Virtuarchi

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

virtuarchi

Virtuarchi

Bericht door virtuarchi »

"Virtuarchi" is een samentrekking van virtual architect, verwijzend naar mijn beroep.
De fysieke constructies daar moeten wel overeind blijven, met de gedachteconstructies permitteer ik me wat meer vrijheid. Ik verwacht dus wat weerwerk. Ik heb de indruk, na het lezen van enkele berichtjes, dat hier voldoende ernstige kandidaten daartoe aanwezig zijn.. Mijn interesse gaat in het bijzonder uit naar alles wat het onderwerp “bewustzijn” betreft. Ik hou niet van lange uitwijdingen over mezelf, het voelt wat ongemakkelijk aan. Ik hou het hier dus maar bij.
a.r.

Bericht door a.r. »

Welkom :) virtuarchi: Een bijzonder intrigerende openingspost! Ik weet niet precies, waar of hoe je te plaatsen, ben daar al de hele avond over aan het nadenken, want om de één of andere reden "begrijp ik wel, maar/en/of ook niet " wat je wilt zeggen!Misschien kun je een poging wagen om één en ander te verduidelijken?
Samante

Bericht door Samante »

Welkom.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Welkom.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Welkom
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
virtuarchi

Bedankt !
Een bijzonder intrigerende openingspost.
Hoe minder men over zichzelf zegt, hoe intrigerender waarschijnlijk, het laat ruimte voor verbeelding. Eigenlijk is dat ook een beetje mijn filosofie, een ode aan de verbeelding.
Plaats me aub niet in één of ander vakje, daar word ik claustrofobisch van. Ik bedoel in mijn intro dat ik het beroepsmatig niet kan permitteren te zweven. Een flinke dosis logica is noodzakelijk want de wetten van de statica zijn onverbiddelijk. Toch is er het voortdurende streven precies die wetten te tarten, want daardoor ontstaat ‘vrije ruimte’. Dat is ook wat ik met mijn gedachtespinsels beoog. Vanuit die grondgedachte heb ik iets tegen “stellige zekerheden”, het roept onmiddellijk een tegenreactie op. Er bestaan voor mij geen zekerheden, behalve dit besef waarin ik mijn “vrijheid” ervaar en het leven als één groot te ontdekken avontuur. Er bestaat dan ook geen welomlijnde visie over mezelf, ik zou mezelf maar beperken. Telkens als er geraakt wordt aan die vrijheid wordt er iets in mij aangesproken dat zich geroepen voelt te reageren, te nuanceren, te relativeren, of het nu uit “wetenschappelijke” dan wel “alternatieve” hoek komt. Voor de éné zal ik dan al eens overkomen als een zweverige fantast; voor de ander als een koele rationalist. Ik ervaar me als geen van beiden. Het begrip “realiteit” heeft voor mij geen concrete inhoud. Er is geen andere realiteit dan deze die ik me verbeeld, en dus laat ik mijn verbeelding de vrije loop. Het heeft me verassende ervaringen en inzichten opgeleverd, maar ik hecht er geen "absolute" betekenis aan tenzij deze, er zijn geen zekerheden.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jasper
Ervaren pen

Bericht door Jasper »

Welkom.

Ik vraag me nu af wat dan precies je beroep is. Ben je filosoof, of ontwerp je gebouwen e.d. met de computer?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
virtuarchi

Ik vraag me nu af wat dan precies je beroep is. Ben je filosoof, of ontwerp je gebouwen e.d. met de computer?

Ik ontwerp gebouwen en aanverwante constructies, en zoals alles tegenwoordig inderdaad met de hulp van de computer. De link naar de naam ligt echter in de opbouw van gedachteconstructies op gelijkaardige wijze. Tenslotte zijn gebouwen ruimtelijke vertalingen van gedachteconstructies als antwoord op vooraf duidelijk geformuleerde vragen en daaruit afgeleide doelstellingen. Ze moeten wel realistisch zijn of het gebouw stort in. De logica ervan is echter niet altijd simpel lineair. Onze werkelijkheid is nu eenmaal niet lineair of vlak, wel de abstracties die we er gemakkelijkheidhalve van proberen te maken door tal van reducties. Functioneel maar slechts tot op zeker niveau. Ik steiger als ik vaak geconfronteerd wordt met beweringen die zo rechtlijnig zijn en daardoor gegrond en logisch onderbouwd lijken terwijl ze het precies daardoor niet zijn. De tegenstelling wordt niet aanvaard als men het paradoxaal karakter ervan niet inziet. Net als in de statica staan de vectoren niet altijd in dezelfde richting , kunnen ze mekaar opheffen, versterken of verzwakken waardoor 1 + 1 niet altijd 2 is maar in potentie alles tussen 0 en 2, alle mogelijke fracties inbegrepen. De werkelijkheid is daardoor oneindig veel ruimer en genuanceerder dan we kunnen bevatten en in krachttermen verwoorden. Mijn inbreng zal daarom veelal nuancerend van aard zijn.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Zoveel mogelijk inhoud vormgeven met zo weinig mogelijk middelen c.q. massa.
Is dat wat je bedoelt?
Ikzelf ben maar een simpele stapelaar, zoals mijn huidige avatar verraadt.
Zolang het maar lekker zo ver mogelijk van het maaiveld verwijderd is.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
virtuarchi

Ik bedoel maar dat verklaringen soms bedrieglijk simpel lijken op het niveau waarop de werkelijkheid veelal wordt gereduceerd
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

..
Een welkoms woord om dan maar mee te beginnen. Doe dit niet vaak maar welkom hier. Ook een korte vraag...
virtuarchi schreef:Ik bedoel maar dat verklaringen soms bedrieglijk simpel lijken op het niveau waarop de werkelijkheid veelal wordt gereduceerd
Om verwarring te voorkomen, zou ik willen vragen of je niet bedoelde "Ik bedoel maar dat verklaringen bedrieglijk simpel lijken op het niveau waar tot de werkelijkheid wordt gereduceerd." Waar tot, of waarop is een te groot verschil om niet naar te informeren.
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
virtuarchi

af87, je hebt gelijk. Een terechte opmerking !
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

virtuarchi schreef:Ik bedoel maar dat verklaringen soms bedrieglijk simpel lijken op het niveau waarop de werkelijkheid veelal wordt gereduceerd
Is dat zo?
Volgens mij zijn de verklaringen vaak simpel.
En hoeft er verder niets meer mee gedaan worden.
Mijn eigen voorbeeld is altijd.
Homeopathie is kwakzalverij.
Volgens mij ben je dan klaar.
En kan je aan de slag om deze vorm van oplichterij uit de samenleving te gaan verwijderen.
Dat is niet bedrieglijk simpel, het is simpel.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

..
virtuarchi schreef:af87, je hebt gelijk. Een terechte opmerking !
Dank, maar dat is niet echt een antwoord. Waar tot, en waarop zijn dermate verschillende uitgangspunten, dat er reden genoeg is voor een verzoek om een duidelijke verklaring van waaruit men wil spreken. Snap wel dat een voorstel topic niet direct de plek is om alle vragen hierover te stellen. Edoch, nogmaals dan dit verzoek om verwarring te voorkomen.
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
Plaats reactie