De Zwarte Kousen Gemeenschap
Moderator: Moderators
De Zwarte Kousen Gemeenschap
Geweldige quote: Iedereen kent ze wel: de streng gereformeerden die de pisdorpen des Nederland's domineren. Vaak wonende in dorpjes met een inwonersaantal dat niet boven de 200 komt, en dat dan meestal vertegenwoordigd door hooguit 20 gezinnen. Ik heb het over... jawel... de Zwarte Kousen Gemeenschap! Uiterst vrome lieden van de gereformeerde kerk die zichzelf het leven ontnemen in de naam van God! Het zo'n beetje laatste levende monument uit van Nederland net na de middeleeuwen legt elke zondag, indien nodig, kilometers te been af om 2 keer per dag de kerkdienst bij te kunnen wonen.
Gebruik maken van een auto, of zelfs een fiets - of wat dan ook wielen mag hebben - is uit den boze!
Zodoende is het niet ongebruikelijk voor hen om dus 2 keer op één dag, binnen een tijdsbestek van een paar uur, waarin de optocht naar de kerk wordt gehouden, de kerkdienst van circa 1.5 uur wordt bijgewoont, en vervolgens de hele stoet weer terug gaat om hetzelfde liedje nog een keer te herhalen. Met een béétje pech heb je 2 x 8 kilometer af te leggen en mag je wel vroeg gaan lopen om niet te laat te komen. Straks krijg je nog op je broek van de predikant!
Internet kennen ze niet. TV is des duivels! Radio is een uitvinding van het Beest. Sex voor het huwelijk is een doodzonde! Condooms zijn niet toegestaan. Inënting is verboden. De boze buitenwereld wordt gezien als bezeten. Maar tegelijkertijd doofpotten vol met incest en sexuele, kerkelijke schandelen die naar buiten zijn gebracht nadat één gereformeerd schaap over de dam was en sommigen zich ineens géén slechte gelovige meer voelde om het veroorzaakte trauma aan het daglicht te brengen.
De lieden zijn doorgaans gekleed in sobere kleding; de vrouwen in prehistorische klederdracht-rokken, de mannen eveneens in een karakteristiek griffo-tenue. En ook de kinderen zullen niet ontkomen aan een boete van de modepolitie. Die boete kan zelfs hoog oplopen, want het blijft niet alleen bij kleding. Ook de kapsels zijn doorgaans flink over datum. De vrouwen blijken nog altijd te denken dat een knot in het haar niet alleen voor oude, breiende oma's is. De mannen hebben die scheiding in het haar die we allemaal wel kennen van de zwart-wit films uit de jaren 50.
Kan ik, buiten de styling om, zeggen dat deze aan God o-zo-trouwe mensen - misschien zelf "God's trouwste" - er het gezondst uitzien van Nederland? Nou nee. Die conclusie trek ik er in ieder geval zeker niet uit. Vaak zijn de gezichtjes bleek, is het haar pluizig en is de uitstraling somber, leeg, dood...
Naar mijn idee kan het signaal, dat ontzieling aangeeft, niet duidelijker zijn! Is dit nou hoe God een orthodoxe leefwijze uitbetaalt? Of is dit het resultaat van leven volgens zo veel dogma's dat men er, vanbinnen, ziek van wordt?
Naar mijn idee druist deze levenswijze recht tegen onze natuur in en vraagt het van mensen al hun innerlijke driften en behoeften te onderdrukken en die te verstoppen in het rijk van het onderbewustzijn. Het is het ontkennen van je menselijkheid. Het jezelf ontnemen van vrijheid. Het mishandelen van je ziel!
Met het leven naar een hogere macht heeft het mijns inziens ook al niet veel te maken. Want, indien een hogere macht dít van ons mensen verwacht, denk ik niet dat de Bron bestaat uit Liefde, maar uit puur sadisme.
Met geloof vind ik niets mis, sterker nog: ik geloof zelf ook in een hogere macht en een leven na de dood. Zelfs in meerdere levens! Maar een dogmatische vorm van geloof, dat dergelijke orthodoxe vormen aanneemt? Ik denk dat we blij mogen zijn dat dit in Nederland uitstervende is en dat dit binnen een aantal jaar geschiedenis is. "En waarom moeten we daar blij om zijn? We hebben verder toch geen last van ze?", zal de vraag wellicht zijn. Ooit wel eens stilgestaan bij het feit hoe diep de wonden van de ontzielende tijd, waarin de kerk nog een machtig instituut was, vandaag de dag nog altijd zichtbaar zijn in onze maatschappij?
Denk daar maar eens over na...
Gebruik maken van een auto, of zelfs een fiets - of wat dan ook wielen mag hebben - is uit den boze!
