Schietincident op school in Finland

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Easy Rider schreef:
lost and not found yet! schreef: Nogmaals: waar motiveert Nietzsche het geweld tegen zwakkeren? En waarom pik je uit de hele post van namen er specifiek Nietzsche uit? En over je link, sorry ik ben het duits niet machtig!
Niet nogmaals, dat is een nieuwe vraag. Waar Nietzsche geweld tegen zwakkeren motiveert ?
Dat blijkt uit de duitse tekst. Hierin stelt de auteur dat Hitler iemand is die Nietzsche
gelezen heeft en verkeerd begrepen zou hebben, net zoals geweldpegers na hem
die zich ook op Nietzsche beroepen. Hoe durfde Hitler naast de buste van Nietzsche te poseren !
Het lijkt in deze samenhang te gaan om hoe Nietzsche het bedoeld zou hebben
en hoe zijn bedoelingen misverstanden? in de praktijk begrepen en omgezet worden.

Sorry, ik heb deze tekst met toelichting niet in het nederlands of engels.
Vraag het anders aan Rereformed. Wie kan je dat hier op FT beter vertellen dan Nietzsche-expert Rereformed ? :wink:
misschien ook a.r. ?

.
Wel nogmaals! Jij legde als eerste de link tussen de geweldpleger en Nietzsche! En over het bovenstaande bericht: je spreekt jezelf tegen! Je stelt namelijk zelf dat Hitler Nietzsche verkeerd begrepen had! Dus de vraag blijft staan aan jou: Waar roept Nietzsche op tot geweld tegen zwakkeren?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
a.r.

Bericht door a.r. »

E.R.,

In het topic betreffende de moordpartijen van vorig jaar, waarin je op dezelfde sleezy manier probeerde Nietzsche in een kwaad daglicht te stellen, alsof ómdat die jongens Nietzsche gelezen hebben, hem ook begrepen zouden hebben, doe je dat nu weer. Rereformed heeft toen een mi zeer duidelijke reply gegeven(veel duidelijker dan ik dat kan) , waarop het van jou uit stil werd. Er mocht dus mi vanuit gegaan worden dat je het begrepen had! Je hebt nu bijna een jaar de tijd gehad om iig iets van Nietzsche te lezen en je eigen conclusie's te trekken, als je Rereformed's antwoorden niet voor waarheid aan kon nemen, of als je er werkelijk meer van had willen weten. Je had ook, als je Nietzsche te moeilijk vind om te lezen iig, het indrukwekkende commentaar op `Aldus sprak Zarathoestra`, door Rereformed kunnen lezen!
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... index.html
Je hebt er echter voor gekozen dat allemaal niet te doen en komt nu wederom met dezelfde vraag als vorig jaar, ik zou zeggen lees de antwoorden die in dat topic gegeven zijn nog eens door, als je er nog steeds van wakker ligt en begin daarna aan het commentaar van Rereformed, mocht je daarna nog nieuwe vragen hebben, dan zal ik graag mijn best doen ze te beantwoorden , tot die tijd ga ik geen energie meer in je steken, ik heb wel belangrijker zaken aan mijn hoofd!
Easy Rider
Banned

Bericht door Easy Rider »

a.r. ik vind je knap huichelachtig. Gewoon doen alsof je niet gelezen en begrepen
hebt wat Rereformed hier n.a.v. geweld etc. m.b.t. Nietzsches filosofie geschreven heeft
en dan maar blijven zeuren om teksten waar dat uit zou blijken.
Deze tekst van Rereformed gaf mij en geeft mij genoeg onderbouwing, wat betreft de door mij geponeerde stellingen..
Wanneer jij en lost and not found yet! dat niet in zien of niet willen in zien dan moeten jullie dat zelf maar weten.
Ik ga er geen energie meer in steken, ik heb wel belangrijker zaken aan mijn hoofd!

