Devious schreef:Waarom willen sommige anti-theïsten zo ontzettend graag dat alles wat zweemt naar bijgeloof, ook meteen agressief, extremistisch, onderdrukkend en op gewelddadige expansie gericht is. Waarom is het niet genoeg om te zeggen dat er potentiële gevaren aan kleven (grote potentiële gevaren wat mij betreft)?
Ik denk dat het voor de anti-theïst het makkelijker is zich te concentreren op één specifiek "kwaad" en daarmee religie aanwijzen als de "grote boze tovenaar" van al het kwaad. Anderzijds zou het ook kunnen zijn dat het een reactie is van een ex gelovige die inziet dat dat geloof hem of haar persoonlijk veel leed heeft berokkend en dit exploiteert naar iedere religieuse opvatting.
Persoonlijk denk ik niet dat religie het grootste gevaar is. In potentie kan het gevaarlijk zijn maar dat zijn veel dingen. Anti theïsten concentreren zich naar mijn bescheiden mening vaak te veel op religie en zijn blind voor andere gevaarlijke dogma's, en hun eigen dogmatische instelling naar religie toe.
"Religie is de wortel van alle kwaad" wordt al snel een farge als je inziet hoe overbevolking, dogmatisme op het politieke/financiële vlak een mondiale bedreiging vormt.
Daarom pleit ik ervoor, zoals ik eerder in het draadje beschreef religie alleen daar aan te vallen wanneer mensen echt agressief zijn (in de zin van geweld plegen) en daadwerkelijk extremistische ideeën uitdragen.
Voor de rest is het slechts een interessante (?) discussie god bestaat wel of niet, maar laten we gehele groepen in de samenleving niet op voorhand potentiel agressief en extremistisch afschilderen, dat is uiteindelijk ook een vorm van extremisme. Feitelijk stelt het dat religieuse mensen niet in staat zijn hun leerstellingen dermate te wijzigen omdat ze uiteindelijk altijd op dogma's terugvallen. De geschiedenis leert ons dat er in bijv. de christelijke wereld veel verandering ten positieve is geweest. Als anti theïst zou ik volgens sommige in dit draaje moeten stellen dat deze mensen te dom zijn om positieve zaken uit te laten groeien en altijd geneigd zijn terug te keren tot een middeleeuwse vorm van christendom. dit is een zeer extremistisch standpunt.
Uiteindelijk zijn er zoveel potentiële gevaren en die raken onderbelicht als enkel religie verantwoordelijk gehouden wordt (of enkel de focus krijgt).....