Nederlander is het minst gelovig

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

ice_age schreef:Aan de andere kant denk ik dat er meer gereformeerden dan katholieken de kerk definitief vaarwel zullen zeggen. Door de vrijheid blijheid cultuur die tegenwoordig onder katholieken heerst denk ik dat zij zich minder snel gedwongen voelen tot een definitieve keuze tussen al dan niet kerkelijk/religieus. Ik heb dan ook het idee dat de meest verstokte atheïsten uit de protestantse hoek komen.
Dar kon je wel eens gelijk in hebben. het is net als met pubers. Zij die het meest onder het juk van de ouders lijden zullen zich er het hards tegen afzetten.
ice_age schreef: Mischien een idee voor een pol?
Goed idee start jij hem op. Hou bij de keuzes ook rekening met dwang vroeger om naar de kerk te gang.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
trotse belg

Leuk zeg, mijn buurman gelooft niet meer !

Bericht door trotse belg »

aan allemaal,

vrijheid van denken, (ik denk dat dat een onbetwistbaar gegeven is) men heeft altijd geprobeerd dit te beïnvloeden, te sturen (kerk -regimes -...)
Maar uiteindelijk denkt ieder voor zich er toch het zijne van, wat ik niet goed begrijp dat jullie zo diep begaan zijn met wat anderen geloven, tot het psychopatische toe willen jullie bepalen wat anderen mogen geloven (de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet)

het doet me soms denken aan de de strijd in brugge, twee voetbalclubs, cercle en "de" club, 5000 wekelijke supporters tgo 30.000 wekelijkse supporters, de argumenten van de cercle supporters - onze club heeft meer status, onze club is beter georganiseerd, onze club is sjieker, die van club zijn maar meelopers met de massa, die van club supporteren voor club omdat ze moeten,.....
maw de supporters van cercle zitten zich almaar bezig te houden met wat die anderen doen, de supporters van club voelen zich goed in hun vel en genieten wekelijks van heerlijk voetbal.
(dit is illustratief en veralgemeningen zijn niet van toepassing, ik wil alleen een sfeerbeeld oproepen)

rara ? voor wie supporter ik !!!
Gerard
Bevlogen

Re: Leuk zeg, mijn buurman gelooft niet meer !

Bericht door Gerard »

trotse belg schreef:vrijheid van denken, (ik denk dat dat een onbetwistbaar gegeven is) men heeft altijd geprobeerd dit te beïnvloeden, te sturen (kerk -regimes -...)
Maar uiteindelijk denkt ieder voor zich er toch het zijne van, wat ik niet goed begrijp dat jullie zo diep begaan zijn met wat anderen geloven, tot het psychopatische toe willen jullie bepalen wat anderen mogen geloven (de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet)
Ik zal de pot misschien verwijten dat hij zwart ziet, ben misschien een ketel die ook wel eens zwart ziet maar als ik in functie ben loop ik rood aan en verschiet dus van kleur.
Misschien een verkeerde metafoor. Maar ik pleit juist om de menselijke vrijheden te vergroten en dus verwijt het ik het diegene die ze, op irrationele gronden, inperken. Daarmee ga ik zelf nog niet zwart zien, oftewel hun vrijheden afnemen. Als zij er voor kiezen om jaren als kasplantje voort te leven in een steriele zaal van dementerende restanten van wat ooit individueëen waren moeten ze dat geheel zelf weten maar laten ze met hun zwarte kouse poten van mijn vrijheden afblijven.
Laat ze op zondag de winkel centra mijden om niet aan de verleiding te worden blootgesteld. Maar laat ze mij die door de week en zelfs op zaterdag andere verplichtingen is aan gegaan, geheel uit eigen vrije keuze, de mogelijkheid behouden om op zondag de dingen te kopen waar ik anders niet aan toe kom.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: Leuk zeg, mijn buurman gelooft niet meer !

Bericht door Devious »

