Fair Trade werkt!

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Koop jij Fair Trade producten?

Nee, ik vind het te duur
1
7%
Nee, het heeft toch geen zin
1
7%
Ja, soms
7
50%
Ja, altijd als ik de keus heb
5
36%

Totaal aantal stemmen: 14

Think
Forum fan

Fair Trade werkt!

Bericht door Think »

De moderatoren moeten me maar terugfluiten als ze vinden dat ik dit nieuws beter in het topic over chocola had kunnen posten, maar dit nieuws is breder en gaat over vele productgroepen:

Fair trade werkt!

Uit onderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen, blijkt dat Fair Trade, dat 20 jaar geleden begon met het Max Havelaar keurmerk, werkt: boeren die fair trade producten telen, verdienen meer, produceren meer en investeren meer dan boeren die niet-fair trade producten telen.

Wat is Fair Trade, voor wie dit niet weet? Fair Trade is is handel, waarbij de producenten een minimumprijs gegarandeerd wordt en waarbij ook op andere wijzen gelet wordt op rechtvaardige handelsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden. Bij producten uit de Derde Wereld die niet fair geproduceerd zijn, gaat vaak het grootste deel van wat wij voor het product betalen, naar tussenhandelaren. De boeren zelf worden er financieel nauwelijks beter van. Verkopen de boeren producten via fair trade, dan geeft dit hen een kans de armoede te ontstijgen. Voorbeelden zijn de bekende Max Havelaar koffie en Oké bananen.

Ik koop al jaren zoveel mogelijk faire producten en nu wil ik dit nieuws met jullie delen, dat het dus ook bewezen is dat het werkt. Ik vond dit nieuws belangrijk genoeg om te delen met gelovigen en vrijdenkers gelijk, dus ik heb copy-paste gebruikt voor een gelijkluidende post bij Credible. Misschien bots ik daarmee met regels, maar dit sub-forum heet niet voor niets goed nieuws en goed nieuws mag gehoord worden, zo breed mogelijk.

En voor wie een stelling wil: "Hoewel ik als individu maar een heel klein deeltje in de wereldeconomie ben, heeft het wel degelijk zin, als ikzelf zo veel mogelijk fair trade producten koop". Met argumenten voor deze stelling kom ik wel als iemand het er niet mee eens is.
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Ik ben het helemaal met je stelling eens. Is er trouwens een betrouwbaar keurmerk voor Fairtrade producten?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Think
Forum fan

Bericht door Think »

CXT schreef:Ik ben het helemaal met je stelling eens. Is er trouwens een betrouwbaar keurmerk voor Fairtrade producten?
Meest bekende keurmerk is natuurlijk het Max Havelaar keurmerk, maar als je op deze link klikt, zie je ook andere merken die je kunt vertrouwen (van de website van Solidaridad, de organistatie die 20 jaar geleden begon met Max Havelaar).
trialk
Forum fan

Bericht door trialk »

Thnx,of het duur is maakt uiteraard alleen uit voor de echt minderbedeelden,tip: waarom geven voedselbanken [voor mijn part wereldwijd], niet dit i.p.v. overjarige kaviaar, exotische gerechten,oven artikelen waar iemand die geen oven heeft ook niks kan(waar een minima al geen weet van heeft) blikjes zonder aanduiding wat er nu in feite inzit.....etikettenloos

i.p.v.ale mogelijke zegeltjeakites ,bonuskaarten(die al onze gegevens bevatten)soi,dat is geen nieuwe disccussie etc. dan is er betrokkenheid.

en de artikelen die niet meer in de vriezer kunnen geplaatst om dat die te klein is dus . :) :!: :idea:
stigma vrije fabrikanten :) aller landen verenigt u 8) gooi 1 :? cent bovenop de dure prijs en breng uw artikel naar de voedselbank
Mensen blijven daar niet eeuwig

ga ikniet uitleggen
trialk
Forum fan

Bericht door trialk »

dank aan de lezers .. ook even aan Think dit was weer even een kort bericht,de p.c. gaat nog net mee :?
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Geen idee wat Fair Trade precies inhoud.. Ik ga het vanavond eens lezen. Maar ik heb om die reden ook maar niet gestemt. :D
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Voedselbanken geven voedsel weg dat de fabrikanten niet meer willen verkopen, omdat ze tegen de datum aanzitten, maar nog wel eetbaar zijn (houdbaarheidsdata, daar zit ook een veiligheidsmarge in). Daar kunnen inderdaad wel vrij nutteloze dingen tussen zitten, maar om het dan zonder etiketten te doen, dat je pas na het openen weet wat je ermee kunt doen - een raar idee. Trialk, je lijkt me een sympathiek persoon, maar ik kan eigenlijk nooit een touw vastknopen aan wat je bedoelt.

