ongelovige schreef:@Bipolair: ik denk dat we hier spreken over een wereldbeeld of ideologie, niet over gelovigen. Ik heb niet begrepen dat iemand beweert dat al wie zich monotheist noemt de wereld wil veroveren. Om het wereldbeeld te categoriseren: monotheisme is een agressieve theorie omdat monotheisme geen andere godheid kan aanvaarden. Het is ook een universalistische theorie, omdat het beweert dat de hele wereld toebehoort aan de ene godheid.
Nu is het mogelijk dat veel mensen zich monotheist noemen zonder in te stemmen met de theorie, maar dat is een ander probleem.
Ongelovige: elke waarheidsclaim is intolerant, omdat het andere waarheidsclaims uitsluit. Elke universele ideologie is dan een agressief extremisme, omdat het andere visies op de werkelijkheid uitsluit, en die intellectueel en vaak ook fysiek bestrijdt.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de wijze waarop de neoconservatieven meenden economisch liberalisme en democratie in het Midden-Oosten dachten te kunnen importeren. En dat is geen nieuw verschijnsel: de VS heeft een lange geschiedenis in het saboteren van regeringen met een haar onwelgevallige ideologie en het op de troon helpen van marionetregimes. Ieder die niet naar haar pijpen danst wordt voorgesteld als een trawant van de duivel. Terwijl de mensen in Egypte en Saoudi-Arabië (vrienden van de VS) net zo op hun woorden letten vanwege de veiligheidsdienst als in Syrië of Iran.
Verder bevat je eerdere betoog volgens mij een paar beweringen die aanleiding zijn tot discussie.
Ongelovige schreef:Het woord 'monotheisme' werd voor het eerst gebruikt in de zeventiende eeuw. Het is onder druk van het christendom in ons wetenschappelijk jargon binnengedrongen. Men moet zich afvragen waar het juist voor staat en of andersdenkenden wel hetzelfde woord wel willen gebruiken.
Dat het 'onder
druk van het christendom in ons wetenschappelijk jargon is binnengedrongen' is een tendentieuze manier van formuleren. Het klinkt alsof er pressiegroepen waren die de wetenschappelijke gemeenschap bestookten om het begrip monotheisme te gaan gebruiken (waar dat voorheen niet het geval was). Vermoedelijk bedoel je iets anders, en dat zou ik dan graag nader uitgewerkt zien.
Maar verder, monotheisme betekent eenvoudig: de religieuze overtuiging/ doctrine dat er één God is, onafhankelijk van het universum. Ik zie nog niet zo goed wat in beginsel problematisch aan dat begrip is.
Ongelovige schreef:Aangezien de wereld veranderlijk is en iedereen goede en kwade ervaringen kent, moet één almachtige god wel totaal willekeurig en onverantwoordelijk omspringen met zijn aardse schepselen. Feitelijk is er maar één theorie die zulk een cynische god kan doorslikken, en dat is particularisme. Particularisme is de gedachte dat de eigen groep een voorkeursbehandeling verdient. Het is feitelijk de verzamelnaam die alle vormen van discrimatie groepeert.
Je slaat nu een aantal denksprongen over, die je niet expliciteert. Ik zie niet zo goed hoe je uit de willekeurigheid en onverantwoordelijkheid logisch noodzakelijk tot particularisme van God (het voortrekken door God van 'zijn' mensen.) komt. Als God compleet willekeurig en onverantwoordelijk is, dan kan hij immers net zo goed nu eens deze, en dan die groep voortrekken.
