Waarbij we kunnen aantekenen dat de "ongelovige" waarschijnlijk voor zichzelf kan nadenken en zich niet zo bedreigt voelt door een fictieve god met een fictieve hel. Het zijn voornamelijk de gelovigen die hier dus zelf het slachtoffer van zijn. Mijn oma heeft altijd met grote vrees voor de god geleefdKitty schreef:Verder kun je geen een gelovige, ook de predikers en de voorgangers niet, schuldig achten voor het feit dat ze voor hun overtuiging uitkomen en dit door willen geven aan anderen met het idee die ander daarmee te redden van iets heel lelijks.
Daarbij zo ik willen toevoegen dat we meer moeite moeten doen voor de secularisatie. Maar secularisatie wordt niet geholpen door gelovigen van alles te verwijten wat maar in de verste verte lijkt op iets negatiefs. Zoals securalizer en ongelovige zonder enig onderscheid doen.Je kan wel de huidige wetten strak handhaven door bijvoorbeeld het uitdragen van haat naar andersdenkenden te bestraffen, en dat gebeurt mijns inziens ook te weinig. Men geeft op het moment teveel ruimte aan religieuze uitingen die tot geweld kunnen leiden. Dan heb ik het bijvoorbeeld over haatzaaiende Imams.
Waar het ook voornamelijk de gelovigen zijn die slachtoffer zijn van hun eigen waanideeën. De VS is een schoolvoorbeeld hoe gevaarlijk het is om verregaande desecularisatie van de staat te krijgen.Maar de dominee die zijn preek afsteekt op de kansel is niet schuldig maar zelf slachtoffer, hoeveel kwaad en ellende hij daarmee ook aan kan richten. En dat dat kwaad en ellende aanricht kun je zien bijvoorbeeld in Staphorst. En op grotere schaal in de VS.