Pieter schreef:Ik vind met alle respect dat jij je in de maling hebt laten nemen door het kind met het badwater weg te gooien.
Dan mag jij precies en exact uitleggen welk badwater ik weggooi. Waar heb je het me zien weggooien? Je mag het uit teksten van mij die overal verspreid zijn opvissen; ik vind namelijk het overdenken van dingen die ik weggooi maar waardevol zijn veel waard en wil er graag mee bezig zijn.
Ik kan het je ook gemakkelijker maken door mijn gedachten te laten gaan over de preken van Langeweg.
Laat me een paar quotes van Langeweg becommentariëren:
Ik gooi dit weg als ongezond denken. De opmerking waarmee Langeweg binnenkomt is een sein dat alle alarmbellen bij me doen afgaan (reden waarom ik niet op hem heb gereageerd.)Langeweg schreef: Ik wil enkel het volgende posten om een andere kijk op de zaak te geven.
Erover discussiëren heeft geen zin voor mij. Je aanvaardt het of je aanvaardt het niet.
In plaats daarvan komt mijn denken volkomen overeen met wat Think hierboven opmerkt (mijn complimenten voor die posting, Think!). Gooit Think een kind met badwater weg? Laat maar weten.
Bovenstaande is eenvoudig een onwaarheid. Mijn ego bijvoorbeeld spreekt en oordeelt helemaal niet zo; maar evenmin roept het zichzelf uit tot enkel "iets heel goeds, onschuldigs en zelfs heiligs". De schrijver creëert een tegenstelling uiterlijk versus innerlijk (resp. onwaar/slecht versus waar/goed). Ik stel dat een gezonddenkend mens zich niet in uitersten begeeft, maar zichzelf kan zien als zowel zus als iets anders.Langeweg schreef:Het ego voelt zich verplicht het enige idee wat ons echt blij zou maken de kop in te drukken. Want het idee dat we iets heel anders zijn dan dit biologische robotje, en inplaats daarvan in wezen iets heel goeds, onschuldigs en zelfs heiligs zijn, is volgens het ego streng verboden, en zelfs een morele misdaad . Want het ego oordeelt naar het uiterlijk. Het innerlijk -de ware inhoud- ziet het niet. En wil dat ook niet zien, want het denkt dat het zich dan schuldig zou voelen, en ongelukkig zou worden. Terwijl het tegenovergestelde juist waar is. .
Ik gooi hier dus naar mijn beste weten alweer badwater weg, en vraag je welk kind ik weggooi.
Hoezo een goddelijke eigenschap? Het woord 'goddelijke' komt hier zo maar uit de lucht vallen. Ik zie er niets goddelijks in, slechts ontwikkelde mensheid. Ik gooi alweer badwater weg met het woord goddelijkheid. Ben je daaraan zo gehecht en moet het per sé goddelijk zijn of getuigt het van helder denken dat ik me niet opblaas met retoriek?Langeweg schreef:...Dus ook dat je liever minder gelukkig bent maar in de ogen van je ego eerlijk, dan in diens ogen gelukkig maar oneerlijk. In dat geval blijkt dat je meer om eerlijk zijn geeft, dan om echt gelukkig zijn. En dat is bepaald geen menselijke eigenschap, maar een heel andere. Ik zou zeggen een goddelijke..
Ik heb van jouw reactie begrepen dat dit je bijzonder aanspreekt. Je hebt een christelijke achtergrond waar dit negatieve zelfbeeld gekweekt werd. Wel, iedere psycholoog die met je in gesprek zou gaan zou bovenstaande opmerking van Langeweg maken wanneer men zo iemand met een beschadigd zelfbeeld tegenkomt. Het heeft dus mijn zegen.Langeweg schreef:Want enkel door ons negatieve zelfbeeld en dat van anderen -dat gebaseerd is op oppervlakkige waarnemingen, zelfs psychologische- te veranderen, kan er werkelijk iets in deze wereld ten goede veranderen..
Maar wat nou als je geen negatief zelfbeeld hebt, maar juist heel eenzijdig het omgekeerde, zoals in een geval zoals Langeweg zelf? Ik zou me kunnen voorstellen dat men tegen hém er goed aan zou doen het omgekeerde te prediken: het zou je niet misstaan als je eens wat kritischer zou worden over jezelf en je denkbeelden!
Gooi ik badwater weg of zie ik iets wat jou ontging?