Zodoende is het niet ongebruikelijk voor hen om dus 2 keer op één dag, binnen een tijdsbestek van een paar uur, waarin de optocht naar de kerk wordt gehouden, de kerkdienst van circa 1.5 uur wordt bijgewoont, en vervolgens de hele stoet weer terug gaat om hetzelfde liedje nog een keer te herhalen. Met een béétje pech heb je 2 x 8 kilometer af te leggen en mag je wel vroeg gaan lopen om niet te laat te komen. Straks krijg je nog op je broek van de predikant!
Internet kennen ze niet. TV is des duivels! Radio is een uitvinding van het Beest. Sex voor het huwelijk is een doodzonde! Condooms zijn niet toegestaan. Inënting is verboden. De boze buitenwereld wordt gezien als bezeten. Maar tegelijkertijd doofpotten vol met incest en sexuele, kerkelijke schandelen die naar buiten zijn gebracht nadat één gereformeerd schaap over de dam was en sommigen zich ineens géén slechte gelovige meer voelde om het veroorzaakte trauma aan het daglicht te brengen.
De lieden zijn doorgaans gekleed in sobere kleding; de vrouwen in prehistorische klederdracht-rokken, de mannen eveneens in een karakteristiek griffo-tenue. En ook de kinderen zullen niet ontkomen aan een boete van de modepolitie. Die boete kan zelfs hoog oplopen, want het blijft niet alleen bij kleding. Ook de kapsels zijn doorgaans flink over datum. De vrouwen blijken nog altijd te denken dat een knot in het haar niet alleen voor oude, breiende oma's is. De mannen hebben die scheiding in het haar die we allemaal wel kennen van de zwart-wit films uit de jaren 50.
Kan ik, buiten de styling om, zeggen dat deze aan God o-zo-trouwe mensen - misschien zelf "God's trouwste" - er het gezondst uitzien van Nederland? Nou nee. Die conclusie trek ik er in ieder geval zeker niet uit. Vaak zijn de gezichtjes bleek, is het haar pluizig en is de uitstraling somber, leeg, dood...
Naar mijn idee kan het signaal, dat ontzieling aangeeft, niet duidelijker zijn! Is dit nou hoe God een orthodoxe leefwijze uitbetaalt? Of is dit het resultaat van leven volgens zo veel dogma's dat men er, vanbinnen, ziek van wordt?
Naar mijn idee druist deze levenswijze recht tegen onze natuur in en vraagt het van mensen al hun innerlijke driften en behoeften te onderdrukken en die te verstoppen in het rijk van het onderbewustzijn. Het is het ontkennen van je menselijkheid. Het jezelf ontnemen van vrijheid. Het mishandelen van je ziel!
Met het leven naar een hogere macht heeft het mijns inziens ook al niet veel te maken. Want, indien een hogere macht dít van ons mensen verwacht, denk ik niet dat de Bron bestaat uit Liefde, maar uit puur sadisme.
Met geloof vind ik niets mis, sterker nog: ik geloof zelf ook in een hogere macht en een leven na de dood. Zelfs in meerdere levens! Maar een dogmatische vorm van geloof, dat dergelijke orthodoxe vormen aanneemt? Ik denk dat we blij mogen zijn dat dit in Nederland uitstervende is en dat dit binnen een aantal jaar geschiedenis is. "En waarom moeten we daar blij om zijn? We hebben verder toch geen last van ze?", zal de vraag wellicht zijn. Ooit wel eens stilgestaan bij het feit hoe diep de wonden van de ontzielende tijd, waarin de kerk nog een machtig instituut was, vandaag de dag nog altijd zichtbaar zijn in onze maatschappij?
Waarom geloof je in een hogere macht? Waarom geloof je in een leven na de dood en zelfs in meerdere levens? Heb je bewijs dat dit geloof reeel is? Met geloof in de zin van christendom, jodendom en islam is m.i. heel veel mis! Het schept en verscherpt en veroorzaakt tegenstellingen in onze maatschappij. Het knecht mensen en verontreinigt de geest van kinderen en volwassenen. Het houdt mensen geestelijk onvolwassen en religie is m.i. niet meer dan een geestelijke fopspeen. Neen, met geloof in traditionele en dogmatische vorm is heel wat mis!getreal schreef: Met geloof vind ik niets mis, sterker nog: ik geloof zelf ook in een hogere macht en een leven na de dood. Zelfs in meerdere levens!