Particularisme komt niet voort uit monotheisme (want dan zou er Eén God moeten zijn die alle schepselen even willekeurig behandelt) maar komt juist voort uit de verering van stamgoden. Jahwe was oorspronkelijk de stamgod van een groep die zich vestigde op het berg-/heuvelgebied midden in Kanaän, en die zich vermengde met de natuurlijke bevolking. Archeologische vondsten en literair-kritisch onderzoek naar bijbelteksten bevestigen die vermenging. De oorspronkelijke bevolking van Israël was veel syncretistischer dan uit de geloofspropaganda van de bijbel blijkt. Dat syncretisme wordt door de profetische en deuteronomistische schrijvers neergezet als latere afvalligheid van de oorspronkelijke positie: nl. de mozaïsche verering van één God rond één heiligdom, de tabernakel. In hoeverre de verhalen in Exodus op historische waarheid berusten, daarover kun je discussiëren. Zelf vind ik het wel geloofwaardig dat een groep zwervende outsiders zich in de woestijn aan de berggod Jahwe verbonden heeft, waarschijnlijk via contacten met de midianieten (zie bijv. de rol die Jetro speelt in Exodus). Uit de archeologie blijkt ook dat er iets bijzonders is aan het geloof van de godsdienst van de Oude Israëlieten: ze beeldden God niet af. Er zijn beelden gevonden van "Jahwe en zijn Asjera" (toen nog de vrouwelijke tegenhanger van Jahwe, gesymboliseerd door een loofboom), met een uitsparing op de centrale plaats. Daarnaast blijkt dat de bewoners van de heuvelvlakten geen varkens aten.
Wanneer dit particularisme zich ontwikkelt tot henotheisme (onze god die is de beste) en dan fuseert met een monotheistisch wereldbeeld, krijg je inderdaad dat de ene ware God, die het oerbeginsel is, schepper van hemel en aarde aan ónze kant staat. (Doet me denken aan die zelfbenoemde pinksterbisschop in Engeland: die zijn gemeente als een mantra liet zeggen: "God is on
my side!"
Een vergelijkbare situatie vind je bij de islam, die is ontstaan in een situatie van rivaliserende clans, ieder met hun eigen goden, die een representant hadden in de Kaäba.
Ongelovige schreef:De stamboom van het monotheisme begint in het Perzische rijk, het eerste stabiele wereldrijk met universele pretenties. Het Perzische zoroastrisme (Ahura Mazda) is de recuperatie van een oorlogsgod uit de ijzertijd, toen sedentaire beschavingen geteisterd werden door paardrijdende nomaden. Afstammelingen van het zoroastrisme zijn jodendom (Jahweh), christendom (God), islam (Allah), shaivietisme (Shiva), vaishnavisme (Vishnu), etc.... Hare krishna is een vaishnavische sekte, die Krishna, een avatar van Vishnu, vereert.
Dat het zoroasterisme aan de wortel ligt van het monotheisme zoals wij dat kennen, zou heel goed kunnen, maar dan wordt het een zaak van minder of méér, aangezien het judaïsme ook - en sterker - wortels heeft in het geloof van het Oude Israël, en daar is de neiging om de ene stamgod de eigenschappen van de andere goden te laten usurperen al aanwezig. De godenwereld van Kanaän kende een president, voorzitter van de raad van de goden (El) en een krijgs- en regengod (Baäl). Die blijven niet zelfstandig bestaan, maar Jahwe neemt die functies over. En reeds vóór de kennismaking met het Zoroasterisme is er kritiek van de profeten op het toeschrijven van een gemalin aan Jahwe (dat wordt als uitheemse import verketterd) en het vangen van Jahwe in een beeld.
De vraag is ook of je zoroasterisme wel als monotheisme kan zien, aangezien er in het zoroasterisme twee grootheden zijn, licht en duister, die elkaar in evenwicht houden. Er is dus niet, zoals in de bijbel wel duidelijk naar voren komt, één God die uiteindelijk alle willekeur in zich opneemt, met de duivel als aapje aan de ketting/ gevallen engel als afsplitsing van god om het pure kwaad in kwijt te kunnen.
Joden, christen en moslims verwijzen ziekte en tegenslag naar God. De duivel voert het misschien uit, maar God laat het toe, en het heeft allemaal een plaats in Gods plan dat wij niet kunnen begrijpen. 'Het is Gods wil' zo heet het. 'Nu begrijpen wij het nog niet, maar God heeft er vast een bedoeling mee'. Dat is een verschil met de twee principes van het zoroasterisme, dat een zuiver dualisme voorstaat, gematigd door de optimistische hoop dat het licht het uiteindelijk wint van de duisternis.