Spreek enkel voor uzelf zou ik zeggen, maar waag het niet om dit over mijn ego te zeggen. Hier is dus iemand die mij en iedereen blijkbaar als een kopie wil zien van zijn eigen wezen. Heb ik gelijk als ik zeg dat zo'n 'invulling van de werkelijkheid' nogal arrogant en eigengereid en onverantwoord is, of gooi ik weer een kind weg met het badwater?Langeweg schreef:Ons ego reageert vaak als nazi.
Indien ik zeg dat dit uit de lucht gegrepen, onverantwoorde beweringen zijn dan doe ik niets anders dan een zaak koel en zo objectief mogelijk te beschouwen. Heb ik daarmee een kind met het badwater weggespoeld? Wel, het kind van de overtuiging die iets wil geloven waarvoor geen bewijzen zijn. Is dat erg? Nee, want ik heb me daarmee nog helemaal niet uitgesproken over wat ik denk over genot, humor, liefde, geluk. Ik heb niets op ze tegen.Langeweg schreef:Waar het om gaat is dat we in werkelijkheid magistrale onstervelijke wezens van licht zijn, die zich tijdelijk vermomd hebben als mensen, met de bedoeling ons originele geluk, genot, vreugde, humor, en volmaakte liefde ook op aarde te brengen..
Ik heb op zich helemaal niet tegen genieten. Maar wél iets tegen de simplistische formules die iedere TV-evangelist graag gebruikt om een aanhang te krijgen:Langeweg schreef:Om onze originele hemel ook met de zo gecreëerde nieuwe bewustzijnen -deze egos- te delen, opdat zij het ook zullen genieten. En dat gebeurt door ons weer te herinneren Wie we in werkelijkheid zijn. Maar nu ook als deze menselijke wezens, die eerst nog niet bestonden voordat elk van ons hier als mens verscheen.
Het is een volledig door onszelf achter dit toneel geplant individueel proces voor elk van ons. Al werken we allen samen om het hier te verwezenlijken, en is het in die zin ook een collectief proces..
-Je kan oneindig gelukkig worden!
-Je hoeft er maar voor te kiezen!
-Na die keuze zullen de middelen je gegeven worden die je nodig hebt om je verlangen te vervullen.
Gooi ik een kind met het badwater weg wanneer ik je ervoor waarschuw dat bij jou alarmbellen zouden moeten afgaan bij het horen van zoveel simplisme verbonden aan zoveel ongefundeerde aannames?
Gooi ik een kind weg als ik zeg dat meneer Langeweg allemaal premisses en opvattingen heeft over ons menszijn die niet hard te maken zijn? Nee, want dat is eenvoudig waartoe jij en ik vanwege intellectuele eerlijkheid gedwongen worden te beamen. En ik heb daarmee totaal niets gezegd over de naastenliefde, oftewel dat kind gooi ik beslist niet weg. Wel gooi ik het pathetisch schrijven van religieuze hoofdletters weg.Langeweg schreef:En dat we het zeer moedig uit een enorme Naastenliefde wilden, want dat in vergelijking met onze originele staat het bestaan hier nog verre van gelukkig is..
Mijn cynische reaktie hierop is: Wat weet u toch een hoop, ik sta helemaal paf.Langeweg schreef:Wanneer onze lichamen slapen verkeren we in een andere staat van bewustzijn. Daar plannen we individueel en collectief wat we hier na het ontwaken zullen ervaren. Dus we determineren dat zelf, uit eigen vrije wil. Maar als we weer in deze wereld onze ogen opendoen, dan zijn we dat vergeten, en lijkt het alsof de dingen ons overkomen zonder dat we ze met zekerheid kunnen voorzien. Alsof we slachtoffers waren van het lot, en maar een heel beperkte macht hebben over ons bestaan hier..
Gooi ik badwater weg met een belangrijk kind dat ik zou moeten behouden? Of doe ik een gezonde conclusie? Laat maar eens horen.
Mijn reaktie hierop is: vreemd dat iemand mij moet vertellen wat mijn bedoeling is.Langeweg schreef:Het is onze bedoeling hier eerst van een nachtmerrie een gelukkigmakende droom van wakker worden te maken. Dat noemen de Westerlijke religies "de opstanding"; het weer uit de slaap wakker worden en opstaan. Dat is de ware betekenis van die woorden..
Mag ik dat niet zelf uitmaken? Ik heb het leven nooit en tenimmer als een nachtmerrie opgevat. En mijn lijfspreuk is "Born OK the first time".