trotse belg schreef: tot het psychopatische toe willen jullie bepalen wat anderen mogen geloven (de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet)
Pardon? Wat ben jij hier zelf aan het doen?
Je verkondigd een mening. Dat doen wij hier ook. Wij, althans, het ongelovige deel van de gebruikers op dit forum, houden niet van georganiseerde religie, bijgeloof etc... - ik vermoed dat ik wat dit betreft wel voor de anderen mag spreken - ik zou graag willen dat je aantoont waar wij willen bepalen wat een ander gelooft. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit heb gezegd: 'Jij mag niet in Jezus geloven, want anders......'
Ik kom uit voor mijn mening; dat Bijbel en Koran kwaadaardige boeken vol bijgeloof zijn, en een ander mag het daarmee oneens zijn van mij. Andersdenkenden hebben op dit forum alle vrijheid om te spreken. Op de fora van de bijgelovigen is dit vaak anders.
Het overgrote deel van de mensen op dit forum is voor een wereld waarin mensen het recht hebben om allerlei vormen van bijgeloof aan te hangen, maar ook één waarin mensen het recht hebben om dat bijgeloof de rug toe te keren, te bekritiseren of te bespotten. Ik zie niet in waarom dat onredelijk is.
het doet me soms denken aan de de strijd in brugge, twee voetbalclubs, cercle en "de" club, 5000 wekelijke supporters tgo 30.000 wekelijkse supporters, de argumenten van de cercle supporters - onze club heeft meer status, onze club is beter georganiseerd, onze club is sjieker, die van club zijn maar meelopers met de massa, die van club supporteren voor club omdat ze moeten,.....
maw de supporters van cercle zitten zich almaar bezig te houden met wat die anderen doen, de supporters van club voelen zich goed in hun vel en genieten wekelijks van heerlijk voetbal.
Je ziet het niet he? We kunnen niet vergeleken worden met die supporters. De ene supportersgroep houdt van die voetbalclub, en de andere van weer een andere club, maar daar valt de ongelovige buiten. Hij (en zij, uiteraard) behoord tot geen enkele supportersgroep. De anderen geloven allemaal, maar hij gelooft niet.

Een vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

tjeerdo schreef:
Jutter schreef:Uit andere onderzoeken/enquetes (vernomen via Infidelguy.com) worden we in dit opzicht voorbijgestreefd door het oosten van Duitsland en Chechië. Hoewel ook daar Nederland in de seculiere toplaag belandt.
Hoe doen de Scandinavische landen het.
Een groet uit Finland, waar ik nu al 25 jaar lang woon.

Ik zou erop willen wijzen dat statistieken vaak bedriegen of halve waarheden vertellen. Voor mij staat het buiten kijf dat de Skandinavische landen + Estland de meest seculiere maatschappijen van Europa zijn. De vraag is niet 'Geloof je in God' (dit doet zo'n 80-90 % van ondervraagden hier), maar hoe belangrijk dit geloof is! In de Skandinavische landen wordt er over godsdienst NOOIT in het openbaar gesproken. God wordt NOOIT in de politiek genoemd, en je gaat NOOIT met iemand een gesprek aan over wereldbeelden enz. In andere woorden, religie wordt strikt beleefd in de privésfeer, en voor de overgrote meerderheid betekent het wat ze in Finland noemen 'ei voi vähemmän kiinnostaa' (='er is niets waarvoor ik me minder interesseer'). Ik ben zelden of nooit iemand tegengekomen die de bijbel gelezen heeft. Iemand die met zijn geloof te koop loopt is even vreemd als een marsmannetje of mormoon of gelover in Ufo's.

Het geloven in God wordt hier beschouwd als iets waar iemand recht op heeft om zich existentiële troost en moed voor het leven te verschaffen. Hierover te praten beschouwt men als ongepast, het 'uit te dragen' als bijzonder onbeleefd.
In Finland behoort zo'n 81% van de bevolking tot de Lutherse kerk, 96% van de jongeren gaat op z'n 15e naar een 'confirmatiekamp'. Voor de meeste jongeren is dit dan de eerste en laatste maal dat ze ooit in een kerk komen en over de bijbel horen! En men blijft lid van de kerk, 'omdat dat zo hoort', en ook aangezien de kerk gezien wordt als 'plaats waar je romantisch in kan trouwen', 'verzorger van de begraafplaatsen', 'trooster wanneer er weer eens een Tsunamieramp komt' enz. Ik ken vele atheïsten die hier lid zijn van de kerk.

Zo zijn de statistieken van kerkgang in het 'ongelovige' Nederland veel hoger dan in de 'gelovige' Skandinavische landen. In Finland ligt kerkbezoek op 3%, in Zweden op 0,7%
Zie ook http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/15.htm#zweeds
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Interessante Link. Het geeft een goed beeld van de "geloofsbeleving van de scandinaviers". In de uitleg die een atheiste en een christen geven over hun levensvisie komen ook wel enkele vooroordelen naar voren. Zelfs de koppeling atheisme en ethiek moet door de atheiste benadrukt worden. Het klinkt bijna als een verontschuldiging.

Dat het kerkelijk opperhoofd van Denemarken ruiterlijk toegeeft dat hij een heel andere kijk heeft op dogma's, dat zie ik in Nederland niet één twee drie gebeuren.

Groeten.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Ik vond net een leuke link, een site waar je kunt stemmen of je in God gelooft of niet en waar de stemmen per land geteld worden: http://www.yesnogod.com/index2.html . Tot nu toe zijn er 135500 stemmen uitgebracht en de atheïsten zijn in de meerderheid. In de VS liggen de percentages ja-nee exact gelijk aan Europa.