Kevin: nou, dan is het goed dat ik deze link heb geplaatst, want wat eerlijke handel is zou wijd en zijd bekend moeten zijn en gestimuleerd moeten worden. Bedankt dat je je erin wilt verdiepen. Ook namens boeren in ontwikkelingslanden.
arthas
Forum fan

Bericht door arthas »

Toch zijn veel mensen behoorlijk sceptisch als het om Fair Trade gaat. Lukt het om de doelstelling echt te bereiken? Het onderzoek van de Radbout Universiteit geeft een positief geluid, anderen weer een negatief.

Twee voorbeelden:

http://www.tweevandaag.nl/index.php?mod ... &sid=28419#

http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... t_keurmerk

Ik sta achter het idee van eerlijke handel, maar ik twijfel dus erg of het wel een verschil maakt.
trialk
Forum fan

Bericht door trialk »

Think, ik weet dat ik vaak moeilijk te volgen ben, :? soms helpt rustig herlezen(dat doe ik ook )ik vrees dat ben vervallen of terugggevalllen in mijn telegramstijl,
Ik kan hooguit beter trachten te verwoorden wat ik bedoel
dat ik sympathiek ben,dank daarvoor
ik doe mijn best
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

arthas schreef:Toch zijn veel mensen behoorlijk sceptisch als het om Fair Trade gaat. Lukt het om de doelstelling echt te bereiken? Het onderzoek van de Radbout Universiteit geeft een positief geluid, anderen weer een negatief.

Twee voorbeelden:

http://www.tweevandaag.nl/index.php?mod ... &sid=28419#

http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... t_keurmerk

Ik sta achter het idee van eerlijke handel, maar ik twijfel dus erg of het wel een verschil maakt.
Dit werpt toch weer een ander licht op de zogenaamde 'eerlijke' handel. Er worden vast weer verkeerde mensen rijk van deze volksverlakkerij, waar dit toch wel weer op lijkt.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Ik krijg bijna zin om zelf daar iets te beginnen. Zou het echt zo moeilijk zijn om die arme boeren te verenigen onder een coöperatie en te zorgen dat ze een eerlijke beloning voor hun arbeid krijgen?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
trialk
Forum fan

Bericht door trialk »

Helaas,ik heb beide artikelen gelezen,het maakt kiezen weer knap moeilijk.
Enfin hoe dan ook,zitten we dan altijd fout :roll:
Think
Forum fan

Bericht door Think »

Damn, wat een slecht nieuws weer, net nu ik goed nieuws ontdekt dacht te hebben. :roll: Ik heb het artikel gelezen, het boek lezen zal niet gaan, want ik kan geen Frans lezen, maar ik zal de Een Vandaag uitzending gaan bekijken.

Ik loop in een mist van onwetendheid rond en alles wat ik doe is fout (want zonder Max Havelaar keurmerk worden arme boeren toch ook uitgebuit), dat gevoel geeft het. Hoe kun je nou iets kopen en daarmee de wereld beter maken in plaats van bijdragen aan de grote berg shit die we er met z'n allen van maken :cry:
Knuppel
Banned

Bericht door Knuppel »

Think schreef:Hoe kun je nou iets kopen en daarmee de wereld beter maken in plaats van bijdragen aan de grote berg shit die we er met z'n allen van maken :cry:
Door er eerst aan bij te dragen dat de wereldpopulatie naar een acceptabel niveau zakt (10 miljoen)
Zo lang er teveel mondjes zijn, blijft elke vorm van hulp een sadistisch karakter hebben.

Knuppel
Altruïsme is iets voor Egoisten
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Think schreef: Ik loop in een mist van onwetendheid rond en alles wat ik doe is fout (want zonder Max Havelaar keurmerk worden arme boeren toch ook uitgebuit), dat gevoel geeft het.
Between a rock and a hard place?

Ik zou proberen me dat niet persoonlijk aan te trekken.
Mij gaat gaat dat redelijk af, jij zal wat gevoeliger/ ethisch veeleisender zijn.
Als ik fair trade zou kopen zou het schuldgevoel afkopen de hoofdreden zijn, helaas kan ik dat niet ontkennen. :)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Plaats reactie