Rereformed schreef:

Maar het is natuurlijk geen wonder dat de Nazi's in het verleden Nietzsche lazen en hem gemakkelijk voor hun karretje konden spannen, vanwege bepaalde uitspraken die hij ooit gedaan had. De tekst die mij meteen te binnen schiet als goede kandidaat ervoor is te vinden in De Antichrist, §2:

"Wat is goed? - Alles wat het gevoel van macht, de wil tot macht, de macht zelf in de mens opvoert.
Wat is slecht? - Alles wat voortkomt uit zwakte.
Wat is geluk? - Het gevoel dat de macht groeit - dat weerstand overwonnen wordt.
Niet tevredenheid, maar meer macht; niet vrede zonder meer, maar oorlog; niet deugd, maar degelijkheid (deugd in renaissancestijl, de deugd vanwege de deugd, niet vanwege één of andere moraal).
Zwakkelingen en mislukkelingen horen ten onder te gaan: eerste regel van onze mensenliefde. En men moet ze daarbij nog helpen ook.
Wat is schadelijker dan alle ondeugden? - Het daadwerkelijke medelijden met alle mislukkelingen en zwakkelingen - het christendom."

In alles is de kern van zijn filosofie een tegenstelling tot het christelijk geloof, zoals het hierboven op het eind in een conclusie van één woord samengevat wordt. Het christelijk geloof ziet hij als de verheerlijking van lijdzaamheid, de ellendige toestand tot eeuwig uitroepen, je niet verzetten, je passief schikken in het lijden, al het zwakke vergeven, geen weerstand bieden, naar het hiernamaals verlangen, het aardse leven uitroepen tot ijdelheid en zinloosheid.

De woorden uit de Antichrist op zich genomen, dus met weglating van al het andere wat Nietzsche over 'deugd' en 'gezond leven' heeft gezegd, - en dat is bijzonder veel! - zouden deze woorden ahw door iedere nazi ingelijst kunnen worden en daarmee voor al het beestachtig optreden van hen een vrijbrief geven. De Antichrist staat in Nietzsches werken toch wel op een heel bijzondere plaats: het behoort tot zijn laatste schrijven, en het is mogelijk dat bepaalde symptomen van zijn geestelijke instorting (enkele maanden later) hierin al tot uiting komen. Nietzsche is namelijk in vroeger schrijven veel bedaarder, minder fel. Maar in de Antichrist is het alsof er een bom ontploft, een soort woedeuitbarsting aan het woord is. De eerste keer dat ik het las kon ik er bijna niet doorheen komen. Ik vond het smakeloos en beschamend. Maar later las ik het opnieuw en opnieuw, en kreeg ik vaak de gedachte dat Nietzsche eenvoudig de eerste was die bepaalde waarheden waarvoor een gehele cultuur bijna 2000 jaar blind is geweest ontdekte, en zijn gedachten eenvoudig subliem waren. En omdat hij de ernst van de zaak zag, en niemand anders vond die het ook begreep, maar volledig alleen stond, werd hij op het laatst ahw gedwongen om het in steeds fellere bewoordingen neer te zetten.

"Ik breng tegen de christelijke kerk de vreselijkste aanklacht in die ooit door een aanklager in de mond genomen is...Deze eeuwige aanklacht tegen het christendom zal ik op alle muren schrijven - ik beschik over letters om zelfs blinden ziende te maken."