Tot nu toe zijn er uit het Vatikaan twee stemmen uitgebracht. De Paus heeft waarschijnlijk nee gestemd, iemand die minder vrij zijn stem kan uitbrengen ja. :D

Indien je alleen de landen telt waar meer dan 100 stemmen uitgebracht zijn ziet de statistiek er zo uit. Nederland op dit moment pas op de 22ste plaats van "meest atheïstische landen":
1. Finland 77%
2. België 73%
3. Noorwegen 72%
4. Australië 71%
5. Canada 70%
6. Denemarken 69%
Japan 69%
8. Groot Brittannië 68%
Zweden 68%
10. Frankrijk 67%
Estland 67%
12. Spanje 65%
Kroatië 65%
14. Ierland 64%
15. Nieuw Zeeland 63%
Duitsland 63%
Slowenië 63%
18. El Salvador 60%
19. Tjechië 59%
20. Rusland 55%
21. Verenigde Staten 54%
22. Nederland 53%
23. Zwitserland 52%
Oostenrijk 52%
IJsland 52 %
China 52%

Het percentage Europeanen dat zijn stem via deze site heeft uitgebracht is overigens al tien maal zo groot als dat van het onderzoek van Readers Digest in de openingspost. Polen heeft een opmerkelijk aantal van meer dan 8000 stemmen waarvan 45% zegt niet in God te geloven (verg. informatie uit openingspost)!
Laatst gewijzigd door Rereformed op 03 okt 2008 16:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Dat klopt, maar iedere gelovige geeft toe een zondaar te zijn. :lol:
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Misschien moeten we de directeur van de Jeugdbond van de Gereformeerde Gemeenten een mailtje sturen dat verhuizen naar Finland ook desastreuze gevolgen heeft voor het geloof. :roll: Misschien moet hij er een ernstige waarschuwing voor uitvaardigen. België is ook af te raden, maar dat wist hij waarschijnlijk al.
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ik vraag me wel af in hoeverre deze cijfers een betrouwbaar beeld geven van het religieuze karakter van een land, want het is natuurlijk geen statistisch onderzoek. Het geeft hooguit de verhouding tussen atheïstisch en religieus van de stemmers uit bepaalde landen aan. Stel dat er 9000 stemmers uit een bepaald land zijn tegenover 1000 uit een ander land krijg je al een vertekend beeld. En uitgaan van 100 per land is te weinig voor een reëel beeld.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Ik zit al maanden tegen atheisme aan, dus de poll komt een goed moment, afhankelijk van de invalshoek.
-Nee-
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

..
Wil niemand de pret onthouden over deze site, maar wil toch een kleine opmerking maken. Op een andere site maakte een lid de claim dat het zijn website is. Niks mis mee maar deze persoon met de nick Aviator, is niet altijd even betrouwbaar gebleken, zoals met de claim om piloot te zijn in opleiding, etc .

http://www.sotoman.info/freethinking/in ... 64#msg6764

Maar als hij echt de eigenaar is dan plaats ik zelf grote twijfels bij de betrouwbaarheid van zijn, of überhaupt zo'n internet poll.
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kitty schreef:Ik vraag me wel af in hoeverre deze cijfers een betrouwbaar beeld geven van het religieuze karakter van een land, want het is natuurlijk geen statistisch onderzoek. Het geeft hooguit de verhouding tussen atheïstisch en religieus van de stemmers uit bepaalde landen aan. Stel dat er 9000 stemmers uit een bepaald land zijn tegenover 1000 uit een ander land krijg je al een vertekend beeld. En uitgaan van 100 per land is te weinig voor een reëel beeld.
Uiteraard zijn dit soort cijfers niet betrouwbaar, maar dat zijn voorzover ik het kan bekijken geen enkele cijfers die gegeven worden voor geloof in God of geloof in bepaalde religies.
Wel is het leuk deze cijfers een aantal jaren te blijven volgen en te zien of ze door een steeds groter aantal deelnemers bevestigd worden of tegengesproken.
Wat je sowieso al kunt concluderen is dat het de oude generatie (die weinig meedoet aan internet) niet meetelt. Ook vind ik het interessant te overdenken waarom zo'n site als deze wel drie- tot viermaal zo populair is in Finland als in Noorwegen, Zweden of Denemarken. Zoiets zou bijvoorbeeld enkel kunnen getuigen van grotere verslaafdheid van Finnen aan internet.
Ook geven de statistieken inderdaad globaal aan wat je zou verwachten. Het is bijvoorbeeld een bekend gegeven in alle statistieken dat Estland veel ongeloviger is dan de buurlanden Latvia en Lithauen.
Ook vind ik een cijfer voor Spanje -22.647 stemmers! alweer een raadsel waarom dat cijfer zo hoog is- en Turkije -meer dan 9000 stemmers- al behoorlijk indrukwekkend. Dan kun je misschien toch wel wat waarde hechten aan de uitkomst.
Born OK the first time
Prodigy
Forum fan

Bericht door Prodigy »

Naar mijn mening is Tsjechië toch echt het minst religieus van Europa.
Zie ook hier bij de basisgegevens:: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tsjechi%C3%AB
Niets is zeker en misschien zelfs dat niet.
Plaats reactie