Mag ik je vragen wat ik met het badwater weggooi ander dan enkel de fantasie van Langeweg?
De profeet maakt hier de fatale fout van alle religieuze profeten, de zaak in twee kampen te verdelen, óf zus óf zo. Ik doe niet mee aan zo’n zwart-wit indeling van het bestaan. Gooi ik een kind weg? Integendeel, dat doet Langeweg met zijn simplisme.Langeweg schreef:Of het idee "Ik ben een biologisch lid van het gevaarlijkste ras roofdieren dat we kennen, en besta als zodanig slechts een tijdje in een onverschillig -meedogenloos- universum waar alles uit puur toeval gebeurt, en waar de sterkse wint ten koste van de zwakkere. Een universum waar geen intelligentie achter zit, maar waar wij als zoogdieren bij toeval toch iets van intelligentie in hebben gekregen, dat we uiteindelijk voor onze egoïstische geneugden gebruiken."?.
Leuk verhaal, maar eenvoudig stuk voor stuk ongefundeerde stellingen. Gooi ik een kind weg met deze opmerking?Langeweg schreef:En toch wist je van tevoren dat je dit zou ervaren, maar besloot je evengoed hier te verschijnen om je steentje bij te dragen aan ons goddelijke plan. Als je je hier niets van herinnert, wist je dit ook van tevoren. En ook dat het niet leuk voor je zou zijn.
Daarom hebben we in het geheim het allergrootste respect voor elkaar, al lijken we hier aardsvijanden te zijn. Maar achter dit toneel kennen we elkaar zoals we godzijdank echt zijn..
Op dit punt gekomen zeg ik: Retoriek, retoriek. Van een zeer gewiekste redenaar.Langeweg schreef:Maar ja, ons nazi ego kan blijven proberen ons van het ware geluk af te houden ondanks wat dan ook. Zelfs door ons te laten denken dat iemand ons gezegd heeft dat we het nazi ego zijn, terwijl hij juist gezegd heeft -en zich grote moeite heeft getroost om het tegenovergestelde duidelijk te maken- dat we dat ego nu juist niet zijn, om je blij te maken..
Wat een naïviteit! De mensheid heeft nooit iets anders gedaan dan denken dat men onsterfelijk is. Hier wordt dus gebakken lucht verkocht.Langeweg schreef:En als de wereld echt zou geloven dat we onsterfelijke zielen zijn, dan was alle moord en oorlog meteen afgelopen..
Ja, zeg het eens. Het feit dát het alle eeuwen gedaan werd én men tezelfdertijd geloofde dat mensen onsterfelijk zijn laat op doorslaggevende wijze zien hoe foutief die gedachte is dat hij goddelijk zou zijn.Langeweg schreef:Want waarom iemand doden die je niet kan doden, en die bovendien goddelijk goed is achter zijn menselijke verschijning? .
Gooi ik een kind weg of eenvoudig badwater waarin je je niet moet wassen?
Ja, ook wanneer je gelooft in onsterfelijkheid huilt een mens wanneer een geliefd persoon uit dit leven weggaat. Is dat nu zo moeilijk om aan elkaar te rijmen?Langeweg schreef:Of zouden ze soms huilen als ze echt geloofden dat hun geliefde niet dood is, maar in een veel gelukkiger staat verkeerd, en hen niet verlaten heeft, maar nog steeds bij hen is, en hen helpt via inspiratie zich meer geestelijk te ontwikkelen, opdat ze ook hier al het geluk mogen smaken dat diegene die z'n vermomming hier achterliet al ervaart?.
Zie je hoe de gewiekste redenaar een heel klein stapje achteruit doet om te verdoezelen dat hij de nieuwe profeet is met een boodschap van de Waarheid? Trap jij er nadat je in het christelijk geloof bent getrapt er bij het verschijnen van de eerste de beste nepjezus er nu weer in?Langeweg schreef:De wereld is in de toestand dat hij is omdat de Waarheid er nog nog niet in bekend is...Maar daar wordt aan gewerkt. Door iedereen, of hij het zich hier nou al bewust is of niet..
Ik spreek ook uit persoonlijke ervaring met misleiders. Wat ik zeg is net zo waar als ik weet dat Yli-Ii in Finland ligt. En ik kan het zelfs uitspreken.Langeweg schreef:ik spreek uit persoonlijke ervaring. Ik weet dat wat ik zeg net zo waar is als dat jij weet dat Amsterdam bestaat, als je die stad ooit hebt bezocht of er woont..