ideaalbeeld verdrukt het individu

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
biajas
Ervaren pen

ideaalbeeld verdrukt het individu

Bericht door biajas »

een uitwijding op dezediscussie

Afbeelding

Ieder mens is uniek, een ieder mens zit anders in elkaar. Het doet er niet toe uit welke achtergrond je komt. Een ieder mens heeft recht op ontplooiing. Het doet er niet toe of dat binnen een agnostisch, christelijk, joods, hindoeïstisch, islamtisch of andere levensovertuiging binnen het gezin opgroeit.

Wat zeer opvallend is, is dat een kind die binnen een religieu gezin opgroeit, minder recht heeft om zichzelf als individu te kunnen ontplooien. Ouders streven ernaar dat het kind voldoet aan hhun ideaalbeeld. In het ene gezin zal dit uiten in dat het kind alleen rokken draagt en geen tv kijkt, in het andere gezin dat het kind toestaat dat het op zeer jonge leeftijd uitgehuwelijkt wordt en dat zich e rest van haar leven gebukt zal moeten gaan onder een hoofdoek.

religie en tradities zijn belangrijker dan de opvattingen van het vrije individu.
En wanneer men afvalt brengt dat erg veel strubbelingen met zich mee. Bij de JG's wordt je uit de gemeenschap gegooid. Overal heeft het gevolgen.

Helaas is dit in deze maatschappij ook mogelijk. Alhoewel men steeds duidelijker ziet in hoeverre religieuze stromingen het individu schade berokkenen, heeft de overheid hier tot op heden niets aangedaan.

Schiet de overheid hierin niet te kort?
Martha
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Knuppel
Banned

Re: ideaalbeeld verdrukt het individu

Bericht door Knuppel »

biajas schreef: Helaas is dit in deze maatschappij ook mogelijk. Alhoewel men steeds duidelijker ziet in hoeverre religieuze stromingen het individu schade berokkenen, heeft de overheid hier tot op heden niets aangedaan.

Schiet de overheid hierin niet te kort?
Martha
Ja ! maar dat is wel te verwachten zolang politiek en religie onlosmakelijk verbonden zijn.

Knuppel
siger

Bericht door siger »

Ik denk hetzelfde.

De taak van de overheid is het beschermen van elk individu. Dat zou ook moeten inhouden dat individuen niet onder druk mogen gezet worden door een of andere opgelegde levensvisie (godsdienstig of andere). En een kind is een individu - zelfs een individu met méér recht op bescherming.
sjaakdaak
Forum fan

Bericht door sjaakdaak »

Precies wat ik dacht. In ons staatssysteem ligt (helaas) een boel omtrent religie vast, en dat zal ook niet snel veranderen, zolang het CDA en de Christenunie grote partijen zijn. Die zullen altijd zorgen dat van bepalingen zoals die van de vrijheid van onderwijs beschermd zullen worden, omdat ze donders goed weten dat ze zelf ook boter op het hoofd hebben.

Er wordt maar wat vaak badinerend gesproken over landen waarin meer dan 90% van de bevolking moslim is, maar ondertussen heb ik nog nooit zo'n duidelijke scheiding tussen kerk en staat gezien als in Turkije, in de tijd voor het huidige kabinet aldaar. Nederland zou er een voorbeeld aan moeten nemen, maar zoals gezegd: de christelijke minderheid is zich heel wel bewust van het feit dat het aanpassen van de wetgeving er voor zorgt dat ook zij zelf bepaalde privileges zullen kwijtraken.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

misschien moet de samenleving dit ook meer ventileren met politiek den haag.
we leven in een tijd dat een ieder weet dat je een kind niet moet beschadigen.
Het kind heeft meer rechten nodig.
Martha
Knuppel
Banned

Bericht door Knuppel »

biajas schreef:misschien moet de samenleving dit ook meer ventileren met politiek den haag.
we leven in een tijd dat een ieder weet dat je een kind niet moet beschadigen.
Het kind heeft meer rechten nodig.

Ik denk dat de samenleving er nog niet aan toe is om geloof en politiek te scheiden.
Bovendien vindt ik de insteek niet juist :

Om geloof en politiek te scheiden zal je met een goede argumentatie moeten komen.
Opkomen voor kinderrechten zal deze scheiding niet bewerkstelligen.
Als je de pijlen richt op het geloof, zullen kwesties als besnijdenis en kinderrechten automatisch volgen.

Knuppel
siger

Bericht door siger »

sjaakdaak schreef:Precies wat ik dacht. In ons staatssysteem ligt (helaas) een boel omtrent religie vast, en dat zal ook niet snel veranderen, zolang het CDA en de Christenunie grote partijen zijn. Die zullen altijd zorgen dat van bepalingen zoals die van de vrijheid van onderwijs beschermd zullen worden, omdat ze donders goed weten dat ze zelf ook boter op het hoofd hebben.

Er wordt maar wat vaak badinerend gesproken over landen waarin meer dan 90% van de bevolking moslim is, maar ondertussen heb ik nog nooit zo'n duidelijke scheiding tussen kerk en staat gezien als in Turkije, in de tijd voor het huidige kabinet aldaar. Nederland zou er een voorbeeld aan moeten nemen, maar zoals gezegd: de christelijke minderheid is zich heel wel bewust van het feit dat het aanpassen van de wetgeving er voor zorgt dat ook zij zelf bepaalde privileges zullen kwijtraken.
Turkije heef een aparte geschiedenis, ik zou niet extrapoleren naar de islam als geheel, vooral omdat steeds meer jeugdige cybermoslims bijna vanzelf worden opgenomen in anti-moderne strekkingen die hier twintig jaar geleden nauwelijks bestonden. Eerder naderen we bij ons het moment waarop er een (gevaarlijke) synchronisatie begint te ontstaan tussen de organisatie van rechtse christenen en moslims.

De eerste en tweede generatie moslims voelde wat voor links, de laatste generatie is anti-demokratisch.
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

@ Siger,

Ik herken wat jij omschrijft.
Wat ik mij wel afvraag is hoe deze generatie aan deze extremistische gedachten komt, aangezien zij dan ook links zouden moeten zijn opgevoedt.

Martha
Martha
Plaats reactie