Het is nog maar de vraag of orthodoxe vormen ven geloof uitstervende is en binnen een paar jaar geschiedenis. Ws hou je geen rekening met de moslims in Nederland en vergis je niet in de opkomst van pinkster-en evangelische kerken. Dus waar baseer je dat op, of is het wensdenken? Dat religie overlast en problemen geeft en mensen verwond en verwond heeft zal menigeen op FT direct beamen. Ik denk dat religie meer problemen geeft dan oplossingen. Dus wat mij betreft mag religie geheel verdwijnen.Maar een dogmatische vorm van geloof, dat dergelijke orthodoxe vormen aanneemt? Ik denk dat we blij mogen zijn dat dit in Nederland uitstervende is en dat dit binnen een aantal jaar geschiedenis is. "En waarom moeten we daar blij om zijn? We hebben verder toch geen last van ze?", zal de vraag wellicht zijn. Ooit wel eens stilgestaan bij het feit hoe diep de wonden van de ontzielende tijd, waarin de kerk nog een machtig instituut was, vandaag de dag nog altijd zichtbaar zijn in onze maatschappij?
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
hm, waar haal je dit vandaan? Als je echt gelooft dat er meer sexuele schandalen plaatsvinden in rechts-gereformeerde hoek dan in niet-christelijke hoek dan moet ik je teleurstellen.Maar tegelijkertijd doofpotten vol met incest en sexuele, kerkelijke schandelen die naar buiten zijn gebracht nadat één gereformeerd schaap over de dam was en sommigen zich ineens géén slechte gelovige meer voelde om het veroorzaakte trauma aan het daglicht te brengen.
Je logica is als volgt, je geeft een beschrijving, als buitenstaander zo te horen. Een beschrijving die zeker niet gedeeld zal worden door de mensen over wie je spreekt. En dan ga je op grond van je eigen, mijn inziens nogal twijfelachtige, beschrijving conclusies trekken over hoe God in hun levens zal werken. Pikant detail; helaas zijn er best wat mensen uit de rechts-gereformeerde hoek die zichzelf niet eens zien als 'echt christen'.Vaak zijn de gezichtjes bleek, is het haar pluizig en is de uitstraling somber, leeg, dood...
Heb je ooit met iemand uit die hoek goed gepraat hierover?Naar mijn idee druist deze levenswijze recht tegen onze natuur in en vraagt het van mensen al hun innerlijke driften en behoeften te onderdrukken en die te verstoppen in het rijk van het onderbewustzijn. Het is het ontkennen van je menselijkheid. Het jezelf ontnemen van vrijheid. Het mishandelen van je ziel!
?Met het leven naar een hogere macht heeft het mijns inziens ook al niet veel te maken. Want, indien een hogere macht dít van ons mensen verwacht, denk ik niet dat de Bron bestaat uit Liefde, maar uit puur sadisme.
Wat een dogmatisch geloof onderscheidt van een ondogmatisch geloof is dat dogmatisch geloof systematisch vanuit de fundamenten van het christendom zijn overdacht. Dit eigenlijk geheel terzijde, maar 'dogma's' zijn erg positief, ondanks de negatieve associatie die veel mensen erbij hebben.Met geloof vind ik niets mis. Maar een dogmatische vorm van geloof
Reken daar maar niet op. De rechts-gereformeerde kerken groeien licht, proportioneel met de bevolkingsgroei mee. Vaak wordt gedacht door niet-christenen dat het een aflopende zaak is, maar de enige christelijke gemeenten die te lijden hebben gehad onder kerkverlating zijn de liberalere gemeenten.Ik denk dat we blij mogen zijn dat dit in Nederland uitstervende is en dat dit binnen een aantal jaar geschiedenis is.
vriendelijke groet,
Jeroen
PS: Overigens zijn er wel kritische kanttekeningen te plaatsen bij de rechts-gereformeerde hoek, maar het karikatuur dat jij ervan maakt raakt kant nog wal denk ik.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Re: De Zwarte Kousen Gemeenschap
Indien er met geloof dat nergens op gebaseerd is (=jouw geloof) niets mis is, is er met geloof dat ergens op gebaseerd is (een zogenaamd goddelijke openbaring) nog minder mis.getreal schreef:Met geloof vind ik niets mis, sterker nog: ik geloof zelf ook in een hogere macht en een leven na de dood. Zelfs in meerdere levens! Maar een dogmatische vorm van geloof, dat dergelijke orthodoxe vormen aanneemt? Ik denk dat we blij mogen zijn dat dit in Nederland uitstervende is en dat dit binnen een aantal jaar geschiedenis is.
Nu kan ik het mis hebben en is jouw geloof toch op iets sterkers gegrond dan hun geloof. In dat geval zou ik graag willen horen of je betere argumenten hebt voor jouw fantasieën dan zij voor die van hen.
Voorlopig houd ik het erop dat er met alle religieus geloof dat er maar op los fantaseert heel wat mis is.
Jouw geloof dat er met geloof op zich niets mis is maakt hun geloof mogelijk. Heb je daar wel eens over nagedacht?