Nietzsche is dus vanwege zijn felheid -er komt mij geen enkele andere filosoof in gedachten die vergelijkbaar is- iemand waartoe iedere idioot die wanhopig is zich van nature aangetrokken voelt! Maar men kan ook op een geheel andere manier de woorden van Nietzsche honoreren. Bijvoorbeeld in te zien dat medelijden nooit een oplossing is, hoeft in het geheel niet te betekenen dat men noodruftige en zwakke mensen maar aan hun lot moet overlaten, en ze maar moet minachten (-integendeel Nietzsche zegt dat hij ook wel eens dit of dat voor iemand in noodf doet, maar hij doet het dan zonder dat de ander het merkt, zonder dat de ander 'dank je wel' hoeft te zeggen, want medelijden tast iemands eigenwaarde aan-), maar de ellendige situatie moet in de eerste plaats tot gevolg hebben dat je je gaat inzetten om de situatie structureel te veranderen. En in het geval van individuele nood hebben mensen in plaats van medelijden vaak aansporing om hun levensmoeheid te overwinnen nodig, of harde aanpak om sterke mensen te worden.
Of, een ander voorbeeld, in een situatie waarin bijvoorbeeld het moslimgeloof jouw cultuur dreigt aan te tasten, niet in de eerste plaats bezig te zijn met appeacement en zoveel mogelijk toegeven om je eigen gezapige leventje maar zoveel mogelijk zonder wrijving verder te kunnen leven (iets wat men bijvoorbeeld tot in den treure deed toen men met Hitler geconfronteerd werd), maar bereid zijn het uit te vechten, desnoods ten onder te gaan om je eigen waarden te verdedigen en vrij uit te kunnen oefenen.

Vandaar dat Nietzsches Zarathoestra altijd spreekt over ondergaan. Het leven moet je nooit leven alsof er een beloning in de wacht te slepen valt, of alsof het er om gaat het zolang mogelijk te kunnen rekken, maar leef het zo dat je je eigen leven tot het maximum ontplooit. En wanneer er niets meer te ontplooien valt hoef je het niet te rekken. Nietzsche was de eerste in Europa die voor euthanasie was. Zijn ideaal was dat een mens in zijn ouderdom zelf bepaalt wanneer het tijd is om te gaan, en geen slachtoffer wordt van 'levensrekkers', of enkel een last te zijn voor de omgeving. Het leven staat gelijk aan ondergaan. En de waarde die je ervan maakt kan gemeten worden in de mate van hoeveel je jezelf weggeeft ten behoeve van het grotere, het betere, en de toekomst van de mensheid.

Ik ben zelf nu vier jaar met Nietzsche bezig, en veel heeft voor mij lange tijd nodig gehad om op z'n plaats te komen. Ikzelf heb bijzonder grote moeite met bovenstaande woorden van Nietzsche (de Antichrist §2), en zou ze nooit zo hebben kunnen neerschrijven. Ik zie dat hij in principe gelijk heeft, maar ook dat het christendom dat hij beschrijft natuurlijk maar één belichting ervan is. Dus net zoals je van Nietzsche een karikatuur kan maken, kun je dat ook van het christelijk geloof maken. De karikaturen, of misschien is een beter woord de sterk eenzijdige belichting van iets is nuttig in zoverre het dient om een bepaald punt heel duidelijk te maken, iets wat men eens onder ogen móet zien. Maar meteen daarna moet men weer met nuancering bezig zijn.

Nietzsche leefde in de Viktoriaanse tijd. Hij leefde in een door-en-door gezapige en karakterloze tijd van je schijnheilig aan talloze regeltjes houden, het christendom was een uitgebluste bourgois manier van leven. Nietzsche wist bovendien niets over de verschrikkingen van de 20ste eeuw. Hij móest mensen door elkaar rammelen om gehoord te worden, om ze wakker te schudden. Het religieuze geloof van velen in onze moderne tijd is inmiddels al tot op het bot verwereldlijkt en heeft dus vele leringen van Nietzsche zonder dat men er erg in heeft gehad allang verenigd met het geloof. Tegenwoordig is het christelijk geloof bijvoorbeeld in de regel niet meer zo sexvijandig als 150 jaar geleden.

Moderne mensen doen er uiteraard goed aan niets en niemand blind te volgen. Vooral kritiekloze idolatrie van een persoon of leer zou voor moderne Europeanen die iets van de geschiedenis van de vorige eeuw afweten, iets moeten zijn dat men volledig afgeleerd zou moeten hebben. Naar mijn mening lukt dat overigens bijna iedereen, maar een 18-jarige lukt het vast het minst...

