijk op het onderwerp ingaat. Dus geen oneliners. Dit topicbumping zorgt ervoor dat actuele en lopende discussis ondersneeuwen. Dus of inhoudelijk reageren maw met onderbouwing of hierver topic starten. Moderator doctorwho
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Wie niet in het verleden kijkt,is bang voor de 'Toekomst'.doctorwho schreef:Satanist,
Ik snap het niet zo oud is dit topic toch niet,en mijn comment gaat idd over het onderwerp.
Religie is de vrijwillige celstraf voor het verstand.
- The Prophet
- Bevlogen
- Contacteer:
Satanist schreef:Ik snap het niet zo oud is dit topic toch niet,en mijn comment gaat idd over het onderwerp.
Niet zo een moeilijke vraag toch?DoctorWho schreef:Dus of inhoudelijk reageren maw met onderbouwing of hierver topic starten.
En nog een nette vraag ook.
Doei!Satanist schreef:ben zelf al weg
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)