Fotonen en zwarte gaten

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Atheist_1984
Ervaren pen

Fotonen en zwarte gaten

Bericht door Atheist_1984 »

Ik vroeg me wat af, fotonen (licht) hebben geen massa. Hoe kan het dan toch dat ze door zwarte gaten worden aangetrokken??

Dat kwam vanmorgen in mij op :)
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ehm, je moet ff twee dingen onderscheiden. Fotonen die niet meer kunnen ontsnappen van een zwart gat en licht dat wordt afgebogen door een zwart gat. Het eerste is simpel: in een zwart gat is de aantrekkingskracht zo groot dat de ontsnappingssnelheid (voor de aarde 11,2km/s) groter is dan de lichtsnelheid. Het tweede is wat ingewikkelder maar zie het als volgt: licht volgt de kortste route tussen twee punten in vier dimensies. De lijn die het licht aflegt in de ruimte-tijd, noem je een geodeet. Volgens de Algemene Relativiteitstheorie verandert de vorm van de ruimte-tijd door een aanwezige (grote) massa en de ruimte-tijd vertelt het licht wat de korste route is. Dit hoeft niet meer de rechte lijn te zijn, maar het equivalent van de rechte lijn in 4D. Een zwart gat verandert de vorm van de ruimtetijd zo dat de kortste route een afgebogen vorm is in 3D.
Je kan zelf zien wat er gebeurt door een tafellaken te nemen en bij de hoekpunten te laten vasthouden en een zware bal (het "zwarte gat") in het midden neer te leggen en met knikkertjes (=fotonen) aan de rand. Die knikkertjes vallen dan ook niet meer in een rechte lijn naar de bal toe maar buigen zonder zwaartekracht ook om de zware bal. Dit heeft dus niets met zwaartekracht tussen de lichamen te maken maar met de vervorming van ruimtetijd (=gravitatie in klassieke mechanica). Het is dus een algemenisering van de oorspronkelijke gravitatie wet.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Alles met massa vervormt ruimtetijd, dus ook jij verandert de baan van fotonen :-).
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

@ Sararje

Bedankt

Ik geloof dat ik het nu begrijp :) :) :)
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
The Man

Bericht door The Man »

Zie het (ruimte-tijd) als een treinrails waarover licht zich beweegt. Bij alles wat een massa heeft buigt deze rails zich en dus ook de baan van het licht.
Plaats reactie