De meeste Europeanen hebben een groot scepticisme in zich, soms zo groot dat men zijn best moet doen om niet in nihilisme te vervallen. Het leven dient geleefd te worden met vitale levenskracht en visies van het grootse. Dat laatste is altijd mijn bedoeling geweest in al mijn schrijven. Nietzsche heeft voor mijzelf gewerkt als een inspirator de moed nooit op te geven, om jezelf eens een keer te gaan respecteren en eens op te houden met geklaag en passsiviteit. Ik voelde zelf dat ik door het 'virus' van het christendom volledig opgeslokt was, en dit tegengif nodig had. Wellicht heeft niet iedereen het tegengif van Nietzsche nodig. Op dezelfde manier werkt Freud: voor een vroom en fundamentalistisch gelovige wiens seksualiteit nog steeds door zeer strenge religieuze voorschriften en leringen bepaald wordt, voelt (na tientallen jaren zo geleefd te hebben) Freud aan als iemand die in zowat alles gelijk heeft. Maar voor iemand anders, die allang niet meer in zo'n benauwende denkwereld leeft voelt Freud (even kort door de bocht: alles kan worden uitgelegd als betrekking hebbende op de seksualiteit en vooral als voortvloeiend uit seksuele repressie) aan als overdreven of zelfs onzin.

@Samante en Antiscience, jullie zijn uitgenodigd eens uitgebreid kennis te maken met wat Nietzsche beoogde: ga zijn boek Aldus sprak Zarathoestra lezen. Nu er een commentaar op is, is het wellicht wat toegankelijker:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... index.html

Ik heb dit commentaar zo willen schrijven dat het zelfs mogelijk is het boek ongelezen te laten, maar via deze tekst toch een goede indruk ervan te krijgen.

vr. gr.
Rereformed
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Wat Rereformed hier zegt en wat jij steeds maar niet wil begrijpen is dat de Nazi's Nietzsche misbruikten en verkeerd interpreteerden.

Daarmee kan je niet zeggen dat dus Nietzsche aanzet tot haat en geweld.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
a.r.

Bericht door a.r. »

Edit: Nietzsche wilde de mensheid een spiegel voorhouden, E.R., dat doe ik NU ook: Huichelachtig.....uitgesproken door een intellectueel oneerlijk mens, jij dus :D
Laatst gewijzigd door a.r. op 25 sep 2008 22:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Easy Rider
Banned

The Prophet schreef:Wat Rereformed hier zegt en wat jij steeds maar niet wil begrijpen is dat de Nazi's Nietzsche misbruikten en verkeerd interpreteerden.

Daarmee kan je niet zeggen dat dus Nietzsche aanzet tot haat en geweld.
Dat heb ik al lang begrepen !

Ik begrijp echter wat er nog meer in die tekst staat, iets wat jij, a.r. en lanfy niet schijnen te begrijpen?, niet willen lezen?

.
a.r.

Bericht door a.r. »

Dan moet je maar eens een cursus begrijpend lezen gaan volgen (hadden die jongens ook moeten doen, had een hoop verdriet gescheeld!!) ! en geen teksten uit z'n verband rukken!! :twisted: of voor het/jouw gemak vergeten!!!!!!!! :roll:
Kun je mij trouwens vertellen in welk boek van Nietzsche geschreven staat dat er een letterlijke strijd gevoerd moet worden? Ik heb het in Aldus sprak Zarathoestra, noch in de Antichrist gelezen, indien waarheid, moet het dus in een ander boek van hem staan, waar ik nog niet aan toegekomen ben.

Indien bovenstaande vragen een antwoord willen krijgen op waar Nietzsche oproept tot gewelddadige strijd, is het antwoord: nergens.

