De Oostkantons in Belgie

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
micha (dui)
Geregelde verschijning

De Oostkantons in Belgie

Bericht door micha (dui) »

Hal-low,
wat denken jullie over de Ostkantons in Belgie, over het Duitstalig gebied dus.
Zijn jullie daar al geweest. Ik heb vaak gehoord dat het er een stoffige en muffe sfeer heerst. Klopt dit?
:geek:
JanC
Ervaren pen

Re: De Oostkantons in Belgie

Bericht door JanC »

micha (dui) schreef:Hal-low,
Zijn jullie daar al geweest. Ik heb vaak gehoord dat het er een stoffige en muffe sfeer heerst. Klopt dit?
Stoffig? Muf? Nee hoor.
Langs mijn moeders kant ben ik afkomstig uit het land van Gemmenich (ooit een zelfstandig land tussen België en Duitsland in). Het taaltje dat daar gesproken word (en dus ook in de zogenaamd Duitstalige gebieden) is het Platdütsch. Een taal die meer overeenkomsten vertoont met het Nederlands dan met het Duits. Bovendien zijn de meeste mensen daar perfect drie-talig. En het eten is er prachtig!
Ni dieu, ni maître.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

JanC schreef:
Stoffig? Muf? Nee hoor.
Langs mijn moeders kant ben ik afkomstig uit het land van Gemmenich (ooit een zelfstandig land tussen België en Duitsland in). Het taaltje dat daar gesproken word (en dus ook in de zogenaamd Duitstalige gebieden) is het Platdütsch. Een taal die meer overeenkomsten vertoont met het Nederlands dan met het Duits. Bovendien zijn de meeste mensen daar perfect drie-talig. En het eten is er prachtig!
Het dialect van de oostkantons hoort tot het ripuarisch, de Keulse dialectgroep (net als het Kerkraads Vaals en Akens dialect), dit in integenstelling tot dat van de voerstreek dat tot de limburgse dialectgroep behoort.

Er is zelf een hele wikipedia in het ripuarisch!!
http://ksh.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Houpsigk
De Wikkipedija op ripoarėsche Shprooche hätt jëz jrad janz jenau 9079 Atikkele övver Stėchwööt.
Het meest kenmerkende aan het ripuarisch is de klankverschuiving van g naar j. Een raadsel dat in Limburg de ronde doet, gaat als volgt:
Wat is grijs en hangt boven Kerkrade? Oplossing: 'n jans jroos jewitter (een heel groot onweer). :wink:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

micha (dui) schreef:Zijn jullie daar al geweest.
Ja.
Moet zaterdag in Moresnet zijn.
Daar spreek ik overigens Limburgs, als ze dat niet verstaan, Duits en als het moet probeer ik het in het Frans.
Ik heb vaak gehoord dat het er een stoffige en muffe sfeer heerst. Klopt dit?
Een trendy sfeer en een bruisend uitgaansleven horen er niet bij, maar ze hebben daar weer andere dingen, natuur enzo.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Wat voor een conpleet onzinnig topic is DIT nu weer !?
Een stoffige en muffe sfeer ... godsaminee, heb jij niks anders te doen dan smalltalk?
Freethinker forum onwaardig.....

Moderators, mag hier een slotje op ?
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Willem_B schreef:Moderators, mag hier een slotje op ?
Als je nou gewoon niet reageert op een topic van 2 MAANDEN OUD dan is zo een slotje niet eens nodig!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Fenomeen schreef:
micha (dui) schreef:Zijn jullie daar al geweest.
Ja.
Moet zaterdag in Moresnet zijn.
Daar spreek ik overigens Limburgs, als ze dat niet verstaan, Duits en als het moet probeer ik het in het Frans.
en, hoe ging het?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer »

Willem_B schreef:
Wat voor een conpleet onzinnig topic is DIT nu weer !?
Een stoffige en muffe sfeer ... godsaminee, heb jij niks anders te doen dan smalltalk?
Freethinker forum onwaardig.....

Moderators, mag hier een slotje op ?
Heb jij niks anders te doen dan in een frenzy alle Belgie-gerelateerde topics onder het stof vandaan te halen? :evil:

En vragen een topic te sluiten vanwege smalltalk is vreemd. Het topic heeft wel degelijk een onderwerp (al is het niet zo zwaarwegend) - het zou hooguit naar de babbelbox verplaatst moeten worden.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

collegavanerik schreef:
Fenomeen schreef: Daar spreek ik overigens Limburgs, als ze dat niet verstaan, Duits en als het moet probeer ik het in het Frans.
en, hoe ging het?
Prima, pas onder Luik werd het lastig met de weg vragen, dat lag niet aan ons uitstekende Frans maar aan de autochtone bevolking, die spreekt alleen Waals en is daarnaast in de meeste gevallen zwaar geretardeerd, door het inademen van teveel C-14 denk ik.
Wat daar naast de weg staat aan Walen kan zo in een 'retarded psychotic hillbilly horror', hoeft niet eens door de styling en de make up. :)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Plaats reactie