Born OK the first time
Dogma's zijn wel zeker verkeerd, Jeroen, ze staan namelijk niet ter discussie. Als het christendom echt zulke sterke fundamenten heeft, dan zou het de golf van kritiek moeten kunnen weerstaan en zouden het feiten zijn. Dogma's zijn m.i. nergens voor nodig.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
- windsurfer
- Diehard
Jeroen, getreal stelt niet (althans ik lees het er niet in) dat er méér seksuele schandalen in de rechts- gereformeerde hoek zouden voorkomen dan ergens anders. Ik snap dat je deze tekst 'emotioneel leest' maar getreal zegt het feitelijk niet.jeroen schreef:getreal schreef:Maar tegelijkertijd doofpotten vol met incest en sexuele, kerkelijke schandelen die naar buiten zijn gebracht nadat één gereformeerd schaap over de dam was en sommigen zich ineens géén slechte gelovige meer voelde om het veroorzaakte trauma aan het daglicht te brengen.
hm, waar haal je dit vandaan? Als je echt gelooft dat er meer sexuele schandalen plaatsvinden in rechts-gereformeerde hoek dan in niet-christelijke hoek dan moet ik je teleurstellen.
Maar jij doet wél een claim, namelijk dat er niet meer seksuele schandalen plaatsvinden in de rechts- gereformeerde hoek dan in de niet- christenlijke hoek. Aan jou de vraag waar je die wijsheid vandaan haalt. Ik heb net even zitten zoeken en googlen, maar kan nergens wat vinden. Niet of het er meer, minder of evenveel plaatsvindt. Dus graag hoor ik waar je je claim op baseert, het interesseert me.
"keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out"
Ahahaha!
Kochimodo
Ik moest hard lachen toen ik je reactie las. Je gaat direct in op zijn geloof in een hogere macht en nalevens. Prachtig... Een heel verhaal over zwaar gelovigen en één regel over iets persoonlijks en jij hakt er direct op in. Dankje.
Ontopic:
Ik vind het vanzelfsprekend dat dit soort zwaar geloof steeds minder voorkomt. Komt door vooruitgang, en inderdaad gelukkig, al heb ik mijn twijfels over de snelheid van deze ontwikkeling. Er zijn cijfers bekend waaruit voorkomt dat gelovige gemeenschappen slinken, maar er komen er jaarlijks ook zoveel weer bij en het percentage is daarmee klein. Precieze cijfers weet ik zo 123 niet te vinden (ook niet echt super belangrijk op dit moment0 Maar net als Kochimodo heb ik ook die ene opmerking over je eigen geloof in een hogere macht gelezen en ben ik zeer nieuwsgierig naar je eigen opvatting hierover.
Aan de ene kant bezielig en zenuwspot je met zwaar gelovigen, maar aan de andere kant vind je je eigen, wat lichtere geloof, meer dan normaal en acceptabel. Hoe ga je met deze tegenstrijdigheid om?
Waarom geloof jij wel in een hogere macht, maar geloof je niet in overduidelijke sprookjes, zoals zondvloed, adam en eva en de zogenaamde "eigen schuld" in de opgezette scene waarin zij voorkomen, de schepping van de aarde, Jezus als geschiedkundige realiteit, de betrouwbaarheid van de vier evangeliën, de goedheid van de 'demoon' uit het bijbelboekje, en uiteindelijk dan het bestaan van zo'n 'demoon' als godheid.
Ik vind dat namelijk, zéér frapant.
Ontopic:
Ik vind het vanzelfsprekend dat dit soort zwaar geloof steeds minder voorkomt. Komt door vooruitgang, en inderdaad gelukkig, al heb ik mijn twijfels over de snelheid van deze ontwikkeling. Er zijn cijfers bekend waaruit voorkomt dat gelovige gemeenschappen slinken, maar er komen er jaarlijks ook zoveel weer bij en het percentage is daarmee klein. Precieze cijfers weet ik zo 123 niet te vinden (ook niet echt super belangrijk op dit moment0 Maar net als Kochimodo heb ik ook die ene opmerking over je eigen geloof in een hogere macht gelezen en ben ik zeer nieuwsgierig naar je eigen opvatting hierover.
Aan de ene kant bezielig en zenuwspot je met zwaar gelovigen, maar aan de andere kant vind je je eigen, wat lichtere geloof, meer dan normaal en acceptabel. Hoe ga je met deze tegenstrijdigheid om?
Waarom geloof jij wel in een hogere macht, maar geloof je niet in overduidelijke sprookjes, zoals zondvloed, adam en eva en de zogenaamde "eigen schuld" in de opgezette scene waarin zij voorkomen, de schepping van de aarde, Jezus als geschiedkundige realiteit, de betrouwbaarheid van de vier evangeliën, de goedheid van de 'demoon' uit het bijbelboekje, en uiteindelijk dan het bestaan van zo'n 'demoon' als godheid.
Ik vind dat namelijk, zéér frapant.