Nietzsche was filosoof, geen politicus of generaal. Maar als filosoof zijnde geeft hij de mogelijkheid natuurlijk om het zo te interpreteren. Nietzsches denken is geheel anders dan de twee heersende gedachten, -ook nu nog in de westerse maatschappij-, dat de hoogste deugden zijn 'vrede met iedereen' te hebben, en dat dit bereikt kan worden door 'niet egoïstisch' te zijn. Hij is van mening dat het op de eerste plaats staan van deze zaken een gevolg is van decadentie, dwz levensmoeheid, zwakte, een verlangen naar gemakzucht, een soort uitgeblustheid, triestheid in de cultuur.

Voor hem is de kern van het gezonde leven een zich onvoorwaardelijk werpen op het leven, dwz een maximale ontplooiing van levenskracht. Vandaar de oproep tot 'worden als een kind'. Een dergelijke levensvisie cirkelt niet constant rond de vraag of iets of iemand ontzien moet worden, of iets pijn doet, of men zich schuldig maakt (zondig is). Nietzsche noemt dit basislevensprincipe 'de wil tot macht'. Wil tot macht moet je dan niet zien als enkel betrekking hebbende op politiek en oorlogen (natuurlijk heeft het daar óók betrekking op), maar op letterlijk alles wat een mens doet en denkt in het leven, dus opvatten als een levensprincipe. Dat wat het aardse leven bevestigt is positief, dat wat het aardse leven ontwijkt, aanklaagt, verbiedt, is negatief.
"Wil tot macht" is het winnen van een discussie, het onder de knie krijgen van een kunst, het instuderen van een vreemde taal, het opvoeden van een kind, het trouwen met iemand, het deel uitmaken van jouw cultuur, het aanhangen van overtuigingen, het componeren van muziek, het ontdekken van de werking van de natuur, het maken het uitvoeren van plannen aangaande de toekomst enz enz enz.
Ik heb nl HEEL goed begrepen, wat Rereformed schreef alsook wat Nietzsche schreef!
Ik wens je veel succes op de cursus begrijpend lezen en hoor het wel als je Nietzsche of het commentaar daaop door Rereformed hebt gelezen!

Tot ooit!!!!! :wave: :wave: :wave: :wave: :wave: :wave: :wave: :wave: :wave:
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Indien bovenstaande vragen een antwoord willen krijgen op waar Nietzsche oproept tot gewelddadige strijd, is het antwoord: nergens.
@ E.R. Zoals ik al eerder vroeg! Waar volgens jou dan wel? Of heb je het alleen maar over de "slechte" mensen die Nietzsche verkeerd begrepen hebben?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Easy Rider
Banned

lost and not found yet! schreef: @ E.R. Zoals ik al eerder vroeg! Waar volgens jou dan wel? Of heb je het alleen maar over de "slechte" mensen die Nietzsche verkeerd begrepen hebben?
Dat heb ik al lang begrepen !

Ik begrijp echter wat er nog meer in die tekst staat, iets wat jij, a.r. en The Prophet niet schijnen te begrijpen?, niet willen lezen?
Rereformed schreef: Maar het is natuurlijk geen wonder dat de Nazi's in het verleden Nietzsche lazen en hem gemakkelijk voor hun karretje konden spannen, vanwege bepaalde uitspraken die hij ooit gedaan had. De tekst die mij meteen te binnen schiet als goede kandidaat ervoor is te vinden in De Antichrist, §2:

"Wat is goed? - Alles wat het gevoel van macht, de wil tot macht, de macht zelf in de mens opvoert.
Wat is geluk? - Het gevoel dat de macht groeit - dat weerstand overwonnen wordt.
Niet tevredenheid, maar meer macht; niet vrede zonder meer, maar oorlog; niet deugd, maar degelijkheid (deugd in renaissancestijl, de deugd vanwege de deugd, niet vanwege één of andere moraal).
Zwakkelingen en mislukkelingen horen ten onder te gaan: eerste regel van onze mensenliefde. En men moet ze daarbij nog helpen ook.
Wat is schadelijker dan alle ondeugden? - Het daadwerkelijke medelijden met alle mislukkelingen en zwakkelingen - het christendom."
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

