Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.
Kitty schreef:
Wat vindt men er hiervan? Is het goed dat gehuwde vrouwen hun meisjesnaam blijven dragen?
bedoel je dit Willem? ik vind het nogal raar en vooral vaag.
Ik zie in die vraag een opinievraag.
Dat mag ook eens...
Soms lijkt het erop of Freethinker een schooltje in "bewijsvoeringskses" wil zijn.
Opinie is echter de basis van 99% van ale politieke beslissingen en wetgeving...
Dus, opinies zijn de moeite...
Koerdi schreef:Een probleem van een achternaam maken vind ik laag gezocht. Je trouwt met iemand, omdat je je leven wilt delen met diegene. De wereld er bewust van maken dat jullie samen door het leven gaan. Een achternaam is geen onderwerp om je druk over te maken. Er dingen achterzoeken is gewoon té feministisch en té seksistisch.
(Ps; ben van het vrouwelijke geslacht)
Ik denk dat je gelijk hebt. Tegenwoordig heeft het hier nog weinig relevantie. Het gebruik is, net als het huwelijk, echter van oorsprong zwaar sexistisch en het is goed dat het even opgegraven word.
PS er zullen in bepaalde kringen nog steeds mensen zijn die "het logisch vinden" dat de vrouw de naam van de man aanneemt.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Zonde schreef:Naar mijn mening mogen mensen er wel voor kiezen dat de vrouw de achternaam van de man overneemt. Maar het moet ook mogelijk zijn dat de man de achternaam van de vrouw overneemt. Of die te behouden.
In Finland, waar ik woon, is al in 1985 de wet op deze manier veranderd. Wanneer men in het huwelijk treedt kan men de eigen naam behouden óf een gezamelijke naam aannemen, óf de vrouw kan twee namen gebruiken. Een gezamelijke naam kan óf de naam van de man óf die van de vrouw zijn.
Bij scheiden kan men óf de naam die men bij het huwelijk (eventueel) heeft aangenomen behouden, óf de oude naam weer terugkrijgen.
Zonde schreef:
Bij scheiden kan men óf de naam die men bij het huwelijk (eventueel) heeft aangenomen behouden, óf de oude naam weer terugkrijgen.
In Belgie behoudt éénieder ALTIJD zijn eigen achternaam. Huwelijk, scheiden of na overlijden hebben hier allemaal geen invloed op. Dit rechttoe-rechtaan is vooral adminstratief-juridisch gemakkelijk: je identiteit is geen goktent. Je sterft met de naam waarmee je geboren bent. Tenzij je onder de wetgeving van "beledigend klinkende" namen valt. Dan dok je af om hem te laten veranderen. Maar het gaat wel door een aanvaardigscommissie. Het is onmogelijk om daar zomaar een spelletje van te maken.
Ik heb nog overwogen om de naam van mijn vrouw erbij te nemen ,maar dat vond ik een beetje ballerig staan alsof ik ineens van adel zou zijn ,omhooggevallen .En zij vond mijn achternaam leuker dan de hare ,ze had er ook gelijk een heel natuurlijk gevoel bij, alsof het nooit anders geweest was . En ik heb dan ook wel een voor Nederlandse begrippen ietwat exotische achternaam ; Katan .Juist ja ,van die kolonisten .
Ik vind dat je er op zijn minst over na kan denken omdat het niet iets vanzelfsprekends moet zijn ,maar van echt belang is het niet . En ik was nooit een voorstander van het huwelijk ,maar het is wel goed zo,het doet geen pijn