En wat heb jij daar nu beter van begrepen dan alle anderen ?
Neem nu eens een keertje de moeite ,om niet alleen te citeren ,maar eens een onderbouwing te geven. Licht het niet alleen bij ,maar licht het eens toe .Wat is jouw interpretatie ,onderneem eens een poging.
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Nietzsche schreef:Zwakkelingen en mislukkelingen horen ten onder te gaan: eerste regel van onze mensenliefde. En men moet ze daarbij nog helpen ook.
Heftig citaat. Staat er wat er staat, bedoeld Nietzsche wat ik lees, of is dit een rhetorische stijlfiguur?
Ik kan mij goed voorstellen dat personen deze tekst van Nietzsche misbruiken.
:shock:
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Easy Rider
Banned

collegavanerik schreef: Ik kan mij goed voorstellen dat personen deze tekst van Nietzsche misbruiken.
Is er dan van misbruiken sprake, of van gebruiken ? :idea:

Je zou natuurlijk als verzachtende omstandigheid kunnen
aanvoeren, dat Nietzsche toen hij dat boek schreef
niet toerekeningsvatbaar was.
Laatst gewijzigd door Easy Rider op 26 sep 2008 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Wees spaarzaam met vetgedrukte (schreeuw)teksten. Dat geldt voor iedereen.
(En niet hier reageren op deze moderatie)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Easy Rider schreef:
collegavanerik schreef: Ik kan mij goed voorstellen dat personen deze tekst van Nietzsche misbruiken.
Is er dan van misbruiken sprake, of van gebruiken ? :idea:
Hangt er van af wat Nietzsche bedoeld heeft met deze tekst. Bedoelt hij echt wat er staat of is het een rhetorische stijlfiguur van "De Antichrist". Daarvoor weet ik te weinig van Nietzsche. Er worden wel vaker teksten uit hun verband gerukt om een punt te maken.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Trees
Forum fan

Bericht door Trees »

collegavanerik schreef:
Nietzsche schreef:Zwakkelingen en mislukkelingen horen ten onder te gaan: eerste regel van onze mensenliefde. En men moet ze daarbij nog helpen ook.
Heftig citaat. Staat er wat er staat, bedoeld Nietzsche wat ik lees, of is dit een rhetorische stijlfiguur?
Ik kan mij goed voorstellen dat personen deze tekst van Nietzsche misbruiken.
Uit Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nietzsche
Na een jarenlang ziekbed overleed Friedrich Nietzsche op 55-jarige leeftijd.
evenals:
De meeste deskundigen gingen er tot voor kort van uit dat de geestelijke aftakeling die hem de laatste tien jaar van zijn leven onproductief maakte, het gevolg was van syfilis. Recente wetenschappelijke inzichten hebben hieraan evenwel twijfel gezaaid, aangezien bij syfilitische dementie de dood doorgaans intreedt tussen de 3 en 4 jaar nadat de bacterie de hersenen heeft aangetast, terwijl Nietzsche vanaf de eerste symptomen van zijn waanzin nog elf jaar te leven had. Ook heeft niemand ooit de diagnose gesteld dat Nietzsche aan syfilis leed.
De wal keerde het schip van Nietzsche in elk geval nog bij zijn leven: vanaf de leeftijd van ongeveer 44 jaar ging hij zelf behoren tot de ‘zwakkelingen’, in dit geval door de geestelijke aftakeling i.c. het verlies van zijn geestelijke vermogens, wat de oorzaak daarvan ook van geweest is. Hij had dan volgens zijn eigen eerder ontwikkelde denken ‘gewoon’ ten onder moeten gaan. Het is dan ook goed dat er medeleven, al dan niet op christelijke basis is geweest, die ervoor gezorgd heeft dat de laatste jaren van zijn leven menswaardig zijn verlopen.

Zijn ontwikkelde 'machtsdenken' die tot de volgende uitspraken leidden:
heeft hem zelf dus niet 'gered'.
Laatst gewijzigd door Trees op 26 sep 2008 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie